Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2008, 10:07   #81
roderidder
Schepen

roderidder's schermafbeelding

Standaard

Nu ken ik nog niet het belang van de parameter van het al dan niet krullend schaamhaar

RR
roderidder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 11:38   #82
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
En wij zijn sinjoren en zo willen we genoemd worden !
Mijn gedacht..niet te verwarren senioren tuurlijk, hoewel er ook senioore sinjoren zijn.
Oud 28 november 2008, 11:43   #83
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Voor Antwerpenaren is dat één pot nat, en terecht!
Kan mij voorstellen Kimmeke. En over dat samen gaan van Vlaanderen en Noordelijke Nederlanden volgens Wilders zal nog een nachtje moeten geslapen worden. Zekers met iemand met zulke ideeke is het kabinet.
Oud 28 november 2008, 11:49   #84
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roderidder Bekijk bericht
Nu ken ik nog niet het belang van de parameter van het al dan niet krullend schaamhaar

RR
Ik wacht daar ook vol ongeduld op...
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 11:57   #85
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Schaamhaarpolitie.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 17:57   #86
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertjan22 Bekijk bericht
En dan??

Dat is aan de andere kant van de wereld! Tijdens heel mijn schooljaren ben ik jarenlang gepest geweest omdat ik als enige besneden ben! Ik werd uitgescholden voor Jood en Moslim!

Dankzij de onbekwaamheid van een schooldokter die nog in zijn proefperiode zat! Dankzij de onbekwaamheid van het medisch schooltoezicht!

Mijn ouders vertelden me later dat onze eigen huisdokter dit nooit zou laten uitvoeren hebben!
Je ouders vertelden dat, maar hadden ze gelijk?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 18:02   #87
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roderidder Bekijk bericht
Laten we deze gedachte koesteren

Dit is reeds gegeven, selectiedoeleinden is er dus 1 van:

Het eerste wat de moeder van onze dochter deed toen ze besliste weg te gaan met de dochter, is met mijn sis-kaart naar de apotheker lopen om een mooi netjes gerangschikt overzicht te hebben van welke medicijnen allemaal zijn voorgeschreven. Dit lijstje werd neergelegd voor de rechter. >>> ja je bent hier te naïef

Een voorbeeld:
Citaat:

Die verkeerspolitie hoort echt niet te oordelen of het al dan niet verantwoord is om je rijbewijs af te nemen op basis van een welbepaalde risicofacter op een epileptische aanval

Sus Iratus

Juist, meer zelfs… Men verzamelt zelfs via de zogenaamde “vertrouwelijke arts” gegevens over de leefsituatie van de ouders, die vertrouwelijke gegevens (o.a. ook van de privé situatie van de ouders verteld door het kind) worden niet bewaard door die arts, nee door de overheid.

Zie ook eens: op
http://www.ouders.nl/mopi2007-ekd.htm

RR
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Schaamhaarpolitie.
Ik wacht nog altijd op uitleg over die snode plannen...
Behalve uitspraken als "vertrouwelijke gegevens die tot de levensfeer behoren" "inzage door geitewollen sokken" las ik nog niets concreet over snode plannen en misbruik. Die vechtscheiding waarbij een lijst van geneesmiddelen aan de rechter overhandigd wordt kan op zoveel andere manieren gebeuren, al was het maar door recuperatie van lege verpakkingen of van bijsluiters.

Laatst gewijzigd door filosoof : 28 november 2008 om 18:05.
Oud 28 november 2008, 18:20   #88
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik wacht nog altijd op uitleg over die snode plannen...
Behalve uitspraken als "vertrouwelijke gegevens die tot de levensfeer behoren" "inzage door geitewollen sokken" las ik nog niets concreet over snode plannen en misbruik. Die vechtscheiding waarbij een lijst van geneesmiddelen aan de rechter overhandigd wordt kan op zoveel andere manieren gebeuren, al was het maar door recuperatie van lege verpakkingen of van bijsluiters.
Heeft iemand werkelijk over 'snode plannen' gesproken? Feit blijft natuurlijk dat het verzamelen van persoonlijke gegevens het gevaar inhoudt dat de gegevens misbruikt worden. Dat heeft de geschiedenis (meer bepaald die van de joden in Nederland) al uitgewezen. Ik stel me daar inderdaad ernstig vragen bij wanneer ik vaststel dat één of andere idioot van een politicus het in zijn hoofd haalt om allerlei informatie over mensen te gaan verzamelen en registreren, zonder dat daar een duidelijk aanwijsbare reden voor bestaat. Tot nog toe werd er geen antwoord gegeven om de vraag wat de meerwaarde van een dergelijk register is.
Oud 28 november 2008, 18:22   #89
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik herinner me trouwens dat hier ooit iemand was die voorstelde om de seksuele geaardheid op de identiteitskaart te vermelden. Welk nobel doel zou die persoon daarbij in gedachten gehad hebben?
Oud 28 november 2008, 19:11   #90
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik heb redelijk veel fantasie, maar ik kan wel niet bedenken hoe er misbruik kan worden gemaakt van de informatie of iemand al dan niet krullend schaamhaar heeft. Kan iemand verduidelijken wat hij of zij zoal in gedachten heeft?
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 19:23   #91
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik heb redelijk veel fantasie, maar ik kan wel niet bedenken hoe er misbruik kan worden gemaakt van de informatie of iemand al dan niet krullend schaamhaar heeft. Kan iemand verduidelijken wat hij of zij zoal in gedachten heeft?
Vind jij dat geen misbruik genoeg? Waarom moeten derden weten hoe jij lichamelijk in elkaar zit? En áls ze het al - bijvoorbeeld om medische redenen - moeten weten waarom moet het dan zo worden vastgelegd dat veel mensen het kunnen inzien? Waar zijn de waarborgen?

Een mens heeft recht op zijn eigen geheimen.

Maar kun jij je echt niet voorstellen wat er kan gebeuren met dit soort informatie? Iemands seksuele geaardheid, wanneer je voor de eerste keer seks hebt gehad?

Toegegeven. In onze hedendaagse westerse democratieën hoef je op dit moment niet erg bang te zijn van misbruik. Maar kijk eens naar de één-kind-politiek in China. Kijk eens hoe bij ons, nog in de jaren vijftig, ongetrouwde moeders werden behandeld. Kijk eens hoe in andere landen wordt omgegaan met homoseksualiteit. En sommigen willen toch wel heel graag weten of je maagdenvlies nog intact is.
Denk ook eens aan verzekeringsmaatschappijen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 19:28   #92
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertjan22 Bekijk bericht
En dan??

Dat is aan de andere kant van de wereld! Tijdens heel mijn schooljaren ben ik jarenlang gepest geweest omdat ik als enige besneden ben! Ik werd uitgescholden voor Jood en Moslim!
Ben je er zeker van dat die dokter niet iets hoger teveel heeft weggesneden?
Oud 28 november 2008, 19:43   #93
roderidder
Schepen

Standaard

Is er nog nooit een politieke carrière beschadigd met gevoelige privé-gegevens?

Gegevens die je nu blijkbaar kan opvragen door je als hulpverlener aan te melden en er (even) in dienst te treden.

Er zal wel een meerwaarde kunnen zijn als hulpverleners op enkele toetsaanslagen na snel aan volledige dossiers kunnen. Maar wat mij betreft is het elektronisch-kind-dossier (ik vermoed dat het woord kind wegvalt in de toekomst…) een te grote stap voorwaarts is met te weinig garanties rondom gevoelige privé gegevens

Een nadeel is dat die arts niet meer vetrouwelijk is maar een ambtenaar is die vertrouwelijke gegevens verzamelt voor andere instanties waarvan je niet weet of voor hen deonthologie belangrijk is, waar misschien je buur je vrienden, je vijanden (te) snel toegang kunnen hebben.

RR
Oud 28 november 2008, 19:49   #94
roderidder
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Mag je dat ook anders invullen door een briefje naar school te sturen:

Als ouder verbied ik de school medewerking te verlenen aan het opstellen van een EKD?

RR
Oud 28 november 2008, 20:26   #95
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Vind jij dat geen misbruik genoeg? Waarom moeten derden weten hoe jij lichamelijk in elkaar zit? En áls ze het al - bijvoorbeeld om medische redenen - moeten weten waarom moet het dan zo worden vastgelegd dat veel mensen het kunnen inzien? Waar zijn de waarborgen?

Maar kun jij je echt niet voorstellen wat er kan gebeuren met dit soort informatie? Iemands seksuele geaardheid, wanneer je voor de eerste keer seks hebt gehad?

Toegegeven. In onze hedendaagse westerse democratieën hoef je op dit moment niet erg bang te zijn van misbruik. Maar kijk eens naar de één-kind-politiek in China. Kijk eens hoe bij ons, nog in de jaren vijftig, ongetrouwde moeders werden behandeld. Kijk eens hoe in andere landen wordt omgegaan met homoseksualiteit. En sommigen willen toch wel heel graag weten of je maagdenvlies nog intact is.
Oké, maar concreet mbt dat schaamhaar: bij mijn weten knn ze daar je geaardheid niet uit afleiden en noch wanneer je voor 't eerst seksuele betrekking had, dus ik weet het niet.
Ik zeg niet dat ik het geniaal vind om schaamhaargegevens bij te houden en de maatschappelijke relevantie van zie, maar de meesten beweren hier wel heel grote gevaren te zien. En ik ben benieuwd naar wat die inhouden.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 28 november 2008 om 20:27.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 20:40   #96
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:

De meeste mensen zitten lichamelijk niet zo verschillend in elkaar: de één ontwikkelt wat meer of vlugger, wat dikker of wat dunner: wat kunnen derden d�*�*r mee anvangen? Op een strand zie je dergelijke informatie ahw rondlopen
Citaat:
Daar vertel je toch niet meer over dan je zélf wil?
Citaat:
Toegegeven. In onze hedendaagse westerse democratieën hoef je op dit moment niet erg bang te zijn van misbruik.
Inderdaad, dat schreef ik al.
Citaat:
Maar kijk eens naar de één-kind-politiek in China.
Hier zou men eerder meer kinderen aanmoedigen.
Citaat:
Kijk eens hoe bij ons, nog in de jaren vijftig, ongetrouwde moeders werden behandeld. Kijk eens hoe in andere landen wordt omgegaan met homoseksualiteit. En sommigen willen toch wel heel graag weten of je maagdenvlies nog intact is.
-Ongetrouwde moeders zijn sowieso gekend,
-Over seksuele voorkeur vertel je wat je wil, maar publiek gedrag is publiek.
-Zoveel meisjes worden zonder of met maar een symbolisch hymen geboren en
-Schooldokters kijken daar niet naar.
-In geval een dokter ernaar kijkt kan hij hoogstens aanwezigheid of ontbreken constateren, maar zeker niet of 't "scheurde" door een tampon, een penis, gewoon per ongeluk of 't er nooit geweest is.

Irrelevant dus.
Citaat:
Verzekeringen eisen gewoon de informatie vanwege de verzekeringnemer: véél eenvoudiger (en goedkoper!!) dan die elders te zoeken. Alleen bij fraude zou dat iets zijn...

Laatst gewijzigd door filosoof : 28 november 2008 om 20:45.
Oud 28 november 2008, 22:01   #97
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
De meeste mensen zitten lichamelijk niet zo verschillend in elkaar: de één ontwikkelt wat meer of vlugger, wat dikker of wat dunner: wat kunnen derden d�*�*r mee anvangen? Op een strand zie je dergelijke informatie ahw rondlopen
Je denkt er toch te makkelijk over, Filo. Waarom post jij hier, net als ik, niet onder je eigen naam? Omdat je zelf bepaalt wat je over jezelf wilt vertellen en wat niet. Ook op het strand kun je van jezelf laten zien wat je wilt, of niet. Daarbij, het wordt niet meteen voor het nageslacht vastgelegd. Patsy sprak hierboven een waar woord. Elk gegeven kan worden gebruikt voor politieke doeleinden. In onze maatschappij kan het - om goed te kunnen functioneren - nodig zijn om sommige gegevens vast te leggen. Maar hoe minder hoe liever.

Citaat:
Daar vertel je toch niet meer over dan je zélf wil?
Is dat zo? Zou een vijftienjarige niet geïmponeerd kunnen zijn door de ondervrager en zich verplicht voelen te antwoorden? Kan een vijftienjarige de consequenties van zijn/haar gegevensverstrekking overzien voor de rest van het leven?
Citaat:
Inderdaad, dat schreef ik al. Hier zou men eerder meer kinderen aanmoedigen. -Ongetrouwde moeders zijn sowieso gekend,
-Over seksuele voorkeur vertel je wat je wil, maar publiek gedrag is publiek.
-Zoveel meisjes worden zonder of met maar een symbolisch hymen geboren en
-Schooldokters kijken daar niet naar.
-In geval een dokter ernaar kijkt kan hij hoogstens aanwezigheid of ontbreken constateren, maar zeker niet of 't "scheurde" door een tampon, een penis, gewoon per ongeluk of 't er nooit geweest is.
Om met het laatste te beginnen: Dat was een grapje richting Groentje. Voor de rest denk ik dat je naïef bent. Anno 2008 zijn er nog steeds mensen (politici) die homoseksualiteit als ziekte of zonde zien (Rouvoet) of seksueel gedrag van tieners als verwerpelijk (hee, alweer Rouvoet).

Citaat:
Irrelevant dus.
Verzekeringen eisen gewoon de informatie vanwege de verzekeringnemer: véél eenvoudiger (en goedkoper!!) dan die elders te zoeken. Alleen bij fraude zou dat iets zijn...
Je gaat gedetailleerd op mijn voorbeelden in. Terecht maar het zijn maar voorbeelden. Ik kan ook andere voorbeelden geven maar wil er niet dramatisch over doen.
Gegevens kunnen misbruikt worden, hou het daar maar op.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 28 november 2008 om 22:05.
Oud 28 november 2008, 22:07   #98
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het te gek voor woorden: Waarom moeten derden dergelijke prive dingen weten?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 22:09   #99
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik vind het te gek voor woorden: Waarom moeten derden dergelijke prive dingen weten?
Omdat het GBS (Gristelijk Bureau voor de Statistiek) nu eenmaal wil weten wat onze jongeren uitspoken.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 00:23   #100
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Oké, maar concreet mbt dat schaamhaar: bij mijn weten knn ze daar je geaardheid niet uit afleiden en noch wanneer je voor 't eerst seksuele betrekking had, dus ik weet het niet.
Ik zeg niet dat ik het geniaal vind om schaamhaargegevens bij te houden en de maatschappelijke relevantie van zie, maar de meesten beweren hier wel heel grote gevaren te zien. En ik ben benieuwd naar wat die inhouden.
*zucht*

Het gaat toch ook helemaal niet (alleen) om dat schaamhaar, maar om een gevaar voor de privacy door de registratie van een paar duizend gegevens, waaronder het groeipatroon van het schaamhaar. Het registreren van dergelijke persoonlijke gegevens, zonder dat daar een directe medische aanleiding toe bestaat, opent de deur naar allerlei soorten van misbruiken. Wie heeft immers allemaal toegang tot deze database?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be