Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2008, 11:31   #81
VincentSartieaux
Vreemdeling

Standaard Wat je moet betalen als je eerlijk bent en wat je eruit haalt

MINIMUM TE BETALEN
1) Om te beginnen moet je je inschrijven in de kruispuntenbank= €73 in mijn geval. Mensen in de bouw, in de voeding, kwekerijen, enzovoort moet jaarlijks € 200 ongveer bijbetalen voor weteschappelijk onderzoek dat voor hen gebeurd.
2) Daarnaast betaal je per kwartaal= 3 maanden: minstens ongeveer €600 (afhankelijk van het inkomen, herberekend op 3 jaar) aan de sociale kas;
3) Daarnaast nog een klein vast bedrag aan de mutualiteit.
4) Dan betaal je nog eens die 20%BTW waarmee wreed gefoefelt kan worden. Tprobleem is dat je geld krijgt dat je dan toch stomweg moet teruggeven. Je kan dat natuurlijk investeren, maar: als je niet uitkijkt geef je het uit in een sombere bui, investeer je het slecht. Die 20% komt echt wel hard aan.
5) Boekhouding (minimum €200 per kwartaal)

PROBLEEM VAN ZWARTGELD
-- Banklening???
Wat is de valkuil: je kan van een bank geen geld lenen als je geen officieel inkomen hebt dat voldoende hoog is. Mensen die al gevestigd zijn, hun huis hebben, machines, enzovoort: die kunnen lustig in het zwart werken en domineren zo de markt. Er is werk genoeg: maar vind eens mensen die €25 willen betalen voor hun gras af te rijden? Gemiddeld moet een zelfstandige immers de helft van wat hij vraagt weer afgeven, en dan heeft hij nog geen deftig pensioen, is niet verzekerd, geen naft voor zijn machine aangerekend, geen onderhoudskosten van de machine, enzovoort.

-- Oneerlijke concurrentie, en witwaspraktijken van zwartgeld??
Mensen die zelfstandigen uitbetalen in het zwart worden dus rijker op de kap van de maatschappij. Zijn oneerlijk ten opzichte van hun buren die misschien wel eerlijk uitbetalen. Horecazaken betalen op die manier hun zwart geld van hun kassa uit aan de tuinman, enzovoort. Op die manier storten wel de prijzen van u eigen markt in.

-- Ineengestorte markt???
Als beginner kan je dan 7 dagen de week gaan werken. Als je dit officieel doet aan het onozele loon (€8) dat vele mensen (anoniem) voorstellen op sites zoals Kapazaa, zoekertjes, enzovoort, en je wil toch legaal werken dan werk je dus zeker 240 uren per maand voor een inkomen van €1200. Mensen zullen altijd wel beschermd zijn door regeltjes in de wetgeving van: je mag zoveel bijverdienen zonder BTW te moeten betalen, studentenjobs die te laag belast worden. Een student kan maar 23 dagen per maand werken. 23 keer een gazon afrijden wat maar een paar uren tijd kost: dan is het logisch dat die in het zwart werkt. Ondertussen met jonge mensen te bevoordelen stort de markt ook in. Een student in dienst nemen? Die moet verzekert zijn, je moet zijn transportkosten betalen, je bent er verantwoordelijk voor,... . MAW: schaf die 20% af, en belast studenten, gepensioneerden, sociale gevallen even hard als de rest. Als je hen meer drinkgeld wilt geven: zijn er andere systemen in plaats van de markt te laten instorten. Ik ben verplicht daardoor om te werken in Brussel (vanuit Diest). Dat is weeral 475€ per kwartaal treinabbonement, de rest doe ik te fiets, te voet. MAW ik geef bijna meer uit aan te gaan werken dan niet. Het studiebureau waarvoor ik werk werkt enkel met zelfstandigen, uitgezonderd de boekhoudster en de secretaresse, en enkele trouwe personeelsleden. Soms (bouwverlof) is er gewoon geen werk: geen inkomen: en toch sociale kas moeten betalen. Ondertussen stelen ze in Brussel nog eens je fiets, enzovoort. En het studiebureau heeft veel concurrentie: als zelfstandige werk je voor minder dan het minimumloon als je alle kosten in rekening brengt (zonder jaarlijkse belastingen in te brengen).

STOPPEN MET JE HANDEL
-- Andere mensen hun werk inpikken om minder fiscaal ten laste te zijn?
Ik weiger te werken in het zwart omdat het vooral de klant is die zo rijker kan worden en niet de zelfstandige. Moet ik deeltijds poetsvrouw worden voor minder sociale kas te betalen: het werk van ongeschoolden inpikken? Das dus wat ik ga doen (erg genoeg). Zelfstandige in bijberoep betaald maar iets van €75 sociale kas i.p.v. €600 per kwartaal. Een hele hoop ongeschoolde werklozen in de rij, geld aan het vragen aan alle stations, straten van België aan de middenklasse, wat maakt dat straten, stations minder aantrekkelijk worden.

-- Soms weinig respect??
Als studiebureau worden wij voortdurend op de vingers getikt door mensen die werken voor de overheid. Weten die wel hoe moeilijk het is om eerlijk werk te vinden in bepaalde sectoren (stedenbouw-landschapsarchitectuur, tuinaanleg,...)? Zelfs mensen met vele jaren ervaring werken aan een veel te laag honoraria, elke dag opnieuw met een glimlach. Vergeet die BMW en Mercedes, vergeet die vakantie, dat pensioen. Zelfstandige die kunnen zich beter doodroken denk ik dan: maar de overheid verhoogt dan weer de taksen op de tabak . (grapje). Werken voor minder dan het zogenaamde minimumloon en dan na u uren nog eens facturen opstellen, constant rondlopen met papieren, constant nieuwe klanten zoeken= niet betaald?

OPLOSSINGEN?
1) Verlaag de taksen van 21% naar 6% en zo zullen de prijzen dalen waardoor mensen wel de prijs betalen wat het moet kosten voor een gras af te rijden, inculsief BTW, inclusief verzekering,..
2) Belast ook studenten even hard als andere mensen: geef ze geld via andere kanalen, maar zorg dat prijzen niet teveel van elkaar verschillen tussen de verschillende statuten.
3) Gratis openbaar vervoer
4) Verklikkers moeten betaalt worden voor het veklikken van andere mensen. Als je andere mensen verklikt dan riskeer je een slechte naam in je streek, en kan je volgens mij zelfs opletten dat je het wel overleeft. Mensen die heel hun leven met hun (van de maatschappij gestolen) geld geshowed hebben en die dan plots alles kwijt zijn (afgepakt door de overheid met terugvordering van 5 jaar BTW minimum) zullen niet zo content zijn.

GEVOLGEN
-- vergrijzende bevolking die wel geld moet hebben dat er niet is. Het sysyteem is aan het veranderen en daardoor zal de druk op fraude stijgen
-- Bibliotheken, scholen, vuinisophaling, kanalen, treinen, vliegvelden, wegenaanleg, ... komt in dikke problemen. je komt terecht in een economisch geblokkeerd land, dat stinkt naar vuilnis en uitlaatgassen
-- Enkele rijken, geen middenklasse, en veel armen.De rijken achter traliewerk, zwaar beveiligd: de armen die constant de kleine middenklasse aan het bestelen is dat niet voldoende geld heeft zich te beschermen
-- Geen geld meer voor politiek (en dus niet voor verbeteringen)
-- Ruzies tussen streken (zie Wallonië-Vlaanderen) voor onozele bijna niet van belang zijnde dingen: waardoor nog meer economisch geblokkeerd.
-- Racisme:: zie de term zwartwerk: is vooral van toepassing op blanken, want blanken die klussen bij, die werken niet in het zwart. Iemand met een andere huidskleur: direct verklikt. En dat zijn dan nog mensen die omwille van discriminatie soms bijna verplicht zijn van in het zwart te werken. Mensen met kinderen en een vrouw. Terwijl de rest: die doet het voor hun restaurantjes, merkkledij, lekker eten, vakantieuitgaven, tuinman te betalen. Schaamteloos.

CONCLUSIE
-- Een nieuw derde wereldland , waarvan we allemaal aan de basis liggen blijkbaar.

HOOP
-- Krachtige politiek voor het bekomen van een land dat verantwoordelijkheden neemt op sociaal, economisch en ecologisch vlak. België is een aantrekkelijk land, met een goeie geografische ligging en met een aangenaam, veilig klimaat.
-- Aangezien bijna elke mens blijkbaar wel eens in het zwart gewerkt heeft, moet er verandering komen in de wetgeving: blijven tolereren kan niet blijven duren met een vergrijzende bevolking, in een overvol land, met steeds meer alleenwonenden en torenhoge woonprijzen.
-- Wetten mogelijkheden geven, maar niet aanleiding zijn voor fraude, oneerlijke concurrentie, enzovoort.
-- Werken in je eigen streek aan een eerlijk loon, waardoor minder vervuiling, en minder tijdverlies.
-- Klein, mooi, groen paradijs met gezonde, eerlijke en hartelijke mensen die sociaal zijn, gastvrij, met aandacht en begrip voor elkaar.
-- Verklikkers? Kweet het niet: lijkt mij weinig nuttige job. Das zoiets als vuil op de grond gooien voor zogezegd werkgelegenheid te creëren. Er zijn wel jobs die meer eerzaam zijn dan zulke jobs. Bijvoorbeeld: natuurbeheer (kuisen en herstellen van waterlopen), aanleggen fietspaden, verbeteren van de steden, onderwijs, jeugdwerking, kunst, biologische voeding, alternatieve energie, alle wetenschappen, ...

DANKWOORDJE
Mijn ouders waar ik kan blijven wonen want anders zou ik al failliet zijn.
VincentSartieaux is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 14:04   #82
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Binnenkort hebben ze geen zelfstandigen en firma's meer in België en ook geen inkomsten via de belastingen... dan hebben ze een ander (nog groter) probleem om over te zagen en lullige maatregelen voor uit te vinden.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 14:37   #83
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus Bekijk bericht
Die zelfstandigen vertegenwoordigen wel 80% van de tewerkstelling in dit land.
De sossen zijn weer bezig. Werkgelegenheid kapot maken, want veel doppers, zijn veel syndicalisten.

Zalig de armen van ........
dorus: "er zitten 2 motten in je ouwe jas"

Dorus was de Nederlandse komiek Tom Manders die Nederland en ook wel
Vlaanderen aan het lachen bracht.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 14:57   #84
FDM
Banneling

Standaard

MINIMUM TE BETALEN
1) Om te beginnen moet je je inschrijven in de kruispuntenbank= €73 in mijn geval. Mensen in de bouw, in de voeding, kwekerijen, enzovoort moet jaarlijks € 200 ongveer bijbetalen voor weteschappelijk onderzoek dat voor hen gebeurd.
2) Daarnaast betaal je per kwartaal= 3 maanden: minstens ongeveer €600 (2400 per jaar)(afhankelijk van het inkomen, herberekend op 3 jaar) aan de sociale kas;
3) Daarnaast nog een klein vast bedrag aan de mutualiteit. 25?
4) Dan betaal je nog eens die 20%BTW waarmee wreed gefoefelt kan worden. Tprobleem is dat je geld krijgt dat je dan toch stomweg moet teruggeven. Je kan dat natuurlijk investeren, maar: als je niet uitkijkt geef je het uit in een sombere bui, investeer je het slecht. Die 20% komt echt wel hard aan.
5) Boekhouding (minimum €200 per kwartaal) (800 per jaar )
of 3298 euro per jaar
amai , bijna onmenselijk

weet je dat er ooit elke maand 700 euro van mijn loon 'verdween' , of 9800 euro perjaar e-premies meegerekend
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 15:14   #85
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
MINIMUM TE BETALEN
2) Daarnaast betaal je per kwartaal= 3 maanden: minstens ongeveer €600 (2400 per jaar)(afhankelijk van het inkomen, herberekend op 3 jaar) aan de sociale kas;
3) Daarnaast nog een klein vast bedrag aan de mutualiteit. 25?
5) Boekhouding (minimum €200 per kwartaal) (800 per jaar )
of 3298 euro per jaar
amai , bijna onmenselijk

weet je dat er ooit elke maand 700 euro van mijn loon 'verdween' , of 9800 euro perjaar e-premies meegerekend
FDM, als het goed ging met onze kleine en middelgrote ondernemingen dan
verdwenen er maandelijks geen honderden zelfstandigheden.

De groten krijgen zoveel voordelen of kunnen foefelare dat het geen naam heeft.
Een typisch geval is die textielgast uit de Vlaanders.
Dat zijn geen borrelnootjes...
Een zelfstandige die goed boert kan alles doorrekenen in zijn verkoop.
Een modale burger kan dat niet, die gaat meer betalen dan voorheen.
Oud 20 juli 2008, 17:48   #86
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Vreemd dat er werknemers zijn die fiscale fraude verdedigen, en hun eigen objectieve belang dus onderschikken aan dat van hun baas. Hallucinant zelfs.

De kneuterigheid is in Vlaanderen duidelijk nog nooit zo groot geweest. De geesten vallen met graagte voor de chantage van het liberalisme:

-"als ge uw sociale verworvenheden niet opgeeft, dan verhuizen we naar China" :: Ja, baas, ik gehoorzaam, het onderwijs en de gezondheidszorg voor ons en onze kinderen zullen we opgeven, want die worden gefinancierd door de loonkost die we u niet langer willen laten ophoesten. Ja baas, verhuis alstublieft niet naar China.

-"als ge niet toelaat dat mijn kinderen dubbel zoveel erfenis krijgen dan de uwe omdat wij fiscaal frauderen, dan smijt ik u uit mijn bedrijf" :: Ja, baas, ik gehoorzaam, fraudeer maar voort, want Gij zijt mijn Baas

-"wij profiteren van de belastingen die gij betaalt en die wij niet betalen: uw belastingen financieren het onderwijs dat mijn kinderen schoolt. En zo moet dat blijven. Eist ge dat ook wij belastingen betalen, dan smijt ik u buiten". :: Goed baas, ik gehoorzaam, gij moet geen belastingen betalen, ik zal dat voor u doen, baas.

Waar gaat dat in godsnaam naartoe. Dat mensen zo infantiel zijn geworden en niet meer durven opkomen voor hun rechten.

Bangeriken en zwakkelingen, ja.

Laatst gewijzigd door C2C : 20 juli 2008 om 17:50.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 18:03   #87
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Vreemd dat er werknemers zijn die fiscale fraude verdedigen, en hun eigen objectieve belang dus onderschikken aan dat van hun baas. Hallucinant zelfs.

De kneuterigheid is in Vlaanderen duidelijk nog nooit zo groot geweest. De geesten vallen met graagte voor de chantage van het liberalisme:

-"als ge uw sociale verworvenheden niet opgeeft, dan verhuizen we naar China" :: Ja, baas, ik gehoorzaam, het onderwijs en de gezondheidszorg voor ons en onze kinderen zullen we opgeven, want die worden gefinancierd door de loonkost die we u niet langer willen laten ophoesten. Ja baas, verhuis alstublieft niet naar China.

-"als ge niet toelaat dat mijn kinderen dubbel zoveel erfenis krijgen dan de uwe omdat wij fiscaal frauderen, dan smijt ik u uit mijn bedrijf" :: Ja, baas, ik gehoorzaam, fraudeer maar voort, want Gij zijt mijn Baas

-"wij profiteren van de belastingen die gij betaalt en die wij niet betalen: uw belastingen financieren het onderwijs dat mijn kinderen schoolt. En zo moet dat blijven. Eist ge dat ook wij belastingen betalen, dan smijt ik u buiten". :: Goed baas, ik gehoorzaam, gij moet geen belastingen betalen, ik zal dat voor u doen, baas.

Waar gaat dat in godsnaam naartoe. Dat mensen zo infantiel zijn geworden en niet meer durven opkomen voor hun rechten.

Die commies....
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 18:34   #88
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht

Just C2C, elke werknemer doet het in zijn broek tegenwoordig.
Iedereen re-organiseert, elke werknemer moet flexibel zijn en interimwerk
wordt nu ook al beschouwd als volwaardige jobs.

Resultaat stress, zieken en mensen die egoïstisch worden.
En zondebokken zijn snel gevonden: de zwakken in onze maatschappij.
Net hetzelfde als in 1933 en volgende.
Oud 20 juli 2008, 23:04   #89
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Die commies....
die kunnen nogal eens zeggen waar het op staat hé.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 23:51   #90
born2bewild
Banneling

Standaard

"zeggen waar het op staat" ....
goh, ik heb zoiets van, allez weet ge,

zo klef man
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 11:45   #91
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
"zeggen waar het op staat" ....
goh, ik heb zoiets van, allez weet ge,

zo klef man
wat kan het u eigenlijk schelen.
alles is even 'boooo!' voor u.
moet wel telkens een opgave zijn om wakker te worden in een wereld die compleet het omgekeerde is van uw ideaaltjes klein.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 22 juli 2008 om 11:46.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 19:39   #92
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
wat kan het u eigenlijk schelen.
alles is even 'boooo!' voor u.
moet wel telkens een opgave zijn om wakker te worden in een wereld die compleet het omgekeerde is van uw ideaaltjes klein.
relax man
Oud 22 juli 2008, 20:10   #93
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groen Valkje Bekijk bericht

Dirk in fiscaal wonderland

5/4/2004
In zijn strijd tegen de fiscale fraude pakt Dirk Van der Maelen uit met een eerste wetsvoorstel. Het voorstel beperkt de fiscale aftrekmogelijkheden voor vennootschappen die een privé-woningen bouwen of roerende goederen aankopen voor eigen gebruik. "De discriminatie met loontrekkenden kan oplopen tot enkele honderduizenden euro’s en dat is onaanvaardbaar", stelt Van der Maelen.

De strijd tegen de fiscale fraude en een betere inning van de belastingen, zijn voor sp.a erg belangrijk. Fractieleider Dirk Van der Maelen beloofde dan ook de uitvoering van de maatregelen in het regeerakkoord nauwgezet op te volgen. Zijn wetsvoorstel moet ervoor zorgen dat vennootschappen fiscaal op dezelfde manier worden behandeld als personen die onderworpen zijn aan de personenbelasting. Vennootschappen zullen enkel nog personenwagens en infrastructuur voor communicatie en thuiswerk fiscaal in rekening kunnen brengen. Alle andere (on)roerende goederen worden voortaan belast aan de werkelijke prijs.

Een recente uitspraak van de Hasseltse rechtbank bewijst volgens Van der Maelen de nood van zijn fiscale strijd. De rechtbank gaf een tandarts gelijk die de aankoop en het gebruik van een privé-sportvliegtuig in rekening bracht bij zijn vennootschap. "Een gewone mens moet zijn hobby betalen, hier brengt een hobby op", reageert Van der Maelen verontwaardigd. Bovendien komen zo’n fiscale constructies volgens de fractieleider steeds vaker voor. "Ze worden zelfs door fiscale specialisten tijdens gespecialiseerde seminaries aangemoedigd", stelt Van der Maelen.

Van der Maelen roept nu alle politieke partijen op om kleur te bekennen over zijn voorstel. "Ik wil weten of alle partijen een gelijke behandeling willen van vennootschappen en natuurlijke personen", besluit Van der Maelen.

8)
Een positieve evolutie om de arbeid te herwaarderen.
Oud 22 juli 2008, 20:23   #94
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Hoe hij in de Kamercommissie minister van Financiën Reynders het vuur aan de schenen legt - vorige week nog over buitenlandse rekeningen - levert spannende politieke televisie op. Het kan niemand ontgaan: sedert hij in de oppositie zit, levert sp.a-vicevoorzitter Dirk Van der Maelen verbetener dan ooit strijd tegen de fiscale fraude. «Rechtvaardige fiscaliteit heeft mij altijd geboeid, en ik vind dat er op dat vlak in België iets schort.»

Volgens de burger is het eenvoudig: het enige wat er schort, is dat hij te veel belasting betaalt.

«Voor een deel ben ik het daarmee eens. De gewone mensen, de loontrekkenden dus, betalen zeer hoge belastingen: 6% boven het Europese gemiddelde. Anderzijds wordt maar 2 tot 3% van de bedrijven gecontroleerd. De kans dat een bedrijfsleider een hartaanval krijgt, is groter dan de kans om gecontroleerd te worden. Dat zorgt voor een compleet onevenwicht: je hebt inkomsten die gekend zijn, tot na de komma gecontroleerd, en andere waarbij dat helemaal niet het geval is. Dat is niet correct, en ik stel vast dat Didier Reynders weinig bereidheid toont om iets te doen aan een eerlijke inning.»

Belastingen ontduiken is een vorm van wettelijke zelfverdediging, beweert Jean-Marie Dedecker.

«Ik vind het absoluut onverantwoord dat een politicus zoiets zegt. Er zijn fiscale wetten in dit land, en het is de opdracht van de minister van Financiën om ervoor te zorgen dat die worden nageleefd. Als iedereen zijn deel betaalt, zou er een belastingverlaging kunnen doorgevoerd worden. Wij pleiten zelfs niet voor een halve euro belastingverhoging - de belastingdruk in België is hoog genoeg. Waar wij wél voor pleiten, is dat er, door een betere werking van het ministerie van Financiën, geld vrijkomt ten gunste van de correcte betalers.»

Een ander punt uit het fiscale programma van Lijst Dedecker: een 'vlaktaks' of persoonlijke belasting van 25% voor iedereen. Goed idee?

«Voor de rijken zeker. De universiteit van Leuven en anderen hebben de gevolgen van de vlaktaks berekend. Er zouden 9 miljard euro minder belastingen betaald worden in dit land, maar 8 miljard van die besparing gaat naar de 20% rijksten, en de rest krijgt wat kruimels. Vooral de lage- en middeninkomens gaan weinig zien van Dedeckers belastingverlaging, en ze gaan ook nog eens de rekening betalen omdat er dan minder geld voorhanden is voor leeflonen en de gezondheidszorg. Van het fiscaal plan van Dedecker worden alleen de sterksten en de rijksten in Vlaanderen beter.»

Belgen, en zeker Vlamingen, zijn merkwaardig tolerant als het op belastingontduiking aankomt. Heeft u daar een verklaring voor?

«Ten eerste: mensen zijn niet dom. Zij zién dat de staat miljoenen misloopt door fraude en de manke werking van de belastingen. Je moet dus het geloof in de fiscale rechtvaardigheid herstellen met goed functionerende inningen. én we moeten de bevolking opnieuw ons sociaal model van herverdeling uitleggen. Voor je kunt herverdelen, moet er geld in de pot komen. Weinig Belgen realiseren zich van welke veiligheden en zekerheden ze genieten. Hier moet je niet, zoals in de VS, twee of drie jobs combineren om je gezondheidskosten of de studies van je kinderen te kunnen betalen. Wij hebben een heel goed gezondheidssysteem dat hoge kwaliteit koppelt aan grote toegankelijkheid. Dat systeem kunnen we alleen in stand houden dankzij de sociale zekerheid, omdat iedereen bijdraagt. Een ander voorbeeld: de kostprijs van een eerstejaarsstudent rechten bedraagt zo'n 10.000 euro. De mensen betalen inschrijvingsgeld en boeken, de rest wordt door de gemeenschap bijgelegd. Het is de taak van progressieve partijen om mensen te wijzen op de link tussen belastingen en wat je ervoor terugkrijgt.»

Maar een hoge belastingdruk is toch nefast voor onze ondernemingen, voor onze economie?

«Dat is een ander misverstand dat ik uit de wereld wil helpen: een goede sociale bescherming is géén economische handicap. Het tegendeel wordt bewezen door de statistieken van de landen die volgens het Internationaal Monetair Fonds het best economisch presteren. Dan kom je uit bij Finland, Zweden, Denemarken... landen met een hoge fiscale druk. Dat is niet zo onlogisch. In een samenleving waarin je de burger de zekerheid geeft dat men hem steunt bij tegenslagen in het leven, voelt die burger zich ook veilig, en durft die meer risico's nemen.»

Hoe wordt een mens eigenlijk fiscaal specialist?

«Eerlijk? Omdat niemand anders wil (lacht). Na onze verkiezingszege in 2003 wou van de 23 nieuwe Kamerleden er maar één in de commissie Financiën. Ik heb toen gezegd: dan zal ik het maar doen. Met fiscaliteit en financiën had ik sinds mijn studies niet veel meer - en echt boeien deed het mij ook niet - maar ik ben mij gaan inwerken, en gaandeweg kreeg ik de smaak te pakken. Omdat het er in België op vlak van fiscaliteit zo onrechtvaardig aan toe gaat, kan je niet anders dan verontwaardigd raken, en dat geeft me energie.»

Dat is u aan te zien, als u bijvoorbeeld Reynders het vuur aan de schenen legt over de buitenlandse rekeningen. Wat is daar mis mee?

«Of je bent Belg, met een rekening in België, en dan voorziet de fiscale wetgeving dat je daar belastingen op betaalt. Of je bent Belg met een rekening in het buitenland. Dan zegt de fiscale wet dat je dat moet melden op je aangifte en dan betaal je daar ook belastingen op. Een buitenlandse rekening niét aangeven, en dat geld ergens verborgen houden voor de fiscus, kán niet volgens mij. Ik stel vast dat de Belgische overheid met de 130.000 meldingen van buitenlandse rekeningen nog niks gedaan heeft. Terwijl we de meeropbrengst kunnen gebruiken om een belastingvermindering door te voeren voor mensen die hun belastingen wel correct betalen.»

Een ander stokpaardje van u is de notionele interestaftrek of aftrek voor risicokapitaal. Wat is daar mis mee?

«Dat komt neer op een soort belastingverlaging voor bedrijven, in ruil voor het creëren van jobs en werkgelegenheid. Het was afgesproken dat die maatregel maar 500 miljoen euro mocht kosten aan de staat. Nu blijkt dat die maatregel 2 miljard euro kost, en dat veel bedrijven van deze maatregel gebruikmaken zónder extra jobs te creëren. Wij zijn van oordeel dat die 1.500 miljoen euro beter gebruikt kan worden om een aantal koopkrachtondersteunende maatregelen te nemen.»

Vereenvoudiging is de eerste stap in de richting van fiscale rechtvaardigheid, zegt u. Leg eens uit?

«De meeste mensen raken niet meer wijs uit hun belastingbrief, en ik stel vast dat deze regering en deze minister van Financiën niets doen om dat te verhelpen. Het is nochtans belangrijk, omdat het voor ongemak zorgt bij de bevolking, én omdat het diegenen die zich kunnen laten bijstaan door advocaten en fiscale consultants helpt om gebruik te maken van allerlei achterpoortjes. Het is iets wat ik Reynders heel kwalijk neem. In landen zoals Nederland en Groot-Brittannië is men er wél mee bezig om fiscaliteit doorzichtiger te maken, om aan de mensen uit te leggen wie wat betaalt. Bij ons blijft dat een kluwen waar een normale mens zijn weg niet in vindt.»

Uw lijst van grieven tegen Reynders is wel láng...

«Het is echt iemand die op mijn systeem werkt, ja. Ik heb de indruk dat hij schaamteloos nalaat zijn plicht te doen. Nu toch weer? Dezelfde man die voor belastingvermindering zou zorgen, zit nu in de regering de 21% op de bouwgrond te verdedigen. Hij vertelt de meest tegenstrijdige zaken en komt met alles weg, mijnheer Tefal.»

Uzelf, Renaat Landuyt en Peter Vanvelthoven zijn opvallend actief in de oppositie. Het lijkt wel of jullie een tweede adem gevonden hebben?

«Wij organiseren en herbronnen ons over het programma en de structuren van een moderne socialistische partij. Het klopt dat we in de fractie met onze voorzitter en enkele ervaren parlementsleden als Hans Bonte het voortouw nemen in de oppositie, maar ook Meryame Kitir bijvoorbeeld heeft mooi werk geleverd in het dossier rond interim-arbeid. Ik wil de mensen geruststellen: u zal de komende maanden, jaren als het moet, nog van ons horen. Niet op een platte manier, niet om alles wat de regering doet bij voorbaat af te schieten, maar op basis van dossierkennis. De mensen voelen intuïtief aan of iemand zijn dossier kent, of wat hij zegt onderbouwd is of wat uit zijn nek kletst.»

Ondanks alles bent u optimistisch over de toekomst?

«Mijn intuïtie zegt dat er andere tijden komen die gunstiger zijn voor progressieve partijen. Ik stel vast dat de ongebreidelde vrijemarkteconomie internationaal voor grote problemen zorgt. Ik constateer dat de financiële sector, die pleitte voor het afschaffen van alle regeltjes, nu zelf om overheidscontrole vraagt. Tegelijk zie je dat overal in de wereld de kloof tussen arm en rijk groter wordt. Het kan bijna niet anders dan dat men teruggrijpt naar begrippen als een rechtvaardigere verdeling en meer solidariteit.»
http://www.dirkvandermaelen.be/
Oud 22 juli 2008, 20:43   #95
born2bewild
Banneling

Standaard

Dirkske vandermaelen, de witte ridder, de robin hood

lid van de partij die 20jaar onafgebroken in de regering zat.
Tekende ook voor de twee eenmalige fiscale amnestie operaties.

erg geloofwaardig
Oud 23 juli 2008, 14:25   #96
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

wanneer het pensioen te klein is kan men steeds bij het ocmw een leefloon krijgen. + een sociale woning.
de kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter door de indexaanpassingen. een brood kost zowel voor een die 700 € verdient evenveel als voor iemand die 2000€ verdient. waarom moet het dan percentsgewijs naar omhoog gaan?
daar waren ze in de vakbond ook niet blij mee als we dat in de jaren 60 voor de voeten wierpen. maar toch blijft het zo. en de rijke wordt rijker. met het alibi,........ in belgië verdiend iedere arbeider gemiddeld
2500 €. (gemiddeld goed lezen)
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 14:31   #97
FDM
Banneling

Standaard

wanneer het pensioen te klein is kan men steeds bij het ocmw een leefloon krijgen. + een sociale woning [I](eerst schepen Pauwels er uitgooien )[/i]

de kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter door de indexaanpassingen. een brood kost zowel voor een die 700 € verdient evenveel als voor iemand die 2000€ verdient ( net als die zorgtaks van 25e ) waarom moet het dan percentsgewijs naar omhoog gaan?

daar waren ze in de vakbond ( die van mij ooit 80 euro eiste voor ze iets wilden doen )ook niet blij mee als we dat in de jaren 60 voor de voeten wierpen. maar toch blijft het zo. en de rijke wordt rijker. met het alibi,........ in belgië verdiend iedere arbeider gemiddeld 2500 €. (gemiddeld goed lezen[i])( en er bruto bijzetten )[/I]
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 14:37   #98
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

zonder werknemers zijn werkgevers ook niks ....... dus zouden werkgevers beter een beetje toegeefelijker zijn ! ! ! !
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 15:28   #99
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
zonder werknemers zijn werkgevers ook niks ....... dus zouden werkgevers beter een beetje toegeefelijker zijn ! ! ! !
Yep!

Ze zouden beter een voorbeeld nemen aan de boer die zijn koe melkt....
dat rustig overleg tussen melkgever en melknemer

Laatst gewijzigd door Tejokus : 23 juli 2008 om 15:28.
Oud 18 juni 2010, 11:32   #100
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Yep!

Ze zouden beter een voorbeeld nemen aan de boer die zijn koe melkt....
dat rustig overleg tussen melkgever en melknemer

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be