![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 | ||
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Wat vouwgeweren betreft: waarom alleen die boven het kaliber 20 verbieden, en niet allemaal ? Waarom ook niet de alombekende Dumoulin geweertjes in kaliber 410, 28 of 32 ? Bovendien, als men een vouwgeweer of een geweer waarvan de kolf of de loop in verschillende delen kan uiteengenomen worden, wilt verbieden omwille van het feit dat ze gemakkelijker in de kledij kunnen verborgen worden, hoe komt het dat men een aantal revolvers en pistolen WEL toelaat ? Hoe groot die ook zijn, ze zullen toch altijd kleiner en gemakkelijker te verbergen zijn dan om het even welk geweer. Onnozele wetgeving zeg ik. |
||
|
|
|
|
|
#82 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Noem mij naïef maar dat lijkt me nog steeds de beste verdediging tegen 'gewone' criminaliteit...
|
|
|
|
#83 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Bowling for Columbine leert ons dat het aantal wapens niet de enige oorzaak is, ook de kunstmatig opgevoerde angst is een belangrijke drijfveer.
|
|
|
|
|
|
#84 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
|
|
|
#85 |
|
|
En mijn opinie:
![]()
|
|
|
#86 | |
|
|
Citaat:
From my cold, dead hands!
|
|
|
|
#87 |
|
Parlementsvoorzitter
|
OK, Charlton, je bent ontmaskerd!
|
|
|
|
|
|
#88 | ||
|
|
Citaat:
men zei hier dat ik pro zelfverdediging en contra wapenbezit ben inderdaad, goed gelezen. als ik aangevallen word met een wapen, weet ik tenminste waar ik aan toe ben: ik zal niet de held uithangen als er een man met kalasjnikov voor mij staat; en wil hij mijn auto, wel, die is mij meer waard dan mijn leven (of versplinterde botten en dergelijke) als ik aangevallen word door iemand met een dolk zal ik ook automatisch mijn handen in de lucht steken; maar als het maar een "gewone" knuppel is (no offence, Knuppel stel nu dat u een geweer hebt, en een gewapende bende valt binnen in uw huis terwijl u aan het slapen bent, en plots duwen ze een halfautomatisch machinegeweer uw neusgaten binnen, dan denk ik niet dat je de tijd hebt om nog even snel je colt .45 boven te halen (tenzij die geladen en wel in je kussensloop zit) en als je die tijd wél zou hebben, wat kun je dan doen? hem doden? wel, proficiat in dat geval. en dan hebben we het nog niet eens gehad over de verhouding tussen inspanning en resultaat. de meeste criminaliteit beperkt zich tot foutparkeren en handtasdiefstallen, mensen doodrijden en vluchtmisdrijf plegen, belastingen ontduiken, slagen en verwondingen en die laatste categorie is dan nog meestal echtelijke ruzies (je partner doodschieten en je kinderen met een trauma opzadelen, goed bezig) of caféruzies (en dan is iedereen tamelijk zat, dus zijn wapens zelfs gevaarlijk) een wapen in huis nemen vergt een gigantische verantwoordelijkheid en zeer veel veiligheidsmaatregelen, om te voorkomen dat spelende kinderen eraan kunnen en toch dichtbij te zijn als er ingebroken wordt en zo. een goed sociaal vangnet kan al veel oplossen: als je geld om te overleven krijgt van de staat moet je tenminste niet iemands schedel inslaan om in je zelfbehoud te voorzien
|
|
|
|
|
#89 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar ge hebt gelijk, een slagersmes of zelfs een schroevendraaier is ook gevaarlijk. Hoe onnozel een wetgeving ook is, ergens zit er wel logica in. De wetgever verbiedt wapens die verdoken kunnen gedragen worden maar achterpoortjes zijn steeds te vinden. Knotsen zijn verboden, lijkt gek, maar dit betekent dat een baseballknuppel ook als verboden wapen kan beschouwd worden. Zo is een schroevendraaier die verdoken wordt gedragen op plaatsen waar het nut ervan niet duidelijk is eveneens als een verboden wapen beschouwd worden. Waarom middeleeuwse wapens niet vergunningspichtig zijn kan ook gek lijken. De wetgever oordeelde wellicht dat het hier om zeldzame en waardevolle wapens gaat die niet verkeerde handen zullen terechtkomen. Criminelen gebruiken liever moderne en dus ook goedkopere wapens. Dat zal ook de reden zijn waarom replica’s wel vergunningspichtig zijn denk ik. |
|
|
|
|
|
|
#90 | ||
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Doet me aan een detail denken: omwille van de data "patent voor 1890 en fabricatie voor 1945" zijn Italiaanse replica's van western revolvers nu vergunningsplichtig (patent uit de 1860's maar gemaakt na 1945). Maar er bestaan ook Luikse replica's (bvb Centaur) van dezelfde wapens, die in de jaren 1930 gemaakt werden. Die zijn dus vrij. Is dat niet onnozel ? Het allerbeste voorbeeld blijft de wereldberoemde Colt SAA (Peacemaker) Gepatenteerd in 1873 en nog altijd in productie vandaag. De enige verandering aan het model sedert 1873 is de positie van de schroef die de cylinderas op zijn plaats houdt. Dus volgens onze wetgeving is zo'n revolver, indien gemaakt op 31 december 1945 (gemakkelijk na te gaan via het serienummer) volledig vrij; maar als hij op 2 januari 1946 gemaakt werd (op 1 januari werken ze bij Colt ook niet), dan is hij vergunningsplichtig. Absurditeit der absurditeiten. |
||
|
|
|
|
|
#91 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Voor mijn part een systeem als in Duitsland met wapenboekje. Alle vuurwapens en munitie op het boekje. Voor het bekomen van dat boekje dezelfde voorwaarden als voor het bekomen van een wapenvergunning maar dan eenmalig. Kan het eenvoudiger? |
||
|
|
|
|
|
#92 | |
|
Vreemdeling
|
[Zoals reeds gezegd kunnen we eindeloos blijven doorbomen over de zin en onzin in de wapenwet.
Citaat:
Aaaaaaaaaah dat is nu eens een uitstekend idee. Voor mijn part mag het Duits systeem onmiddellijk ingevoerd worden. In Duitsland zijn zelfs de oude penvuur-wapens vergunningsplichting, en als ik mij niet vergis zelfs sommige percussiewapens. Eenvoudig en efficiënt. Ik ben dus volledig akkoord met u. Wanneer kunnen we de bevoegde minister hier eens over spreken ? |
|
|
|
|
|
|
#93 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bwa, die bevoegde minister kan daar weinig aan doen vrees ik. Er was een wapenwet in de maak die daar voor een deel aan tegemoet kwam. Die is ondertussen weer vervangen door een nieuw wetsvoorstel. Probeer in België maar eens een logische wet in elkaar te flansen. Gegarandeerd zijn er wel groepen tegen het voorstel die het afschieten. |
||
|
|
|
|
|
#94 | |
|
Schepen
|
Citaat:
Wat dan ook een nadeel is, is dat politici die wetten moeten goedkeuren die waarschijnlijk nog nooit een vuurwapen van dichtbij hebben gezien. |
|
|
|
|
|
|
#95 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#96 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ook kan je dus geen vergunning aanvragen voor dolken, wat wel kan voor vuurwapens.Zo heeft 1 van mijn vrienden een enorme verzameling dolken en messen, allen in perfecte staat, en meestal vlijmscherp-tenzij anders door de maker afgeleverd.Maar als de politie kwaad wil kan hij een leuke verzameling -geschatte EN verzekerde waarde van €600 000([size=2]enkele historische erfstukken en zeldzame exemplaren,maar de leuke hoeveelheid van 300 + stuks helpt ook [/size])-gewoon inleveren zonder enige mogelijkheid tot verweer.Het zijn en blijven verboden wapens.
|
|
|
|
#97 | |
|
Schepen
|
Citaat:
Frank wie wat waar???? |
|
|
|
|
|
|
#98 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik ga niet het hele lijstje Belgische kampioenen aflopen. Een hint? |
||
|
|
|
|
|
#99 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ze worden pas verboden wapens zodra ze op een wapen gemonteerd zijn. |
||
|
|
|
|
|
#100 | |||
|
Gouverneur
|
Citaat:
vraag me ooit af hoe het eraan toe ging in de jaren kort na WO2, zeker aan mijn kanten stikte het hier toen van degelijk en gratis wapentuig. Kinderen wat zichzelf tot rode mist en ledemaatlozen reduceerden met granaten Citaat:
Idem voor schroevendraaier: gewoon een maat nemen die je ergens aan je wagen kan gebruiken. snap die mensen niet, 'n brandblusser ligt toch al in elke wagen? Citaat:
Trouwens, hoe vaak komt het bij overvallen enzo tot een schietincident? Effe in 't "oog van de duivel" kijken, volstaat bij de meeste slachtoffers. Niet voor niks dat speelgoedgeweerkes tegenwoordig zo'n fluo-oranje dop op de loop moeten hebben...
|
|