Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2008, 00:13   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Euhh post nummer 73 Jan....

En goed genoeg om de tegenstand uit de weg te vagen mijn beste, daar gaat het om....

Het christelijk geloof dat nu heersend is heeft zijn dominantie opgebouwd op talloze bloedige veldslagen in het verleden...
Daar gaat het ons atheïsten immers om....

De Katharen huisden destijds in een gemeenschap en een streek waar tegenover de rest van europa een bloeiende en op intellectueel gebied een rijke diversiteit aanwezig was...

Het kathaars geloof enerzijds stak de paus zijn ogen uit,en anderzijds de materiële weldom en de hoogstaande cultuur stak de ogen van de toenmalige franse koning uit...
Hun gezamelijke belangen verenigen,namelijk vanuit kerkelijk gebied gezien het vernietigen van het katharcisme en vanuit koninklijke oogpunt gezien het inpalmen van de rijkdommen betekenden het einde van een geloof in het dualisme...exit rex mundi...

En dan gaat U beweren dat het alléén aan de franse koning lag wat het gebruikte geweld betreft...laat mij niet lachen mijn beste....
Schijnbaar leest u dan niet zo goed wat ik schrijf. In ieder geval, bent u trouwens verkeerd over de kathaarse cultuur als zijnde een hoogstaande cultuur. De occitaanse cultuur was hoogstaand, maar de katharen namen daar geen deel aan. Zij achtten iedere menselijke cultuur immers des duivels. Alles wat in deze wereld was, was nu eenmaal afkomstig van "de andere god" en moest dus vermeden worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 07:23   #82
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist omdat God de mens met een vrije wil heeft geschapen. Liefde laat zich niet dwingen, vandaar de vrijheid waarmee de mens door het leven gaat. De vrijheid laat evenwel ook toe dat de mens verkeerde keuzes maakt.
Natuurlijk, Een alwetende, almachtige, alom aanwezig, liefdevol, eeuwig, oneindig etcetera.... opperwezen heeft ons een vrije wil gegeven en sodemietert ons stante pede de hel in zodra we er gebruik van maken. Lekkere sadist. Een narcist die aanbeden wil worden en zich tegelijkertijd voor ons verstopt: een pracht persoonlijkheid.
Oud 22 december 2008, 08:43   #83
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht

Er bestaan geen a-pegasusisten met of zonder een a-pegasusistenlied
Er bestaan geen atandenfeeïsten
Er bestaaan geen a-bigfootisten

..

Natuurlijk bestaan die die wel
Ik ben een a-bigfootist want ik geloof niet in bigfoot. Snappie?
Oud 22 december 2008, 14:36   #84
sagopakajmer
Partijlid

sagopakajmer's schermafbeelding

Standaard

het is toch een grote wonder dat er nog steeds mensen zijn die big bang te verwerpen
sagopakajmer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 16:18   #85
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, dat kan niet. Want zelfs in de hypothese dat het zou gebeuren, dan is het kind dat door autogenese zou ontstaan, altijd van hetzelfde geslacht als de moeder. Maria zou dan een dochter gebaard moeten hebben.
Dat is maar een hyphotese, wat niet uitmaakt dat het mogelijk is, alles kan.
Oud 22 december 2008, 16:29   #86
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar leest u dan niet zo goed wat ik schrijf. In ieder geval, bent u trouwens verkeerd over de kathaarse cultuur als zijnde een hoogstaande cultuur. De occitaanse cultuur was hoogstaand, maar de katharen namen daar geen deel aan. Zij achtten iedere menselijke cultuur immers des duivels. Alles wat in deze wereld was, was nu eenmaal afkomstig van "de andere god" en moest dus vermeden worden.
Ik heb toch niet gezegd dat die hoogstaande cultuur aan de katharen zélf te danken was mijn beste.....

Waar beweer ik dat in het hieronder gequote stukje van mij...

Ik zeg alleen dat het gebied waar zij woonden ,occitanië dus een hoogstaande culturele en materiële rijkdom had....

Citaat:
De Katharen huisden destijds in een gemeenschap en een streek waar tegenover de rest van europa een bloeiende en op intellectueel gebied een rijke diversiteit aanwezig was...

Het kathaars geloof enerzijds stak de paus zijn ogen uit,en anderzijds de materiële weldom en de hoogstaande cultuur stak de ogen van de toenmalige franse koning uit...
En dat toen door de paus als hapje aan de franse koning werd gepresenteerd onder het motto, schakel het kathaars geloof uit, en het gebied en de rijkdom ervan behoort jouw toe....

Blijkbaar leest U ook niet zo goed mijn beste...

http://home.scarlet.be/~mirepoix/Als%20Catars.htm

Laatst gewijzigd door Svennies : 22 december 2008 om 16:31.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 16:31   #87
sagopakajmer
Partijlid

sagopakajmer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagopakajmer Bekijk bericht
het is toch een grote wonder dat er nog steeds mensen zijn die de big bang verwerpen
oei verkeerde knop, ik wou edit doen

Laatst gewijzigd door sagopakajmer : 22 december 2008 om 16:31.
sagopakajmer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 17:10   #88
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lincoln Bekijk bericht
Dat is maar een hyphotese, wat niet uitmaakt dat het mogelijk is, alles kan.
Dat lijkt mij een misvatting. Wat wel klopt is dat er veel onwaarschijnlijke dingen onverwacht gebeuren. Maar autoconceptie met een kind met andere genetische eigenschappen is 'natuurlijk' gezien onmogelijk. We zien dit dan ook niet in de huidige wereld. Het is dan ook onbewijsbaar en er zijn geen betrouwbare bronnen over aanwezig.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 17:52   #89
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Dat is maar een hyphotese, wat niet uitmaakt dat het mogelijk is, alles kan.[/QUOTE]
Als ik u zou moeten geloven kan een vierkantige cirkel ook.

Laatst gewijzigd door system : 22 december 2008 om 17:52.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 18:12   #90
Buzz
Provinciaal Gedeputeerde

Buzz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Als ik zo om me heen kijk naar al dat geweld dat religie de afgelopen duizenden jaren heeft teweeg gebracht.
Als ik kijk naar de resultaten van die eventuele schepping, dan kan ik niet anders concluderen dat de schepper geen leuke jongen was, onder invloed was, of zich schromelijk heeft vergist.
Duizenden eendagskuikens, toch levende wezens, die nadat ze het leven even mochten aanschouwen zomaar als nutteloze dieren worden gedumpt.
Mannetjes leeuwen die welpen doden louter en alleen om met de vrouwtjes te kunnen paren, om zo hun genen te kunnen doorgeven aan het nageslacht en niet die van hun concurent.
Kinderen die op jonge leeftijd worden geconfronteerd met honger, kanker en vaak al sterven eer hun leven is begonnen.
Een mens die bezig is om onze planeet kapot te maken uit hebzucht naar grondstoffen. Een Kerstfeest dat louter en alleen bestaat uit consumeren, vreten, zuipen en soms ook met een huichelachtig gezicht naar de kerk te gaan.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik heb een juiste keuze gemaakt door op mijn 21-ste, me uit Nederlands Hervormde Kerk te laten uitschrijven, wat ovegens heel gemakkelijk ging.
Er zijn religies van de Islam totaan Scientology en Mormonen waar dat niet zomaar gaat.
En dat wou ik even kwijt.
Geef het op, God bestaat niet, in plaats van je tijd te verspillen aan geloof kan je beter elke zondag bloed gaan geven of de armen helpen, in plaats van te zitten wachten op de hemel.

De enige hemel die we ooit gaan krijgen is deze op Aarde, en we moeten ons best doen om die waar te maken.
Buzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 18:39   #91
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagopakajmer Bekijk bericht
het is toch een grote wonder dat er nog steeds mensen zijn die big bang te verwerpen
De Big bang ?
Er zijn er oneindig veel.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 19:53   #92
Lincoln

Standaard

Citaat:

Als ik u zou moeten geloven kan een vierkantige cirkel ook.
Uit een andere perceptie kan dat ja, waarom niet.

-6 cirkels die je in de vorm van een kubus stelt waarvan de gemeenschapspunten evenredige vierkanten zijn , waarom niet, het is alleen hoe je dat wilt bekijken.

-vierkantige lijnen in de vorm van cirkels kan ook-->

Laatst gewijzigd door Lincoln : 22 december 2008 om 19:59.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 20:17   #93
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Natuurlijk, Een alwetende, almachtige, alom aanwezig, liefdevol, eeuwig, oneindig etcetera.... opperwezen heeft ons een vrije wil gegeven en sodemietert ons stante pede de hel in zodra we er gebruik van maken. Lekkere sadist. Een narcist die aanbeden wil worden en zich tegelijkertijd voor ons verstopt: een pracht persoonlijkheid.
U denkt toch niet dat de meeste christenen vandaag de dag nog geloven dat je voor de minste fout een eeuwigheid mag branden in de hel? Vergevingsgezindheid staat net centraal in het christendom. Jezus zei zelf toch dat hij niet voor de rechtvaardigen kwam maar voor de zondaars?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 22 december 2008 om 20:17.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 20:35   #94
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
U denkt toch niet dat de meeste christenen vandaag de dag nog geloven dat je voor de minste fout een eeuwigheid mag branden in de hel? Vergevingsgezindheid staat net centraal in het christendom. Jezus zei zelf toch dat hij niet voor de rechtvaardigen kwam maar voor de zondaars?
Maar dan moet je hem wel erkennen als je Redder anders zit je alsnog in de shit.
Oud 22 december 2008, 20:50   #95
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Uit een andere perceptie kan dat ja, waarom niet.

-6 cirkels die je in de vorm van een kubus stelt waarvan de gemeenschapspunten evenredige vierkanten zijn , waarom niet, het is alleen hoe je dat wilt bekijken.

-vierkantige lijnen in de vorm van cirkels kan ook-->

Een cirkel is geen vierkant. En een vierkant is geen cirkel.
Oud 22 december 2008, 21:11   #96
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Kort samengevat, vrije wil met grenzen.
Oud 22 december 2008, 21:25   #97
Lincoln

Standaard

Citaat:
Een cirkel is geen vierkant. En een vierkant is geen cirkel.
Voor de schepper is alles mogelijk,
van het onmogelijke maakt hij het mogelijke.
Uit de dood schept hij leven,
vanuit de dag maakt hij nacht.
Zie jij niet hoe een dode tak tot leven komt ?
of hoe een schaarse grond tot bloei herleeft ?
Wat is de mens zo klein,
om de grootheid van zijn heer...
...te kunnen begrijpen.

Citaat:
6:59 En bij Hem zijn de sleutels van het onzienlijke; niemand kent dit, behalve Hij. En Hij weet wat op het land en wat in de zee is. En er valt geen blad zonder dat Hij het weet, noch is er een korrel in de duisternis der aarde, noch iets dat groen of droog is, zonder dat het in een duidelijk Boek is vermeld.
6:60 Hij is het, Die uw ziel in de nacht neemt en weet hetgeen gij overdag doet; daarna wekt Hij u weder op, opdat de vastgestelde termijn moge worden voltooid. Dan is uw terugkeer tot Hem. Daarna zal Hij u inlichten over hetgeen gij deed.
Citaat:
6:95 Voorwaar, het is Allah die de graankorrel en de dadelpit doet uitspruiten. Hij brengt de levenden uit de doden voort en is de Voortbrenger van doden uit de levenden. Dat is Allah, waarheen wordt gij dan afgewend?
6:96 Hij doet de dag aanbreken en Hij heeft de nacht voor rust ingesteld en de zon en de maan voor het uitrekenen (der jaargetijden). Dat is de ordening van de Almachtige, de Alwetende.
6:97 Hij is het, Die de sterren voor u heeft gemaakt, opdat gij daardoor de juiste richting in de duisternissen van het land en van de zee moogt volgen. Wij hebben de tekenen uitgelegd aan een volk, dat kennis bezit.
6:98 En Hij is het, Die u van uit één ziel heeft voortgebracht en er is een verblijfplaats en een bewaarplaats voor u. Wij hebben de tekenen verklaard aan een volk dat begrijpt.
6:99 En Hij is het, Die water uit de wolken nederzendt en daardoor elke soort van groei voortbrengt. En evenzo brengen Wij daarmee groen, waarvan Wij korenaren voortbrengen. En er komen uit de scheden van de dadelpalm laaghangende trossen. En Wij (brengen er) wijngaarden en de olijf en de granaatappel (mee voort) van gelijke en ongelijke soort. Kijkt naar het fruit ervan, wanneer het vrucht zet en naar het rijpen daarvan. Hierin zijn voorzeker tekenen voor een volk dat (wil) geloven.
6:100 En zij houden de djinn voor deelgenoten van Allah ofschoon Hij dezen schiep; en zij dichten Hem, zonder kennis, zonen en dochters toe. Heilig is Hij en verheven boven hetgeen zij Hem toeschrijven.
6:101 Wondere Schepper der hemelen en der aarde. Hoe kan Hij een zoon hebben, wanneer Hij geen gemalin heeft? Hij heeft alles geschapen; en Hij is de Kenner van alle dingen.
Citaat:
13:2 Allah is Hij, Die de hemelen heeft doen verrijzen zonder pilaren die gij kunt zien. Daarna zette Hij Zich op de troon. En Hij heeft de zon en de maan in dienst gesteld; elk volgt zijn baan tot een vastgestelde termijn. Hij regelt het al. Hij legt de tekenen duidelijk uit, opdat gij zeker zult zijn van de ontmoeting met uw Heer.
13:3 En Hij is het, Die de aarde uitspreidde, er bergen op verhief en rivieren op vormde. En Hij maakte er elke vruchtensoort in twee geslachten op. Hij doet de nacht de dag bedekken. Voorwaar, daarin zijn tekenen voor een volk, dat nadenkt.
13:4 En er zijn op aarde aan elkaar grenzende streken en tuinen van wijnstokken, en korenvelden en dadelpalmen, met één wortel of met verschillende wortels, zij worden met hetzelfde water besproeid en toch doen Wij sommigen er van in fruit boven anderen uitmunten. Daarin zijn tekenen voor een volk, dat begrijpt.
Citaat:
16:17 Is Hij Die schept, dan gelijk aan hem, die niet schept? Denkt gij dan niet na?
16:18 En indien gij Allah’s gunsten telt, zult gij ze niet kunnen tellen; waarlijk, Allah is Vergevensgezind, Genadig.
16:19 En Allah kent wat gij verbergt en wat gij openlijk doet.
16:20 En degenen die zij buiten Allah aanroepen, hebben niets geschapen, terwijl zijzelf geschapen zijn;
16:21 Doden zijn het zonder te leven. En zij weten niet wanneer zij worden opgewekt.
16:22 Uw Allah is een enig Allah; en (aangaande) degenen die niet in het hiernamaals geloven, hun harten zijn onwetend en zij zijn hoogmoedig.
Citaat:
22:73 O mensen, een gelijkenis wordt gegeven, luistert er naar. Voorzeker, degenen die gij in plaats van Allah aanbidt kunnen zelfs geen vlieg scheppen, al zouden zij daar allen toe samenwerken. En indien een vlieg iets van hen zou wegnemen, zouden zij dat niet kunnen terugnemen. Zwak is zowel de zoeker als de gezochte.
22:74 Zij schatten Allah niet op de Zijne ware macht in. Voorwaar, Allah is zeker Sterk, Machtig.

Laatst gewijzigd door Lincoln : 22 december 2008 om 21:27.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 21:30   #98
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is de mens zo klein,
...te kunnen begrijpen.
Dus om te geloven dat alles kan moet je dit eerst geloven; maar om te bewijzen dat God bestaat moet ook eerst geloven dat alles kan. Dat is een cirkelredenering Lincoln!
Oud 22 december 2008, 22:11   #99
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is de mens zo klein,
...te kunnen begrijpen.

Ja ja dat zal wel. Maar dan zijn we uitgepraat. Telkens wanneer u begint in te zien dat het niet klopt (wetenschappelijk)wat u naar voren brengt, dan komt u met uw Schepper op de proppen.

Dat is natuurlijk gemakkelijk, maar daarom nog niet juist. Ook God kan geen vierkantige cirkel maken.

Laatst gewijzigd door system : 22 december 2008 om 22:14.
Oud 22 december 2008, 22:12   #100
diminike
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Wat is de mens zo klein,
...te kunnen begrijpen.
Eerst zien, dan geloven!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be