Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de provincies afgeschaft worden?
Ja, zonder meer. 12 31,58%
Nee, ze moeten blijven bestaan in de huidige vorm. 5 13,16%
Nee, maar er moeten wel bepaalde aspecten van de provinciale organisatie hervormd worden. 17 44,74%
Geen mening, de provincies mogen afgeschaft worden of mogen blijven. 1 2,63%
Iets anders. 3 7,89%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2009, 17:35   #81
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In plaats van zelf te vechten tegen de verfransing, gaat u alweer janken bij uw buur. Wat is dat toch met een bepaald soort Vlaams-nationalisten die altijd hulp moeten gaan zoeken bij hun buren en daar gaan bleiten, in plaats van zelf de zaken op te lossen. En wat erger is, het verleden heeft ons geleerd dat ze hulp gaan zoeken bij de verkeerde buren. En het is nu niet anders.
en het is onmogelijk met jou te praten aangezien je altijd je gelijk wilt halen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2009, 18:13   #82
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het verleden heeft ons geleerd dat ze hulp gaan zoeken bij de verkeerde buren. En het is nu niet anders.
En wat is er exact verkeerd aan Nederland als buur?

Ik dacht dat u juiste wilde dat Nederland een buurland bleef? Want daar kiest u toch voor als u geen hereniging wilt? Of wilt u liever een bufferlandje tussen uw België en Nederland? Een strookje niemandsland zorgt dat u 's nachts beter kunt slapen?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2009, 18:21   #83
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en het is onmogelijk met jou te praten aangezien je altijd je gelijk wilt halen.
Wilt u dan altijd ongelijk halen?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2009, 18:24   #84
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
En wat is er exact verkeerd aan Nederland als buur?

Ik dacht dat u juiste wilde dat Nederland een buurland bleef? Want daar kiest u toch voor als u geen hereniging wilt? Of wilt u liever een bufferlandje tussen uw België en Nederland? Een strookje niemandsland zorgt dat u 's nachts beter kunt slapen?
Ik wil noch het een noch het andere. Ik wil wel dat wanneer de Nederlandstaligen in België geconfronteerd worden met een taalprobleem, dat ze dan niet uit 'arren moede' onmiddellijk als verweesden hulp gaan zoeken bij hun nooderburen, maar dat ze hun problemen zelf oplossen.

Dat is wat ik wil.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2009 om 18:25.
Oud 21 januari 2009, 18:36   #85
system
Banneling

Standaard

Citaat:
in tegenstelling tot Limburg wordt mijn gemeente wel verfranst.
steeds meer Franstaligen komen in Tienen wonen.

daarom ben ik voor aansluiting van Vlaanderen bij Nederland.
Larie. Wij hebben hetzelfde probleem gehad in Limburg. Maar wij hebben dat probleem op een rustige en gepaste manier geneutraliseerd. En wij staan op dezelfde goede voet met de franstaligen als vroeger. En tenslotte, wij zijn te rade gegaan bij niemand! Of om het anders te zeggen : ge zijt gewoon platbroeken, die voor het minste gaat bleiten bij de buurman in plaats de koe zelf bij de horens aan te pakken.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2009 om 18:42.
Oud 21 januari 2009, 19:12   #86
Hollander

Standaard

Citaat:
En tenslotte, wij zijn te rade gegaan bij niemand! Of om het anders te zeggen : ge zijt gewoon platbroeken, die voor het minste gaat bleiten bij de buurman in plaats de koe zelf bij de horens aan te pakken.
Was Limburg niet juist 'herenigd' ? Als eerste en tot nu toe enige van de laaglandse provincies?

En dit democratisch recht wilt u aan Brabanders onthouden.
Oud 21 januari 2009, 19:39   #87
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Larie. Wij hebben hetzelfde probleem gehad in Limburg. Maar wij hebben dat probleem op een rustige en gepaste manier geneutraliseerd. En wij staan op dezelfde goede voet met de franstaligen als vroeger. En tenslotte, wij zijn te rade gegaan bij niemand! Of om het anders te zeggen : ge zijt gewoon platbroeken, die voor het minste gaat bleiten bij de buurman in plaats de koe zelf bij de horens aan te pakken.
D'r was gewoon geen franstalige te vinden die in Limburg wilde komen wonen.
Limburg is toch een beetje...buitengebied. Maar Belgisch Limburg mag altijd samen met Wallonië verder. Wij gunnen jullie dat van harte
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2009, 19:51   #88
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
D'r was gewoon geen franstalige te vinden die in Limburg wilde komen wonen.
Limburg is toch een beetje...buitengebied. Maar Belgisch Limburg mag altijd samen met Wallonië verder. Wij gunnen jullie dat van harte
U hebt ons niets te 'gunnen'. We beslissen dat wel zelf.
Oud 21 januari 2009, 23:02   #89
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U hebt ons niets te 'gunnen'. We beslissen dat wel zelf.
Ik zeg niet ''wij geven''...ik zeg ''wij gunnen''. Gunnen is vrij, net als vrijheid van meningsuiting. En probeer nou eens voor een keer je afschuw van Nederland en Nederlanders in een discussie niet zo duidelijk naar voren te brengen. Je lijkt wel gestresst
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2009, 08:49   #90
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Ik zeg niet ''wij geven''...ik zeg ''wij gunnen''. Gunnen is vrij, net als vrijheid van meningsuiting. En probeer nou eens voor een keer je afschuw van Nederland en Nederlanders in een discussie niet zo duidelijk naar voren te brengen. Je lijkt wel gestresst
'Gunnen' wordt ook vaak gebruikt vanuit een machtspositie. Bijvoorbeeld: 'De koning 'gunde' zijn onderdanen drie vrije dagen op 15 Oogst'. Dit wil eigenlijk zeggen: hij laat het toe (alhoewel hij het ook zou kunnen verbieden).In die zin hebben Nederlanders ons niets te 'gunnen'.

En nogmaals, ik heb niets tegen Nederlanders en zeker geen afschuw. Ik verafschuw geen enkel mens. Maar als u, Nederlanders, permanent kritiek hebben op België en Limburg, dan krijgen 'jullie' van hetzelfde laken een broek. Maar... dan komen jullie klagen. Niet doen. Dapper blijven.

Laatst gewijzigd door system : 22 januari 2009 om 08:51.
Oud 22 januari 2009, 18:39   #91
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is wel te zien dat ge in Holland (Nederland) woont. Tot in de jaren '80 kwam men in de leesboeken hier in Vlaanderen praktisch alleen de 'gij'-vorm tegen. En plotseling moest alles in de 'jij'-vorm. 'Jullie' in plaat van 'gij' of 'u'. En op school begon de leraar ook met 'je' en 'jullie' want : 'dat was toch deglijker'. Degelijker? Opgedrongen ja. Vlamingen zouden juist fier moeten zijn op hun sappige taal en niet alles klakkeloos overnemen van hun buren uit het noorden. Maar ja, een onderdanig zijn de Nederlandssprekenden in België nu eenmaal vaak geweest. In ieder geval: ik gebruik de 'gij'-vorm en de 'u'-vorm, zoals mijn voorvaderen dat deden. En zo hoort het.
Ten eerste kom ik uit (Nederlands) Brabant, het gebruik van ge/gij is mij dus vanuit het lokale dialect wel bekend. Echter ook in Nederland heb je een sterke tendens gehad tot het aanleren van AN in het onderwijs. Daarbij mag je wat mij betreft iedere vorm gebruiken die je wilt. Dat men er voor koos om in het Belgische/Vlaamse onderricht van het Nederlands dingen te veranderen in de jaren '80 is volgens mij een eigen keuze. Immers Belgie is naar mijn weten nog steeds een eigen souvereine staat, dat je Nederland zoveel macht toedicht is lachwekkend. Het gebeurt namelijk ook vaak zat dat er tussen Nederland en Vlaanderen niet naar elkaar wordt gekeken als hulp, maar als boeman. Fortis is ook zo'n voorbeeld, ja de Nederlandse minister handelde naar wat goed voor Nederland was, had hij anders (op die ongelukkig uitspraak na de aankoop na dan) gehandeld dan was hij in Nederland afgebrand; maar ten opzichte van Nederland wordt eigen falen dan soms vergeten (in dit geval verdiende geen enkele partij de schoonheidsprijs). Hoe dan ook het is te sterk zwart wit. Verder is overnemen en opdringen heel iets anders, daarbij constateer ik juist dat de laatste tijd Vlaams en Nederlands verder (kunstmatig) uit een drijven. Het beste voorbeeld is het belachelijke feit, dat we elkaars uitzendingen soms ondertitelen (met 888 is iets anders) terwijl in beide gevallen het vaak genoeg gaat om (vrijwel) de standaardvorm. Welke taal doet nu zoiets? Verder mag van mij iedereen z'n lokale variant blijven spreken, sterker ook in Nederland is dialect spreken ook meer aanvaard geworden.
Oud 22 januari 2009, 18:53   #92
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ten eerste kom ik uit (Nederlands) Brabant, het gebruik van ge/gij is mij dus vanuit het lokale dialect wel bekend. Echter ook in Nederland heb je een sterke tendens gehad tot het aanleren van AN in het onderwijs. Daarbij mag je wat mij betreft iedere vorm gebruiken die je wilt. Dat men er voor koos om in het Belgische/Vlaamse onderricht van het Nederlands dingen te veranderen in de jaren '80 is volgens mij een eigen keuze. Immers Belgie is naar mijn weten nog steeds een eigen souvereine staat, dat je Nederland zoveel macht toedicht is lachwekkend. Het gebeurt namelijk ook vaak zat dat er tussen Nederland en Vlaanderen niet naar elkaar wordt gekeken als hulp, maar als boeman. Fortis is ook zo'n voorbeeld, ja de Nederlandse minister handelde naar wat goed voor Nederland was, had hij anders (op die ongelukkig uitspraak na de aankoop na dan) gehandeld dan was hij in Nederland afgebrand; maar ten opzichte van Nederland wordt eigen falen dan soms vergeten (in dit geval verdiende geen enkele partij de schoonheidsprijs). Hoe dan ook het is te sterk zwart wit. Verder is overnemen en opdringen heel iets anders, daarbij constateer ik juist dat de laatste tijd Vlaams en Nederlands verder (kunstmatig) uit een drijven. Het beste voorbeeld is het belachelijke feit, dat we elkaars uitzendingen soms ondertitelen (met 888 is iets anders) terwijl in beide gevallen het vaak genoeg gaat om (vrijwel) de standaardvorm. Welke taal doet nu zoiets? Verder mag van mij iedereen z'n lokale variant blijven spreken, sterker ook in Nederland is dialect spreken ook meer aanvaard geworden.
Als ik Nederlanders hoor praten dat vraag ik me soms of er nog wel een standaardtaal is. In ieder geval, de 'je-', 'jij-', 'jullie-' zijn kunstmatige volksvreemde taalvormen die ons opgedrongen werden door een of aandere taalcommissie. Waarom moeten Vlamingen altijd hun eigen cultuurgoed opgeven, hun eigen taal in feite. Platbroeken waren het en zijn het nog steeds. Geen haar op hun tanden. Ik wens niet 'duiventil' te zeggen, maar 'duivekot'. Al dat gezever altijd met mensen die in besloten cenakels besluiten wat wij mogen zeggen en hoe wij moeten praten. Ze kunnen me wat.

Laatst gewijzigd door system : 22 januari 2009 om 18:58.
Oud 22 januari 2009, 19:15   #93
Shadowke

Standaard

Citaat:
Als ik Nederlanders hoor praten dat vraag ik me soms of er nog wel een standaardtaal is. In ieder geval, de 'je-', 'jij-', 'jullie-' zijn kunstmatige volksvreemde taalvormen die ons opgedrongen werden door een of aandere taalcommissie. Waarom moeten Vlamingen altijd hun eigen cultuurgoed opgeven, hun eigen taal in feite. Platbroeken waren het en zijn het nog steeds. Geen haar op hun tanden. Ik wens niet 'duiventil' te zeggen, maar 'duivekot'. Al dat gezever altijd met mensen die in besloten cenakels besluiten wat wij mogen zeggen en hoe wij moeten praten. Ze kunnen me wat.
echt Vlaams bestaat niet!
in Vlaanderen heb je enkel verschillende streekdialecten.

waar jij kwaad op bent, zijn de personen die een algemene Nederlandse taal willen bekomen voor Nederland en Vlaanderen.
dit wil niet zeggen dat de dialecten moeten verdwijnen zoals jij zegt.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 22 januari 2009 om 19:15.
Oud 22 januari 2009, 19:18   #94
system
Banneling

Standaard

Citaat:
echt Vlaams bestaat niet!
in Vlaanderen heb je enkel verschillende streekdialecten.

waar jij kwaad op bent, zijn de personen die een algemene Nederlandse taal willen bekomen voor Nederland en Vlaanderen.dit wil niet zeggen dat de dialecten moeten verdwijnen zoals jij zegt.
Neen, waar ik me aan erger is dat wij altijd toegeven. Dat de Nederlanders maar de 'gij-vorm' overnemen. Maar dat laatste kwam zeker niet bij u op. Maar u bent ook een toegever. U bent gewoon bang van de franstaligen. Sommige Vlamingen zijn altijd bang. Ze weigen te vechten en zoeken bondgenoten bij de buren. En zo verloochenen ze zichzelf. Altijd geweest. Welnu, ik ben dus niet bang en die 'je' en de 'jij' en de 'jullie' en de 'nou' en 'tante Kaat', staan niet in mijn woordenschat. En die komen er ook niet in.

Laatst gewijzigd door system : 22 januari 2009 om 19:23.
Oud 22 januari 2009, 19:23   #95
Shadowke

Standaard

Citaat:
Neen, waar ik me aan erger is dat wij altijd toegeven. Dat de Nederlanders maar de 'gij-vorm' overnemen. Maar dat laatste kwam zeker niet bij u op. Maar u bent ook een toegever. U bent gewoon bang van de franstaligen. Sommige Vlamingen zijn altijd bang. Ze weigen te vechten en zoeken bondgenoten bij de buren. En zo verloochenen ze zichzelf. Altijd geweest. Welnu, ik ben dus niet bang en die 'je' en de 'jij' en de 'jullie' en de 'nou' en 'tante Kaat', staat niet in mijn woordenschat.
tegen wie moeten we vechten als de politici de Vlamingen in de steek laat ten gunste van de Franstaligen?
het enige wat wij Vlamingen kunnen doen, is in juni stemmen op de partijen die voor Vlaanderen zijn en mss op termijn een hereniging met Nederland (VB en NV-A).
niet de burgers, maar de politici moeten zorgen voor een onafhankelijk Vlaanderen (en een hereniging met Nederland).

Laatst gewijzigd door Shadowke : 22 januari 2009 om 19:26.
Oud 22 januari 2009, 19:25   #96
Hollander

Standaard

Citaat:
ik ben er eindelijk uit.

Gij heeft het ECHT niet begrepen.
Oud 22 januari 2009, 19:26   #97
Shadowke

Standaard

Citaat:
ik ben er eindelijk uit.

tuurlijk niet. hij kijkt niet verder dan zijn neus lang is.
het typische voorbeeld van een bekrompen Vlaming die gehersenspoeld is door het Belgisch establishment.
Oud 22 januari 2009, 19:27   #98
system
Banneling

Standaard

Citaat:
tuurlijk niet. hij kijkt niet verder dan zijn neus lang is.
het typische voorbeeld van een bekrompen Vlaming die gehersenspoeld is door het Belgisch establishment.
Zwak, zeer, zéér zwak.

En dat voor iemand die voordurend leentjebuur speelt bij de Hollanders.

Laatst gewijzigd door system : 22 januari 2009 om 19:28.
Oud 22 januari 2009, 19:29   #99
system
Banneling

Standaard

Citaat:
ik ben er eindelijk uit.

U bent er helemaal niet uit. U bent er nog niet eens in geweest.
Oud 22 januari 2009, 19:30   #100
Shadowke

Standaard

Citaat:
Zwak, zeer, zéér zwak
je denkt altijd dat je gelijk hebt en je wringt je langs alle kanten om toch maar je gelijk te halen ipv is na te denken of het wel zeker is dat je gelijk bent.

als ik verkeerd ben, geef ik dat tenminste toe
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be