Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2009, 19:43   #81
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gilette Bekijk bericht
Tuurlijk heb ik ze gelezen. Wie verantwoordelijk is voor de wantoestanden : de islamitische religie-cultuur.
De vliegeraar.
Citaat:
Het verhaal gaat over discriminatie, onverdraagzaamheid maar ook over vriendschap en familiebanden. ...... Leuk is dat je heel wat leert over de Islam (zie verklarende woordenlijst achteraan). De laatste tijd wordt Islam nogal geassocieerd met slechte dingen en dit boek laat weer de andere, zachtere kant van Islamieten zien.
Khaled Hosseini is geen Islam criticus.
Citaat:
Wat namelijk zeer stoort is dat Nederlandstalige recensenten klakkeloos het kletsverhaaltje lijken over te nemen dat Hosseini afsteekt, in interviews en in deze roman, als zou Afghanistan een land van pais en vree geweest zijn vóór de communistische staatsgreep in 1978.
Duizend schitterende zonnen.
Citaat:
Koranteksten, gebeden en rituelen passen overigens naadloos in die sfeer, want bij Hosseini krijgt de islam vooral de trekken van onschuldige folklore. Religie is louter een kalmerend ritueel, dat verder weinig wezenlijks aan het leven bijdraagt. Het verband tussen de godsdienst en de politiek van de taliban wordt nergens gelegd, zoals ook nergens werkelijk nagedacht wordt over de invloed van religie op de verhouding tussen man en vrouw.
Oud 16 februari 2009, 19:46   #82
DSC
Lokaal Raadslid

DSC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Kallikles; de koran werd een 100 tot 150 jaar na de dood van Mohammed opgetekend, en ja; de man was analfabeet, zoals de meesten in zijn tijd! De enige reden waarom we over die man hebben gehoord was omdat hij na de dood van zijn eerste vrouw zoveel kamelen had dat hij ten strijde kon trekken tegen andere stammen,islam was vooral een bindmiddel om anderen aan Mohammed te binden, lees misschien eens de vrouwen van de profeet van Nahed Selim, erg leerrijk gezien je blijkbaar beperkte kennis van historische feiten en islam?

Elke godsdienst is in wezen een bindmiddel om mensen aan een 'wet' te onderwerpen. Zo zijn de eerste staten wellicht ontstaan, want hoe kreeg ge ('oer')mensen zover dat ze naar geschreven regels luisterden ipv naar gewoonterecht en subjectieve oordelen die al snel desintegrerend zouden werken? Door te zeggen dat God hen anders zou straffen natuurlijk!
DSC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 20:14   #83
Gilette
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Jij hebt duidelijk die boeken niet gelezen. Die commentaren die jij daar post zijn het toonbeeld van links, verontschuligend, ultra-relativerend gelul. Compleet ernaast.

Laatst gewijzigd door Gilette : 16 februari 2009 om 20:16.
Gilette is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 20:35   #84
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij hebt duidelijk die boeken niet gelezen. Die commentaren die jij daar post zijn het toonbeeld van links, verontschuligend, ultra-relativerend gelul. Compleet ernaast.
Right.
Oud 16 februari 2009, 20:42   #85
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Right.
Uw handtekening is wel erg gepast voor Gilette
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 20:48   #86
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag:

Citaat:
Ja, maar ik vraag nu concrete voorbeelden van islamitische landen waar kinderen sexueel worden misbruikt. Dat is wat ik vraag.
Let wel, misbruikt worden omdat de islam er voor iets tussenzit. En kom me niet af met vrouwenbesnijdenis. Zeer te verwerpen natuurlijk. Maar, helaas, dat was al een gewoonte in die landen voordat de islam het voor het zeggen kreeg.

Laatst gewijzigd door system : 16 februari 2009 om 21:06.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 22:15   #87
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DSC Bekijk bericht
Elke godsdienst is in wezen een bindmiddel om mensen aan een 'wet' te onderwerpen. Zo zijn de eerste staten wellicht ontstaan, want hoe kreeg ge ('oer')mensen zover dat ze naar geschreven regels luisterden ipv naar gewoonterecht en subjectieve oordelen die al snel desintegrerend zouden werken? Door te zeggen dat God hen anders zou straffen natuurlijk!
Was dat niet gewoon een poging om de wet van de sterkste te doorbreken?
Jij bent wel sterker maar ik zal mijn grote broer (God) eens gaan halen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 00:29   #88
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Was dat niet gewoon een poging om de wet van de sterkste te doorbreken?
Jij bent wel sterker maar ik zal mijn grote broer (God) eens gaan halen.
zo mag je dat enigsinds zien
er is weze geen verschil tussen 'God heet het zus en zo gezegd, en als je niet luistert dan...' of de Wet
in dien tijd _ tot zelfs in vooravond van de franse revolutie _ heb je in feite één pot nat wat betreft een goddelijk gezag en een wereldlijks gezag
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 13:14   #89
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
[...]
Let wel, misbruikt worden omdat de islam er voor iets tussenzit. En kom me niet af met vrouwenbesnijdenis. Zeer te verwerpen natuurlijk. Maar, helaas, dat was al een gewoonte in die landen voordat de islam het voor het zeggen kreeg.
Ik hoor altijd van Mohammedanen en van islamofielen dat vrouwenbesnijding niks met Islam van doen heeft, ja dat de Islam hier zelfs op tegen is. Dat het cultureel is.
Maar dan zit ik met de vraag als ik dit geloof:
Als dat zo is hoe komt het dan dat 1400 jaar Islam in die streken deze afschuwelijke gewoonte niet heeft doen verdwijnen? Heeft de Islam dan zo weinig ethische en morele draagkracht dat ze niet in de uitbanning hiervan geslaagd is?
Of moet ik het niet geloven? Wordt mij een rad voor ogen gedraaid?
Er is een (zwakke?) Hadith:
Book 41, Number 5251:
Narrated Umm Atiyyah al-Ansariyyah:
A woman used to perform circumcision in Medina. The Prophet (peace_be_upon_him) said to her: Do not cut severely as that is better for a woman and more desirable for a husband.
http://www.usc.edu/schools/college/c...d/041.sat.html
Men kan dus een punt maken dat vrouwenbesnijding is toegestaan; nergens (ook in de Koraan) is een verbod erop te vinden.

En dan is er nog het mysterie van de vrouwenbesnijdenis in Indonesië. Voordat de Islam kwam was dit geen onderdeel van de (Hindu/Bhuddist) cultuur.
Hoe aannemelijk is het dat dit gebruik Indonesië binnen kwam via culturele kontakten met Afrikaanse animisten?

Laatst gewijzigd door Mahalingam : 17 februari 2009 om 13:19.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 13:24   #90
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Ik hoor altijd van Mohammedanen en van islamofielen dat vrouwenbesnijding niks met Islam van doen heeft, ja dat de Islam hier zelfs op tegen is. Dat het cultureel is.
Maar dan zit ik met de vraag als ik dit geloof:
Als dat zo is hoe komt het dan dat 1400 jaar Islam in die streken deze afschuwelijke gewoonte niet heeft doen verdwijnen? Heeft de Islam dan zo weinig ethische en morele draagkracht dat ze niet in de uitbanning hiervan geslaagd is?
Of moet ik het niet geloven? Wordt mij een rad voor ogen gedraaid?
Er is een (zwakke?) Hadith:
Book 41, Number 5251:
Narrated Umm Atiyyah al-Ansariyyah:
A woman used to perform circumcision in Medina. The Prophet (peace_be_upon_him) said to her: Do not cut severely as that is better for a woman and more desirable for a husband.
http://www.usc.edu/schools/college/c...d/041.sat.html
Men kan dus een punt maken dat vrouwenbesnijding is toegestaan; nergens (ook in de Koraan) is een verbod erop te vinden.

En dan is er nog het mysterie van de vrouwenbesnijdenis in Indonesië. Voordat de Islam kwam was dit geen onderdeel van de (Hindu/Bhuddist) cultuur.
Hoe aannemelijk is het dat dit gebruik Indonesië binnen kwam via culturele kontakten met Afrikaanse animisten?
De oorsprong van vrouwenbesnijdenis is uit Faraonische tijden. Ze wordt toegepast in islamitische, maar ook in christelijke en animistische bevolkingsgroepen in Oost-Afrika. In landen zoals Soedan en Jemen is het een wijdverspreid gebruik dat meisjes besneden worden. Dit in tegenstelling tot het grootste deel van het eveneens merendeels islamitisch Midden-Oosten waar het gebruik onbekend is.
Oud 17 februari 2009, 21:48   #91
T-101
Burger

T-101's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
Ja, maar ik vraag nu concrete voorbeelden van islamitische landen waar kinderen sexueel worden misbruikt. Dat is wat ik vraag.

http://www.timesonline.co.uk/tol/new...cle5248224.ece
T-101 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 22:28   #92
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De oorsprong van vrouwenbesnijdenis is uit Faraonische tijden. Ze wordt toegepast in islamitische, maar ook in christelijke en animistische bevolkingsgroepen in Oost-Afrika. In landen zoals Soedan en Jemen is het een wijdverspreid gebruik dat meisjes besneden worden. Dit in tegenstelling tot het grootste deel van het eveneens merendeels islamitisch Midden-Oosten waar het gebruik onbekend is.
Ik vroeg:
"Hoe aannemelijk is het dat dit gebruik Indonesië binnen kwam via culturele kontakten met Afrikaanse animisten?"
Of christelijke of faraonische of islamitische cultuuroverdracht uit deze Afrikaanse streken.
Er is nog iets raars. Marokko staat niet bekend als een besnijdingsland.
Ik kan aleen maar bedenken dat de vader in dit verhaal aanhanger is geworden van een niet-Marokkaanse Islamitische sekte.
Het krantenartikel rept er ook niet over of die het zelf heeft gedaan of het heeft laten doen.
http://www.ad.nl/amsterdam/2983777/M...ochtertje.html
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:00   #93
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Ik vroeg:
"Hoe aannemelijk is het dat dit gebruik Indonesië binnen kwam via culturele kontakten met Afrikaanse animisten?"
Of christelijke of faraonische of islamitische cultuuroverdracht uit deze Afrikaanse streken.
Er is nog iets raars. Marokko staat niet bekend als een besnijdingsland.
Ik kan aleen maar bedenken dat de vader in dit verhaal aanhanger is geworden van een niet-Marokkaanse Islamitische sekte.
Het krantenartikel rept er ook niet over of die het zelf heeft gedaan of het heeft laten doen.
http://www.ad.nl/amsterdam/2983777/M...ochtertje.html
De vrouwenbesnijdenis gebeurt zeker ook in islamitische bevolkingsgroepen in Indonesië. Dat betwist ik niet. Alleen, het maakt geen onderdeel uit van de Islamitische godsdienst. De verplichting tot vrouwenbesnijdenis staat nergens in de Koran. Vermoedelijk hebben sommige islamitische bevolkingsgroepen het besnijden van vrouwen overgenomen van de gebruiken van hun niet-islamitische voorouders en is het ooit overgewaaid naar Indonesië.

Laatst gewijzigd door system : 17 februari 2009 om 23:07.
Oud 18 februari 2009, 14:54   #94
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Soms lopen de zaken even anders dan men had gewild:
Een molsim die opriep om de Islam beter te begrijpen onthoofde zijn eigen vrouw.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/...fdt_zijn_vrouw
Oud 18 februari 2009, 15:34   #95
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onzin natuurlijk. De Kerk heeft in de loop van haar geschiedenis moreel verwerpelijke daden al altijd veroordeeld en daar ook de nodige straffen voor voorzien.

Inderdaad, de Kerk beschouwde tijdens het grootste deel van haar geschiedenis een eigen mening hebben als moreel verwerpelijk ("ketterij") en de voorziene straf was de brandstapel.

Tegenwoordig is de voorziene "straf" voor priesters die kinderen verkrachten een overplaatsing naar een andere parochie met nog meer kinderen, zodat de daders gewoon verder kunnen doen.

Back on topic: het maakt me niet uit welk geloof de daders aan hangen, de daders (de kinderverkrachters) en hun medeplichtigen (ouders die hun kinderen verkopen/uithuwelijken, kardinalen / rechters die de kinderverkrachters in bescherming nemen...) moeten gewoon heel zwaar gestrafd worden. Levenslange dwangarbeid zonder kans om ooit nog vrij te komen of zoiets.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 18 februari 2009 om 15:37.
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 16:25   #96
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Soms lopen de zaken even anders dan men had gewild:Een molsim die opriep om de Islam beter te begrijpen onthoofde zijn eigen vrouw.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/...fdt_zijn_vrouw
Hetzelfde gebeurt soms met nonnen of priesters of brave christelijke huisvaders. Die onthoofden dan de ziel van kinderen. Bijna even erg. Loop maar eens op deze aardbol zonder ziel.

Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2009 om 16:33.
Oud 18 februari 2009, 20:49   #97
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Webcrusader's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik gun ieder het recht op zijn geloof, maar ik accepteer niet dat bepaalde wetten uit die Islam dwingend op een ander worden opgelegd.
Of dat nu een gedwongen uithuwelijking is of bv het in de ban doen van het woord Christmas in een Engelse stad (ik meen Birmingham)
Lees dit verhaal maar eens over een Britse pleegmoeder:

http://kort.katholieknieuwsblad.nl/

Omdat het katholiek nieuwsblad geen pagina-indeling heeft hier het artikel:
Pleegmoeder ontslagen na bekering pleegkind
geplaatst: woensdag, 11 februari 2009, 15.52 uur

Een Britse vrouw die in tien jaar meer dan 80 pleegkinderen heeft opgevangen is ontslagen nadat een moslim tienermeisje dat aan haar zorg was toevertrouwd christen is geworden. De vrouw, een anglicaanse van middelbare leeftijd, verloor daardoor ook haar boerderij die ze huurde om de kinderen te kunnen opvangen.

Volgens de Daily Telegraph heeft de pleegmoeder verklaard dat ze de interesse voor het christendom van de 16-jarige moslima eerder heeft afgeremd dan aangemoedigd.

Het meisje was in pleegzorg geplaatst nadat zij slachtoffer was geworden van huiselijk geweld. De pleegmoeder zegt in de krant dat het meisje haar doop zag als “het wegwassen van de verschrikkelijke dingen die ze had meegemaakt en een symbool voor een nieuwe start.” Volgens de vrouw wisten de medewerkers van de sociale dienst dat het meisje naar de kerk ging en maakten zij pas bezwaar toen ze ontdekten dat het meisje was gedoopt.

Het afvallen van de Islam wordt sterk veroordeeld in de Koran en is taboe in de islamitische gemeenschap.

Afgelopen november is de pleegmoeder uit het pleegouderregister geschrapt. Als reden is opgegeven dat ze haar plicht als pleegouder heeft geschonden. “De sociale dienst is van mening dat zij maatregelen had moeten nemen om de bekering te voorkomen,” aldus haar advocaat Nigel Priestley in de Telegraph. Priestley eist een rechterlijke toetsing van het besluit van de sociale dienst. Hij stelt dat het recht van vrijheid van godsdienst is overtreden.

Het Christian Institute ondersteunt de pleegmoeder bij de rechtszaak. Woordvoerder Mike Judge zegt in zijn commentaar op de zaak: “Ik kan me niet voorstellen dat een atheïstische pleegouder zou zijn ontslagen als een christelijk kind niet langer in God zou geloven. Dit is de dubbele moraal waar christenen in Groot-Brittannië telkens tegenaan lopen.”(KN/CNA)
Dat vind ik straf!
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking.
De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam.

''
Webcrusader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 13:01   #98
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

2 ik ook!
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2009, 12:56   #99
peace.police
Burger

peace.police's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar peace.police
Standaard

de kerk is dood
liefde overwint de dood
de dood overwint de kerk
liefde overwint de dood en de kerk

dood is de kerk

daarom een oproep van de peacepolice to the church;

priests stand up
your church needs love;

tell about maria
tell about maria magdalena

tell us about the love of jezus for this women

tell the trhuth; nothing but the thruth

maak de kerk terug levend!
peace.police is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2009, 13:10   #100
BegoniaSnobistica
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Eigenlijk is er toch wereldwijd weinig protest tegen deze misdaden.

Laat ons er over wijselijk overzwijgen, dat is gemakkelijker want anders zijn we onverdraagzaam.
Feitelijk zijn al die "toleranten" en vooral groen en links neerbuigend met die moslim cultuur, en niet de mensen die kritiek hebben.

Zij die kritiek hebben willen iets béters, en zij die "tolereren" zeggen "Ze zijn achterlijk en weten niet beter."
BegoniaSnobistica is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be