![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ze zijn meer als porseleinen huizen: trillen meteen kapot eens men eraan trekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Misschien kan nog een voorbeeld helpen: iemand voelt zich minderwaardig of wordt overspoeld door een bepaalde gebeurtenis en wil zelfdoding plegen = subjectief, iemand heeft een blijvende psychische of lichamelijke ziekte, er is bijgevolg zwaar lijden en er zijn geen kansen op verbetering of de kansen op verbetering die er zijn zijn voor de persoon niet voldoende. De persoon is toerekeningsvatbaar en kan een volledige en objectief (=iedereen kan zien/beseffen dat het ook zo is) juiste omschrijving maken van zijn situatie, toestand en de consequenties hieraan = objectief. Ik denk dat het ook duidelijk is in welke groep zware PS'en passen. In de praktijk is dat onderscheid natuurlijk iets minder makkelijk te maken, het zal zelfs zo zijn dat groep 1 op een gegeven moment een veel sterkere doodswens heeft dan een willekeurig iemand uit de tweede groep. Mensen uit de tweede groep kunnen zelfs een heel sterke overlevingsdrang hebben, gelukkig maar. Het is niet om de samenleving om dan in hun plaats te beslissen dat het beter is dat ze er niet meer zijn, maar dat spreekt hopelijk voor zich? Wat het toevoegt is een kans op doelgerichte preventie. Voorkomen dat er mensen hun einde aan hun leven maken terwijl ze nog veel kansen hebben (die ze zelf op dat moment niet zien, daarom is het dus subjectief). En mensen die dood willen en werkelijk geen enkele kans meer hebben en in een uitzichtloze situatie leven niet op een mensonwaardige manier laten om te komen. Hulp bieden dus, of euthanasie als je het wat sterker wil uitdrukken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar er is geweten dat je in het geval van bv voorbehoedsmiddelengebruik en gegeven het feit dat veel jongeren hun eerste keer beschonken op een achterbank beleven na of tijdens een achterbuurtfeestje het niet helpt om bv een 'oude tante' uit naam van de vereniging tegen huppeldepup of erger nog: de kerk daar heen te sturen. ![]() Een idool erop afsturen kan bv een manier zijn. Maar er zijn er nog betere omdat kennis maar een heel zwakke determinant is van gedrag. We weten allemaal dat snoep niet gezond is, nochtans verkoopt dat nog altijd, en hoe. Zo weten we bijvoorbeeld dat het heel veel helpt om de acteurs in onze favoriete series naar appels en smoothies te laten grijpen ipv zakken chips. De kans dat je in de volgende momenten of bij je volgend winkelbezoek ook naar de appels zal grijpen, is veel groter. ![]() Citaat:
![]() [quote/]Ik kon altijd beter overweg met meisjes in't middelbaar. Weet niet waarom.[/quote] Latente homoseksualiteit? Grapje! Meisjes zijn heel anders in de manier van communicatie denk ik. Maar met verbazing heb ik vastgesteld dat mijn vriendenkring na het middelbaar redelijk 'vermannelijkt' is. Laatst gewijzigd door Frutella : 6 maart 2009 om 20:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() Frutella,
Iemand die een "slecht zelfbeeld" van zichzelf heeft subjectief noemen? En als die persoon volledig nuchter zijn eigen ontoereikendheid kan afwegen? Nynorsk heeft gelijk. Je opdelingen zuigen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Gouverneur
|
![]() -------------------
Laatst gewijzigd door Dope : 6 maart 2009 om 20:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Gouverneur
|
![]() ----------------
Laatst gewijzigd door Dope : 6 maart 2009 om 20:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Maar ik steun ze wel. Laatst gewijzigd door Frutella : 6 maart 2009 om 21:26. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn heel veel mensen met onoplosbare problemen die helemaal geen zelfmoord plegen, ook al weegt dat onoplosbaar probleem heel hard op hun leven. Mensen verschillen nu eenmaal in hun reacties op situaties, en de oorzaken van die verschillen kunnen van verschillende aard zijn. Je indeling werkt bij de extremen. Iemand die ontzettend vrolijk is, z'n teen lichtjes stoot en pijn heeft en daarop zelfmoord pleegt, ja, dat was onnodig want 5 minuten later was die pijn over geweest. Dat is wat je 'subjectief' kan noemen. Iemand die net 20 schotwonden in de borst heeft gekregen en nog leeft maar binnen 5 minuten dood zal zijn, ja, die zal wellicht willen dat het al voorbij is. Dat is objectief. Maar voor al de rest daartussen wérkt het gewoon niet, die indeling. Gewoon al omdat de manieren waarop we reageren op situaties voor een deel genetisch bepaald worden. Die dingen wijzig je niet zomaar. Mensen kunnen zich nu eenmaal rotslecht voelen van iets dat voor een ander banaal lijkt, en anderen kunnen zich goed blijven voelen in de meest extreme omstandigheden. Een opdeling 'objectief' - 'subjectief' vereist dat er een norm is over hoe je je moet voelen in bepaalde omstandigheden. Maar die norm bestaat gewoon niet. Hoe moet het meisje in onderstaande foto zich voelen? Zou je het raar vinden mocht dat meisje een zeer negatief zelfbeeld hebben? Stel nu dat ze ze zich slecht voelt, en dat ze zich afsluit, en dat ze op haar 30e zelfmoord pleegt. Is dat dan subjectief of objectief? Het meisje is niet bepaald aantrekkelijk, dat lijkt me een vrij onveranderbare situatie tenzij ze een hele resem operaties ondergaat (en dan nog). Is er dan nog een verschil met iemand met een tumor op haar gezicht? Of zou het ook kunnen dat iemand goed omgaat met het probleem met haar uiterlijk, zichzelf nu wel niet knap vindt maar een hele toffe is die veel vrienden heeft, die zich niet veel aantrekt van pesterijen, die trouwt en kindjes krijgt, en zelfs helemaal geen negatief zelfbeeld heeft? Hoe beoordeel jij zo'n situatie, en hoe zou je het classificeren als zo iemand zelfmoord pleegt?
![]() |
![]() |
#94 | ||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Kan het zijn dat er mensen zijn die een tumor op hun gezicht geen probleem vinden? Kan het zijn dat er mensen zijn die 'uitbehandeld' zijn en weten dat ze nog maar even te leven hebben en niemand hebben om voor te leven en het niet meer kunnen uithouden van de pijn/neveneffecten, zoals de Franse vrouw bv. niet meer willen leven? Noem je zoiets een subjectieve reden om zelfdoding te plegen? Zo ja, op basis van welke gronden? Is het vreemd dat ze niet wil afzien tot de laatste bittere seconde misschien? Citaat:
![]() Citaat:
Misschien moet je mijn posts gewoon eens rustig opnieuw lezen, zonder vooroordelen. Je hebt ze gewoon heel slecht begrepen vrees ik. Laatst gewijzigd door Frutella : 7 maart 2009 om 00:10. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Minister
|
![]() Nyn, ik deel jouw kritiek op Frutella. Maar ik vind je 't zo raar uitlegt. Te beginnen bij dat ene zinnetje:
Citaat:
Het bestaan van die normen drijf je zelf op de spits. Door die ene allesvernietigende norm 'schoonheid' 't slagveld op te sturen. Citaat:
![]() |
![]() |
#96 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Trouwens, als je iets anders bedoelde dan ik gelezen heb, en ik merk dat Nyn (en anderen) 't las zoals ik 't las, dan heb jij 't slecht verwoord. En misschien moet je een poging doen om 't nogmaals, onbevooroordeeld, neer te schrijven ?
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfdoding komt altijd door lijden en alle lijden is per definitie subjectief omdat we het moeilijk kunnen kwantificeren. Het gaat meer om de reden van een persoon die aangeeft er werkelijk een einde aan te willen maken. De volgende 'regel' kan dan worden gebruikt: de redenen zijn �*ltijd subjectief. We proberen dan ook om zelfdoding te voorkomen. Tenzij, als en slechts als, de persoon in kwestie in een uitzichtloze en hopeloze situatie vertoeft waarin geen verbetering meer mogelijk is (of niet afdoende verbetering opdat de persoon ermee te kan leven/de persoon zowel op psychisch als op fysiek vlak is uitbehandeld. Of met andere woorden: wetenschap en techniek falen erin nog iets voor deze persoon te betekenen) en omwille van die uitzichtloosheid en hopeloosheid er een einde aan wil maken. Dit kan gaan om psychisch of lichamelijk lijden (het ene lokt het andere ook wel eens uit). Deze personen zouden, als ze dat willen dat is nogal wiedes ![]() Het overgrote deel hiervan wordt al ondervangen door deze wet, want deze voorziet zelfs in "ondraaglijk psychisch lijden". Laatst gewijzigd door Frutella : 7 maart 2009 om 01:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Banneling
|
![]() Ik noteer hier enig term(mis)overgebruik van "objectief" en "subjectief".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik vraag het je.
maar ik zal het anders verwoorden: zijn er dan geen mogelijkheden tot verbetering als je een blijvende psychische of lichamelijke ziekte hebt - zelfs wanneer die ziekte zelf helemaal niet kan verbeteren? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik citeer wat je verder zegt: "Kan het zijn dat er mensen zijn die 'uitbehandeld' zijn en weten dat ze nog maar even te leven hebben en niemand hebben om voor te leven en het niet meer kunnen uithouden van de pijn/neveneffecten, zoals de Franse vrouw bv. niet meer willen leven? Noem je zoiets een subjectieve reden om zelfdoding te plegen? Zo ja, op basis van welke gronden? Is het vreemd dat ze niet wil afzien tot de laatste bittere seconde misschien?" Je kon evengoed zeggen: Is het abnormaal dat ze niet wil afzien tot de laatste bittere seconde? Daar zit die norm. Het gaat erom dat een reden pas objectief is als een ander vindt dat de wens tot zelfdoding in verhouding is met de situatie. Het veronderstelt een norm voor die verhouding: daar is het in verhouding, daar is het niet in verhouding. Hoe beoordeel je dat? Je zal al meteen op interculturele verschillen botsen. Ook tussen subculturen. Een radicale christen zal je vertellen dat je geen euthanasie kan plegen, ook niet in die situatie, je moet daardoor. Dat is een norm. Dus er bestaan wel normen over hoe je je moet voelen - binnen culturen, binnen subculturen - maar ze verschillen van elkaar, ook tussen mensen uit exact dezelfde omgeving, waardoor je uiteindelijk geen houvast meer hebt voor je indeling. Het lijkt me nl. ook normaal te zijn dat iemand met dergelijke tumor blijft gaan tot het bittere eind. Ik persoonlijk zou het wel al lang opgegeven hebben, maar goed. Maar ik kan me wel goed voorstellen dat sommigen zouden zeggen: nee, je kan niet opgeven dan, euthanasie en zelfmoord is een zonde. Heb ik discussies over gehad op christelijke fora. Zouden die mensen dat dan zien als een objectieve reden? Citaat:
Citaat:
je hoeft daar geen vooroordelen bij te sleuren.
![]() |
![]() |
#100 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en natuurlijk zijn daar weldegelijk normen over, zoals ik hierboven schetste. Enerzijds zijn er wel redelijk algemene normen. Zo wordt het niet echt aanvaard dat je in een jarenlange depressie stuikt omdat je vis gestorven is, om maar een onnozel voorbeeld te geven. Maar vaak zijn de oordelen van mensen erg verschillend. De een toont begrip, de ander vindt je een loser. Daar verschillen de normen. Dan wordt het moeilijk om een algemeen oordeel te vellen over objectief / subjectief, hoewel de invloed van het oordeel van de omgeving (en vnl. de inschatting van dat oordeel) heel erg bepalend kan zijn voor het verdere verloop. Citaat:
Citaat:
wellicht is het beide.
![]() |