Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2009, 17:27   #81
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik respecteer jouw keuze, ook al ben ik het er niet mee eens. Maar ik ben het dus evenmin eens met de Vlaams-nationalisten die van Vlaanderen een eng ding willen maken. Het hoeft niet per se eng te zijn. Dat hangt af van de invulling die eraan gegeven wordt.
U bent naïef.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2009 om 17:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 17:28   #82
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Cottenjé's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hartelijk dank voor je steentje! Immens belangrijk.

Taal is voor mij nu ook geen argument om te streven naar splitsing van België. Mijn streven (o wat een grote woorden) gaat veeleer over de invulling die de politieke structuur België heeft. Die wil ik onderuit zien gaan. Stel dat Vlamingen en Walen ertoe beslissen aan België een heel andere invulling te geven, dan zal ik mijn standpunt ook herbekijken.
Bij mij gaat het eerder over structuur, en eigenlijk helemaal niet over cultuur.
Bedankt

Wél dan hebben we beider hetzelfde doel. Vlaams brein en Waals geld was vroeger een succesverhaal. Nu kunnen we misschien de bovenhand halen op Waals respect en Vlaams optimisme. Maar wat België ooit heeft bereikt, zullen weinigen ons nadoen.

Laatst gewijzigd door Cottenjé : 13 maart 2009 om 17:29.
Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 17:32   #83
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Alé mensen, ik ga een pintje pakken. Op ons aller gezondheid.
Als ze maar goed getapt zijn, met een goede col. Dat zijn de echte Belgische pinten.
Oud 13 maart 2009, 17:38   #84
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

feit blijft natuurlijk dat Belgique nog steeds een taalracistische staat is.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 17:40   #85
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ooh, de Belgen zijn de uitverkorenen! Slimmer, meer ontwikkeld en rationeler dan wie dan ook. Wellicht de grootste hersenen ook.
Maar als we splitsen gaan de Vlamingen plots vijftig procent van hun hersencapaciteit kwijt zijn. Ons IQ gaat massaal naar beneden vallen.
Oud 13 maart 2009, 17:43   #86
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ach man, ga slapen. Of koop u de film van Sneeuwwitje en de 7 dwergen. En fantaseer maar dat ge één van die dwergen zijt.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2009 om 17:46.
Oud 13 maart 2009, 17:50   #87
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

uw sterk inhoudelijke argumentatie heeft mijn stelling snel weerlegd.

Oud 13 maart 2009, 17:52   #88
system
Banneling

Standaard

Citaat:
uw sterk inhoudelijke argumentatie heeft mijn stelling snel weerlegd.
Uit uw antwoord put ik een relativerend genoegen.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2009 om 17:53.
Oud 13 maart 2009, 18:34   #89
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gij zijt dan ook snel content eh.

Ondertussen blijft dit wel staan:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Oud 13 maart 2009, 18:35   #90
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cottenjé Bekijk bericht
Als je door pakweg Brugge rijdt, kijk een naar al die grote herenhuizen, denk je dat die leeg stonden? Daar woonden allemaal rijke en welstellende vlamingen in. De bouwwoede in de Vlaamse grootsteden van herenhuizen dateert wel van rond 1900, met andere woordende het unitaire België was niet slecht voor deze Vlamingen. Het is zelf met zekerheid te stellen dat de rijkdom in Vlaanderen groter was dan in vergelijking met sommige delen van Wallonië.
Klopt natuurlijk. Gaat trouwens ook op voor Kinshasa in bv. de jaren 50. Toen ook had je al een Congolese klasse die zich sociaal en economisch opgewerkt had, in de rijkere buurten woonde, zich van het Frans bediende en volledig geïntegreerd was in het Belgisch kolonialisme. Toch hebben de Congolezen op een bepaald moment beslist te kiezen voor onafhankelijkheid. We plannen geen gewelddadige revolte zoals de Belgicisten van 1830 maar wensen het recht om te kunnen stemmen over zelfbeschikking. Via een referendum. Zoals in Québec in Canada.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 13 maart 2009 om 18:39.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 18:47   #91
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Gij zijt dan ook snel content eh.

Ondertussen blijft dit wel staan:
Taalracistische staat. En dan zal het voor u zeker geen moeite kosten ook te kunnen aantonen waarom u denkt dat dit zo is. In ieder geval in Limburg is dat niet het geval.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2009 om 18:47.
Oud 13 maart 2009, 18:58   #92
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Taalracistische staat. En dan zal het voor u zeker geen moeite kosten ook te kunnen aantonen waarom u denkt dat dit zo is. In ieder geval in Limburg is dat niet het geval.
In Limburg is er geen probleem. Ik weet ook niet of de definitie "taalracisme" wel de beste verwoording is. Maar er is wel degelijk een groot taalprobleem in Brussel. En een probleem in de regio Halle-Vilvoorde. Verder is er een algemeen probleem hoe de verschillende regio's en gemeenschappen tegenover meertaligheid staan. In Vlaanderen staat de andere landstaal verplicht op het menu in het onderwijs (het Frans). In Wallonië is dat niet het geval (voor het Nederlands). In Vlaanderen is een meerderheid van de bevolking meertalig. In Wallonië is een groot deel van de bevolking ééntalig. In Vlaanderen krijg je zowel in de bioscopen als op TV altijd de originele taal te horen terwijl aan Franstalige kant in België bijna alles stelselmatig gedubd wordt. Op de Nederlandstalige radio hoor je regelmatig Franse chanson. Op de franstalige radio hoor je nooit Vlaamse folk. Vlaanderen heeft sinds lange datum een positieve ingesteldheid tegenover meertaligheid. De Franse Gemeenschap van België heeft daarentegen een lange traditie van eentaligheid en is pas zeer recent aan het experimenteren met meertaligheid. Op taalvlak gaat het hier duidelijk om twee volledig verschillende maatschappelijke modellen. Vlaanderen leunt aan bij het Scandinavisch open model. Terwijl Franstalig België eerder aanleunt bij het gesloten Frans Jacobijns model.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 13 maart 2009 om 19:00.
Oud 13 maart 2009, 19:17   #93
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
in limburg is dat niet het geval

jezus man, hoe hypocriet kan je zijn. Jij die altijd zit af te geven op het hollands taalimperialisme... wat heeft Belgique ooit gedaan voor het Limburgs? Voor het Waals? Het Picardisch? Lorrain? Champenois? Luxemburgs?
Oud 13 maart 2009, 19:32   #94
system
Banneling

Standaard

Citaat:
in limburg is dat niet het geval

jezus man, hoe hypocriet kan je zijn. Jij die altijd zit af te geven op het hollands taalimperialisme... wat heeft Belgique ooit gedaan voor het Limburgs? Voor het Waals? Het Picardisch? Lorrain? Champenois? Luxemburgs?
U bent een taalgeobsedeerde. Ik beschouw mijn Limburgs als een taal. De overheid moet die niet beschermen. Als de mensen bij geen Limburgs dialect meer willen spreken, geen plat meer wille kalle, dan zal het Limburgs verdwijnen. Of de 'overheid' daar nu wil tussenkomen of niet. Kunstmatig een vokstaal in stand willen houden, is vaak boter aan de galg. De mensen moeten de taal in stand houden, de volkmens.

De grote hypocriet bent u! En knoop dat maar goed in u oren. U promoot het beschaafd Nederlands als Groot-Nederlander. En het is al dat gepromoot voor dat beschaafd Nederlands dat op termijn de volkstaal (dialect) riskeert te doen verdwijnen. De schuldigen voor het verdwijnen van de volkse taal bent u en uw acololieten Groot-nederlanders. U bereikt juist het tegenovergestelde wat wat u hier de hele tijd zit te peroreren. Meer nog, eigenlijk bent u de doodgraver van de volkstaal. Bij mij hebt u in ieder geval elk krediet verloren.

Maw, u bent zo iemand van: "luister naar mijn woorden , maar kijk niet naar mijn daden."

Welnu, ik luister niet naar uw woorden en kijk nog minder naar uw daden. Zeker weten.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2009 om 19:40.
Oud 13 maart 2009, 20:39   #95
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Klopt natuurlijk. Gaat trouwens ook op voor Kinshasa in bv. de jaren 50. Toen ook had je al een Congolese klasse die zich sociaal en economisch opgewerkt had, in de rijkere buurten woonde, zich van het Frans bediende en volledig geïntegreerd was in het Belgisch kolonialisme. Toch hebben de Congolezen op een bepaald moment beslist te kiezen voor onafhankelijkheid. We plannen geen gewelddadige revolte zoals de Belgicisten van 1830 maar wensen het recht om te kunnen stemmen over zelfbeschikking. Via een referendum. Zoals in Québec in Canada.

Die onafhankelijkheid heeft hen natuurlijk wel véél deugd gedaan...

We belanden hiermee in een andere discussie waar ik het persoonlijk nog altijd een gruwel vind dat de westerse wereld hun ex-kolonies bestemplt als "ontwikkelingslanden". In Gods naam, naar wiens model??
Oud 13 maart 2009, 20:48   #96
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
In Limburg is er geen probleem. Ik weet ook niet of de definitie "taalracisme" wel de beste verwoording is. Maar er is wel degelijk een groot taalprobleem in Brussel. En een probleem in de regio Halle-Vilvoorde. Verder is er een algemeen probleem hoe de verschillende regio's en gemeenschappen tegenover meertaligheid staan. In Vlaanderen staat de andere landstaal verplicht op het menu in het onderwijs (het Frans). In Wallonië is dat niet het geval (voor het Nederlands). In Vlaanderen is een meerderheid van de bevolking meertalig. In Wallonië is een groot deel van de bevolking ééntalig. In Vlaanderen krijg je zowel in de bioscopen als op TV altijd de originele taal te horen terwijl aan Franstalige kant in België bijna alles stelselmatig gedubd wordt. Op de Nederlandstalige radio hoor je regelmatig Franse chanson. Op de franstalige radio hoor je nooit Vlaamse folk. Vlaanderen heeft sinds lange datum een positieve ingesteldheid tegenover meertaligheid. De Franse Gemeenschap van België heeft daarentegen een lange traditie van eentaligheid en is pas zeer recent aan het experimenteren met meertaligheid. Op taalvlak gaat het hier duidelijk om twee volledig verschillende maatschappelijke modellen. Vlaanderen leunt aan bij het Scandinavisch open model. Terwijl Franstalig België eerder aanleunt bij het gesloten Frans Jacobijns model.
Ik zou het zo niet durven stellen. Het gaat hier over grote taalgroepen tegenover kleine taalgroepen. Voor Zweden, Noren, Denen of Nederlanders is het bijna evident dat men een tweede taal naast de moedertaal aanleert. Groot onbegrip voor tweede talen vindt men bij Britten, Spanjaarden, Italianen en Franstaligen.

Het Franse chanson draait men de wereld rond, Engelstalige songs eveneens, maar André Hazes in het Nederlands bv. wordt niet gesmaakt in anderstalige gebieden. Kennen we hier enige artiesten die in het Zweeds zingen of in het Noors? ABBA en Roxette bedienden zich gretig van het Engels om internationaal door te breken. Het Engels klinkt dan ook zeer vertrouwd in de oren van de nieuwe generaties.

Daarnaast komt dat de Romaanse talen ook beter klinken als ze gezongen worden. De woorden eindigen op klinkers, die dan ook vloeiend worden gezongen. In het Nederlands eindigen vele woorden met p en t wat, voor iemand die de taal niet kent, niet leuk klinkt.
Oud 13 maart 2009, 20:54   #97
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cottenjé Bekijk bericht
Ik zou het zo niet durven stellen. Het gaat hier over grote taalgroepen tegenover kleine taalgroepen. Voor Zweden, Noren, Denen of Nederlanders is het bijna evident dat men een tweede taal naast de moedertaal aanleert. Groot onbegrip voor tweede talen vindt men bij Britten, Spanjaarden, Italianen en Franstaligen.

Het Franse chanson draait men de wereld rond, Engelstalige songs eveneens, maar André Hazes in het Nederlands bv. wordt niet gesmaakt in anderstalige gebieden. Kennen we hier enige artiesten die in het Zweeds zingen of in het Noors? ABBA en Roxette bedienden zich gretig van het Engels om internationaal door te breken. Het Engels klinkt dan ook zeer vertrouwd in de oren van de nieuwe generaties.

Daarnaast komt dat de Romaanse talen ook beter klinken als ze gezongen worden. De woorden eindigen op klinkers, die dan ook vloeiend worden gezongen. In het Nederlands eindigen vele woorden met p en t wat, voor iemand die de taal niet kent, niet leuk klinkt.
Allereerst: Proficiat met je derde account op dit forum! Ten tweede: Franstaligen zijn een minderheid in Belgie, dus zij zouden zich het Nederlands eigen moeten maken. Pak je de cijfers erbij dan zie je dat 59% van de Vlamingen zowel Nederlands als Frans kan, terwijl maar 19% van de Franstaligen het Frans en het Nederlands onder de knie hebben. Jouw redenatie gaat dus niet op binnen Belgique.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 13 maart 2009 om 20:55.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 21:05   #98
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard Een alternatief voor de 'Ik Kies Voor Vlaanderen' campagne

Een alternatief op 5 min. gemaakt voor de 'Ik Kies Voor Vlaanderen' affiche van de gelijknamige campagne van het VVB ( zie http://vvb.abcwebontwerp.be/images/koppen/kop.png ) =>
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  ik-kies-voor-vl-in-eur2.jpg‎
Bekeken: 63
Grootte:  64,4 KB
ID: 46883  

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 13 maart 2009 om 21:09.
Oud 13 maart 2009, 21:28   #99
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Allereerst: Proficiat met je derde account op dit forum! Ten tweede: Franstaligen zijn een minderheid in Belgie, dus zij zouden zich het Nederlands eigen moeten maken. Pak je de cijfers erbij dan zie je dat 59% van de Vlamingen zowel Nederlands als Frans kan, terwijl maar 19% van de Franstaligen het Frans en het Nederlands onder de knie hebben. Jouw redenatie gaat dus niet op binnen Belgique.
En waar komt u aan die cijfers?
Oud 13 maart 2009, 21:33   #100
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waar komt u aan die cijfers?
Onder andere hier http://www.itinerainstitute.org/nl/t...s-and-economy/.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be