Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2004, 15:53   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de metser
Eigenlijk komt alles hier op neer: de ultieme afrekening gebeurt niet nú bij de volgende verkiezingen, maar wanneer je oog in oog komt te staan met uwe schepper.
Jij Jan van den Berghe; en alle zwarte discipelen van het Vlaams Blok die zich christenen durven noemen, zullen dan wel anders piepen. 8)
En dat komt uit de mond van iemand die hoogstwaarschijnlijk ongelovig is...

In ieder geval respecteren wij alvast de Tien Geboden, iets wat velen van die zogezegde "christelijke" mensen niet doen: abortus, euthanasie zijn grote overtredingen van de goddelijke geboden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2004, 15:58   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Sindsdien is ook de wijze waarop er moet gedoopt worden in noodgevallen, aflaten verdienen om in de hemel te kunnen geraken , 'bediend' worden als je sterft, en ja ook de belachelijke rituelen die enkel de vrouwen na een bevalling in de heilige Roomse mannenkerk dienden te ondergaan, nogal 'aangepast' aan de veranderde tijden.
De Kerk is niet veranderd; alleen waait er in de Kerk in Vlaanderen een modernistische koers. Geen wonder dat de kerken leeglopen. In Polen en andere landen waar men zich aan het traditionele houdt, zitten de kerken nog barstensvol. En in de parochie waar ik kerk, zit het iedere zondag vol met mensen van alle leeftijden.

Wat is er dan zo belachelijk aan de kerkgang? Kunt u mij beschrijven welke zaken zo belachelijk zijn?
Oud 18 april 2004, 15:58   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Met alle respect, maar volgens mij zoekt u de Katholieke weg, niet de evangelische
De Kerk is de behoedster van het Evangelie, zoals Bossuet zei.
Oud 18 april 2004, 15:59   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Maar waarom? Ik zie Jezus toch hoe ik wil. Dat is juist het karakter van godsdienst: die is interpreteerbaar. Ik moet niet weten wat Jezus deed in Marcus, 25: 48-54... of weet ik veel. Ik moet weten wat het betekent. De betekenis van de leer die hij verkondigde... hoe wij ernaar kunnen leven. En dat interpreteren, beste Jan, doet ieder op de eigen manier.
En daarmee heeft u niets gezegd: ik lees niets over "uw" Jezusbeeld. Enkel de Kerk is de behoedster van de waarheid, niet u.
Oud 18 april 2004, 16:04   #85
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Verdraagzaam zijn staat nergens in het Evangelie. Jezus wijst de zondaars op hun fouten: Hij vergeeft trouwens alleen wanneer ze berouw tonen. De overspelige vrouw en de berouwvolle zondares hadden spijt over hun zondig leven. Nergens stelt Jezus dat we zomaar "verdraagzaam" moeten zijn. Integendeel, Hij had heel harde woorden voor de huichelaars, maar ook voor alwie zou raken aan de onschuld van de kinderen.
Jezus stelt juist voortdurend dat we verdraagzaam moeten zijn.

Het is niet omdat Jezus harde woorden gebruikt dat wij harde woorden mogen gebruiken. Jezus is de zoon van God, en zonder fouten. Als wij oordelen maken we wel fouten, en daarom mogen we niet oordelen.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2004, 16:05   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
En waar dan wel? Citaat a.u.b.
Oud 18 april 2004, 16:11   #87
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oordeelt niet, opdat ge niet geoordeeld wordt.

De andere wang aanbieden.

Elkaar vergeven tot zeven maal zeventig keer.
Oud 18 april 2004, 16:41   #88
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

'Als je niet wordt als deze kleine, zult ge het rijk der hemelen niet binnengaan' (Hij wees naar zijn penis!)

dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2004, 16:48   #89
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Larie natuurlijk. Ik ben een praktiserend christen en juist omwille van de ethische standpunten van het Vlaams Blok stem ik voor de partij. Dat is mijn eerste en belangrijkste motief om juist die partij te steunen.
Van wat ik van jou gelezen heb, ben jij meer een in de pas lopend kerkelijk man dan een Christelijk geïnspireerd iemand. Je mag de christelijke waarden niet 'kerkelijk' interpreteren natuurlijk. Hulp bieden, verdraagzaam zijn,… enfin, empathisch zijn , altijd en overal; dat zijn Christelijke, maar vooral ook algemeen erkende menselijke waarden. Vanuit die visie kan niemand op een extreme partij stemmen.
Extreem is per definitie streng en ongenuanceerd. Het Vlaams Blok voldoet aan de vereisten om extreem genoemd te worden. Wie gefixeerd is op het eigen IK heeft geen enkel empathisch vermogen en kan dus perfect op een extreme partij zoals het Vlaams Blok stemmen. Wie zich zelve het vermogen toedicht om zich in te leven in de problemen van alleen de eigen groep , kan dat natuurlijk óók doen, maar dan heeft die persoon wél een intern conflict als hij zich Christen durft te noemen.

Enfin, elke mens – christelijk of niet - met een zeker inlevingsvermogen kan dus nooit op extreme partijen zoals het Vlaams Blok stemmen. Ik ga daarmee geen stap verder dan onze Belgische bisschoppen die Jezus’ woord verkondigen. Nee, ik treed die kerels enkel bij in hun interpretatie van het evangelie. De bisschoppen en ik vragen (net zoals Jezus dus ) om niet mee te lopen met de valse profeten van extreem-rechts, die de mensen hun problemen niet willen oplossen maar enkel willen gebruiken om zelf machtig te worden.

Eigenlijk komt alles hier op neer: de ultieme afrekening gebeurt niet nú bij de volgende verkiezingen, maar wanneer je oog in oog komt te staan met uwe schepper.
Jij Jan van den Berghe; en alle zwarte discipelen van het Vlaams Blok die zich christenen durven noemen, zullen dan wel anders piepen. 8)
Kan een christen eigenlijk wel een maatschappelijk haalbaar project leveren ? Een maatschappij is immers GEEN liefdadigheidsinstelling.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2004, 17:03   #90
de metser
Banneling

de metser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Citaat:
Van wat ik van jou gelezen heb, ben jij meer een in de pas lopend kerkelijk man dan een Christelijk geïnspireerd iemand. Je mag de christelijke waarden niet 'kerkelijk' interpreteren natuurlijk. Hulp bieden, verdraagzaam zijn,… enfin, empathisch zijn , altijd en overal; dat zijn Christelijke, maar vooral ook algemeen erkende menselijke waarden. Vanuit die visie kan niemand op een extreme partij stemmen.
Extreem is per definitie streng en ongenuanceerd. Het Vlaams Blok voldoet aan de vereisten om extreem genoemd te worden. Wie gefixeerd is op het eigen IK heeft geen enkel empathisch vermogen en kan dus perfect op een extreme partij zoals het Vlaams Blok stemmen. Wie zich zelve het vermogen toedicht om zich in te leven in de problemen van alleen de eigen groep , kan dat natuurlijk óók doen, maar dan heeft die persoon wél een intern conflict als hij zich Christen durft te noemen.

Enfin, elke mens – christelijk of niet - met een zeker inlevingsvermogen kan dus nooit op extreme partijen zoals het Vlaams Blok stemmen. Ik ga daarmee geen stap verder dan onze Belgische bisschoppen die Jezus’ woord verkondigen. Nee, ik treed die kerels enkel bij in hun interpretatie van het evangelie. De bisschoppen en ik vragen (net zoals Jezus dus ) om niet mee te lopen met de valse profeten van extreem-rechts, die de mensen hun problemen niet willen oplossen maar enkel willen gebruiken om zelf machtig te worden.

Kan een christen eigenlijk wel een maatschappelijk haalbaar project leveren ? Een maatschappij is immers GEEN liefdadigheidsinstelling.
Ik denk van niet. Maar je hoeft geen Christen te zijn om daarnaar te streven.
Toch?
de metser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2004, 17:07   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Het laatste heeft niets met verdraagzaamheid te maken, wel met vergevensgezindheid. Twee begrippen voor twee andere zaken.

De andere wang aanbieden is zoiets dat door velen verkeerd wordt begrepen: het is geen lijdzaam over zich heen lopen, maar wel het zich niet laten afdalen op het niveau van de dader (de heilige Johannes Chrysostomos heeft daar een mooie preek over geschreven).

En het eerste heeft alweer niets met verdraagzaamheid te maken, maar wel met het eigengereid oordeel dat ons niet past.
Oud 18 april 2004, 17:11   #92
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:

Het laatste heeft niets met verdraagzaamheid te maken, wel met vergevensgezindheid. Twee begrippen voor twee andere zaken.

De andere wang aanbieden is zoiets dat door velen verkeerd wordt begrepen: het is geen lijdzaam over zich heen lopen, maar wel het zich niet laten afdalen op het niveau van de dader (de heilige Johannes Chrysostomos heeft daar een mooie preek over geschreven).

En het eerste heeft alweer niets met verdraagzaamheid te maken, maar wel met het eigengereid oordeel dat ons niet past.
Je hebt blijkbaar een concept van verdraagzaamheid dat veel subtieler is dan het mijne. Geef dan eens een voorbeeld van wat wel onder verdraagzaamheid valt?
Oud 18 april 2004, 17:15   #93
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[ (de heilige Johannes Chrysostomos heeft daar een mooie preek over geschreven).
Ja, deze heilige kerkvader was ook diegene, die de Joden in zijn preken 'redeloze dieren' noemde en 'onbruikbaar voor de arbeid'. Hij en Ambrosius worden aanzien als twee redenaars die de Jodenhaat aanwakkerden.
M.a.w. Jan, die twee venten dateren van rond 300 en 400. Dit is dus wederom het KATHOLICISME en heeft dus niets te maken met een hedendaags, modern Christendom. En die boodschap maakt iedere gelovige voor zichzelf uit...
Oud 18 april 2004, 17:21   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt blijkbaar een concept van verdraagzaamheid dat veel subtieler is dan het mijne. Geef dan eens een voorbeeld van wat wel onder verdraagzaamheid valt?
De Kerk hanteert het concept van "tolerantie" (of "verdraagzaamheid" zo u wil, al heeft dat laatste woord een andere connotatie). Omwille van de maatschappelijke rust en vrede is het soms wenselijk dat men andersdenkenden tolereert, hun plaats in het maatschappelijk geheel waarborgt, zonder evenwel in te stemmen met hun opvattingen of zienswijzen. Dat hele concept hangt samen met de vrijheid die God de mens bij de schepping heeft gegeven: door onze vrije wil kunnen we zelf onze daden bepalen (en daar ook verantwoording voor afleggen). Daarbij kunnen we ingaan tegen Gods geboden of juist in overeenstemming ervan handelen. In de brieven van Paulus wordt gesproken over haat tegen de zonde, waarop de Kerk later het Leitmotiv heeft gehaald: "haat tegen de zonde, niet tegen de zondaar."

Verdraagzaamheid houdt geen goedkeuring in van volgens het geloof afwijkende meningen, maar wel, omwille van de menselijke vrede, tolerantie. Dat is heel wat anders dan wat heel velen onder het woord "verdraagzaamheid" verstaan alsof alles nu maar goed is en niets meer laakbaar is.

Dan verwordt christendom tot een soort zeemzoeterigheid die niets met Jezus' boodschap te maken heeft.
Oud 18 april 2004, 17:24   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
M.a.w. Jan, die twee venten dateren van rond 300 en 400. Dit is dus wederom het KATHOLICISME en heeft dus niets te maken met een hedendaags, modern Christendom. En die boodschap maakt iedere gelovige voor zichzelf uit...
Katholicisme? Die twee grote kerkvaders behoren tot de steunpilaren van de vroege, ene en ongedeelde Kerk. Katholieken, orthodoxen, oud-oostersen als de traditionele protestanten houden hen hoog in ere. En juist omdat ze heel dicht bij leerlingen van de apostelen stonden.

Modern christendom? U bedoelt dat humanistisch gedaas dat de kerkelijke leer verloochent, Jezus kneedt tot wat de moderne mens aanvaardbaar vindt en schrapt wat tegen de borst stuit...

Neen, het is niet aan de gelovige uit te maken wat de boodschap is en wat niet. Geloof is geen menu �* la carte.
Oud 18 april 2004, 17:26   #96
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
Modern christendom? U bedoelt dat humanistisch gedaas dat de kerkelijke leer verloochent, Jezus kneedt tot wat de moderne mens aanvaardbaar vindt en schrapt wat tegen de borst stuit...
Neen, het is niet aan de gelovige uit te maken wat de boodschap is en wat niet. Geloof is een menu �* la carte.
Awel, hier zijn we het dus niet eens hé. U bekijkt het Christendom uitsluitend vanuit het (oubollig? 8) ) katholicisme. Mja, u doet maar. Ik doe dat niet. Ik bekijk het vanuit onze tijdsgeest, die van de moderne mens inderdaad.
Oud 18 april 2004, 17:34   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Awel, hier zijn we het dus niet eens hé. U bekijkt het Christendom uitsluitend vanuit het (oubollig? 8) ) katholicisme. Mja, u doet maar. Ik doe dat niet. Ik bekijk het vanuit onze tijdsgeest, die van de moderne mens inderdaad.
De Kerk kan niet oubollig zijn: de christelijke leer is immers voor eeuwig, onveranderbaar en zal de tijd overwinnen.

We hebben gezien waar dat modern christendom naar toe is gegaan: de kerken leeg, ongeloof neemt toe, sekten en bijgeloof groeien als onkruid (boeken over new age verkopen als een trein)... Dat modern christendom doet zichzelf de das om. Het "oubollig" christendom is echter een levenskrachtige plant: in dat verband raad ik u aan eens naar een kerk te gaan waar de priesters van wijlen mgr. Lefebvre de parochiale taken verzorgen. Volle kerken, jong als oud. Ooit al eens naar de abdij Le Barroux geweest? Ook zo'n "oubollige" abdij: gemiddelde leeftijd van de monniken ongeveer 30 jaar; vader abt begon in de jaren tachtig met een caravan in een onbewoond stuk van de Vaucluse, nu is het een bloeiende abdij met meer dan zeventig monniken; ondertussen heeft de abdij al drie bijkloosters waarvan er ook al eentje uit de voegen barst. Vergelijk dat dan eens met bijvoorbeeld de benedictijnerabdijen bij ons: Zevenkerken is aan het uitsterven, de Keizersberg is slechts een schim van wat het ooit geweest was; Affligem is een verzamelplaats geworden van oude mensen; enz.
Oud 18 april 2004, 17:37   #98
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
De Kerk kan niet oubollig zijn: de christelijke leer is immers voor eeuwig, onveranderbaar en zal de tijd overwinnen.
Sorry, hier kan ik niets op zeggen. Zo belachelijk klinkt het me in de oren.
Oud 18 april 2004, 17:39   #99
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Ah. Jezus van Nazareth heeft voor u dus afgedaan?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2004, 17:40   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Ah. Jezus van Nazareth heeft voor u dus afgedaan?
Jezus ligt inderdaad nog verder in de tijd dan sommige pausen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be