Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2009, 17:04   #81
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
De taalgrens werd niet vastgelegd op basis van de moedertaal maar van de spreektaal. Er werd nml. in de volksraadpleging expliciet gepeild naar de taal die het meest gesproken werd.
Als je boodschap is dat de laatste taaltelling in '47 (waar de huidige taalgrens op gebaseerd is), eerder dan te lief voor de Vlaming zoals Mevr. Clerfayt wil laten uitschijnen, het Frans op sommige plaatsen zwaar heeft overschat, dan heb je overschot van gelijk.

Dat is toen zelfs bevestigd door de (Franstalige) minister die deze census moest overzien. Sommige resultaten waren zó verdacht dat men willekeurige controles in enkele gemeenten rond de taalgrens en het Brusselse heeft uitgevoerd. In bijna alle gevallen was er sprake van fraude bij de bevraging, en een overschatting van de Franstalige aanwezigheid. De logische stap, om die tellingen te corrigeren, ging de Franstalige excellentie wel te ver, maar dit heeft bijgedragen om de tellingen af te schaffen in de jaren '50.

Een andere belangrijke factor voor de telling van '47 was de grote intimidatie en vervolging door Franstalig Belgie van de 'Germanische' Vlamingen, vlak na WOII. Ge moest al behoorlijk durven om in sommige plaatsen te verklaren Vlaming te zijn.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 20:07   #82
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De Bruxello-nationalisten halen met de regelmaat van de klok aan dat zij extra geld nodig hebben om de pendelaars naar hun werk en te terug te laten voeren. Wel, deze Amerikanen hebben een studie gedaan naar het effect van pendelaars op steden. En het blijkt dat pendelaars meer geld opbrengen, dan dat het de stad kost aan infrastructuur.
Ik ben institutionalist als econoom. Een economische studie van Amerikaanse steden uit de jaren '50 en '60 is weinig relevant voor de situatie in Brussel anno 2009. En een abstract economisch model van de stad an sich nog minder.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 20:13   #83
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Gewest grenzen verdwijnen? Dat wil dus zeggen een unitair Belgique.

Dat wil dus ook zeggen dat Brussel weer wordt gereduceerd tot wat het echt is: niet meer dan een stad. De feitelijke gemeente telt 150 000 inwoners, dus zal Brussel in het nationaal parlement voortaan maar 1,36 procent vertegenwoordigen en zal het ook naargelang gefinancierd worden. Bovendien zal dat unitaire Belgique dus in meerderheid Nederlandstalig zijn, en daar zal mee rekening moeten gehouden worden.

Mij goed, ik wil daar gerust voor tekenen
1. In een unitair Belgie ... kan er een fusie van de brusselse gemeenten gebeuren ... Momenteel, als er een fusie gebeurt ... zijn er 2 mogelijkheden : ofwel de 50% FR-50% NL verdwijnen op gewest vlak .... onbespreekbaar voor vlamingen. ofwel gaan wij naar een 50%-50% overal in Brussel, onbespreekbaar voor Franstaligen ... Dus, een unitair Belgie, en dan is er geen probleem meer, Brussel blijft met 1.000.000 inwoners !
2. Dat de meerderheid nederlandstalig is ... Brusselaars hebben er niks tegen ! Die zijn vooral tegen de "Vlaams identiteit". Het Belgisch identiteit is heel terk in Brussel en in Wallonie. Brusselse en Waalse vlaggen ... betekenen niks ! Brusselse identiteit bestaat als reactie tegen de Vlaamse identiteit ! Waalse identiteit ? Buiten de "Fêtes de Wallonie" ... betekend dit weer niks !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 20:57   #84
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
1. In een unitair Belgie ... kan er een fusie van de brusselse gemeenten gebeuren ... Momenteel, als er een fusie gebeurt ... zijn er 2 mogelijkheden : ofwel de 50% FR-50% NL verdwijnen op gewest vlak .... onbespreekbaar voor vlamingen. ofwel gaan wij naar een 50%-50% overal in Brussel, onbespreekbaar voor Franstaligen ... Dus, een unitair Belgie, en dan is er geen probleem meer
Dan is Brussel net als de rest van Belgique 60% NL-40%FR. Inderdaad, voor mij geen probleem.

Citaat:
, Brussel blijft met 1.000.000 inwoners !
Allee dan, 10 procent in het parlement. Als ge daarmee gelukkig zijt, voor mij is dat alleszins beter dan de 33 procent die de Brusselaars zich nu institutioneel willen toeeigenen op federaal vlak.

Citaat:
2. Dat de meerderheid nederlandstalig is ... Brusselaars hebben er niks tegen ! Die zijn vooral tegen de "Vlaams identiteit". Het Belgisch identiteit is heel terk in Brussel en in Wallonie.
Een Vlaamse meerderheid zal defacto een "Vlaamse identiteit" creëren hoor. Als Brussel net als de rest van Belgique 60%NL-40%FR wordt, dan leven de in de etat Flamand. Of u dat land dan nog Belgique wilt blijven noemen, mij geen probleem, in de praktijk is het eerder "groot-Vlaanderen"

Citaat:
Brusselse en Waalse vlaggen ... betekenen niks ! Brusselse identiteit bestaat als reactie tegen de Vlaamse identiteit ! Waalse identiteit ? Buiten de "Fêtes de Wallonie" ... betekend dit weer niks !
Wanneer een franstalige Brusselaar dat zegt is het oppassen geblazen. Jij bent zeker geen referentie voor Wallonië. In Wallonië betekent de Waalse identiteit meer dan de Brusselse ooit zal betekenen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 21:08   #85
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

[quote=Pelgrim;4069926]Dan is Brussel net als de rest van Belgique 60% NL-40%FR. Inderdaad, voor mij geen probleem.
Ik zie er personnlijk geen enkel probleem !

Citaat:
Een Vlaamse meerderheid zal defacto een "Vlaamse identiteit" creëren hoor. Als Brussel net als de rest van Belgique 60%NL-40%FR wordt, dan leven de in de etat Flamand. Of u dat land dan nog Belgique wilt blijven noemen, mij geen probleem, in de praktijk is het eerder "groot-Vlaanderen"
Als het Belgisch gevoel wint over het Vlaams gevoel ... zelfs met een Vlaams meerderheid ...
U kan dat persoonlijk een "groot Vlaanderen" noemen ... Officieel moet het wel "Belgie" blijven ...

Citaat:
Wanneer een franstalige Brusselaar dat zegt is het oppassen geblazen. Jij bent zeker geen referentie voor Wallonië. In Wallonië betekent de Waalse identiteit meer dan de Brusselse ooit zal betekenen.
De Waalse identiteit betekend niks in Wallonie ! "Franstalig" identiteit binnen Belgie wel ! En, kwestie "Belgie=een gewest" zou het moeilijkst zijn Wallonie tweetalig maken ! Enkel Brussel, Waals-Brabant en Luik zijn er klaar voor !
Oud 21 april 2009, 21:13   #86
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Waalse identiteit betekend niks in Wallonie ! "Franstalig" identiteit binnen Belgie wel ! En, kwestie "Belgie=een gewest" zou het moeilijkst zijn Wallonie tweetalig maken ! Enkel Brussel, Waals-Brabant en Luik zijn er klaar voor !
Walen zijn Bergbrusselaars voor u?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 21:16   #87
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Walen zijn Bergbrusselaars voor u?
Bergbrusselaars nu ??? Kunt U dit beter uitleggen ?
Mooie links van Everytime ... Ik kan dit niet beter uitleggen ... Brusselaars en Walen denken zoals Marie Gillain : http://www.dailymotion.com/video/x4e...e-gillain_news ... of zoals Axelle Red of Arno ... http://www.youtube.com/watch?v=INkdUY-ZdkM

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 21 april 2009 om 21:21.
Oud 21 april 2009, 21:24   #88
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bergbrusselaars nu ??? Kunt U dit beter uitleggen?
http://www.veto.be/jg26/veto2611/ocalan.html
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 21 april 2009, 21:29   #89
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oud 21 april 2009, 22:02   #90
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie er personnlijk geen enkel probleem !
Ik denk dat je nog niet goed de consequenties beseft. Met een structurele Vlaamse meerderheid in een unitair Belgique zal het hele land langzaamaan vernederlandsen... en Brussel nog het meest van al. Misschien is dat voor jou zo geen probleem, maar wel voor veel Franstaligen.

Citaat:
Als het Belgisch gevoel wint over het Vlaams gevoel ... zelfs met een Vlaams meerderheid ...
België heeft dan defacto geen betekenis meer hoor. Binnen de Benelux zullen dat overwegend Nederlandstalig België en Nederland meer en meer samensmelten. Overigens denk ik niet dat het 'belgisch gevoel' gaat winnen van de Franstaligen zijn als de dood voor zo'n etat flamand en zullen zonder aarzelen zelf de onafhankelijkheid uitroepen.

Citaat:
U kan dat persoonlijk een "groot Vlaanderen" noemen ... Officieel moet het wel "Belgie" blijven ...
Hoezo "moet"? En als de meerderheid van Vlamingen nu eens beslist dat gewoon in z'n geheel tot "Vlaanderen" te dopen? Of zelfs tot "Zuid Nederland"? Of stel dat de Franstaligen afscheuren, wat heel waarschijnlijk is?

Citaat:
De Waalse identiteit betekend niks in Wallonie !
Zever. Er bestaat wel degelijk een Waalse identiteit, alleen is die nog diffuus, maar meer en meer Walen beginnen in te zien dat Belgique niet werkt. Waarom denk je dat er een Waalse staten generaal is, terwijl dat in Vlaanderen zelfs nog niet ter sprake is gekomen...

Citaat:
En, kwestie "Belgie=een gewest" zou het moeilijkst zijn Wallonie tweetalig maken !
Tot zover dus uw naïeve voorstelletjes. Een unitair Belgiek werkt niet en zal ook nooit mogelijk zijn.

Citaat:
Enkel Brussel, Waals-Brabant en Luik zijn er klaar voor !
Geen van de drie zijn er klaar voor. Tenzij misschien in Luik het Waals eindelijk officieel te maken.
Oud 22 april 2009, 08:18   #91
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bergbrusselaars nu ??? Kunt U dit beter uitleggen ?
Mooie links van Everytime ... Ik kan dit niet beter uitleggen ... Brusselaars en Walen denken zoals Marie Gillain : http://www.dailymotion.com/video/x4e...e-gillain_news ... of zoals Axelle Red of Arno ... http://www.youtube.com/watch?v=INkdUY-ZdkM
dus ze willen België behouden, ze houden van België maar willen niets afweten van de taal en cultuur van de meerderheid van de Belgen?? hoe verklaar je dat dan??
Oud 22 april 2009, 08:58   #92
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ik ben institutionalist als econoom. Een economische studie van Amerikaanse steden uit de jaren '50 en '60 is weinig relevant voor de situatie in Brussel anno 2009. En een abstract economisch model van de stad an sich nog minder.
En ten gronde, als econoom? Denk je dat Brussel meer nadeel dan voordeel haalt uit 300.000 hoogopgeleide pendelaars die haar economie elke dag komen vervoegen?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 09:45   #93
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die kerel die dat truttemieke van antwoord dient, slaat nochtans nagels met koppen. In tegenstelling tot die Gillain, weet hij tenminste dat België louter een Britse creatie is.

En de uitleg van Arno over zijn stijgende zeespiegel. Tja, we hebben er toch eens hartig mee kunnen lachen.
Oud 22 april 2009, 15:30   #94
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgi/a...le-staat.dhtml

Al best een oud stukje is dit (1 jaar), maar ik vraag me af hoe realistisch dit is. Maingain pleit hier voor een uitbreiding van Brussel tot 31 gemeenten en een soort fusie tussen Brussel en Wallonië tot één gewest. Hoe groot achten jullie de kans dat dit werkelijk gebeurd?

Laatst gewijzigd door Fetai : 22 april 2009 om 15:30.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 16:12   #95
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgi/a...le-staat.dhtml

Al best een oud stukje is dit (1 jaar), maar ik vraag me af hoe realistisch dit is. Maingain pleit hier voor een uitbreiding van Brussel tot 31 gemeenten en een soort fusie tussen Brussel en Wallonië tot één gewest. Hoe groot achten jullie de kans dat dit werkelijk gebeurd?
Nihil.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 16:14   #96
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die kerel die dat truttemieke van antwoord dient, slaat nochtans nagels met koppen. In tegenstelling tot die Gillain, weet hij tenminste dat België louter een Britse creatie is.

En de uitleg van Arno over zijn stijgende zeespiegel. Tja, we hebben er toch eens hartig mee kunnen lachen.
Als België een Britse creatie zou zijn dan is het Vlaanderen van 2009 dat eveens. Ten andere. De helft van de leden van de VN zijn een Britse creatie.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 18:51   #97
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ich bin ein Londener!
Oud 22 april 2009, 19:55   #98
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
En ten gronde, als econoom? Denk je dat Brussel meer nadeel dan voordeel haalt uit 300.000 hoogopgeleide pendelaars die haar economie elke dag komen vervoegen?
Brussel zou er meer voordeel aan hebben als zij zich komen vestigen in Brussel en er belastingen betalen. Sowieso is deze pendelarij ook een ecologische waanzin.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 22 april 2009, 20:09   #99
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Brussel zou er meer voordeel aan hebben als zij zich komen vestigen in Brussel en er belastingen betalen. Sowieso is deze pendelarij ook een ecologische waanzin.
dan moet Brussel
1) goedkoper worden om te wonen
2) hele wijken moeten worden opgeknapt
3) criminaliteit moet drastisch verminderen (minder allochtonen dus)

dus meer investeringen in huizen en veiligheid en een deftig immigratiebeleid.
dat zie ik niet gebeuren onder België of Brussels stadstaat.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 22 april 2009 om 20:12.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 20:15   #100
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dan moet Brussel
1) goedkoper worden om te wonen
2) hele wijken moeten worden opgeknapt
Brussel is niet duur in vergelijking met andere steden. Bovendien doe het opknappen van wijken de prijzen eerder stijgen dan dalen...

Citaat:
3) criminaliteit moet drastisch verminderen (minder allochtonen dus)
.
Wat ga je doen? Ze neerschieten?

Ik wed dat jij met moeite uit je 4x4 durft stappen 's morgens... Blijf bij nader inzien maar in je fermette aan de E17.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be