![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Die aspecten die jij daar aanhaalde waarvan we volgens jou van andere culturen kunnen leren stellen weinig of niets voor. Om maar enkele voorbeelden aan te halen: respect voor ouderen. Voor zover ik het kon vast stellen hier en elders. Ik denk dat er weinig landen in de wereld zijn waar zo goed gezorgd wordt voor ouderen van dagen dan hier bij ons. de omgang met de natuur In de meeste ontwikkelingslanden ook in China en Indië is het milieu verschrikkelijk vervuild, bij ons is dat ondenkbaar de opvoeding van kinderen wij hebben de beste scholen van de wereld (internationaal onderzoek) Ver van mij te beweren dat hier alles beter is, en dat elders alles slechter is, maar de aspecten die jij aanhaalt zijn zo vaag en dikwijls verkeerd zodat het niets voorstelt. Maar toegegeven anorexia is bij ons soms een probleem, elders nooit. Mijn interesse is ernstiger dan jij veronderstelt. Jou vergissing
www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 29 april 2009 om 18:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
|
![]() Citaat:
Ga eens, met of zonder zonder papieren, naar Marokko, Saoudie-Arabië, Thailand of China en vraag daar eens vermits je het nogal moeilijk hebt of je daar een leefloon kunt krijgen of een dak boven je hoofd, waar het ocmw is, of je kinderen er gratis naar school kunnen, of je er gratis taallessen kunt krijgen, of je er mag werken en een verblijfsvergunning krijgen. En dat je niet zult dulden dat je gediscrimineerd wordt om wille van je lichtere huidskleur Indien je wensen niet in vervulling gaan ga dan in hongerstaking. Alles op eigen risko, want ik sta niet in voor de gevolgen. Wellicht kom je dan ivm racisme tot andere gedachten.
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Parlementslid
|
![]() Volledig akkoord met Luc Broes.
Qua racisme, milieu en respect voor ouderen hebben wij maar weinig te leren van de meeste andere culturen. Zeker niet van Azie, waar ik woon en werk. Misschien is er geen racistisch geweld, zijn er geen skinheads, maar het soort racistische en stereotiepe praat dat je hier op TV ziet over zwarten, Filipino's, westerlingen zou in Europa geen kans krijgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
|
![]() Info gevraagd.
Wat bedoelt geachte Kallikles met liberaal? Waar zie je in mij een liberaal? In welk opzicht ben ik niet oprecht?
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zelfgenoegzaamheid leidt tot stilstand.
Als we slechts deelaspecten vergelijken kunnen we onszelf overtuigen van onze superioriteit, evenzozeer als anderen dat kunnen. Zo komen we niet echt verder. Ik verdedig niet de stelling dat het 'elders beter is', maar dat we kunnen leren van anderen. Het gaat om een mentaliteitswijziging die 'het westen' dichter bij de rest van de wereld zal brengen als een 'gelijkwaardig' partner in een ontwikkleingsproces dat niet gebaseerd is op paternalisme maar op uitwisseling. Zolang we ons superioriteitscomplex niet afwerpen (en zowel het gedrag van 'het westen' op de VN conferentie over racisme als de comentaar van Mvr. Doornaert zijn uitingen van dit superioriteitscomplex m.i.) zie ik op den duur een achteruitgang in 'het westen' plaatsvinden. Mbt België zou ik aan mijn lijstje van leermogelijkheden nog willen toevoegen: democratie en vrijheid. Mijn ervaring met 'vreemde culturen' is beperkt tot twee decenia in verschillende van die culturen gewoond en gewerkt te hebben, en er kinderen in groot te brengen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 april 2009 om 14:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
|
![]() Citaat:
Maar de voorbeelden die jij aanhaalde zijn vaag en niets betekenend. Nu voeg je daar nog aan toe: democratie en vrijheid. Wees nu eens concreet: van welke landen die het hoge woord voerden op die 'anti-racisme'-bijeenkomst kunnen wij op dat gebied iets leren? Iran was een van de grote promotoren. In alle bescheidenheid, maar ik vind wel dat onze cultuur en bestuursvorm superieur is aan die van Iran. Jij niet?
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
mbt Iran, heb ik de indruk dat er een evolutie gaande is die we niet moeten tegen houden door het land te isoleren, zoals we nu proberen te doen. Waar elders in de moslimwereld worden er indrukwekkende films gemaakt bv.? Het kiem van een verlossing uit een archaische samenleving is daar aanwezig. Kijk naar de strijd van de vrouwen aldaar bijvoorbeeld. Door haar onafhankelijkheid kan Iran naar een meer rechtvaardige samenleving evolueren, met meer kansen op succes dan bijvoorbeeld in Saoudi Arabia. Het lijkt misschien cynisch om te vragen, maar zou het niet kunnen dat we angst hebben onze controle over het midden Oosten te verliezen en dictaturen verkiezen boven de gevaren van de democratie...zoals medezeggenschap van de bevolking? Zo gek is die vraag niet. Kijk naar wat er in Pakistan gebeurd op dit eigenste moment. De gecreerde mediahysterie, de mogelijkheid tot staatsgreep met steun van het westen tegen een democratisch verkozen regering die probeert via onderhandelingen in de tribale gebieden de zaken te kalmeren, en daar enigszins succes in heeft. Zo zal u het niet in uw krant lezen natuurlijk, daarvoor moet je iets verder graven. Pakistan wordt onder druk gezet om NIET te onderhandelen. De morele superioriteit van het westen is een illusie. Sommigen beseffen dat de weg voorwaarts is dit gedachtengoed af te werpen, ook in het 'westen'. Een herdenken van de geschiedenis is nodig hiervoor, of beter een erkenning van de geschiedenis zoals ze is, met al haar mooie EN slechte kanten. Geschiedenis zou niet mogen dienen ter ondersteuning van illusies van de eigen grootheid en goedheid, zoals dat nu het geval is. Dat leidt tot conflict. Het 'westen' heeft heel wat te bieden aan de wereld. Zonder oprechtheid echter dreigen we voor onze bijdragen echter weinig dank terug te krijgen. Nogmaals, Luc, als je selectief vergelijkt zie je slechts je eigen superioriteit bevestigd. Zo zou iemand van een 'derde wereld' land kunnen beginnen redeneren..."zie het westen, ze plegen zelfmoord aan de lopende band, ze vreten zich te pletter, ze hebben hun habitat vernietigd, hun legers zitten over heel de wereld, ze kunnen slechts overleven door te parasiteren op arme landen, ze liquideren staatshoofden, ze controleren heel de pers....ze zijn het rijk van het kwaad" Zever natuurlijk die selectieve voorstelling van zaken. Goed. Maar laten we dan niet dezelfde fout maken. "Iran was een van de grote promotoren" zeg je. Nee, Iran was één van de deelnemende landen aan een VN conferentie waar het westen nu eens niet zo goed als exclusief de agenda bepaalde, en dat is het westen niet gewend. Kinderachtig wordt op die manier bekeken de reaktie van 'weglopen', niet? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 april 2009 om 16:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
|
![]() Citaat:
2) Ik hoop dat je indruk juist is en dat alles in de goede zin evolueert. Mogelijk werken ze nu aan een atoombom, ik weet het ook niet (jij wel?). Als dat zo is moet de internationale gemeenschap daar wel iets aan doen denk ik (jij niet?) 3) Zonder twijfel verkiezen VSA & EU de olie van een dictatuur dan boven een democratie die 'tegenstribbelt'. Niet netjes, ik kan er ook niet aan doen. 4) Pakistan is een kruitvat met veel fundamentalisme naast aartsvijand Indië. Als je 'diep genoeg graaft' vindt je hopelijk een oplossing. Laat het me dan weten. 5) Daar valt iets voor te zeggen: de slavenhandel, uitbuiting tijdens kolonisatie zoals met onze Leopold II, de goulag en de gaskamers en tweemaal het gebruik van de atoombom. (Noteer dat gelijkaardige zaken ook elders voorkomen) Dat is echter maar een deel van het verhaal. Als er natuurrampen zijn of hongersnood en ziekte staat het Westen meestal vooraan en alleen. Zuster Theresa en pater Damiaan zijn ook deel van het verhaal. Door onze vrijheid van mening is ook een tegensprekelijk debat mogelijk waardoor veel vooruitgang kan geboekt worden, ook technologisch, maar dat wordt jammer genoeg niet steeds benut voor het algemeen welzijn. 6) nogmaals Johan, ik vergelijk niet selectief
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een beetje veel discussies tegelijk. Kort.
Over persvrijheid: Ik durf te beweren dat de persvrijheid in het land waar ik nu woon, Bolivië groter is dan die in belgië, ondanks (maar ook juist daardoor) het feit dat de meeste media in handen zijn van corporaties die geen goed woord overhebben voor de huidige regering. De berichtgeving mbt internationale zaken in de Europese (en Boliviaanse) pers is op dit moment van een zeer zwak niveau. Ze staat bol van wat ik niet anders dan 'propaganda' kan noemen. Enigszins objectieve criteria voor mensenrechten zijn er niet te bespeuren. Weet iemand in Europa bv. de zaken die deze week aan het licht gekomen zijn in Colombia, waar paramilitairen hebben toegegeven hoe ze in opdracht van de regering honderden burgers hebben vermoord en verbrand in ovens? Maar als Chavez een scheet laat in de verkeerde richting is het wel geweten. Zo krijgen mensen een vals beeld van de prioriteiten op gebied van mensenrechten, zo wordt de publieke opinie in Europa gevormd in de richting van de belangen van de eigenaars van de media, een allesbehalve gezonde situatie. Het is belangrijk dat europa haar pers in eigen handen krijgt en dat er terug meer diversificatie optreed in de media. Over Iran: Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 april 2009 om 19:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=oYGM2ScoECg
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 30 april 2009 om 19:41. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sorry dit is er over; dat Duitsland zich herinnert een half volk, homo's en verzetslieden, zigeuners en gehandicapten te hebben afgeslacht lijkt me terecht, blijkbaar bent u vooral aanhanger van een idioot die homo's laat ophangen om vervolgens te beweren dat ze niet bestaan, uw moreel niveau zie ik als zeer twijfelachtig!
Laatst gewijzigd door alice : 30 april 2009 om 19:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
Als de persvrijheid in Bolivië beter is dan in België dan verheug ik me daarover. Een vriend van me Boliviaan vertelde me dat de rechten van de autochtone Indianen vaak geschonden worden. Is dat nog zo? Bericht de pers daarover? Weet je iets over de persvrijheid in Venezuela? Geen probleem me Chavez? In ieder geval lijkt het me onmogelijk dat doorgaans de pers in Zuid-Amerika correcter nieuws de wereld instuurt dan onze zeer kritische Europese en US pers 2) Ook kort. Je hebt blijkbaar meer vertrouwen in Iran dan in de 'internationale gemeenschap'. Dat mag: vrijheid van mening, die ik niet deel.
www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 30 april 2009 om 21:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is dat toch met die fixatie op homo's? Straks kan u uw naam nog omdopen in het Homo Belang.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, de rechten van de indianen worden geschonden in Bolivia, maar minder als vroeger. Als uw vriend eerlijk is en de situatie kent zal hij/zij dat ongetwijfeld beamen. Er is nog een lange weg af te leggen. Die weg wordt bewandeld. Wie zou niet willen dat er sneller gerend zou kunnen worden? Ja, ik kan je iets vertellen over de persvijheid en het medialandschap in Venezuela. Ik stel voor dat je eens met een rechtsgeaard journalist praat na hem/haar een paar kranten van aldaar onder de neus te hebben geduwd, en vraagt of dat wat de pers kan schijven in Venezuela in België ook zou kunnen. Ik ken het antwoord van enkelen die kunnen vergelijken. Buiten de 'voor' of 'tegen' opinies zijn er nog heel wat andere mogelijk. Blijkbaar wordt je verondersteld 'links' of 'rechts' te zijn. Ik gebruik die etiketten voor mezelf niet, maar als anderen willen stoppen ze me maar in een vakje, zolang het maar niet letterlijk is. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 april 2009 om 23:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
Ik verwees (bedekt) naar de uitspraak: 'In Iran zijn geen homo's'. Graag d�*�*rover je mening ipv die zinloze omdoping.
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|