Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2009, 18:05   #81
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vlijmscherp zijn posting ging over een uitspraak van Reynders. U replikeert met een sneer rond het Nederlandse staatshoofd. Leer eerst eens de elementaire principes in een discussie. Vergelijk wat vergelijkbaar is. Of moet ik aannemen dat in uw verbeelding Reynders reeds is gepromoveerd tot staatshoofd? Bovendien, als het inderdaad waar zou zijn dat je in Nederland dekking zou moeten zoeken bij een eventuele kritiek op de Oranjes, dan komt dat door de heel grote plaatselijke populariteit van die Oranjes. Dat kan van de Saksen-Coburgs alhier niet gezegd worden, toch niet in Vlaanderen. En hoe zou dat komen denkt u?
Komt dat door de populariteit van de Oranjes of door de kneuterigheid van de Nederlanders?

Dat is een essentiële vraag die men zich moet stellen. Want wanneer men de geschiedenis nagaat van al de Oranjes die al op de 'troon' hebben gezeten, dan hebben ze toch niet veel uitgericht om populair te zijn. Neen, de Nederlanders hebben een kruideniersmentaliteit, ze kijken op naar 'mensen van stand', in casu de monarchie. Welnu, mensen die zo slaafs achter een monarchie lopen, wekken bij mij maar weinig achting op. Daar moogt u toch van op aan.

Laatst gewijzigd door system : 5 mei 2009 om 18:30.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 18:07   #82
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

ik ga vast even een biertje halen terwijl ik op de reacties van anderen wacht.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 18:36   #83
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dit is het voorstel (voor discussie vatbaar):

Een 'give-away-street-party', maar dan op z'n Breugels.

Iedereen die wil komen,

brengt mee:

-voldoende (bij voorkeur zèlfgemaakt) eten en (bij voorkeur zèlf gebrouwen) drank om voorbijgangers en omstanders méé te laten feesten

- tweedehands boeken en speelgoed om weg te geven

- zèlfgemaakte (of tweedehandse) kledij om weg te schenken

- een instrument om muziek te maken

en

vlaggen: Vlaamse Leeuwen, Waalse Hanen, Welshe Draken, ... om vrolijk te laten wapperen.

Hoofddoel: een vrolijke bedoening op poten zetten, ons goed amuseren, en tegelijk 'een welgemeende f*** you' te uiten aan het adres van de blaaskaken die de modale Brusselaar tegen 'Vlaanderen' willen opjutten.

Misschien kunnen we er een optocht van maken, in relatief kleine groepjes, en op verschillende plaatsen in de stad kleine feestjes bouwen?

Het is een voorstel, hé, nog geen definitief programma. Ik vind het wel wenselijk dat we niet te dicht in de buurt van de Grote Markt komen, kwestie van het feest d�*�*r niet te verstoren.

Misschien kunnen we de Brusselse Oostrand (Ukkel, Watermaal-Bosvoorde, Oudergem, de Woluwes, ...) afschuimen op zoek naar verzet, vermaak en vertier?
OK. Een paar reacties uit de losse pols (we zijn hier toch aan het breinstormen en aan het freewheelen) :
* Pelgrim z'n kritiek op de Gulden Ontsporing was dat het niet politiek (genoeg) is. Maar zijn jouw suggesties daar dan wel een adequaat antwoord op? Waar zit het politieke hier verborgen? Moeten we niet een duidelijker politiek deel voorzien?
* Dat weggeven van tweedehands spullen vind ik nogal vreemd. Waarom zou je dat doen? Doet mij denken aan de Belgen die zilverpapiertjes verzamelden voor de arme Congolezen. Dat zelf eten klaarmaken en delen vind ik daarentegen wel OK en leuk.
* Wat de vlaggen betreft weet ik niet of het een goed idee is om daar dan andere vlaggen van andere naties bij te halen als het de bedoeling is als promo stunt voor Vlaanderen. Of het zou een promo moeten zijn voor een Europa van de regio's of de volkeren.
* Dat idee om op verschillende plaatsen iets kleinschaligs te doen vind ik wel leuk. Jij zit zeker in het Oosten dat je Oost-Brussel voorstelt? Ik zit in het Westen.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 5 mei 2009 om 18:40.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 18:58   #84
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
OK. Een paar reacties uit de losse pols (we zijn hier toch aan het breinstormen en aan het freewheelen) :
* Pelgrim z'n kritiek op de Gulden Ontsporing was dat het niet politiek (genoeg) is. Maar zijn jouw suggesties daar dan wel een adequaat antwoord op? Waar zit het politieke hier verborgen? Moeten we niet een duidelijker politiek deel voorzien?
* Dat weggeven van tweedehands spullen vind ik nogal vreemd. Waarom zou je dat doen? Doet mij denken aan de Belgen die zilverpapiertjes verzamelden voor de arme Congolezen. Dat zelf eten klaarmaken en delen vind ik daarentegen wel OK en leuk.
* Wat de vlaggen betreft weet ik niet of het een goed idee is om daar dan andere vlaggen van andere naties bij te halen als het de bedoeling is als promo stunt voor Vlaanderen. Of het zou een promo moeten zijn voor een Europa van de regio's of de volkeren.
* Dat idee om op verschillende plaatsen iets kleinschaligs te doen vind ik wel leuk. Jij zit zeker in het Oosten dat je Oost-Brussel voorstelt? Ik zit in het Westen.
Hé, misschien zijn we wel buren? Ik woon ook in het Westen, maar ken het Oosten ook vrij goed, en het is bij mijn weten vooral d�*�*r dat de Vlamingen-haters 'monster'-scores behalen. Het zou dus gewoon leuk zijn die eens te gaan ambeteren

De vlaggen zou ik er bij willen omdat het dan een heel kleurrijke bedoening wordt, maar uiteraard zouden er vooral Vlaamse Leeuwen moeten bijzitten, hé. 'Vlaanderen' kan misschien een voortrekkersrol gaan spelen in dat 'Europa van de regio's/volkeren' dat het huidige 'Europa van de Eurocraten' moet vervangen.

Je vergelijking met het 'zilverpapier voor de Congolezen' doet mij nu toch even twijfelen. Dat is goed, dank daarvoor. Ik zal nu op zoek moeten naar straffe argumenten.

Mijn politiek doel is in de allereerste plaats het ontkrachten van de propaganda die de Bruxellois probeert wijs te maken dat zelfbewuste Vlamingen met z'n allen nazi's en racisten en weet ik veel wat nog allemaal zijn.

Over een verdere invulling kan gerust gediscussieerd worden, hoor, graag zelfs. Misschien dragen we op die manier bij tot dat 'wervend project' waar jij zo naar uitkijkt.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 19:30   #85
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen slecht idee, als je 't mij vraagt

Ik ben al bezig een groep jonge Marokkanen (vooral Berbers) voor hetzelfde klaar te stomen.

Overigens moet ik dringend m'n banden met de 'métèques' van Charleroi wat nauwer aanhalen.

Die zouden dan eerder voor een rap- of een ragga-versie gaan.
Een Vlaamse zanger die met zijn pseudo-protestsong 'In Charleroi' zowaar succes oogst in Charleroi en de rest van Wallonië.
Oud 5 mei 2009, 19:51   #86
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Een Vlaamse zanger die met zijn pseudo-protestsong 'In Charleroi' zowaar succes oogst in Charleroi en de rest van Wallonië.
Tof!
Kennen jullie de Zuid-Franse muziekgroep Massilia Sound System ? In deze song verdedigen ze het spreken van de verschillende andere talen die in Frankrijk altijd hebben bestaan (het Provencaals, Occitaans, ...) en die Frankrijk historisch altijd als dialecten ('patois') heeft afgeschilderd :
Parla patois | Massilia Sound System
http://www.youtube.com/watch?v=9sBJx0rbPsw

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 5 mei 2009 om 19:53.
Oud 5 mei 2009, 20:17   #87
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door System
Komt dat door de populariteit van de Oranjes of door de kneuterigheid van de Nederlanders?

Dat is een essentiële vraag die men zich moet stellen. Want wanneer men de geschiedenis nagaat van al de Oranjes die al op de 'troon' hebben gezeten, dan hebben ze toch niet veel uitgericht om populair te zijn. Neen, de Nederlanders hebben een kruideniersmentaliteit, ze kijken op naar 'mensen van stand', in casu de monarchie. Welnu, mensen die zo slaafs achter een monarchie lopen, wekken bij mij maar weinig achting op. Daar moogt u toch van op aan.
Is dat een staaltje van jouw "neutraal onderzoek"? Wees dan toch eindelijk eens een beetje eerlijk, want wat je daar uit je toetsenbord weer hebt getoverd omtrent de Nederlanders, zijn in de eerste plaats karaktertrekken die jij hen kost wat kost wil aanmeten, volledig passend in de zee van vooroordelen die je tegenover hen koestert. Eigenlijk zijn die "kruideniersmentaliteit" en dat "opkijken naar mensen van stand" nu net kenmerken die ik bij nogal wat Vlamingen terugvind. Hoe kan je anders de 179 jaar lange onderdanigheid tegenover het francofone establishment verklaren? Het enige verschil is dat bij de meeste Vlamingen de Saksen-Coburgs niet zozeer als "mensen van stand" worden ervaren. Voor het overige klopt het helemaal.

Laatst gewijzigd door quercus : 5 mei 2009 om 20:21.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 20:30   #88
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft is ook "België barst" iets dat meer thuishoort in het arsenaal slogans van Goedendag Vlamingen of Cro Magnon flaminganten. De 'baseline' van de Vlaamse Volksbeweging vind ik daarentegen wel te pruimen : Voor Onafhankelijkheid en Samenwerking. Die slogan is zowel radikaal, constructief en duidelijk. En als alternatieve activiteit dacht ik om eerder eens iets te organiseren met onze Waalse vrienden.
"België barst" of Voor Onafhankelijkheid en Samenwerking ...
Waar is het verschil ?
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 20:39   #89
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Waar is het verschil ?

"België barst!" wordt te vaak geassocieerd met ...,

terwijl "Voor Onafhankelijkheid en Samenwerking" nog niet zo 'bezoedeld' is.

En bijgevolg minder bruikbaar voor Vlaming-haters-propaganda.

Oud 5 mei 2009, 20:39   #90
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Met die 'nieuwe regionalisten' van Bruxsel weiger ik samen te werken hoor, zolang zij meer geld en grondgebied van Vlaanderen opeisen beschouw ik hen als onderdeel van het belgo-brussels establishment.
Bruxel ... eist geen enkel cm² grondgebied !
Oud 5 mei 2009, 20:40   #91
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tof!
Kennen jullie de Zuid-Franse muziekgroep Massilia Sound System ? In deze song verdedigen ze het spreken van de verschillende andere talen die in Frankrijk altijd hebben bestaan (het Provencaals, Occitaans, ...) en die Frankrijk historisch altijd als dialecten ('patois') heeft afgeschilderd :
Parla patois | Massilia Sound System
http://www.youtube.com/watch?v=9sBJx0rbPsw
Massilia Sound System kende ik al, maar dat nummer niet. Bedankt voor de link.

Ken jij Fabulous Trobadors?

Oud 5 mei 2009, 20:41   #92
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dus wat is mijn stelling:
Vlaanderen onafhankelijk,
Brussel Vlaams,
verbanning van de Belgo-elite
en zo snel mogelijk aansluiting bij Nederland.
Oud 5 mei 2009, 20:43   #93
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
"België barst!" wordt te vaak geassocieerd met ...,
terwijl "Voor Onafhankelijkheid en Samenwerking" nog niet zo 'bezoedeld' is.
En bijgevolg minder bruikbaar voor Vlaming-haters-propaganda.
Resultaat blijft hetzelfde ! En ik denk niet dat U iemand zal vinden die "Voor Onafhankelijkheid en Samenwerking" zal aangenaamer vinden !
Oud 5 mei 2009, 20:45   #94
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Resultaat blijft hetzelfde ! En ik denk niet dat U iemand zal vinden die "Voor Onafhankelijkheid en Samenwerking" zal aangenaamer vinden !
Daar kunt u altijd op hopen, hé.

Oud 5 mei 2009, 20:45   #95
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Patriot Bekijk bericht
Wie zei in 1830 bij de onafhankelijkheid van België nu ook al weer: "La Belgique sera latine ou ne sera pas?", dat is nog altijd van toepassing...
Wanneer werd ABN ontwikkeld ?

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 5 mei 2009 om 20:45.
Oud 5 mei 2009, 20:46   #96
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Waar is het verschil ?
"België barst" is een schreeuwerige agressieve slogan die doet denken aan een karikaturaal separatisme waarbij men zich staatkundig isoleert van de buren en de rest van de wereld. "Voor Onafhankelijkheid en Samenwerking" daarentegen staat voor een staatkundig project waarbij men kiest voor volledig zelfbestuur maar in een staatkundige context van samenwerking met andere regio's en naties bv. via een Belgische confederatie, het versterken van het BeNeLux-kader, een sociaal Europa van de regio's, ...

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 5 mei 2009 om 20:55.
Oud 5 mei 2009, 20:55   #97
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De bank of de hiphopgroep?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 21:08   #98
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het ABN ( Algemeen Beschaafd Nederlands) da's een term van de jaren 60/70 dat we nu (bijna) niet meer gebruiken omdat ABN nogal neerbuigend klinkt tegenover dialecten en streektaal. Nu praten we gewoon over AN (Algemeen Nederlands). Het Algemeen Nederlands (AN) dateert van de 17de eeuw. Toen werd voor de eerste keer de Bijbel vertaald naar het Nederlands en hebben verschillende taalkundigen uit verschillende delen van het Nederlands taalgebied (Vlaanderen + Nederland) uit de verschillende Nederlandstalige dialecten ( vooral Brabants en Hollands) een algemene woordenschat en grammatica gedistilleerd. De Bijbel is dus het eerste in het 'Algemeen Nederlands' geschreven boek. Sinds de 17de eeuw zijn er natuurlijk wel een aantal grammaticale regels veranderd, nieuwe spellingen, etc. In de 16de eeuw waren er ook al pogingen om te komen tot een algemene woordenschat en grammatica maar om verschillende redenen heeft dat geen resultaat opgeleverd. Maar in de 17de eeuw is het dus wel gelukt.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 5 mei 2009 om 21:10.
Oud 5 mei 2009, 21:08   #99
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
"België barst" is een schreeuwerige agressieve slogan die doet denken aan een karikaturaal separatisme waarbij men zich staatkundig isoleert van de buren en de rest van de wereld. "Voor Onafhankelijkheid en Samenwerking" daarentegen staat voor een staatkundig project waarbij men kiest voor volledig zelfbestuur maar in een staatkundige context van samenwerking met andere regio's en naties bv. via een Belgische confederatie, het versterken van het BeNeLux-kader, een sociaal Europa van de regio's, ...

Ja, "BeNeLux" ... maar niet "BxlVlWaNeLux" ...
Dus "Be" voor "VlWaBxl" ...
Belgie eerst ... !
Oud 5 mei 2009, 21:09   #100
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

met Wallonië kan je niet samenwerken.
die willen enkel geld en grondgebied.
als ze meer geld en grondgebied willen, moeten ze het maar vragen aan grote broer Frankrijk.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be