Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2009, 14:19   #81
Hot Marijke
Staatssecretaris

Hot Marijke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Vrij simpel, voor hun organiseren we een Volksfeest op de tonen van De Stomme van Portici.

Natuurlijk zijn de Fransen ook welkom en mogen ze hun revolutie herdenken met de guillotinne waarbij Albert II en zijn popppenkast vrolijk aan deelnemen.
'l Histoire se répète als het ware. Ik stel wel voor om De Stomme van Portici te vervangen door een optreden van Helmut Lotti. Dan zal hun euro misschien niet vallen, juist?

Hot Marijke

A Day without Sex is a Day without Sunshine
Hot Marijke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 14:28   #82
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

We leven in een democratie of als je een slecht karakter hebt zoals veel mensen in een particratie. De koningshuizen zijn er bij de gratie van de politici en niet omgekeerd :
hun bevoegdheden kunnen totaal inkrimpen of verschrompelen & ze kunnen het ook zelf afbollen (wat in de geschiedenis in diverse staten reeds gebeurde zie "De acte van verlaetinghe, the declarationb of independence etc..).

De vraag van wat moet er met de koningshuizen in de Beneluxstaten gebeuren is bijgevolg een zinledige vraag : hun ambtsinhoud en invloed wordt gewoon door de politieke partijen en hun kiezers bepaald. Stel er onstaat een confederatie van de verenigde nederlanden.. en we willen hier adelijke staatshoofden .. een graaf van Vlaanderen, een hertog van Brabant, een groothertog van Luxemburg, een graaf van Holland enz.. er zijn koninklijke familieleden genoeg om al die vacatures op te vullen.

Stel dat we dat een anachronisme vinden.. dan kunnen die niet onbemiddelde personen
een burgerlijk bestaan opbouwen een restaurant openen in Californië of een kunstgalerij in London.. ik zal er niet wakker van liggen. De kans dat we de EU zullen omvormen tot een nieuw keizerrijk met een verkozen potentaat is volgens mij uiterst klein, alhoewel we niet kunnen weten hoe een koe een haas vangt.

Voor de Vereniging van de Nederlanden moeten we in ieder geval realisten blijven: er zijn vanzelfsprekend belangen en machtscentra die dit tegenwerken, zoals er ook middens zijn die de EU staatsvorming wensen tegen te gaan. Pragmatisch zijn de voordelen zwaarwegender dan de nadelen. Hoe dieper en langer de economische crisis duurt, hoe luider de roep om meer eenheid binnen Europa zal weerklinken en hoe meer kansen een verenigd Nederland zal hebben. De idee dat hiervoor een "revolutie" �* la IRA of ETA
ontketend moet worden is naar mijn stellkige overtuiging fout : men moet echter de subsidiariteit van de bevoegdheden naar de kleinste eenheiud : de gemeente herwaarderen (vooral in de noordelijke Nederlanden) om zodoende samenhorigheid en dialoog tussen de burgers te bevorderen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 14:31   #83
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot Marijke Bekijk bericht
Geweldig, maar waar zit de Lombas-partij?
Uit het Iste Manifest:

II

Het Bourgondisme heeft geen partij, geen vereniging; het is de partij van het hart en de vereniging van het verstand --- Het komt in opstand tegen de Leegte die zij brengen; zij, de engelen van de grote filosofieën en de beproefde politieke methodes, die niet ter hande nemen de wijn, die niet ervaren het genot of de Gouden Wegen van het dagelijks bestaan van de ordinaire die zijn vreugde zoekt in het vertekende Zelf en de Ander door het beeld te zoeken van romantiek en rationaliteit, gétekend door liefde, rijstpap en het bezoek aan de voorouders.
Oud 23 mei 2009, 14:34   #84
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klinkt allemaal heel mooi, maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag: wat ga je aanvangen met Albert II en zijn poppenkast?
Wellicht dat hij het staatshoofd kan blijven van Wallonie.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 14:43   #85
Hot Marijke
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Wellicht dat hij het staatshoofd kan blijven van Wallonie.
Hahaha! En jij denkt echt dat Albert daar mee akkoord gaat?
Laat ons even realistisch zijn. Albert is niet enkel Koning maar ook opperbevelhebber van het Belgisch leger. Bij een EOV - Eenzijdige onafhankelijksverklaring wordt zijn machtssituatie ondermijnd, dat is duidelijk.

Bijgevolg zal hij "zijn" leger inzetten om de Monarchie te redden. In deze revolutie hebben de Vlamingen maar één kans op overwinning: dat er een meerderheid aan overlopers (deserteurs) zou zijn die meevechten voor die Vlaamse onafhankelijkheid. Ik zeg niet dat dit onmogelijk is, ik probeer enkel een schets te maken van de realiteit als die zich ooit zou voordoen.

Sloganesk staan roepen "Vlaanderen Onafhankelijk!" is gemakkelijk. Het echt waarmaken is een ander paar mouwen.

Hot Marijke

Oud 23 mei 2009, 14:44   #86
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar spreek ik mijn voorkeur uit voor Filip Dewinter? Ik zeg enkel dat hij de beste debatteur is. En dat het VB komedie verkoopt zal pas blijken als ze ooit macht kunnen uitoefenen. Jij ziet Filip Dewinter als de Baarlijke Duivel en dat is ook jouw goed recht. Helaas zie ik momenteel x aantal Baarlijke Duivels aan de macht, komedianten van het onzuiverste soort, maar dat wil je niet weten. Slaap maar verder, ziende blind zijn is eveneens jouw goed recht.
Filip Dewinter is een schijnheilige wiens partij Brussel in twee talen (Frans en Nederlands) kieskampagne voert en wiens vorige voorzitter (Frank Vanhecke) textueel zei -in een recente TVuitzending -dat hij streeft, en let nu goed op, 'naar Brussel als de tweetalige hoofdstad van Vlaanderen'.

Begrijpe wie begrijpen kan.

Laatst gewijzigd door system : 23 mei 2009 om 14:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 14:45   #87
Hot Marijke
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Filip Dewinter is een schijnheilige wiens partij Brussel in twee talen (Frans en Nederlands) kieskampagne voert en wiens vorige voorzitter (F Vanhecke) textueel zei -in een recente TVuitzending -dat hij streeft, en let nu goed op, 'naar Brussel als de tweetalige hoofdstad van Vlaanderen'.

Sorry, maar ik zie hier het schijnheilige totaal niet van in.

Hot Marijke

Oud 23 mei 2009, 14:46   #88
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Sorry, maar ik zie hier het schijnheilige totaal niet van in.

Dan ziet u volgens mij u niet veel in.

Laatst gewijzigd door system : 23 mei 2009 om 14:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 14:52   #89
Hot Marijke
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Volgens mij ziet u niet veel in.
Speel de bal jongen, niet de vrouw, persoonlijk worden is een bewijs van onmacht. Ik zie vooral één ding: het VB is de facto slecht en de traditionele partijen zijn de facto goed. Eigenaardig toch dat het nog nooit zo slecht is geweest, dankzij die traditionele partijen. Dat is de huidige werkelijkheid, al de rest is prietpraat.

Hot Marijke

Oud 23 mei 2009, 14:53   #90
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat ons even realistisch zijn. Albert is niet enkel Koning maar ook opperbevelhebber van het Belgisch leger. Bij een EOV - Eenzijdige onafhankelijksverklaring wordt zijn machtssituatie ondermijnd, dat is duidelijk.

Bijgevolg zal hij "zijn" leger inzetten om de Monarchie te redden. In deze revolutie hebben de Vlamingen maar één kans op overwinning: dat er een meerderheid aan overlopers (deserteurs) zou zijn die meevechten voor die Vlaamse onafhankelijkheid. Ik zeg niet dat dit onmogelijk is, ik probeer enkel een schets te maken van de realiteit als die zich ooit zou voordoen.

Sloganesk staan roepen "Vlaanderen Onafhankelijk!" is gemakkelijk. Het echt waarmaken is een ander paar mouwen.
Ik denk dat Albert weinig te zeggen heeft, als Vlaanderen zich democratisch onafhankelijk verklaard. Bovendien zal hij zeker het leger niet inzetten, omdat hij daarmee een burgeroorlog kan ontketenen. Maar terugkomend op de Verenigde Nederlanden: Die vereniging kan enkel en alleen plaatsvinden, als Vlaanderen zich heeft afgescheiden. Hoe en in welke staatsvorm Vlaanderen zich heeft afgescheiden, is dan pas van belang.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 23 mei 2009 om 14:56.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 14:53   #91
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Albert II heeft geen leger, is niet de opperbevelhebber van het "Belgisch Leger" - Het ABL staat onder NAVO commando & de zeemacht is bv. een deel van het Nederlands leger...

==Niet geloven ? Een 10jaar geleden toen Griekenland nog een koloneldictatuur was wilde Griekenland en Turkije eventjes oorlog voeren...
ze mochten niet van het NAVO hoofdkwartier. Waarom denk je dat Frankrijk ooit uit de NAVO commandostructuur stapte ?

Een erfelijk vorst "hoofd van het leger" ? =Een uiterst belachelijke gedachte !

Stel dat de Beneluxlanden zich niet verenigen in een confederale staat, maar dat er splitsingen of herschikkingen komen. Dat worden dan gewoon lange
onderhandelingen die de besluitvorming in de resp. gebiedsdelen zouden bezwaren en tot stilstand brengen. Het is aannemelijker dat er aan de diverse grensgebieden tussen de naburige gemeenten samenwerkingsverbanden op diverse terreinen komen (openbaar vervoer, onderwijs, hospitalen, veiligheid) die uiteindelijk de "hogere" staatsinstanties tot meer samenwerking zullen dwingen... grenzen vervagen zonder onmiddelijk kompleet afgeschaft te worden.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 23 mei 2009, 14:58   #92
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik denk dat Albert weinig te zeggen heeft, als Vlaanderen zich democratisch onafhankelijk verklaard. Bovendien zal hij zeker zijn leger niet inzetten, omdat hij daarmee een burgeroorlog kan ontketenen. Maar terugkomend op de Verenigde Nederlanden: Die vereniging kan enkel en alleen plaatsvinden, als Vlaanderen zich heeft afgescheiden. Hoe en in welke staatsvorm Vlaanderen zich heeft afgescheiden, is dan pas van belang.
Inderdaad : Nederland verenigen met een "communautair probleem" in het zuidelijke deel is onmogelijk. Vlamingen, Walen en Brusselaars zullen altijd eerst en vooral hun "samenlevingsprobleem" moeten oplossen, waarbij men wel moet bedenken dat onderhandelingen om er aparte staten in een of andere combinatie van te maken waarschijnlijk moeizamer zal verlopen dan een of andere vorm van unie te behouden.

Historisch gezien had de "Burgunder Kreits" van Karel V meer weg van een zwitserse confederatie dan van een absolutistische eenheidsstaat.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 23 mei 2009, 15:01   #93
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Speel de bal jongen, niet de vrouw, persoonlijk worden is een bewijs van onmacht. Ik zie vooral één ding: het VB is de facto slecht en de traditionele partijen zijn de facto goed. Eigenaardig toch dat het nog nooit zo slecht is geweest, dankzij die traditionele partijen. Dat is de huidige werkelijkheid, al de rest is prietpraat.

Het is zodanig slecht dat de "economische krimp" in België lager is dan in Frankrijk, Het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Duitsland (om over Ierland en Ijsland maar te zwijgen). De voorbeelden van die meest welvarende buurlanden
zouden we dus zeker niet moeten volgen.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 23 mei 2009, 15:02   #94
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Filip Dewinter is een schijnheilige wiens partij Brussel in twee talen (Frans en Nederlands) kieskampagne voert en wiens vorige voorzitter (Frank Vanhecke) textueel zei -in een recente TVuitzending -dat hij streeft, en let nu goed op, 'naar Brussel als de tweetalige hoofdstad van Vlaanderen'.

Is Bruxelles tweetalig of niet?
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 15:04   #95
Hot Marijke
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Albert II heeft geen leger, is niet de opperbevelhebber van het "Belgisch Leger" - Het ABL staat onder NAVO commando & de zeemacht is bv. een deel van het Nederlands leger...

==Niet geloven ? Een 10jaar geleden toen Griekenland nog een koloneldictatuur was wilde Griekenland en Turkije eventjes oorlog voeren...
ze mochten niet van het NAVO hoofdkwartier. Waarom denk je dat Frankrijk ooit uit de NAVO commandostructuur stapte ?

Een erfelijk vorst "hoofd van het leger" ? =Een uiterst belachelijke gedachte !

Stel dat de Beneluxlanden zich niet verenigen in een confederale staat, maar dat er splitsingen of herschikkingen komen. Dat worden dan gewoon lange
onderhandelingen die de besluitvorming in de resp. gebiedsdelen zouden bezwaren en tot stilstand brengen. Het is aannemelijker dat er aan de diverse grensgebieden tussen de naburige gemeenten samenwerkingsverbanden op diverse terreinen komen (openbaar vervoer, onderwijs, hospitalen, veiligheid) die uiteindelijk de "hogere" staatsinstanties tot meer samenwerking zullen dwingen... grenzen vervagen zonder onmiddelijk kompleet afgeschaft te worden.
Koning Albert II is opperbevelhebber van de Belgische Krijgsmacht, of je dat nu leuk vindt of niet. Dat leger maakt deel uit van de NAVO, maar denk jij nu echt dat de NAVO de onafhankelijkheid van Vlaanderen gaat steunen en Koning Albert of zijn opvolger uit zijn ambt gaat ontzetten? Ik geloof er geen barst van, maar ok, ieder zijn gedacht erover.

Hot Marijke

Oud 23 mei 2009, 15:04   #96
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk! Vlaanderen wordt onafhankelijk en Albert II & Paola, Philip & Mathilde, heel die kroostrijke Dynastie wordt vriendelijk verzocht om hun paleizen en fortuinen achter te laten en hun intrek te nemen in een multiculturele wijk in Molenbeek. Ze moeten eindelijk gaan werken voor de kost, als ze een job vinden. Voil�*, alles is opgelost!

Ik zie maar één klein probleem: ze zullen daar NIET mee akkoord gaan en er alles aan doen om hun luilekkerleventje voort te zetten. En met alles bedoel ik wel degelijk ALLES. Bijgevolg: revolutie!
Lees ik daar goed dat het koningshuis een revolutie gaat doorvoeren. Hmmm vernieuwend,dat wel.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 15:09   #97
Shadowke

Standaard

Citaat:
Absoluut niet. Enkel al door de praktische gevolgen. Zo vroeg ik mij in mijn blog af: wat gebeurt er achteraf met het Koningshuis als Vlaanderen onafhankelijk zou worden? Ok, daar is misschien nog een mouw aan te passen: "L'état Souveraine de Bruxelles" of zoiets. En Wallonië sluit aan bij La Douce France, een kadootje van Nicolas voor Carla. Kan ze gaan kuren in "haar" Spa. De Grote vraag is: wie gaat de Staat Vlaanderen regeren?

Bij een Hereniging der Nederlanden wordt het nog een stapje moeilijker: zie jij Vlamingen met oranje vlaggetje staan wapperen? Oneetbare patat oorlog vreten met walgelijk zoete frietsaus? Heineken drinken? Maar ok, stel dat we Beatrix & Co verbannen naar de maan. What's next? Eén President voor de Nederlanden? Een Vlaming of een Nederlander?

Ai, dat dispuut is al genoeg om opnieuw oorlog te voeren: terug naar 1830! Oplossing is misschien 2 Presidenten: Filip Dewinter en Geert Wilders, hoor ik iedereen al veronderstellen. De grote gruwel van links, de natte droom van rechts. Ik spreek er mij niet over uit. Het is Science-Fiction.

Ik hoor het dus alemaal graag vertellen, die onafhankelijkheden en aansluitingen. Wat er achteraf dient te gebeuren wordt nergens vertelt.
Besluit: voorlopig onzin.
wat je zegt is ook complete onzin
als de Vlamingen niet willen meedoen met de oranje-gekte dan hoeft dat toch niet.
we zullen zekers niet onze lekkere frit moeten opgeven voor de nederlandse frit, mss kunnen we dan onze frit exporteren naar héél nederland.
heineken zullen we zeker niet moeten gaan drinken, want nederlanders komen nu al naar Vlaanderen voor ons bier te komen halen.
ivm koningshuis: referendum moet bepalen over een republiek of monarchie en als het een republiek wordt, zal het altijd een nederlander zijn want wij Vlamingen zijn ook Nederlanders, het enige verschil is dat we een Nederlandse kolonie zijn in België zonder rechten enkel plichten. de saksen-coburg'ers zijn we beter kwijt dan rijk want die heulen toch mee met de franstaligen alhoewel wij, de Vlamingen, in 1945 gezorgd hebben dat ze mochten blijven.

en Wallonië, als ze naar Frankrijk willen dat ze gvd gaan! en dat ze niet vergeten de francofone brusselse elite en het FDF mee te pakken zodat Brussel eindelijk terug een Vlaamse stad kan worden!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 23 mei 2009 om 15:12.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 15:09   #98
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Lees ik daar goed dat het koningshuis een revolutie gaat doorvoeren. Hmmm vernieuwend,dat wel.
Albert II als eerste secretaris van de Belgische Radenrepubliek !

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 23 mei 2009, 15:13   #99
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Albert II als eerste secretaris van de Belgische Radenrepubliek !
bananenrepubliek klinkt beter.
dat is het nu al.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 15:17   #100
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Koning Albert II is opperbevelhebber van de Belgische Krijgsmacht, of je dat nu leuk vindt of niet. Dat leger maakt deel uit van de NAVO, maar denk jij nu echt dat de NAVO de onafhankelijkheid van Vlaanderen gaat steunen en Koning Albert of zijn opvolger uit zijn ambt gaat ontzetten? Ik geloof er geen barst van, maar ok, ieder zijn gedacht erover.
Dat zowel de Navo als de EU niet enthoesiast zullen zijn over een "onafhankelijk Vlaanderen" is zonder meer waar ; waar zal dat nl. eindigen ? In een onafhankelijk Corsika, Catalonië, Baskenland, Karinthië, Zuid-Tirol, Aaland...
precies om dat te vermijden bestaat er een EU instantie die zich met deze "autonome gebieden binnen Nationale Staten bezighoudt. De hamvraag is eigenlijk : bestaat er in Vlaanderen een meerderheid die een "onafhankelijk Vlaanderen" wenst en zo ja : wat vertaan ze onder een "onafhankelijk Vlaanderen" ? Mijn thesis is dat er nl. geen "onafhankelijke landen" meer bestaan : hoe verder we vorderen des te meer "nationale" bevoegdheden moeten we afgeven aan internationale gremia zoals dee UNO, Wereldbank enz.. Het idee van een Vlaanderen dat "onafhankelijk" zou zijn van de EU is overigens als ik goed tussen de regels kan lezen zelfs door het VB reeds opgegeven.. Een schatting volgens dewelke 80 % van de nieuwe regels en wetten door de EU uitgevaardigd worden, 2 % door de Belgische Federale Regering , 8 % door de Vlaamse overheid en ten slotte 10% door de gemeentelijke en provinciale autoriteiten zal niet ver verkeerd zijn. Wat zou dan een onafhankelijk Vlaanderen hieraan veranderen ? Die 2% "Federale Bevoegdheden" ? Daarvoor klilmt toch geen zinnig mens "op de barrikaden"...

Tempo toleras
sed vero aperas
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be