Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2009, 12:57   #81
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Een van de sessies zal gaan over het concept "sociale protocols" en zal gaan over hoe we handelen volgens ongeschreven sociale wetten die voorschrijven wat gepast is en wat niet in de dagelijkse omgang. Er wordt in het kader dezer thema vertrouwelijk gecommuniceerd met wildvreemden, en iedere deelnemer zal een interessant uitziend persoon mogen aanspreken met als vraag "hoi, ik ken je niet, maar je bevalt mij wel, kom je met mij mee?".

De tweede sessie zal gaan over de menselijke relatie als een vorm van ruilhandel. Er wordt in het kader dezer sessie omgegaan met iemand waarvoor men ECHT geen sympathie hebt, om zo de ware natuur van menselijke interacties te ontrafelen.
Hé, weet je waaraan mij dit doet denken? The container-experiment... Het concept (van een Duitse kunstenaar) is als volgt: je gaat met een 10-tal personen binnen in een container, je weet niet waarover het gaat en je mag er nadien niks over zeggen. Het enige wat je weet is wat er op de affiche staat en wat het concept is: intimiteit tussen volslagen vreemdelingen
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 13:06   #82
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Hé, weet je waaraan mij dit doet denken? The container-experiment... Het concept (van een Duitse kunstenaar) is als volgt: je gaat met een 10-tal personen binnen in een container, je weet niet waarover het gaat en je mag er nadien niks over zeggen. Het enige wat je weet is wat er op de affiche staat en wat het concept is: intimiteit tussen volslagen vreemdelingen
Dat ken ik niet, kan ik er ergens iets over lezen?

Of is er wel degelijk onbekend wat er zich in de container afspeelde?

Nu, ik hoop een zestal mensen te ronselen voor dit experiment. Ik heb al Kallikles, Andy, Metternich dacht ik, jou?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 13:54   #83
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Twee nieuwe thema's worden vrijgelaten!

Een van de sessies zal gaan over het concept "sociale protocols" en zal gaan over hoe we handelen volgens ongeschreven sociale wetten die voorschrijven wat gepast is en wat niet in de dagelijkse omgang. Er wordt in het kader dezer thema vertrouwelijk gecommuniceerd met wildvreemden, en iedere deelnemer zal een interessant uitziend persoon mogen aanspreken met als vraag "hoi, ik ken je niet, maar je bevalt mij wel, kom je met mij mee?".

De tweede sessie zal gaan over de menselijke relatie als een vorm van ruilhandel. Er wordt in het kader dezer sessie omgegaan met iemand waarvoor men ECHT geen sympathie hebt, om zo de ware natuur van menselijke interacties te ontrafelen.
En wat verwacht je daar precies mee te bereiken? Het artificiële ingeburgerde individualisme teboven komen? Het wegnemen van 'social anxiety'? Maskers laten afvallen?

In ieder geval ben ik ook wel geïnteresseerd.
Oud 8 juni 2009, 14:32   #84
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
En wat verwacht je daar precies mee te bereiken? Het artificiële ingeburgerde individualisme teboven komen? Het wegnemen van 'social anxiety'? Maskers laten afvallen?

In ieder geval ben ik ook wel geïnteresseerd.
Enkele inleidingen over vrijheid, wil, en machtsconcepten.

Ik wil demonstreren aan de mensen dat hun handelingen voor een groot deel protocollair zijn, en dat ze zelden, indien ooit, doen wat ze willen.

De liberale notie van vrije wil zorgt ervoor dat deze handelingen, die quasi volledig worden bepaald door sociale protocollen, worden gezien als zaken waarvoor mensen vrijwillig kiezen.

In realiteit is vaak angst een machtsfactor. Een van de grootste factoren, zelfs. Ik wil graag een aantal mensen bij hun figuurlijke haren pakken en hun smoel in die angst duwen, en uitsmeren.

Uiteraard doe ik alles zelf wat ik anderen laat doen.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 8 juni 2009 om 14:59.
Oud 8 juni 2009, 14:40   #85
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Om het in filosofische termen te zeggen: poststructuralisering van de menselijke interactie is wat ik wil bereiken met de twee laatste thema's.

Er wordt gepoogd om bij iedere deelnemer uit te zoeken hoe hij of zij ECHT zou handelen indien er geen protocollisering was.

In feite wordt heel het net van passief-coercieve macht ontrafeld.

De sessies die hierna komen (hun vorm is nog onder constructie) zullen gaan over de invullingen die men kan geven aan een maatschappij om de poststructuralisering te bevorderen.
Oud 8 juni 2009, 15:15   #86
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Twee nieuwe thema's worden vrijgelaten!

Brengen we daarvoor onze eigen wapens mee?
Oud 8 juni 2009, 15:18   #87
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Brengen we daarvoor onze eigen wapens mee?
Nu je het zegt: ik overwoog om ergens in een meer lugubere buurt zwervers te versieren en ermee gaan eten. Deze kunnen potentieel bewapend en gevaarlijk zijn.
Oud 8 juni 2009, 15:22   #88
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Lugubere buurten in Antwerpen? Marginalen lopen er daar wel wat rond, maar echt hele buurten? Die moet je maar eens aanduiden binnen enkele weken.
Oud 8 juni 2009, 15:32   #89
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Lugubere buurten in Antwerpen? Marginalen lopen er daar wel wat rond, maar echt hele buurten? Die moet je maar eens aanduiden binnen enkele weken.
Dicht bij het afkickcentrum kan het heerlijk worden bij middernacht.
Oud 8 juni 2009, 18:05   #90
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Komt dit uit de set van "Saw"?
'k Zou het niet weten, de mijn zijn van het werk.
Oud 9 juni 2009, 00:44   #91
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Enkele inleidingen over vrijheid, wil, en machtsconcepten.

Ik wil demonstreren aan de mensen dat hun handelingen voor een groot deel protocollair zijn, en dat ze zelden, indien ooit, doen wat ze willen.

De liberale notie van vrije wil zorgt ervoor dat deze handelingen, die quasi volledig worden bepaald door sociale protocollen, worden gezien als zaken waarvoor mensen vrijwillig kiezen.

In realiteit is vaak angst een machtsfactor. Een van de grootste factoren, zelfs. Ik wil graag een aantal mensen bij hun figuurlijke haren pakken en hun smoel in die angst duwen, en uitsmeren.

Uiteraard doe ik alles zelf wat ik anderen laat doen.

Dan zal je volgens mij dat experiment meermaals moeten uitvoeren. Die angst gaat niet zomaar weg. Stel nu dat iemand een slechte ervaring meemaakt (ik denk dat doen wat jij bedoelt enig lef vraagt en nogal confronterend kan zijn), en zich niet meer wil wagen aan dergelijk initiatief?

Wat is trouwens je mening als ik stel dat net de hallucinogene middelen een beter 'inzicht' (niet echt inzicht, het valt gewoon meer op) kunnen verschaffen in die 'overbodigheid' van bepaalde sociale handelingen? Ik heb dat al meermaals meegemaakt en onder de indrukken die je waarneemt voelde ik steeds plaatsvervangende schaamte bij de mensen met wie ik praatte (vreemden, maar evenzeer ook vrienden), gewoonweg omdat dat zo opviel.
Oud 9 juni 2009, 00:46   #92
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Nu je het zegt: ik overwoog om ergens in een meer lugubere buurt zwervers te versieren en ermee gaan eten. Deze kunnen potentieel bewapend en gevaarlijk zijn.
Da's interessant. Omgaan met mensen waarvan je weet dat ze potentieel aggressief kunnen worden (of tenminste, waarvan velen overtuigd zijn dat ze aggressief zullen worden).
Oud 9 juni 2009, 01:34   #93
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan zal je volgens mij dat experiment meermaals moeten uitvoeren. Die angst gaat niet zomaar weg. Stel nu dat iemand een slechte ervaring meemaakt (ik denk dat doen wat jij bedoelt enig lef vraagt en nogal confronterend kan zijn), en zich niet meer wil wagen aan dergelijk initiatief?
Ja, dacht ik ook aan. Maar het worden dan ook meerdere sessies. Sessie 1 wordt een ludieke sessie met de patattenzakken. Daarna wil ik overgaan op meer serieuze en soms zelfs ronduit enge dingen.

Citaat:
Wat is trouwens je mening als ik stel dat net de hallucinogene middelen een beter 'inzicht' (niet echt inzicht, het valt gewoon meer op) kunnen verschaffen in die 'overbodigheid' van bepaalde sociale handelingen? Ik heb dat al meermaals meegemaakt en onder de indrukken die je waarneemt voelde ik steeds plaatsvervangende schaamte bij de mensen met wie ik praatte (vreemden, maar evenzeer ook vrienden), gewoonweg omdat dat zo opviel.
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar zou je toch nog even iets uitgebreider kunnen illustreren zodat ik zeker ben dat ik weet waarover het gaat?
Oud 9 juni 2009, 01:39   #94
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Da's interessant. Omgaan met mensen waarvan je weet dat ze potentieel aggressief kunnen worden (of tenminste, waarvan velen overtuigd zijn dat ze aggressief zullen worden).
Inderdaad. Misschien ook iemand laten waarnemen. Hoe verloopt het gesprek, welke houding nemen beide partijen aan? Welke gevoelens tonen ze?

Nuja, ik hoop dat dit iets serieus wordt en dat ik wat deelnemers bijeen kan scharen. Ik heb al drie. Nog een drietal en we kunnen vertrekken. Alleen wel hopen dat het serieuze mensen zullen zijn, en dat het geen rondje Flanelcondoom uitlachen wordt.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 9 juni 2009 om 01:40.
Oud 9 juni 2009, 16:21   #95
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou trouwens sterk afraden om psychedelische middelen te gebruiken en u vervolgens zomaar in het publiek te begeven. Men heeft vastgesteld dat er in sommige gevallen nogal agressieve reacties uitgelokt kunnen worden naar aanleiding van uw veranderde mentale toestand.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 16:27   #96
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Het probleem van uw centraal gesteld theorie is dat binnen bepaalde tendensen in laissez-faire en liberalisme er weldegelijk een vertrouwen is in groepshandelen.
Liberalisme spreekt cultuur en traditie an sich niet tegen. Ook de norm volgen kan een keuze zijn.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 09:54   #97
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar zou je toch nog even iets uitgebreider kunnen illustreren zodat ik zeker ben dat ik weet waarover het gaat?
Onder invloed vallen kleine uiterlijke tekenen zoals lichaamstaal, de manier waarop woorden uitgesproken worden, meer op. Het is alsof je met 'de blik' zeer pijnlijk door die protocollaire sociale handelingen prikt en een glimp opvangt van het onderbewustzijn van die persoon. De betekenis van woorden ontgaat mij soms, of het gebruik ervan komt mij vaak als overbodig over, maar zelden de stemming waarin men verkeert.

Ik wil nu ook niet gaan beweren dat alle indrukken die je krijgt moeten aangenomen worden als waar (ik ben geen gedragswetenschapper), maar soms is dat 'gevoel' (hoe moet je dat in godsnaam in woorden omschrijven?) te overweldigend om te negeren.
Oud 10 juni 2009, 09:56   #98
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Ik zou trouwens sterk afraden om psychedelische middelen te gebruiken en u vervolgens zomaar in het publiek te begeven. Men heeft vastgesteld dat er in sommige gevallen nogal agressieve reacties uitgelokt kunnen worden naar aanleiding van uw veranderde mentale toestand.
Hangt af van het publiek en dosering, dacht ik? Ik zou dat nu ook niet doen op de zaterdagsmarkt. Daarvoor is er te veel onbegrip van de, tja zeg maar 'kleinburgers'. Ik bedoel eerder in gesprek treden met zowel anderen die onder invloed verkeren, als met degenen die wel kunnen verdragen dat ja 'drugs' neemt maar het nooit zouden nemen. Bemerk dat daar vele gradaties in zijn.

Kleinere hoeveelheden nemen is ook een optie. Hierdoor blijven ernstige hallucinaties en lichamelijke ongemakken uit. Het kan natuurlijk wel gevaarlijk zijn. Onder invloed van hallucinogenen geloof ik dat ik me op het toppunt van eerlijkheid bevindt. Eerlijkheid wordt niet alijd geapprecieerd.

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 10 juni 2009 om 10:02.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 20:14   #99
DSC
Lokaal Raadslid

DSC's schermafbeelding

Standaard

Heerlijk voorstel, die cursus...

Bij deze denk ik dat het ten zeerste aangewezen is om vooral liberale pseudo-ideologen als Matthias Declercq, Bart Somers, Jean-Jacques en Karel De Gucht en Guy Verhofstadt deze cursus te laten volgen...

Al denk ik dat Verhofstadt, net als Dedecker overigens, op het einde wel weer nen uitleg zal klaarhebben over waarom gij toch zo'n foute visie op hun heilige ideologie hebt...
Oud 10 juni 2009, 21:08   #100
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Het probleem van uw centraal gesteld theorie is dat binnen bepaalde tendensen in laissez-faire en liberalisme er weldegelijk een vertrouwen is in groepshandelen.
Liberalisme spreekt cultuur en traditie an sich niet tegen. Ook de norm volgen kan een keuze zijn.
Een aantal sessies zullen in Gent plaatsvinden. U bent welkom.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be