Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2009, 07:44   #81
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Derk is links en Liberalist is van links-liberaal normaal liberaal ( ) geworden.
De postings ,ook op andere fora heb ik goed gelezen.
Op economische gebied is Wilders ook links en trekt veel SP'ers aan.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 18 juni 2009 om 07:52.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 07:44   #82
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Alle wat jij Nederlanders noemt zijn voor mij Hollanders.
mja, ge hebt overal bekrompen mensen zoals jij natuurlijk hé....
Oud 18 juni 2009, 07:45   #83
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Henri1 is een mooi voorbeeld van het Belgiscistisch hokjesdenken en Nederlanderhaat.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 07:46   #84
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het met Wilders eens. Nederland moet Vlaanderen in de armen sluiten.

wat mij betreft: mijn armen zijn geopend voor een (con/blabla/whatver)federatie/fusie/whatever.
Als de PVV en het VB, de trekpaarden moeten worden voor het samengaan van Nederland en Belgie, dan weet je zeker dat het schip strandt.
Oud 18 juni 2009, 07:55   #85
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Henri1 is een mooi voorbeeld van het Belgiscistisch hokjesdenken en Nederlanderhaat.
Shadowke, je hebt een prima visie op de site gezet.
De beste manier lijkt mij om met de voetbal te beginnen ,dan volgen de media vanzelf.
Van de politici hebben we niet veel te verwachten ,bovendien dat zijn de slechtste boodschappers voor deze plannen.
Oud 18 juni 2009, 08:02   #86
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Aan allen die hier laten weten voorstander te zijn van een staatkundige integratie van Vlaanderen en Nederland: op 28 april 2007 werd in Baarle Hertog/Nassau een burgerbeweging opgericht bestaande uit leden van dit forum, die wil nadenken over die integratie en het idee promoten

De Baarle Werkgroep is ondertussen twee jaar oud, telt een 30-tal leden uit Noord en Zuid, heeft een webstek, verspreidt binnenkort een nieuwsbrief en legde al ontelbare contacten.

Wij komen om de twee maanden bijeen in Dordrecht of Antwerpen.

U bent welkom om met ons mee te denken én te werken. Vooral meer mensen uit het Noorden hebben we nodig. Ben je geïnteresseerd, lees dan eerst eens de tien uitgangspunten van de Baarle werkgroep hieronder.

Je kan ons contacteren op info(at)baarlewerkgroep.org.

En neem eens een kijkje op www.baarlewerkgroep.org (de webstek wordt binnenkort helemaal vernieuwd).

Citaat:
Politieke uitgangspunten

1. Democratie, d.w.z. het besturen van de staat door zijn burgers, behoort tot het wezen van de Nederlandse identiteit. Het is de hoogste en enig wenselijke staatsvorm, én het is onze drijfveer om naar een integratie van Vlaanderen en Nederland te streven.

2. De breuk van 1830 was een dramatische vergissing die de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden tot een katastrofale achteruitgang veroordeelde.

3. Een democratisch en doortastend bestuur wordt in de context van de Belgische staat, wegens het anti-Nederlandse wezen van deze staat, onmogelijk gemaakt.

4. De Lage Landen hebben naast een gemeenschappelijke geschiedenis en cultureel erfgoed, ook een gelijkaardige bestuurscultuur en mentaliteit die een doortastende natie mogelijk maken.

5. Alle stappen in de richting van samenwerking en integratie van Vlaanderen en Nederland zijn welkom, maar samenwerkingsvormen die gebaseerd zijn op de bestaande staten Nederland en België, zijn gedoemd tot machteloosheid.

6. Vlaanderen en Nederland moeten rechtstreeks met elkaar kunnen onderhandelen over een geïntegreerde staatsstructuur.

7. Een confederale staatsstructuur is de beste vorm om de verscheidenheid van de Lage Landen te respecteren en te ontwikkelen.

8. Vlaanderen en Nederland vormen de kern van de nieuwe staat die we nastreven.

9. Brussel is één van de voornaamste steden van de Lage Landen en een belangrijke sluitsteen voor een Confederatie. Een aangepast en actief overredingsbeleid is nodig om Brussel voor de Confederatie te winnen.

10. De niet-Nederlandstalige gewesten van de Lage Landen, zoals Wallonië, Luxemburg en de Duitstalige Gemeenschap van België, horen thuis in een Confederatie der Lage Landen indien zij dat wensen.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Baarlelogo.png‎
Bekeken: 113
Grootte:  12,9 KB
ID: 50830  

Oud 18 juni 2009, 08:28   #87
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Waarom een federatie met de Walen? Dat lijkt me een veel betere vraag.
Je hebt immers als Vlaming in deze staatsstructuur te vrezen voor de verfransingspolitiek, met als prachtvoorbeelden Edingen en Brussel. Nu lijkt de verfransingsmachine haar zinnen op Groot Brussel (lees: nóg minder Vlaanderen) gezet te hebben. Het ergste is dat je dit als Vlaming zelf gedeeltelijk moet financieren, want als Vlaming ben je per jaar minstens €2100 kwijt aan Wallonië.

Of de Vlamingen wat zien in een confederatie met Nederland, dat laat ik aan hen over. Ik begrijp alleen voor geen centimeter wat sommige Vlamingen zien in België.
Precies wat ik denk. Toch wel verbazend dat een Nederlander dit schrijft, en niet een Vlaming. Wat je onbegrip in de laatste zin betreft: België heeft een pluspunt, en dat is dat het al bestaat; als je met iets nieuws begint, weet je niet waar dat heen leidt. Bovendien moet je voor een scheiding evenzeer overeenkomen als om samen te leven. Dus als het samengaan met de Franstaligen moeilijk is, zal scheiden ook moeilijk worden. En er kan inmenging uit b.v. de EU komen, die ons zuur zou kunnen opbreken.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 18 juni 2009 om 08:40.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 08:36   #88
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

"Een aangepast en actief overredingsbeleid is nodig om Brussel voor de Confederatie te winnen."

Overreding: bah! Klinkt me te opdringerig. Ik deins al terug voor "overtuiging". En je zult de Brusselaars niet overtuigen. Die vinden wel een andere oplossing, en Vlaanderen zal daarin geen grotere rol spelen dan Wallonië, waarmee de meeste Brusselaars hun taal gemeen hebben (als dat geen Arabisch is).
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 08:39   #89
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
"Een aangepast en actief overredingsbeleid is nodig om Brussel voor de Confederatie te winnen."

Overreding: bah! Klinkt me te opdringerig. Ik deins al terug voor "overtuiging". En je zult de Brusselaars niet overtuigen. Die vinden wel een andere oplossing, en Vlaanderen zal daarin geen grotere rol spelen dan Wallonië, waarmee de meeste Brusselaars hun taal gemeen hebben (als dat geen Arabisch is).
Staar je niet blind op dit of dat aspect. Belangrijk is dat er iets gebeurt, dat het momentum van de verbrokkelende Belgische staat aangegrepen wordt om Vlaanderen en Nederland in één confederatie onder te brengen.
Oud 18 juni 2009, 10:10   #90
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Precies wat ik denk. Toch wel verbazend dat een Nederlander dit schrijft, en niet een Vlaming. Wat je onbegrip in de laatste zin betreft: België heeft een pluspunt, en dat is dat het al bestaat; als je met iets nieuws begint, weet je niet waar dat heen leidt. Bovendien moet je voor een scheiding evenzeer overeenkomen als om samen te leven. Dus als het samengaan met de Franstaligen moeilijk is, zal scheiden ook moeilijk worden. En er kan inmenging uit b.v. de EU komen, die ons zuur zou kunnen opbreken.
Blijkbaar is de ellende die je hebt minder erg, dan de ellende die je vreest.
Oud 18 juni 2009, 10:39   #91
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
De postings ,ook op andere fora heb ik goed gelezen.
Op economische gebied is Wilders ook links en trekt veel SP'ers aan.
Hoe dan ook, en voor alle duidelijkheid: De Baarle-werkgroep, waarvan E.Gidius de uitgangspunten heeft geplaatst, bestaat uit een gemeleerd gezelschap van jong tot oud, van links over het midden tot rechts, van progressief tot conservatief.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 10:53   #92
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is algemene wetenschap.

Sinds mensenheugnis zitten belgen en hollanders elkaar op hun kap.
Beste voorbeeld zijn de Belgenmoppen.
Algemene wetenschap voor Belgicisten wellicht.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 11:11   #93
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste voorbeeld zijn de Belgenmoppen.
Belgenmoppen.....?
Ah, je bedoelt die flauwe grappen die ik al minstens dertig jaar niet meer heb gehoord?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 11:21   #94
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgenmoppen.....?
Ah, je bedoelt die flauwe grappen die ik al minstens dertig jaar niet meer heb gehoord?
Veel Belgicisten denken volgens mij echt dat we elke dag Belgenmoppen aan het vertellen zijn...maar net als jij heb ik echt al jaren geen Belgenmop meer gehoord.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 11:45   #95
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Veel Belgicisten denken volgens mij echt dat we elke dag Belgenmoppen aan het vertellen zijn...maar net als jij heb ik echt al jaren geen Belgenmop meer gehoord.
Weet iemand nog een goeie?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 12:35   #96
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe dan ook, en voor alle duidelijkheid: De Baarle-werkgroep, waarvan E.Gidius de uitgangspunten heeft geplaatst, bestaat uit een gemeleerd gezelschap van jong tot oud, van links over het midden tot rechts, van progressief tot conservatief.
De Baarlewerkgroep ploegt dus nog voort.
Alle respect voor het uithoudingsvermogen van de leden, in deze tijd dat
Belgie geen enkele beweging vertoont.
Hopelijk komt er ook nog eens een tijd dat deze denktank openstaat voor alle gezindtes.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 13:07   #97
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
De Baarlewerkgroep ploegt dus nog voort.
Alle respect voor het uithoudingsvermogen van de leden, in deze tijd dat
Belgie geen enkele beweging vertoont.
Hopelijk komt er ook nog eens een tijd dat deze denktank openstaat voor alle gezindtes.
Is er dan een gezindte waarvoor de Baarle Werkgroep niet zou openstaan? (Op degenen na die geen Vlaams-Nederlandse integratie willen natuurlijk... )
Oud 18 juni 2009, 13:22   #98
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Is er dan een gezindte waarvoor de Baarle Werkgroep niet zou openstaan? (Op degenen na die geen Vlaams-Nederlandse integratie willen natuurlijk... )
Dit spreekt vanzelf.
Laten we ons richten op voortschreidend inzicht en geen oude koeien uit de sloot halen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 16:43   #99
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een pak minder dan in Holland, thats 4 shure.
Gelukkig bieden de Belgische Media wederom vlot uitkomst:

Citaat:
België is het derde duurste autoland in de Europese Unie, na Duitsland en Frankrijk. Ons land is het duurst voor 6 modellen. De beste koopjes zijn dan weer te rapen in het Verenigd Koninkrijk. Dat blijkt uit een vergelijking van de verkoopprijzen van de meest verkochte automodellen in Europa.

Terwijl in de Europese Unie de verkoopprijzen van wagens in 2008 gemiddeld met 3,1% daalden, kostte een nieuwe wagen in België op 1 januari 2009 gemiddeld 1,5% minder dan een jaar eerder. Desondanks blijft België het derde duurste autoland in de Europese Unie, na Duitsland en Frankrijk.

Binnen de EU is België bovendien het duurst voor 6 modellen: de Citroën C2, Kia Picanto, Ford Fiesta, VW Golf, Land Roover Freelander en de Suzuki Grand Vitara. Voor de Kia Picanto betaal je hier 63% meer dan in Polen en de Audi A3 kost 28,3% meer dan in Zweden.
Verenigd Koninkrijk

Binnen de Eurozone is Finland het land met de goedkoopste wagens, gevolgd door Griekenland en Slovenië. Maar de goedkoopste auto's van de Europese Unie zijn te koop in het Verenigd Koninkrijk.

Liefhebbers van executive-, luxe-, terrein-, sportwagens en monovolumes kunnen heel wat besparen als ze die in Zweden kopen, dat maar liefst voor 11 van de 20 modellen in dit segment de laagste prijzen aanbiedt.
Tja, het is goed leven in België hoor, dat hoort u mij niet betwisten. Ik bestrijdt slechts de vooroordelen dat het in Nederland zo'n drama zou zijn.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 18:05   #100
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Borstel voor je eigen deur.
Als iedereen dat doet is heel de straat proper.

Is de Hollanderhaat die U mij verwijt dan beter of slechter dan de Walenhaat die U koestert ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be