Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2009, 18:16   #81
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Hoe kon ik het vergeten? In geval van gebrek aan argument is er nog altijd het "ze hebben het zelf uitgelokt!". Volgens meneer de puber is het allemaal één groot toeval dat we pas het concept generatiekloof sinds de jaren 1960'.
Ergens heeft Healey toch een punt. Het is heel moeilijk om de toegewijde zoon/dochter te spelen als je ouders ook niet zo toegewijd waren t.o.v. jou.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 18:21   #82
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Ergens heeft Healey toch een punt. Het is heel moeilijk om de toegewijde zoon/dochter te spelen als je ouders ook niet zo toegewijd waren t.o.v. jou.
Waarom zou de generatie 1924-1923 geen goede ouders geweest zijn? Integendeel, dat was nog een heel goede generatie. Het zijn de generaties geboren tussen 1945 en 1965 die het hebben verpest. Hun ouders waren wel nog goed maar zijzelf waren lui, verveeld en verwend zodat ze erg vatbaar waren voor communistische, anti-autoritaire en andere valse praat die toen erg gangbaar waren in de jaren '60 en '70. Dat men als kind geen dankbaarheid kan kennen is logisch maar we hebben het hier al over de de tweede, geseculariseerde generatie. Dat is zoals de pest krijgen als je de cholera al hebt. De moeder van Karma behoort nog tot wat ik de "oude wereld" zou noemen: die van samenhorigheid, deugd, moed en trouw. Allemaal waarden die vandaag in het westen niet meer gelden.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 19:01   #83
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jennes Bekijk bericht
Laat het nu net zo zijn dat een depressief iemand niet overloopt van initiatieven en er ook geen ideeën bij deze personen zullen opborrelen, behalve misschien hetgeen je in je laatste zin opborrelt. Men ziet de situatie als hopeloos, uitzichtloos, heeft geen perspectief meer, ... Dat is nou net het probleem.
Uitzichtloosheid en hopeloosheid wil helemaal niet zeggen dat je geen ideeën meer hebt over hoe het beter zou zijn. Vaak is het nu net de discrepantie tussen die ideeën en de echte situatie die zo deprimerend is, omdat die ideeën onuitvoerbaar lijken. Soms zijn die ook onuitvoerbaar ("ik wil m'n overleden echtgenoot terug") maar soms ook niet.

Ik ken een vrouw die heel haar leven ontzettend graag gekookt heeft. Toen de dementie zachtjes in kwam zetten, bleek zelfstandig koken geen veilige oplossing meer. Haar zeer bekommerde zonen regelden aan huis geleverde maaltijden voor haar. Die vrouw was trouwens ook depressief. In een gesprek met een huisarts kwam het eruit dat ze die geleverde maaltijden vreselijk vond. Niet zozeer de smaak, wel het feit dat ze niet zelf meer kon koken. Ze miste dat enorm. Nu komt er drie maal per week een familiewerkster helpen met koken. De andere dagen wordt het eten nog steeds aan huis gebracht. De depressie is daarmee niet opgelost, maar er zijn wel al minstens drie momenten per week waar ze naar uitkijkt, en ze kan nog "parttime" doen wat ze zo graag doet: koken.

Ik heb trouwens nog geen enkele depressieve cliënt gehad die niet kon aangeven wat hij / zij mist in z'n leven of hoe z'n leven (of toch een aantal aspecten ervan) er in een ideale situatie zou uitzien.

Citaat:
Je bemerking is verder zeer vanzelfsprekend
ik vind dat niét vanzelfsprekend, hoor. loop eens een weekje in een geriatrie rond en zie hoeveel er langs alle kanten onnodig betutteld wordt.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 19:11   #84
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hangt van je ingesteldheid af. Het blijft steeds familie. Je eigen moeder zelfs, in dit geval. Waarom zou jij als intelligente afgestudeerde dochter of zoon dan ook niet meer verstand kunnen gebruiken dan je eigen ouder die minder kansen heeft gehad.

Zo moeilijk is die toegewijdheid dus niet.

Laatst gewijzigd door Rudy : 17 juni 2009 om 19:13.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 19:28   #85
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou de generatie 1924-1923 geen goede ouders geweest zijn? Integendeel, dat was nog een heel goede generatie. Het zijn de generaties geboren tussen 1945 en 1965 die het hebben verpest. Hun ouders waren wel nog goed maar zijzelf waren lui, verveeld en verwend zodat ze erg vatbaar waren voor communistische, anti-autoritaire en andere valse praat die toen erg gangbaar waren in de jaren '60 en '70. Dat men als kind geen dankbaarheid kan kennen is logisch maar we hebben het hier al over de de tweede, geseculariseerde generatie. Dat is zoals de pest krijgen als je de cholera al hebt. De moeder van Karma behoort nog tot wat ik de "oude wereld" zou noemen: die van samenhorigheid, deugd, moed en trouw. Allemaal waarden die vandaag in het westen niet meer gelden.
Ik denk dat je een generatie verkeerd zit.
Het is de huidige die je aan het beschrijven bent.
Oud 17 juni 2009, 21:31   #86

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja en neen dus. Ik ga niet beginnen quoten vermits ik "lui" ben maar toch eventjes ... het klopt dat de generatie van ons ma heel goede ouders waren. Daar kan ik niets op inbrengen. Ze hebben zowat alles gegeven (niet materieel) wat ze konden om hun kinderen (wij dus) niet tekort te doen. Tot daar ben je juist.
Wat je schrijft over de volgende generatie, daar kan ik me niet bij aansluiten. Wij (mijn broers, zus, alle kleinkinderen en klein-kleinkinderen) hebben nadien altijd klaar gestaan om op hun beurt te doen wat ze moeten doen tov ons ma en ons pa. Tot voor drie jaar was er geen probleem vermits ons pa dan nog leefde en ons ouders dus hun gewone leven hadden (met de gebruikelijke ups en downs weliswaar). Het probleem is er echter gekomen nadat mijn vader (plots) is overleden zonder dat iemand het had zien aankomen. Iedereen dacht dat het omgekeerde zou waar geweest zijn vermits ons pa acht jaar jonger was dan ons ma. Na de dood heeft ons ma zich relatief goed gered ... tot voor kort ... Je moet echter wel weten dat ons ma haar trots heeft (jaja .. ze is van Pruisische afkomst ... mijn vader noemde haar steeds de laatste Pruis) en dus niet zomaar hulp zal inroepen, ook niet van haar kinderen.
Vermits ik helemaal sta achter Nynorsk haar postings hier hebben we haar dan ook nooit iets proberen op te dringen. Ons ma wou en zou in haar huis blijven verder leven.
NU echter is er een probleem (en daar alleen gaat de topic over en al de rest is zever in pakskes). Ons huis (zowel van mij als van mijn broers, zus) zijn er niet op voorzien om iemand extra binnen te nemen. Moest ik voldoende plaats hebben dan zou ik er gewoon niet over twijfelen om dat toch te doen. Vandaar deze topic.
Hou dus je conclusies, gebaseerd op mijn afbeelding en mijn nicknaam maar voor jou en ga misschien op "geschiedenis" nog wat mensen gaan afknallen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 21:34   #87
Omar Torrijos
Banneling

Standaard

Citaat:
Omar Torrijos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 21:39   #88

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Uitzichtloosheid en hopeloosheid wil helemaal niet zeggen dat je geen ideeën meer hebt over hoe het beter zou zijn. Vaak is het nu net de discrepantie tussen die ideeën en de echte situatie die zo deprimerend is, omdat die ideeën onuitvoerbaar lijken. Soms zijn die ook onuitvoerbaar ("ik wil m'n overleden echtgenoot terug") maar soms ook niet.

Ik ken een vrouw die heel haar leven ontzettend graag gekookt heeft. Toen de dementie zachtjes in kwam zetten, bleek zelfstandig koken geen veilige oplossing meer. Haar zeer bekommerde zonen regelden aan huis geleverde maaltijden voor haar. Die vrouw was trouwens ook depressief. In een gesprek met een huisarts kwam het eruit dat ze die geleverde maaltijden vreselijk vond. Niet zozeer de smaak, wel het feit dat ze niet zelf meer kon koken. Ze miste dat enorm. Nu komt er drie maal per week een familiewerkster helpen met koken. De andere dagen wordt het eten nog steeds aan huis gebracht. De depressie is daarmee niet opgelost, maar er zijn wel al minstens drie momenten per week waar ze naar uitkijkt, en ze kan nog "parttime" doen wat ze zo graag doet: koken.

Ik heb trouwens nog geen enkele depressieve cliënt gehad die niet kon aangeven wat hij / zij mist in z'n leven of hoe z'n leven (of toch een aantal aspecten ervan) er in een ideale situatie zou uitzien.

ik vind dat niét vanzelfsprekend, hoor. loop eens een weekje in een geriatrie rond en zie hoeveel er langs alle kanten onnodig betutteld wordt.
Goede bijdrage Nynorsk. Je geeft hier wel een beetje aan wat oude mensen eigenlijk nodig hebben ... nl ... hun eigen waarde kunnen behouden.
Het idee van die familiewerkster neem ik zeker mee.
Oud 17 juni 2009, 21:45   #89

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was in ons geval zeker niet zo. Ons ouders waren er altijd voor ons.
Oud 18 juni 2009, 00:31   #90
Jennes
Banneling

Standaard

Citaat:

Mooie emo-post, dat voorbeeld.

Je verwart een depressie mi te veel met ontevredenheid (en met aanpassingsstoornis/gecompliceerde rouw(?)). Iets waar ook professionals zich aan schuldig maken.
Een depressie is echter veel meer dan dat, en zit vaak veel dieper ook.

Men heeft misschien een idee over wat men wil (al kan dat zeer abstract blijven "gelukkig zijn") maar de moed om het uit te voeren is volledig zoek. Men is mogelijk lusteloos, somber, heeft geen energie meer, vermoeid, besluiteloos ook,...De stemming is daar ook aldoor te somber voor en dat verdwijnt echt niet plots als er wordt gedaan wat men graag zou doen (zonnebaden, zwemmen, ik zeg maar iets). Het gaat veel verder dan dat: men kan vaak zelfs niet meer genieten van de dingen (waar men vroeger plezier in had)!
Ik vind dat je met je uitspraken over depressie geen recht doet aan de ernst en intensiteit ervan. Iedereen hier die al een depressie mocht doormaken zal dat kunnen beamen.

P.S.: ik weet niet wat jij denkt maar ik ben geen kaderlid van een gemiddelde geriatrische afdeling.

Laatst gewijzigd door Jennes : 18 juni 2009 om 00:32.
Jennes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 05:39   #91
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jennes Bekijk bericht
Mooie emo-post, dat voorbeeld.

Je verwart een depressie mi te veel met ontevredenheid (en met aanpassingsstoornis/gecompliceerde rouw(?)). Iets waar ook professionals zich aan schuldig maken.
Een depressie is echter veel meer dan dat, en zit vaak veel dieper ook.

Men heeft misschien een idee over wat men wil (al kan dat zeer abstract blijven "gelukkig zijn") maar de moed om het uit te voeren is volledig zoek. Men is mogelijk lusteloos, somber, heeft geen energie meer, vermoeid, besluiteloos ook,...De stemming is daar ook aldoor te somber voor en dat verdwijnt echt niet plots als er wordt gedaan wat men graag zou doen (zonnebaden, zwemmen, ik zeg maar iets). Het gaat veel verder dan dat: men kan vaak zelfs niet meer genieten van de dingen (waar men vroeger plezier in had)!
Ik vind dat je met je uitspraken over depressie geen recht doet aan de ernst en intensiteit ervan. Iedereen hier die al een depressie mocht doormaken zal dat kunnen beamen.

P.S.: ik weet niet wat jij denkt maar ik ben geen kaderlid van een gemiddelde geriatrische afdeling.
Ik zeg expliciet dat de depressie met dat kookmoment niet opgelost is.
Natuurlijk is het niet "ooow jippiejahoi, nu ben ik niet meer depressief".

Ook mensen met een depressie kunnen zich iets beter voelen als er iets positiefs gebeurt in hun leven.

Wat zou jij doen eigenlijk? Ze gewoon laten zitten met haar aan huis geleverde maaltijden omdat het toch niks uitmaakt of ze nu zelf nog kan koken of niet?

Je weet trouwens maar al te goed dat ik de voorbije tijd uit een depressie geklauterd ben, en dus helaas echt wel aan de lijve heb mogen ondervinden wat een depressie met een mens doet.
Oud 18 juni 2009, 05:51   #92
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zeg Jennes, misschien moet je eens op zoek gaan naar de draaiboeken van het Trimbos instituut rond preventie en behandeling van depressie. Zij schetsen duidelijk het belang van positieve activiteiten in het herstellen en voorkomen van depressie, evenals de relatie tussen activiteiten en depressie.
Oud 18 juni 2009, 06:10   #93
Dope
Gouverneur

Dope's schermafbeelding

Standaard

----------------

Laatst gewijzigd door Dope : 18 juni 2009 om 06:33.
Dope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 08:22   #94
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat is nu net DE reden waarom ze tot nu toe behandeling geweigerd heeft. Ze is mss wel oud maar zeker nog niet kinds ( haar woorden )
Dat en natuurlijk dat ze de mensen van haar eigen leeftijd allemaal wel oud vindt.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 08:37   #95
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Er zijn mensen die eeuwig jong van gedachte blijven hé ...
Indien dat werkelijk jouw geval is , zoveel te beter. Het was dan ook niet als kritiek bedoeld. Wat véél erger is, zijn jonge gasten die in hun hoofd reeds oude peekkes zijn.
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 08:38   #96
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pruiske. Ik weet niet goed hoe ik jou moet antwoorden.
Ik neem je woorden zeer persoonlijk op. Gelieve een beetje meer rekening te houden met het feit dat je de meeste forumleden niet persoonlijk kent en dus ook niet kun beoordelen.
Lui, verveeld en verwend ( Ben zelf van 55 ) zo zijn we niet opgevoed, dat kan ik je verzekeren. Net zoals ik je kan verzekeren dat onze zonen dat ook niet zijn.
Verder zijn we allemaal aktief bezig (elk op zijn manier) om onze maatschappij zo goed mogelijk te dienen.
De rest van je tirade kun je, met respekt, steken waar de zon niet schijnt. Daar heb ik genoeg van gehoord in het opgroeien.
Eerlijk gezegd zijn het mensen zoals jij die de oorzaak zijn van alles wat je ons verwijt.

Ja ik denk dat ik wel weet wat ik met je ga doen.

Laatst gewijzigd door Erwinvds : 18 juni 2009 om 08:54.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 08:44   #97

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Indien dat werkelijk jouw geval is , zoveel te beter. Het was dan ook niet als kritiek bedoeld. Wat véél erger is, zijn jonge gasten die in hun hoofd reeds oude peekkes zijn.
Ik had het ook zo niet opgevat hoor.
Soit ... was die avatar dan toch al een tijdje beu.
Oud 18 juni 2009, 08:50   #98

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg expliciet dat de depressie met dat kookmoment niet opgelost is.
Natuurlijk is het niet "ooow jippiejahoi, nu ben ik niet meer depressief".

Ook mensen met een depressie kunnen zich iets beter voelen als er iets positiefs gebeurt in hun leven.

Wat zou jij doen eigenlijk? Ze gewoon laten zitten met haar aan huis geleverde maaltijden omdat het toch niks uitmaakt of ze nu zelf nog kan koken of niet?

Je weet trouwens maar al te goed dat ik de voorbije tijd uit een depressie geklauterd ben, en dus helaas echt wel aan de lijve heb mogen ondervinden wat een depressie met een mens doet.
Persoonlijk vergelijk ik steeds een depressie met "zonder brandstof vallen en geen pompstation in de buurt". Op dat moment speelt het geen rol of je nu met een porsche of een tweepeekaatje rijdt.
Er is niets aan de hand met de wagen ... enkel de brandstof is er niet.
Oud 18 juni 2009, 08:57   #99
FDM
Banneling

Standaard

een roommate zoeken voor ma lijkt de beste oplossing , schrijf haar eens in op www.rendezvous.be
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 09:08   #100

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
een roommate zoeken voor ma lijkt de beste oplossing , schrijf haar eens in op www.rendezvous.be
Ze heeft dat zelf nog maar onlangs gedaan via een advertentie. Er zijn verschillende mensen op afgekomen maar die werkten allemaal op haar zenuwen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be