Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2009, 19:18   #81
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Die man kan er toch niets aan doen? Het toont ook aan hoe relatief alle beveiligheidsmaatregelen zijn als mensen op een dergelijk lullige manier te werk gaan.
Tuurlijk niet. Maar als mijn chef mij nooit controleert. En zijn chef hém ook niet. En diens chef hem ook niet. Enzovoort .. Dan zitten we met een falend systeem.

In de privé was dat systeem al na 1 boekhoudkundig jaar failliet. Maar Justitie mag zo al decennia blijven aanmodderen en geld verkwisten (zie ook vandaag de meerkosten van Het Antwerps Justitiepaleis).

Zet eindelijk eens een manager (econoom of ingenieur) op dat ministerie. De advocaten hebben hun 'kunnen' al 'ruimschoots' bewezen : hun autoriteit is nihil. Het strekt de advocatuur trouwens ten voordele dat Justitie NIET werkt.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 19:28   #82
bigbadkitty
Vreemdeling

Standaard

Laten we eerst een duidelijk onderscheid maken tussen gedetineerden in voorarrest en veroordeelden.

In voorarrest is de verhouding Belgen - niet-Belgen bijna 50%-50%
http://www.npdata.be/BuG/26/

Bij de veroordeelden is de verhouding Belgen - niet-Belgen 82,28% - 17,72% (waarvan 3,13 niet EU-burgers)
(bron: Dienst voor Strafrechtelijk Beleid)

Uit die cijfers blijkt dat in verhouding meer buitenlanders in voorarrest worden geplaatst dan Belgen (slechts 17,72% van de buitenlanders in voorarrest wordt effectief veroordeeld).

De cijfers van :

http://www.vub.ac.be/SCRI/onderzoek/...enlanders.html
http://www.senate.be/www/?MIval=/pub...336005&LANG=nl
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=g1kfk98g
hebben betrekking op de totale gevangenispopulatie (voorarrest, veroordeelden en geïnterneerden).

Om een discussie te voeren over de cijfers moet wel degelijk aangeven waarover je praat. Je kan nu eenmaal geen appelen met peren vergelijken.

Citaat:
Daarna kan u ook de diabolische, fascistoïde beweegredenen van de Koning-Boudewijnstichting en de VUB gaan blootleggen in een poging het multicultureel fiasco te negeren.
En waar heb ik die diabolisch of facistoïde genoemd? Waar heb ik trouwens iemand dat soort adjectieven naar het hoofd gegooid? Ik hoef niemand te beledigen om mijn standpunt te kunnen verduidelijken.
Miin enig probleem met die cijfers is dat ze een andere lading dekken.

Multicultureel fiasco? Die multiculturele samenleving is nu eenmaal een feit.
Dat door discriminatie en xenofobie een groot aantal kinderen uit migrantengezinnen het veel moeilijker hebben om een diploma te behalen en werk te vinden is ook duidelijk. Dat armoede en een uitzichtloos leven mee aan de basis kunnen liggen van criminaliteit lijkt me ook duidelijk. Om daaruit te besluiten dat alle "allochtonen" vuile buitenlanders zijn die niet eens de middelbare school kunnen afmaken en in de criminaliteit belanden om op die manier verantwoordelijk te zijn voor de overbevolking in onze gevangenissen lijkt me toch een stapje te ver te gaan.
Ga kijken op een school zoals "Le Verseau" in Wavre. Daar is 50% van de leerlingen niet-Belg. Toch ligt het percentage leerlingen dat universitaire studies aanvangt en afmaakt boven de 70%. Bij de 50% niet-Belgen is een ouder die Frans of Nederlands spreekt of maar verstaat om te zeggen onbestaande. En toch haakt niemand af.
Het is niet de taal die thuis gesproken wordt die de doorslag geeft, het is de manier waarop kinderen worden opgevoed en aangemoedigd en hun vrije tijd doorbrengen dat de doorslag geeft. Een bijkomend en niet te verwaarlozen element is de hoop op enig toekomstperspectief. Een kind dat opgroeit in een omgeving waar het regelmatig geconfronteerd wordt met verdoken racisme en xenofobie zal minder gemotiveerd zijn in zijn/haar studies ("ik krijg later toch die job niet" of "ik vind toch geen werk").

Alle buitenlanders over één kam scheren is puur racisme.
bigbadkitty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 20:07   #83
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Is er iemand die mij, met mijn geamerikaniseerde cowboymentaliteit, het volgende kan verklaren:

-Waarom worden er geen foto's en namen van de ontsnapten geplaatst op de websites van de kranten? Ik las dat er vorige week al 1 ontsnapt was uit Merksplas en nog steeds spoorloos is. Het lijkt me evident dat dit kan helpen bij het opsporen van de ontsnapten. Worden die op het TV-nieuws getoond?

- Op de Standaard is er ook te lezen dat ontsnappen niet strafbaar is. Waarom niet?

Ik begrijp het Belgisch denken eigenlijk niet meer...
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 20:14   #84
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Het publiceren van foto's en namen van ontsnapten kan niet want dat is een aanslag op de privacy van deze mensen.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 20:21   #85
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Het publiceren van foto's en namen van ontsnapten kan niet want dat is een aanslag op de privacy van deze mensen.
Ik hoop dat ge aan het zeveren zijt...5000 posts!

Laatst gewijzigd door longhorn : 28 juli 2009 om 20:22.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 20:29   #86
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Die man kan er toch niets aan doen? Het toont ook aan hoe relatief alle beveiligheidsmaatregelen zijn als mensen op een dergelijk lullige manier te werk gaan.
Ik MEEN het dan ook.Hij is de chef van een reusachtige verzameling idioten

O N V O O R S T E L B A A R dat een MINISTER (de hoogste civiele funktie) zich PERSOONLIJK moet bezighouden met het hangen van netten en/of kabels boven binnenplaatsen....

en nu weer dit,en hij mag nog niet eens,zoals in het bedrijfsleven,mensen om dringende reden buitengooien,mensen die niet van zinnens zijn om hun job,het binnenhouden van gedetineerden,uit te voeren....

Eerlijk gezegd,we sluiten sluwerds op en we benoemen ezels om die te bewaken...hoe moet dit aflopen....éénmaal raden

Laatst gewijzigd door kelt : 28 juli 2009 om 20:31.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 20:29   #87
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Is er iemand die mij, met mijn geamerikaniseerde cowboymentaliteit, het volgende kan verklaren:

-Waarom worden er geen foto's en namen van de ontsnapten geplaatst op de websites van de kranten? Ik las dat er vorige week al 1 ontsnapt was uit Merksplas en nog steeds spoorloos is. Het lijkt me evident dat dit kan helpen bij het opsporen van de ontsnapten. Worden die op het TV-nieuws getoond?
Je vraag is pertinent. Wie het écht wil kan de foto's van de ontsnapten opzoeken via Google (je moet dan wel hun maghreb-naam correct spellen). Het is wel zo dat we in het dagelijkse nieuws met grote regelmaat de Mercedes 220 in 3D te zien krijgen. 't Zou immers kunnen dat u nooit eerder een Mercedes zag ...
Citaat:
- Op de Standaard is er ook te lezen dat ontsnappen niet strafbaar is. Waarom niet?
Dat is een uitstekende vraag die je aan de overmacht aan absurdistische advocaten in ons parlement moet stellen. Ik heb als ingenieur die moed al lang opgegeven. Niet het voornemen om daar iets aan te doen.

Citaat:
Je bent niet alleen. De frustratie groeit op alle fronten. Het hele Belgische systeem is in handen van geslepen poenpakkende advocatenbureau's, met dank aan het simplisme van het handig bespeelde kiesplichtig volk. Rationaliteit is totaal zoek.
Oud 28 juli 2009, 20:38   #88
bigbadkitty
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Je vraag is pertinent. Wie het écht wil kan de foto's van de ontsnapten opzoeken via Google (je moet dan wel hun maghreb-naam correct spellen).
Van die Belg en die Joegoslaaf?

Citaat:
Op de Standaard is er ook te lezen dat ontsnappen niet strafbaar is. Waarom niet?
Omdat het niet in het strafwetboek staat veronderstel ik.
Onstnappen op zichzelf is niet strafbaar, criminele daden gesteld bij of na de onstsnapping is wel strafbaar. M.a.w. een ladder gebruiken om over de muur te klimmen is niet strafbaar, iemand gijzelen of een auto stelen bij een ontsnapping is wel strafbaar. Tijdens een politieachtervolging te hard rijden is wel strafbaar (Kaplan is daar indertijd voor getraft trouwens).
bigbadkitty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 23:22   #89
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bigbadkitty Bekijk bericht
Waar zie jij een probleem? In de verhouding voorhechtenis - veroordeling, of gewoon in het laagst aantal veroordeelden?
Misschien moet dan wel eerst de reden achter het aantal veroordelingen gezocht worden en moet men rekening houden met het feit dat geïnterneerden niet in de cijfers inbegrepen zijn.
Grappig dat jij (en velen anderen) dat niet ziet.

Een extreem laag aantal delinquenten in een land is niet een aanwijzing dat de criminaliteit laag is, maar wel dat de criminaliteitsbestrijding en de rechtstaat zelve aan alle kanten (vooral de bovenkant trouwens) falen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 28 juli 2009 om 23:27.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 23:31   #90
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
-Waarom worden er geen foto's en namen van de ontsnapten geplaatst op de websites van de kranten?
Om dezelfde reden dat de Nederlandse Staatsmedia Volkert van der Graaf, hoewel veroordeeld en geen verdachte meer, nog altijd Volkert van der G noemen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 23:44   #91
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Omdat in België het recht op privacy van iemand die veroordeeld is wegens foltering, verkrachting en een aantal overvallen belangrijker is dan de veiligheid van de bevolking.

Citaat:
Dat is altijd zo geweest. Onzin natuurlijk, want wat belet een gedetineerde om het elke dag te proberen. Maar weet je wat nog sterker is?

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF20090728_022

Ze zijn nog aan het uitzoeken of de handlanger die is achtergebleven in de gevangenis wel aangehouden blijft. Inderdaad: je huurt een helikopter en breekt enkele gevaarlijke criminelen aan en er wordt getwijfeld of je wel moet zitten.

Citaat:
Wie wel?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 02:02   #92
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat ge aan het zeveren zijt...5000 posts!
Nee toch niet, stel dat jij in belgië een inbreker in eigen huis op heterdaad betrapt, je neemt er een foto van alvorens die gast aan de politie uit te leveren....

En plaatst dan die foto op het internet,met een beschrijving van zijn misdaad....

Dan wordt jij dus aangepakt op schending van de privacy-wetgeving....

En wordt die gast gelijk zowat tot een halve heilige verheven....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 06:49   #93
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het terug herwinnen van de vrijheid is inderdaad niet strafbaar.
Maar de middelen die gebruikt zijn om dit doel te bereiken uiteraard wel.
Onder middelen versta ik:
- Gijzeling
- Gebruik van geweld
- Gebruik van wapens
- ...........

Dus iemand die het klaar speelt om gewoon naar buiten te wandelen, zonder geweld te gebruiken, zal hiervoor niet gestraft worden.
Oud 29 juli 2009, 06:56   #94
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

HBVL

Marie-Claire Abrahams uit Brustem is maandagnamiddag het slachtoffer geworden van een carjacking. De dader, van allochtone afkomst, greep haar bij de keel en hield haar in een wurggreep tot ze het bewustzijn verloor.

Marie-Claire Abrahams: “Met zijn arm nam hij mij in een wurggreep waardoor mijn adem afgesneden werd. Ik kon zelfs niet om hulp roepen, laat staan mij verdedigen tegen een man van van ruim 1,80 meter groot. Ik verloor even het bewustzijn. Ik lag op de grond en wist niet meer waar ik was."

De overvaller kwam met mijn Ford Focus aan een hoge snelheid naar de uitgang gereden. Daar heb ik heel even oogcontact met hem gehad."

"Hugo probeerde hem nog tegen te houden maar moest zich reppen voor zijn leven. In volle vaart verliet de man de Cicindriawijk richting Abdijstraat en verdween.

Dinsdag werd haar wagen teruggevonden. De carjacker had hem achtergelaten midden in een veld op de Groot-Gelmenlaan in Sint-Truiden. Het gerechtelijk labo onderwierp de wagen aan een grondig sporenonderzoek. De schade aan de wagen was miniem, enkel de nummerplaten waren eraf gehaald.

Van de dader is nog geen spoor.
Oud 29 juli 2009, 11:35   #95
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
HBVL

Marie-Claire Abrahams uit Brustem is maandagnamiddag het slachtoffer geworden van een carjacking. De dader, van allochtone afkomst, greep haar bij de keel en hield haar in een wurggreep tot ze het bewustzijn verloor.

Marie-Claire Abrahams: “Met zijn arm nam hij mij in een wurggreep waardoor mijn adem afgesneden werd. Ik kon zelfs niet om hulp roepen, laat staan mij verdedigen tegen een man van van ruim 1,80 meter groot. Ik verloor even het bewustzijn. Ik lag op de grond en wist niet meer waar ik was."

De overvaller kwam met mijn Ford Focus aan een hoge snelheid naar de uitgang gereden. Daar heb ik heel even oogcontact met hem gehad."

"Hugo probeerde hem nog tegen te houden maar moest zich reppen voor zijn leven. In volle vaart verliet de man de Cicindriawijk richting Abdijstraat en verdween.

Dinsdag werd haar wagen teruggevonden. De carjacker had hem achtergelaten midden in een veld op de Groot-Gelmenlaan in Sint-Truiden. Het gerechtelijk labo onderwierp de wagen aan een grondig sporenonderzoek. De schade aan de wagen was miniem, enkel de nummerplaten waren eraf gehaald.

Van de dader is nog geen spoor.
Dat is wel erg dichtbij, mijn vriendin woont daar op een paar honderd meter vanaf.

Wat ik overigens gek vind aan het onderwerp waar het topic overgaat.
Er worden geen foto's van de voortvluchtigen vrijgegeven maar ondertussen staan ze met naam en toenaam in de krant (David Annemans en Vitezslav Mracek).
En de vrouw die de helikopter bij de andere ontsnapping gijzelde is ook overal al op de TV geweest.

Vanwaar die tegenstrijdigheid?
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 12:13   #96
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kay_ Bekijk bericht

...

Er worden geen foto's van de voortvluchtigen vrijgegeven maar ondertussen staan ze met naam en toenaam in de krant (David Annemans en Vitezslav Mracek).
En de vrouw die de helikopter bij de andere ontsnapping gijzelde is ook overal al op de TV geweest.

Vanwaar die tegenstrijdigheid?
Is het mogelijk dat er straks 'procedurefouten' moeten kunnen worden ingeroepen teneinde er voor te zorgen dat er niet nòg méér overbevolkte gevangenissen zouden zijn?

Of gaat het om commerciële strategieën vanwege 'media'?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 12:59   #97
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mass13 Bekijk bericht
Is dit relevant?

Relevant, frappant, en voor de geloofwaardigheid van het multiculturele sprookje ook nog een keertje ambetant !

Noorman(t?)
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 14:34   #98
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Het terug herwinnen van de vrijheid is inderdaad niet strafbaar.
Maar wel helpen bij.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 17:00   #99
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Maar wel helpen bij.

Uiteraard.
Oud 29 juli 2009, 18:31   #100
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Gevangenis Merksplas : Bakelieten stopcontacten met 130 V. Als een frigo het begeeft moet men naar het Oostblok om er een 'nieuwe' te halen.

Als men zich 175 Mio EUR méérkosten laat welgevallen voor het justitieel vlaggeschip aan de Leien in Antwerpen dan is het logisch dat men het in de provincie moet rooien met vooroorlogse voorzieningen.

Zeg nu niet niemand van de 6 advocaten-ministers in de laatste 20 jaar dit kon weten ! (Wathelet, De Clerck, Verwilghen, Van Parijs, Onkelinx, Van Deurzen)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be