Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer verwacht u het einde van België?
In 2011 (aftreden kabinet-Van Rompuy) 1 5,26%
In 2012 (geen akkoord mogelijk over de staatshervorming) 8 42,11%
In 2012 0 0%
Later dan 2015 10 52,63%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2009, 21:41   #81
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De shift doet zich eerder en vooral voor in uw hoofd dunkt me, maar minder in het Zuiden.
U weet evengoed als ik dat een 'stand still' niet houdbaar is, er zal iets moeten gebeuren voor 2011.
Oud 3 augustus 2009, 21:43   #82
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
U weet evengoed als ik dat een 'stand still' niet houdbaar is, er zal iets moeten gebeuren voor 2011.
la fin de la Belgique de papa

leve nederland-vlaanderen!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 10:52   #83
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Belgie heeft al 2 jaar een slapende regering.
Volgens mij mist niemand het federale niveau.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 10:55   #84
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Belgie heeft al 2 jaar een slapende regering.
Volgens mij mist niemand het federale niveau.
we laten ze nog 2 jaartjes verder slapen tot hun termijn voorbij is en dan hakken we de knoop door!
Oud 4 augustus 2009, 11:02   #85
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

http://www.hln.be/hln/article/search...x=18&image.y=7

Heb ook bij andere grote kranten gegoogled maar vreemd, nix over "belgie is einde rit" Alleen in belang van Limburg iets gevonden erover. .
Sencuur?
Oud 11 augustus 2009, 08:15   #86
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
we laten ze nog 2 jaartjes verder slapen tot hun termijn voorbij is en dan hakken we de knoop door!
Zover is het nog lang niet.
De Francofonie gaat door tot het bittere eind.
Ze zullen alles uit de kast halen om de kroonkolonie van Frankrijk te behouden.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 08:42   #87
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zal zeker iets moeten gebeuren. Er er zal ook iets gebeuren. Alleen, het zal niet zijn wat u misschien denkt.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 08:59   #88
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Zover is het nog lang niet.
De Francofonie gaat door tot het bittere eind.
Ze zullen alles uit de kast halen om de kroonkolonie van Frankrijk te behouden.
ik denk van niet Sidharta.
alles is muurvast. er is geen uitweg meer mogelijk behalve de splitsing.
Wallonië is zich er al op aan het voorbereiden terwijl Vlaanderen afwacht.
Oud 11 augustus 2009, 09:01   #89
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zal zeker iets moeten gebeuren. Er er zal ook iets gebeuren. Alleen, het zal niet zijn wat u misschien denkt.
er zal niets gebeuren, system, dat weet jij ook.

in het aller- aller- allerbeste geval een ministaatshervorming met het eerste pakket + delen van de arbeidswetgeving. als Van Rompuy dat lukt zal hij geroemd worden als een groots staatsman, als de redder van het vaderland.

de uitbreiding van Brussel staat uiteraard ook op het menu, maar het zal zo niet mogen genoemd worden. Brussel zal de burgemeesters uit de rand mogen benoemen, de omzendbrief Peeters zal niet meer geldig zijn, Franstaligen zullen het Franstalig onderwijs in de faciliteitengemeentes mogen inrichten, inkomsten vanuit de rand zullen naar Brussel gaan, de inwoners van gans Vlaams-Brabant zullen mogen kiezen of ze ook in Brussel willen stemmen.

allé, in de veronderstelling dat CD&V toch een klein beetje moeilijk doet hé, het kan natuurlijk nog slechter....
Oud 11 augustus 2009, 09:08   #90
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
er zal niets gebeuren, system, dat weet jij ook.

in het aller- aller- allerbeste geval een ministaatshervorming met het eerste pakket + delen van de arbeidswetgeving. als Van Rompuy dat lukt zal hij geroemd worden als een groots staatsman, als de redder van het vaderland.

de uitbreiding van Brussel staat uiteraard ook op het menu, maar het zal zo niet mogen genoemd worden. Brussel zal de burgemeesters uit de rand mogen benoemen, de omzendbrief Peeters zal niet meer geldig zijn, Franstaligen zullen het Franstalig onderwijs in de faciliteitengemeentes mogen inrichten, inkomsten vanuit de rand zullen naar Brussel gaan, de inwoners van gans Vlaams-Brabant zullen mogen kiezen of ze ook in Brussel willen stemmen.

allé, in de veronderstelling dat CD&V toch een klein beetje moeilijk doet hé, het kan natuurlijk nog slechter....
Wanneer sommigen het hier hebben over 'staatshervorming', dan bedoelen zij eigenlijk de uiteenspatting van België. Misschien wens u die ook, ik weet het niet. Maar dat zal dus niet gebeuren.
Oud 11 augustus 2009, 09:11   #91
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer sommigen het hier hebben over 'staatshervorming', dan bedoelen zij eigenlijk de uiteenspatting van België. Misschien wens u die ook, ik weet het niet. Maar dat zal dus niet gebeuren.
op zich wens ik dit niet, maar volgens mij is het de enigste manier om de toekomst van de Belgen te verzekeren. maar voor sommigen is België belangrijker dan de Belgen, spijtig genoeg.
Oud 11 augustus 2009, 09:14   #92
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

De Vlamingen gaan in ieder geval heel wat glijmiddel nodig hebben, dat staat vast.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 09:17   #93
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar jij denkt dus ook dat mijn scenario het meest waarschijnlijke is?
Oud 11 augustus 2009, 09:18   #94
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
op zich wens ik dit niet, maar volgens mij is het de enigste manier om de toekomst van de Belgen te verzekeren. maar voor sommigen is België belangrijker dan de Belgen, spijtig genoeg.
Dus eigenlijk wilt u het wel.

En dat is wat ik bedoelde wanneer sommigen het hebben (dus ook u blijkbaar) over 'staatshervorming'. Ze gebruiken dat woord, maar bedoelen heel wat anders.

Laatst gewijzigd door system : 11 augustus 2009 om 09:45.
Oud 11 augustus 2009, 09:30   #95
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En dat is wat ik bedoelde wanneer sommigen het hebben (dus ook u blijkbaar ook) over 'staatshervorming'. Ze gebruiken dat woord, maar bedoelen heel wat anders.
hm, neen, ik wil het niet, de situatie dwingt me er wel toe.

voor mij mag België nog duizend jaar blijven bestaan, wat kan mij dat schelen, maar dan niet onder de huidige voorwaarden.

niet in een situatie waar de taal van de meerderheid van de Belgen miskend wordt en niet als evenwaardig beschouwd wordt. niet in een situatie waarin de grenzen van de Gewesten constant onder druk staan. niet in een situatie waarin niet duidelijk gemaakt wordt dat de verschillende Gewesten verschillende bestuurstalen hebben en dat deze moeten gerespecteerd worden. niet in een situatie waarin de deelstaten niet fiscaal verantwoordelijk zijn voor hun bevoegdheden. niet in een situatie waarin er blokkeringsmechanismes bestaan die elke democratisch genomen beslissing kunnen blokkeren.
Oud 11 augustus 2009, 10:48   #96
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En dat is wat ik bedoelde wanneer sommigen het hebben (dus ook u blijkbaar) over 'staatshervorming'. Ze gebruiken dat woord, maar bedoelen heel wat anders.
Hetgeen jij zelf bedoelt onder 'staatshervorming' mag je in ieder geval ook op je buik schrijven. De Franstaligen willen niet, dus het gaat niet door. Er zal misschien wat in de marge gerommeld worden en het resultaat zal vervolgens als een grote staatshervorming verkocht worden om de publieke opinie te sussen, maar het zal gewoon een doekje voor het bloeden zijn, dat ons geen stap verder brengt. De Franstaligen zullen nog altijd de gewestgrenzen in vraag stellen, zullen nog steeds weigeren hun eigen verantwoordelijkheid te nemen, zullen nog altijd weigeren beslissingen genomen met een Vlaamse meerderheid te aanvaarden, de taalwetten in Brussel zullen nog altijd geschonden worden, de transfers zullen onverminderd naar Wallonië vloeien en de verfransing van Vlaams-Brabant zal blijven doorgaan.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 12:24   #97
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hetgeen jij zelf bedoelt onder 'staatshervorming' mag je in ieder geval ook op je buik schrijven. De Franstaligen willen niet, dus het gaat niet door. Er zal misschien wat in de marge gerommeld worden en het resultaat zal vervolgens als een grote staatshervorming verkocht worden om de publieke opinie te sussen, maar het zal gewoon een doekje voor het bloeden zijn, dat ons geen stap verder brengt. De Franstaligen zullen nog altijd de gewestgrenzen in vraag stellen, zullen nog steeds weigeren hun eigen verantwoordelijkheid te nemen, zullen nog altijd weigeren beslissingen genomen met een Vlaamse meerderheid te aanvaarden, de taalwetten in Brussel zullen nog altijd geschonden worden, de transfers zullen onverminderd naar Wallonië vloeien en de verfransing van Vlaams-Brabant zal blijven doorgaan.
Ze zullen moeten willen, ook al willen ze niet.
Oud 11 augustus 2009, 12:26   #98
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wie gaat ze mss dwingen???

en wat gaat er dan in die staatshervorming volgens jou komen?

en wat met BHV? wat is volgens jou de meest plausibele oplossing?
Oud 11 augustus 2009, 13:04   #99
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik hoop zo snel mogelijk, maar ik verwacht na 2015. De Vlamingen zullen wel weer bukken voor de Franstaligen in 2012.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 16:04   #100
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ze zullen alleen maar "willen" als ze écht geen centen meer hebben. Daarvoor moeten de Vlamingen het lef hebben om hen op droog zaad te zetten. Dat zouden de Vlamingen gerust "kunnen". Maar, rekening gehouden met de bakken kritiek die Bart Dewever over zich heen kreeg wanneer hij iets in die zin nog maar durfde suggereren, vrees ik dat de Vlamingen niet zullen "durven". La Belgique zal nog in een veel sterkere staat van ontbinding moeten belanden om iets serieus te veranderen. Het zal écht een pre-revolutionair klimaat vergen. En zo ver zijn we, helaas, nog niet.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be