![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Vreemdeling
|
![]() “That is what our money system is. If there were no debts in our money system, there wouldn’t be any money.”
Marriner S. Eccles, U.S. banker, economist, and Chairman and Gover of the Federal Reserve. "If all the bank loans were paid, no one could have a bank deposit, and there would not be a dollar of coin or currency in circulation. This is a staggering thought. We are completely dependent on the commercial banks. Someone has to borrow every dollar we have in circulation, cash, or credit. If the banks create ample synthetic money we are prosperous; if not, we starve. We are absolutely without a permanent money system. When one gets a complete grasp of the picture, the tragic absurdity of our hopeless situation is almost incredible -- but there it is." Robert Hemphill. Credit Manager, Federal Reserve Bank of Atlanta Laatst gewijzigd door NielsC : 21 augustus 2009 om 13:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. Als er nu iets is wat u NIET 'in het midden' mag laten, is het toch wel de 'correcte interpretatie van praxeologie', en dat uitgerekend omd�*t er 'wat discussie' over is. Ik kan moeilijk geloven dat u er plezier in schept uw eigen ruiten in te slaan, al zal ik er toch mijn hoofd niet op verwedden.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 21 augustus 2009 om 19:42. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
‘Absurd’ is geen scheldwoord maar de toepasselijke term wanneer we vanuit een ‘causaal realistische wijze’ naar ons monetaire systeem kijken. Een waar econoom zal begrijpen wat hiermee bedoelt wordt, een econoom in wording eigent zich doorgaans dergelijke termen toe vanuit het gelezene maar valt snel door de mand wanneer hij hierover geïnterpelleerd wordt. In reactie hierop zal hij doorgaans nog meer termen aanhalen waardoor hij zichzelf steeds verder afwendt van een causaal realistische visie op economie. De causaal realistische econoom ziet economie in de eerste plaats vanuit het menszijn en zal streven naar een mondiale balans, dat in tegenstelling tot de econoom die er vanuit gaat dat de wereld zijn bezit is, zich uitend in egocentrisme, bijhorende uitsluiting en negatie van z’n medemensen. De causuaal realistische visie ziet dat geld als brandstof fungeert binnen het sociaal economische spel en waardeert het ontwikkelingspotentieel van het menszijn als resultaat hiervan, en dat in functie van het welzijn van allen. Vanuit de niet causaal realistische visie verwart men object met subject waardoor vroeg of laat verzadiging optreedt, indien op dat moment nog steeds niet begrepen wordt waar het over gaat, verwordt economie tot een verslaving in steeds meer van hetzelfde. Intelligente mensen doen er goed hier extra aandacht aan te besteden aangezien deze verslaving (zij het onbewust ontstaan) werkt als een kanker waardoor het systeem zichzelf steeds verder uitholt, inclusief de mensen die erin participeren. Al is dit, net omwille van het menselijke ontwikkelingspotentieel, steeds contextueel te bekijken, het fenomeen van depressie in welvarende landen is hier één van de manifeste uitingen van, en dat als gevolg van wat met recht en rede (causaal realistisch) een auto immuun ziekte kan genoemd worden. Jammer genoeg, en net omwille van de ontstane verstarring, zal men dit willen ontkennen, maar ook te begrijpen binnen deze dynamiek. De monetaire crisis zoals thans ervaren moge dan vanuit een causal realistische visie in zekere zin positef genoemd worden, het biedt vooralsnog geen garantie op het inzien hiervan. En dat is vanuit diezelfde causaal realistische visie met een congruente term ‘tragisch’ te noemen. De dialectiek van vooruitgang. En dit alles zal onzin zijn vanuit een niet causaal realistische visie, een domper op de feestvreugde. Zeg nu zelf, als twee zandkorrels vechten om een stukje strand, waar zijn ze dan mee bezig ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat alle gebeurtenissen een oorzaak hebben - zij het een teleologische actor of een natuurlijke wetmatigheid. In de wereld van de economie betekent dus dat alle zaken veroorzaakt zijn door welbepaalde handelingen. En dat een goed inzicht in de causale relatie, een belangrijk onderdeel is van kennis van economische wetenschap. Dit gecombineerd met dat de theorie gebouwd moet zijn op realistische assumpties, in tegenstelling tot de meer mainstream benadering dus.
Citaat:
Als je geïnteresseerd bent in de beide kanten van het debat, wil ik die gerust even voor je samenvatten. De ene kant zegt dat praxeologie een zuiver a priori wetenschap is (met enkele bijkomende assumpties, zoals de diversiteit van natuur en mensen), in de trend van Mises/Rothbard. De andere kant zegt dat praxeologie bouwt op een a priori wetenschap, maar er ook empirische analyses nodig zijn, om, bijvoorbeeld, het leren van kennis te kunnen begrijpen. Dit is meer de uitgebreide, Hayekiaanse interpretatie van het woord. Ik snap niet goed waarom het zo denderend belangrijk is voor jou dat ik dit 'niet in het midden laat'; het verandert nauwelijks iets aan het geheel van de theorie van de Oostenrijkse school, hoor. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=NielsC;4288523]“That is what our money system is. If there were no debts in our money system, there wouldn’t be any money.”
Marriner S. Eccles, U.S. banker, economist, and Chairman and Gover of the Federal Reserve. Citaat:
Als dat toch de 'essentie' is van het huidig monetair systeem, dan zal daar vast en zeker over gepubliceerd zijn.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 22 augustus 2009 om 12:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Een causaal realistische visie leunt nogal eens aan bij absurdisme, het is dan ook een tragische grap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zit ook met een tekortkoming: ik kan onmogelijk geloven in het bestaan van 'a priori' wetenschappen. Ik geloof wel in de noodzaak van het aanvaarden van een aantal minimale voorwaarden waaraan het bedrijven van wetenschap moet voldoen (en die kunnen we dan rustig 'a priori' noemen), maar wetenschap zèlf gaat - voor zover ik er ook maar iets van begrepen heb - toch net tégen 'a priori' aannames in? In de logica en de wiskunde zijn er een aantal axioma's waarop deze 'wetenschappen' verder bouwen, maar daar houdt het toch zowat mee op, dacht ik. Ik vraag mij ten andere af of logica wel als een 'wetenschap' kan worden beschouwd, en niet veeleer thuishoort in de 'filosofie'.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Vreemdeling
|
![]() [quote=AdrianHealey;4289890]
Citaat:
Kijk, het is niet meer dan toepassen van logica. Stel nu dat ik de maker was van al het geld. En ik breng het in omloop door het uit te lenen. Ja, dan hoef je toch geen meesterbrein voor zijn om te snappen dat als iedereen alles aan mij terug betaalt, en ik leen niets meer uit, dat dan al het geld terug verdwenen is. Neen, dat is een zuivere gevolgtrekking van het feit dat al het geld in omloop geleend wordt. Het is wel frappant dat er toch nog zoveel bankiers en economen zijn dat eigenlijk zelf niet helemaal begrijpen. Want de geldmultiplicator, dat is dus je reinste flauwekul he. Dat vertelske van de geldmultiplicator begint met iemand die $1000 aan de bank leent in cash, en de bank die daar dan zogezegd $900 van gaat uitlenen. Dat vertrekt dus van de basisstelling dat de bank cash geld uitleent, maar dat doet die practisch nooit meer. De bank geeft leningen uit in zichtdeposito's, en dat is eigenlijk niet meer dan een "tegoed", een belofte te betalen. Het leuke voor hen is echter dat de mensen de "belofte" zelf als betaalmiddel, dus geld gebruiken. Daaruit volgt dat als de bank $1000 cash heeft, dat ze daar meteen $10000 voor kan uitlenen in deposito's. De realiteit is echter nog straffer. Banken hebben zelfs geen basisgeld nodig om geld te creeren, het proces is al omgedraaid. tegenwoordig wordt het geld eerst door commerciele banken gecreeerd, en moeten de centrale banken vervolgens volgen om voldoende reserve te kunnen voorzien. Ik kan je daar gerust wetenschappelijke literatuur over geven hoor. Zie hier: http://deposit.ddb.de/cgi-bin/dokser...=975523244.pdf http://www.minneapolisfed.org/public...lay.cfm?id=225 (et voila, hier hebt ge uw nobelprijswinnaars) http://www.debtdeflation.com/blogs/2...liersofcredit/ Laatst gewijzigd door NielsC : 22 augustus 2009 om 17:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 22 augustus 2009 om 17:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 22 augustus 2009 om 20:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo ontstaat niet 'al' het geld. Moeilijk is dat toch niet? De reden waarom je geen quotes kan geven uit journals, is omdat er geen literatuur over bestaat. Zo werkt het huidig monetair systeem - los of je er voor- of tegenstander van bent - niet. Je kan hier uitleggen blijven doen, en quotes, die ik overigens al 100 keer heb gezien van MIS zelf, blijven geven. Dat verandert niets aan het feit dat het huidig monetair systeem niet werkt dat al het geld gecreëerd is uit schuld. Je bent simpelweg verkeerd op dat vlak. Je kan zelfs links geven; waar je dan precies verwacht dat ik in meer dan 200 pagina's even de waarheid ga onderzoeken. Zou je uit de wetenschappelijke bronnen eens iets kunnen citeren dat jouw verhaal ondersteunt? Of, nog eenvoudiger, als het toch zo is dat het huidig systeem zo werkt, kan je toch even linken naar de relevante wikipedia pagina dat het mij verder kan uitleggen, vermits ik jouw autoriteit (blijkbaar) niet aanvaard. Ik vind in je beide papers - de blog ga ik nu niet direct als een wetenschappelijke bron ebschouwen - geen claims die jouw verhaal ondersteunen. Misschien niet goed gezocht, maar toch wel opvallend. Maar, om je toch iets te gunnen, je logica klopt inderdaad. Mocht al het geld zo in omloop kopen, dan had je gelijk. Zo werkt het echter niet. Maar goed; het hoeft niet voor mij niet meer. Het is duidelijk dat je niet echt wilt discussieren, maar simpelweg wilt overtroefen. Dat is natuurlijk leuk, maar ik zit net al iets te lang op dit forum om daar mijn tijd nog aan te verspelen. Als je over 2 jaar nog op dit forum zit, zal je begrijpen wat ik daarmee bedoel. Als je geïnteresseerd bent in wat alternatieve visies op jouw visie, mag je me altijd contacteren. Indien niet; dan nog veel plezier en succes met je intellectuele discours. Vergeet vooral niet het laatste woord nog te nemen. Gelieve wel niet al te veel te schelden (mensen vinden dat vaak moeilijk).
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 22 augustus 2009 om 21:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vermits u niet gelooft in het bestaan van synthetische a priori waarheden, dan hebt u zelf wel zo'n 300 jaar terug geprojecteerd in de geschiedenis van het denken. Ik denk dat er immers maar weinig denkers zijn, die de waarheid van synthetische a priori waarheden niet aanvaarden. Het concept oorzaak-gevolg is zo'n synthetische a priori waarheid. Relevant voor de werkelijkheid, maar niet af te leiden uit de empirie (remember David Hume zijn biljartballen?) Maar goed; u kan onmogelijk geloven in het bestaan van een a priori wetenschap. Spijtig.
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://deposit.ddb.de/cgi-bin/dokser...=975523244.pdf
<= Je eerste link is een paper die heel hevig leunt op Oostenrijkse inzichten; wel leuk! (Zie, bijvoorbeeld, pg 141!)
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 22 augustus 2009 om 21:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ga wel nog steeds niet akkoord met de claim dat al het geld gecreëerd door schuld is en de tegenhanger, dat indien alle schulden zijn terugbetaald er geen geld is. Maar interessante paper nontheless! De meest essentiele zaak die ze volgens mij uit het oog verliezen is dat er ooit effectief wel *iets* was vooraleer banken konden beginnen geld creëren 'ex nihilo'. Dat iets zal er nog steeds zijn als alle schulden terugbetaald zijn. Mijn zichtrekening is toch geld, dat niet gecreëerd is door een 'lening'?
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 22 augustus 2009 om 21:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wist niet dat 'a priori' wetenschappen = 'synthetische a priori' waarheden. Ik zal daar eens over nadenken. Als ge nog andere rationele elementen hebt, laat maar komen.
|
![]() |
![]() |