Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2009, 21:07   #81
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Wat de ondertiteling betreft, dit is wel een stoorfactor. Reeksen als "Baantjer" en "Flikken" hoeven helemaal geen ondertiteling. De ondertiteling is in veel gevallen identiek aan de originele tekst. Een kop koffie vervangen door een tas koffie is stupied, zoveel is zeker.

Persoonlijk denk ik dat nog andere factoren spelen. Bv. het idee dat geen enkele andere taal kan tippen aan de suprematie van de taal van Voltaire.
Wanneer ik nog eens in Frankrijk ben zal ik het eens vragen aan mensen die het kunnen weten, nl. échte franstaligen.
Idd, ik vind dat ook ergerlijk. Kwam just thuis en zag op SBS6 een muziekprogram met kandidaten uit Vlaanders en NL. Ongelooflijk maar de vlaamse kandidate vertelde wat over haar lied en zichzelf, ondertiteld.
Echt te zot voor woorden, dat is een aanfluiting voor onze nederlandse taal.

Maja in deze economisch diepgang zouden er weer meer werklozen bijzijn als we de ondertitelaars ook op straat gooiden. 't Zal da wel zijn peisk...

Laatst gewijzigd door stropke : 29 augustus 2009 om 21:08.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2009, 21:20   #82
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Hetzelfde Frans? Ik denk het niet. Wanneer je met Fransen praat is de reactie gans anders. Niet zelden maken ze zich vrolijk
over het Beulemans-frans dat in Brussel gesproken wordt. En ze hebben géén ongelijk.

Wat de ondertiteling betreft, dit is wel een stoorfactor. Reeksen als "Baantjer" en "Flikken" hoeven helemaal geen ondertiteling. De ondertiteling is in veel gevallen identiek aan de originele tekst. Een kop koffie vervangen door een tas koffie is stupied, zoveel is zeker.

De franstaligen hebben inderdaad geen ondertitels nodig om Franse programma's te volgen, dit is correct. Maar er is wel een ander probleem dat veel belangwekkender is, nl. de stupiede gewoonte om alle anderstalige programma's te dubben of van een even domme voice-over te voorzien. Mijn favoriete Frans-Duitse zender, Arte, behoorde vroeger tot mijn favorieten omwille van de uitstekende films en culturele programma's, dikwijls met ondertiteling. Zelfs deze zender blijft nu in gebreke. Wat is een gedubde film waard, de vraag stellen is ze beantwoorden. Een franstalige kennis vertelde me onlangs dat franstaligen niet bekwaam zijn én het beeld én de ondertiteling te volgen.

Persoonlijk denk ik dat nog andere factoren spelen. Bv. het idee dat geen enkele andere taal kan tippen aan de suprematie van de taal van Voltaire.
Wanneer ik nog eens in Frankrijk ben zal ik het eens vragen aan mensen die het kunnen weten, nl. échte franstaligen.
Dubben doet men in alle grote landen: Duitsland, Spanje, Italië,... niet enkel in Frankrijk.
In Vlaanderen en Nederland koos men voor ondertiteling wegens dubben te duur.
In Engeland zijn er geen ondertitels nodig; dubben ook niet want men kijkt enkel naar Engelstalige films en series. Te dom om naar een andere taal te luisteren?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2009, 21:25   #83
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door webzwerver Bekijk bericht
Net alsof franstaligen geen dialecten spreken ?! Iedereen spreekt dialect(en). In �*lle landen.
Dialecten =/= standardtaal en alle Franstaligen uit België zullen zonder problemen begrepen worden in Frankrijk. Enkel wat letten op nonante en septante; voor de rest mag je spreken zoals je dat in België doet.
Wie als Vlaming in Nederland de standaardtaal spreekt zoals hij dat in Vlaanderen doet/mag doen, zal niet volledig begrepen worden. Je moet echt wel heel erg je best doen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2009, 21:28   #84
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Wie als Vlaming in Nederland de standaardtaal spreekt zoals hij dat in Vlaanderen doet/mag doen, zal niet volledig begrepen worden. Je moet echt wel heel erg je best doen.
mijn Nederlandse vrienden hebben geen problemen met mijn 'Vlaams'.
Belgiscistische propaganda?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 augustus 2009 om 21:29.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2009, 21:32   #85
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wie spreekt nog zo in Franstalig België? Ja, de oude generatie in de Marollen misschien maar helemaal niet het gros van de Franstalige bevolking.
kom kom, laatst stond ik nog naast Fransen, die spreken echt anders Frans dan wat ik elke dag hoor zulle.
Oud 29 augustus 2009, 21:44   #86
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dialecten =/= standardtaal en alle Franstaligen uit België zullen zonder problemen begrepen worden in Frankrijk. Enkel wat letten op nonante en septante; voor de rest mag je spreken zoals je dat in België doet.
Jaja, ga met je mooi schoolfrans maar eens werken in Brussel. Je zal ook niet veel verstaan van wat de collega's zeggen.
Herinner me mijn eigen debuut nog. "ça boum ?" He, moet ik hier nu ja of nee op zeggen ?
Maar ook in Frankrijk zelf spreekt men verkavelingsfrans. Het volstaat om naar het nieuws te kijken op de Franse zenders. De interviews met gewone mensen zijn alles behalve het schoolse Frans, en zeker die, afgenomen bij jongeren.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2009, 22:14   #87
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Sandra Kim heeft ook in het Nederlands gezongen.
Sandra Caldarone debuteerde als zangeres van het groepje Musiclub met het liedje Ami Ami op de wedstrijd "L'ambrogino d'oro" in Milaan. Blijkbaar zijn Italianen de slechtsten nog niet. Adamo, Sandra Kim, Rocco Granata, mensen met een brede kijk op de wereld, niet te beroerd om zich aan te passen en meerdere talen te gebruiken en met de wil om vooruit te komen in het leven. 'k had bijna gezegd: proto-vlamingen.

Citaat:
En dan het geval Paul Severs. Ik weet zelfs niet of hij Franstalig of Vlaming is. Hij zingt altijd in de twee talen.
Nee sorry, de Anschluss van Huizingen bij Wallonie gaat NIET door! Paul blijft Vlaming.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2009, 22:25   #88
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Zeg eens: als ik perfect Hoogduits leer, en vervolgens vind ik een job in Beieren, wat dan?
Als je West-Vlaming bent valt dat best mee, de verschillen van Beiers met Hoogduits zijn dezelfde als die van West-Vlaams met Nederlands (ttz. de beide talen zijn sinds de middeleeuwen niet zo snel geevolueerd als de rest en staan beiden nog dichter bij het oer-germaans ).
Maar in München is er zoveel inwijking uit andere streken dat je er net zo goed Pruisisch kunt spreken hoor.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 07:25   #89
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Franstaligen zijn het nog wel gewoon om een taal te spreken waar de norm belangrijk is.
Nu leren ze, vaak (een beetje) tegen hun zin Nederlands, een in hun ogen nogal kleine en onbelangrijke (lelijke) taal; als ze dan nog eens merken dat wat ze op de schoolbanken leren amper kan gebruikt worden in het dagelijks leven, dan is het enthousiasme snel voorbij.
- Kèskidi suil�*?

- Chépa. Ch'croi killa trobu.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 09:05   #90
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
- Kèskidi suil�*?

- Chépa. Ch'croi killa trobu.

Joa, het es mig waat doa in Brussel.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 10:43   #91
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dubben doet men in alle grote landen: Duitsland, Spanje, Italië,... niet enkel in Frankrijk.
In Vlaanderen en Nederland koos men voor ondertiteling wegens dubben te duur.
In Engeland zijn er geen ondertitels nodig; dubben ook niet want men kijkt enkel naar Engelstalige films en series. Te dom om naar een andere taal te luisteren?
Je eerste zin is gedeeltelijk correct, al blijft dubben een verminking van het originele programma.

Je tweede zin is een leugen. Vlaanderen en Nederland hebben nooit overwogen dubben in te voeren. Behalve bepaalde programma's voor kinderen die nog geen ontertitels kunnen kunnen lezen. Alleen d�*�*r vind je soms een gedubd programma.

Wat de Engelsen betreft zit je er ook naast. Ik ben namelijk een fervent BBC-kijker. De anderstalige films worden er wel degelijk ondertiteld. Alwering een bewering die je zomaar uitkraamt, zonder op de hoogte te zijn van de feiten.
Wat ik wel irritant vind aan hun films en series is het feit men in het buitenland overal perfect Engels schijnt te spreken. Engels is wel de belangrijkste taal in de wereld, maar dit is toch een tikje overdreven.

Laatst gewijzigd door robert t : 30 augustus 2009 om 10:43.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 10:52   #92
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Idd, ik vind dat ook ergerlijk. Kwam just thuis en zag op SBS6 een muziekprogram met kandidaten uit Vlaanders en NL. Ongelooflijk maar de vlaamse kandidate vertelde wat over haar lied en zichzelf, ondertiteld.
Echt te zot voor woorden, dat is een aanfluiting voor onze nederlandse taal.

Maja in deze economisch diepgang zouden er weer meer werklozen bijzijn als we de ondertitelaars ook op straat gooiden. 't Zal da wel zijn peisk...
Dit zou kunnen kloppen, ook het feit dat doven en slechthorenden er ook iets aan hebben, alhoewel dit laatste door telekekst ook kan geregeld worden.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 12:12   #93
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Maar in München is er zoveel inwijking uit andere streken dat je er net zo goed Pruisisch kunt spreken hoor.
Dat is het grote verschil met Vlaanderen aan de ene kant, en bijvoorbeeld Duitsland en nederland aan de andere kant.
In de laatste landen is een diep verlangen om zichzelf een verzorgd (elitair)taalgebruik aan te meten en zodoende status te verwerven van de directe omgeving.
In Vlaanderen lijdt verzorgd en beschaafd taalgebruik in de meeste biotopen tot afgrijzen en afkeuring van de directe omgeving (Gij denkt toch nie dat gij meer zijt dan ons?). Killing voor een standaard-taal.

En inderdaad is de Beierse variant van het Duits in Munchen en omgeving al jaren op de terugtocht.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 12:43   #94
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Jaja, ga met je mooi schoolfrans maar eens werken in Brussel. Je zal ook niet veel verstaan van wat de collega's zeggen.
Herinner me mijn eigen debuut nog. "ça boum ?" He, moet ik hier nu ja of nee op zeggen ?
Maar ook in Frankrijk zelf spreekt men verkavelingsfrans. Het volstaat om naar het nieuws te kijken op de Franse zenders. De interviews met gewone mensen zijn alles behalve het schoolse Frans, en zeker die, afgenomen bij jongeren.
Met 'pardon' had je meteen een verstaanbare versie gekregen.

Voor het 'Frankrijks' frans, om de 'Fr' zenders te kunnen volgen volstaat het volgende uitspraken aan je repertorium toe te voegen: 'Fait chier' 't'emmerde'
'putain': dus een kleurrijke taal, waar er wel iets mee te beleven valt.

Avis aux amateurs!
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 12:50   #95
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruggeman Bekijk bericht
Met 'pardon' had je meteen een verstaanbare versie gekregen.

Voor het 'Frankrijks' frans, om de 'Fr' zenders te kunnen volgen volstaat het volgende uitspraken aan je repertorium toe te voegen: 'Fait chier' 't'emmerde'
'putain': dus een kleurrijke taal, waar er wel iets mee te beleven valt.

Avis aux amateurs!
Neen, dat zijn eerder uitspraken die populair zijn in BE. In Frankrijk moet men toch wat meer studeren om alle sociolecten de baas te kunnen.
Wat dacht je b.v. van:
"Ils sont cheums ces keums! En plus, y'a eu un bin's avec ces oufs..."
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 13:26   #96
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Sandra Caldarone debuteerde als zangeres van het groepje Musiclub met het liedje Ami Ami op de wedstrijd "L'ambrogino d'oro" in Milaan. Blijkbaar zijn Italianen de slechtsten nog niet. Adamo, Sandra Kim, Rocco Granata, mensen met een brede kijk op de wereld, niet te beroerd om zich aan te passen en meerdere talen te gebruiken en met de wil om vooruit te komen in het leven. 'k had bijna gezegd: proto-vlamingen.

Nee sorry, de Anschluss van Huizingen bij Wallonie gaat NIET door! Paul blijft Vlaming.
Deze mensen die u opsomde kunnen dat ja. Maar ik heb toch soms de indruk dat de Vlamingen allengs minder polyglot zijn dan u het ons wil doen geloven. Vroeger was dit misschien zo, maar tegenwoordig? Hoeveel Vlamingen zouden er vlot Duits kunnen spreken? Dat is toch één van de talen in België? Hoeveel Vlamingen zouden nog vlot Frans kunnen spreken? Weinig in vergelijking met vroeger. Het enige wat Vlamingen nog kunnen spreken is Engels. Maar kunnen ze dat vlot spreken? Kunnen de meeste Vlamingen een ingewikkelde conversatie opzetten in het Engels? Ik betwijfel het sterk. Nu iedereen kan tegenwoordig Engels uit zijn mouw schudden. Engels is de cultuurtaal bij uitstek geworden. Dus daarin blinken Vlamingen niet meer uit dan niet-Vlamingen. Vlamingen zijn in potentie misschien aangewezen om meerdere talen te spreken, maar weinigen doen het in verhouding. Volgens mij is het maar droevig gesteld met de zogeroemde 'veeltaligheid' van de meeste Vlamingen. Het lijkt me meer overdreven navelstaarderij dan realiteit.

Laatst gewijzigd door system : 30 augustus 2009 om 13:32.
Oud 30 augustus 2009, 13:32   #97
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Deze mensen die u opsomde kunnen dat ja. Maar ik heb toch soms de indruk dat de Vlamingen allengs minder polyglot zijn dan u het ons wil doen geloven. Vroeger was dit misschien zo, maar tegenwoordig? Hoeveel Vlamingen zouden er vlot Duits kunnen spreken? Dat is toch één van de talen in België? Hoeveel Vlamingen zouden nog vlot Frans kunnen spreken? Weinig in vergelijking met vroeger. Het enige wat Vlamingen nog kunnen spreken is Engels. Maar kunnen ze dat vlot spreken? Kunnen de meeste Vlamingen een ingewikkelde conversatie opzetten in het Engels? Ik betwijfel het sterk. Nu iedereen kan tegenwoordig Engels uit zijn mouw schudden. Engels is de cultuurtaal bij uitstek geworden. Dus daarin blinken Vlamingen niet meer uit dan niet-Vlamingen. Vlamingen zijn in potentie misschien aangewezen om meerdere talen te spreken, maar weinigen doen het in verhouding. Volgens mij is het maar droevig gesteld met de zogeroemde 'veeltaligheid' van de meeste Vlamingen.
Op het werk valt dat nog goed mee, hoor. Vlamingen kunnen altijd wel hun plan trekken, en durven zich te uiten. Ze beseffen dat taal = communicatie. Franstaligen zijn daarin veel verkrampter.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 30 augustus 2009, 13:34   #98
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Op het werk valt dat nog goed mee, hoor. Vlamingen kunnen altijd wel hun plan trekken, en durven zich te uiten. Ze beseffen dat taal = communicatie. Franstaligen zijn daarin veel verkrampter.
Ja ja, maar 'veeltaligheid' is nog wat anders dan 'uw plan trekken'. Men kan 'zijn plan' ook trekken met gebarentaal.
Oud 30 augustus 2009, 13:36   #99
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja ja, maar 'veeltaligheid' is nog wat anders dan 'uw plan trekken'. Men kan 'zijn plan' ook trekken met gebarentaal.
ik denk dat de meeste Vlamingen genoeg Engels/Frans spreken om "hun plan te trekken", maar dat is genoeg, om officiële brieven te schrijven of om vertalingen te maken, zijn er anderen.
Oud 30 augustus 2009, 13:50   #100
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het dan toch over vergaderingen waar businessprocessen, It-projecten e.d. besproken worden. Ze beheersen in de regel de taal voldoende om de eigen actiepunten te verstaan en, mits de goede wil voorhanden is, ook uit te voeren tegen de afgesproken datum. Meer moet dat niet zijn.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be