![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Moet vet-suiker-zoutgehalte van onze voeding wettelijk worden beperkt? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
16 | 39,02% |
neen (specifieer welke niet) |
![]() ![]() ![]() |
25 | 60,98% |
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb een deel van mijn carriere op de baan gezeten en daarna thuis gewerkt via internet. Voor mij verandert het pensioen dus niets aan mijn levenswijze.
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven. "The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor Laatst gewijzigd door rikbe : 18 september 2009 om 17:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Vreemdeling
|
![]() Alle gehaltes vermelden, waarschuwingen zetten,... tot daar aan toe, maar er zijn al meer dan genoeg wetten. Dus nee. Mensen moeten zelf weten wat ze met hun lichaam doen.
![]() |
#85 |
Banneling
|
![]() Uit een onderzoek van OIVO blijkt
"De consumenten weten te weinig over gezonde voeding De Belgische consumenten hebben wel interesse in gezonde voeding maar weten er te weinig over. Ze hebben het ook heel moeilijk om de juiste voedingswaarde en de aanbevolen hoeveelheden van een product in te schatten. De vraag naar meer informatie over voedingswaarde van de producten is groot. ... Het OIVO dringt aan op: * Een betere samenwerking met de verbruikersorganisaties. * Meer controles en een betere klachtenbehandeling over de voedingswaarde van de producten en de voedingswaardeclaims. * Gerichte sensibiliseringscampagnes rond voeding, naar de risicogroepen. * Meer maatregelen nemen om de consumptie van voedingsproducten die teveel suiker, teveel vet en teveel zout bevatten te ontmoedigen. Dat kan door specifieke informatie te verstrekken en door een taks op die producten in te voeren. * De overheid zou er ook goed aandoen gezondheidsclaims te verbieden en de aansporing tot consumeren van weinig evenwichtige voedingsproducten te beperken. * Er moet meer samenhang gecreëerd worden tussen de doelstellingen op het gebiedvan volksgezondheid en het beperken van reclame, heel in het bijzonder voor kinderen." http://www.oivo-crioc.org/NL/doc/com...ment-4378.html Opdat de consument een eerlijke kans zou krijgen, vind ik dat men op zijn minst werk moet maken van punt 2, 5 en vooral 6. Punt 3 vind ik toch ook zeer nuttig. Laatst gewijzigd door artisjok : 18 september 2009 om 19:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben niet zo'n liefhebber van hamburgers. Oftewel moeten het er van de slager zijn. Niet van de frituur, niet van de quick, macdonald of nen burgerking.
![]() |
#87 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Spijtig genoeg wel. Als ik naar de imo onnozelste factor (BMI) kijk, zit ik net onder het 'normale'.
Bijkomend is het feit dat ik niet snel spiermassa kweek.
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mag voeding gecontroleerd worden op voedingswaarde en voedingswaardeclaims? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voeding moet natuurlijk gecontroleerd worden, maar ik vraag me af hoeveel mensen die voedingswaarde, samenstelling, enz. lezen.
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Ik ook.
Als de volwassenen voor zichzelf moeten zorgen, mogen ze dan correcte informatie hebben? Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Klopt .. maar ze moeten het dan eerst wel goed weten wat ze zoal mis kunnen doen en wat de consequenties ervan zullen zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een oplossing is natuurlijk een taks op "ongezonde" en/of "vetmakende" stoffen. De regering heeft trouwens toch geld nodig. Misschien kan men deze taks wel verpakken als een soort milieutaks. ![]() Voor de rest is het vermelden van gehaltes alleszins nuttig (degenen die ze wil lezen, leest ze). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
De overheid neemt de verantwoordelijkheid op van voedselveiligheid zodat je er niet zelf hoeft bij stil te staan of je eten veilig is. Consumenten vertrouwen op deze organisatie en houden daar rekening mee wanneer ze hun aankoopbeslissingen nemen. Consumenten vinden het bijvoorbeeld zelden nodig om zelf de kwaliteit van hun voedsel te controleren. Deze apathie wordt mede veroorzaakt door de overheidsgarantie op voedselveiligheid. Moest deze garantie er niet zijn, zouden consumenten geen producten kopen waarvan ze niet zeker weten of die op een betrouwbare manier getest zijn op veiligheid. Je zou zot moeten zijn om toch nog water te kopen van een producent die niet wil laten controleren of zijn water al dan niet cholera veroorzaakt. Een goed voorbeeld hiervan is de dioxinecrisis. De overheid faalde in het controleren en het doen naleven van gezondsheidsnormen. Het vertrouwen van de consument in de betrouwbaarheid van de overheidsgarantie op eetbaar kippenvlees verdween en de consumptie van gevogelte daalde scherp. Pas wanneer het vertrouwen in de garantie herwonnen was, begonnen mensen terug gevogelte te consumeren. Zelfs als volwassen geen of onbetrouwbare informatie hebben is dat nog altijd geen probleem. In zulke gevallen kan je nog altijd een goede beslissing maken. Je kan namelijk nog altijd kiezen of je bijvoorbeeld een hamburger eet of niet zelfs al heb je geen idee wat erin zit. Als je kiest om die hamburger toch op te eten, dan is dat jouw eigen bewuste keuze. Zelfs in situaties van beperkte informatie en onzekerheid kunnen volwassenen nog altijd beslissingen maken. Citaat:
Het probleem (eigenlijk is het niet zo een probleem) is dat mensen hun gezondheid gewoon niet op de eerste plaats zetten. Waarom zouden ze ook. Gezondheid draagt bij tot een gelukkig leven, maar het is niet de enige determinant. Soms eet je gewoon liever een hamburger, drink je een pint of eet je een zak snoep. Zelfs al verhoogt dat later de kans op hart en vaatziekten. Laatst gewijzigd door Lysander : 18 september 2009 om 21:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik had het voor alle duidelijkheid over je avator wie dat ook moge zijn ... daar valt toch niks op aan te merken ? En van dien BMI zou ik U niet teveel aantrekken ... dat zijn maar gemiddelden Net gelijk een groeicurve voor baby's dan slagen moeders ook meteen in paniek als de verpleegster nog maar opmerkt dat hun baby net eronder valt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |