Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2009, 14:06   #81
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Bovendien mis je alle luxe van een loontrekkende. Geen betaald zwangerschapsverlof, bij ziekte geen betaald ziekteverlof, geen betaalde vakantie , geen recht op loopbaanonderbreking, een veel kleiner wettelijk pensioen enz...
.... En als je iets duurder bent dan uw (wellicht oneerlijke) concurrent, dan ben jij de slechterik, in het aanzicht van uw klanten.

Kortom, je wordt verantwoordelijk gesteld van al, zelf over de stommiteiten van uw 'personeel', 'klanten' en 'Partners'. (Beperkte aansprakelijkheid of niet)

Ons land heeft behoefte aan 'Zelfstandige ondernemers' maar als er iets onherroepelijk gebeurt, dat laat ons Land zijn zelfstandigen gewoon vallen. Enige opvang:
OCMW en € +/- 850,00 per stel (2)
Helaas: droevige werkelijkheid!
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 14:18   #82
karel 20
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roodhaar Bekijk bericht
als ALLE zelfstandigen correct belasting zouden betalen (met dito controle erop) zou de algemene belastingvoet voor eenieder wss naar omlaag kunnen.

en let wel : Die hardwerkende zelfstandige mag voor mij aan een lager tarief belast worden, hij neemt immers een groter risico en zal méér werken.

anderzijds met die gunstmaatregelen voor starters die als ze in de eerste drie jaar falen toch nog kunnen gaan doppen...

face it: de kleine hardwerkende loontrekkende mens die correct zijn belastingen betaalt wordt gigantisch gerold, enerzijds voor nietsnutten en profiteurs die leven van een uitkering en anderzijds zelfstandige profiteurs die zogezegd nauwelijks het minimumloon verdienen, maar wel in villa's wonen en rondrijden in een BMW X6....

Maar owee diegene die dat durft aan te pakken !

Werknemers mogen na 3 jaar falen toch ook gaan doppen?
Fraude mag men altijd aanpakken, daar zal niemand een probleem mee hebben.
karel 20 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 14:23   #83
karel 20
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Enne, een goeie zelfstandige die niet fraudeert mag gerust "rijk" worden. En ze mogen gerust een pensioen krijgen zoals de werknemers, en kinderbijslag. Maar dan moeten ze ook pro rato belastingen en sociale zekerheid betalen, net zoals de werknemers.

En inkomens van 18000 euro netto gemiddeld, sorry, maar zelfs zonder auto, is dat onzin.
Kinderbijslag is hetzelde behalve bij het eerste kind.
Bij velen is dit echt geen onzin.
karel 20 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 14:26   #84
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

[quote=omaplop;4318618]Toch raar dat zoveel mensen de zelfstandigen bekijken als grote fraudeurs!!

/QUOTE]

Ja, dat is raar.

Maar daar gaat het nu even niet om.
In deze draad gaat het over de droge vaststelling dat alle zelfstandigen tesamen geteld x inkomsten aangeven, gedeeld door het aantal zelfstandigen geeft u het gemiddelde.
Dat gemiddelde is een feit.

Wat konkludeert u uit dat feit ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 14:29   #85
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In deze draad gaat het over de droge vaststelling dat alle zelfstandigen tesamen geteld x inkomsten aangeven, gedeeld door het aantal zelfstandigen geeft u het gemiddelde.
Dat gemiddelde is een feit.

Wat konkludeert u uit dat feit ?
Dat de mannen van het ABVV "vergeten" te zijn dat de zelfstandigen ook nog eens belastingen betalen via hun BVBA/NV.

Ze zijn dat natuurlijk niet vergeten, ze willen de woede van de bevolking richten op het productief element van de bevolking waar ze geen cent aan verdienen, in plaats van op de beroepsdoppers, waar de vakbonden aardig aan verdienen.

Laatst gewijzigd door Depth of Field : 6 september 2009 om 14:30.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 14:30   #86
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Trouwens, was dat niet op dit forum dat een zelfstandige alleenwerkende bouwvakker aanraadde aan alle bouwvakkers om zich als zelfstandige te vestigen, want: 10.000 € per maand.

Ik herinner me het nog, omdat ik hier van 't verschieten met mijn kop tegen het scherm van mijn laptop stootte.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 14:42   #87
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens, was dat niet op dit forum dat een zelfstandige alleenwerkende bouwvakker aanraadde aan alle bouwvakkers om zich als zelfstandige te vestigen, want: 10.000 € per maand.

Ik herinner me het nog, omdat ik hier van 't verschieten met mijn kop tegen het scherm van mijn laptop stootte.
En laptop stuk?
Oud 6 september 2009, 15:02   #88
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bruto allicht... . en , hoeveel werkuren? Trek dan maar alle werkelijke onkosten af ,plus alle risico's. Maar mij niet gelaten: laat iedereen maar zelfstandig worden, zoals ik zei: ik heb van de twee geproefd en geef mij maar het statuut van loontrekkende!!

Nog nooit erover nagedacht dat werkgevers bijna drie keer het nettoloon betalen van een werknemer??

Dus om hetzelfde inkomen te hebben, moet een zelfstandige bijna drie keer het nettoloon verdienen!!

Ik herinner mij de grote woede van bankbedienden die zouden verplicht worden om zelfstandige te worden enkele jaren geleden. Nochtans , als het allemaal zo rooskleurig is en zo winstgevend, waarom dan die tegenstand????

Als alle werknemers evenveel uren kloppen als de zelfstandigen, zullen ze allemaal ook dubbel verdienen!! En , volgens de belastingen moet een zelfstandige minstens x-aantal uren gefactureerd hebben, anders wordt hij van zwartwerk beticht!!

Al eens nagegaan wanneer een zelfstandige de dag begint en wanneer hij die beëindigt?? Dat een zelfstandige dan bovendien meestal op zondag ( op zaterdag werkt hij gewoonlijk voor klanten) zijn papieren moet in orde maken, planning moet maken, materiaal moet bestellen, moet opruimen .....dat wordt niet in aanmerking genomen...

Ik spreek hier dan wel over kleine zelfstandigen, die trouwens het grootste deel uitmaken van de groep. Dat grote zelfstandigen grote sier maken weet ik ook, maar die zullen ze niet pakken, want die dreigen met verhuizen naar fiscaalvriendelijker oorden en omwille van de arbeidsplaatsen bindt de staat ( en de vakbonden) dan wel in.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 15:46   #89
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Al eens nagegaan wanneer een zelfstandige de dag begint en wanneer hij die beëindigt?? Dat een zelfstandige dan bovendien meestal op zondag ( op zaterdag werkt hij gewoonlijk voor klanten) zijn papieren moet in orde maken, planning moet maken, materiaal moet bestellen, moet opruimen .....dat wordt niet in aanmerking genomen...
Volledig akkoord.
Minstens 1 �* 2 x per week sta ik op om 04u om de aanslepende administratie bij te werken. De andere dagen is het nooit later dan 06u. Zelfs op zondag.

En tussen 2 aparte jobs kom ik dan al eens effe 5 minuten ontspanning zoeken op politics.be. Zo vind je hier al eens een posting om 07u30 of om 23u15.

De ambtenaren op dit forum kom je hier tegen tussen 09u30 en 16u30.

Ik moet er geen tekening bij maken. Ik weet al lang wie in luxe baadt.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 15:46   #90
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht

Ik herinner mij de grote woede van bankbedienden die zouden verplicht worden om zelfstandige te worden enkele jaren geleden. Nochtans , als het allemaal zo rooskleurig is en zo winstgevend, waarom dan die tegenstand????

.
omdat van zodra ze grote klanten hebben (naargelang de bank : vermogenden boven 250 000 of boven 1 000 000 € ) ze deze verplicht moeten afstaan aan de cel "vermogensbeheer" van de grootbank zelf.

dus: als zelfstandige bankdirecteur mag je je grote vissen VERPLICHT afgeven aan de bank (anders ben je je agentschap kwijt of begint men u te pesten) of je ploetert in de harde commercïele omstandigheden om met de gewone klanten uw 2000 €- 3500 € netto per maand te verdienen.

Als je dan als loontrekkende in dienst van diezelfde bank, hetzelfde kan verdienen met veel minder moeite...
.

Laatst gewijzigd door roodhaar : 6 september 2009 om 15:46.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 15:46   #91
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Enkele jaren geleden sprak ik met een zelfstandige.
Hij moest een daginkomen hebben tussen de 250 en 300 euro om een goed loon te hebben.
Oud 6 september 2009, 15:56   #92
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Is dat niet juist het probleem?

Als je geen rekening houdt dat vele zelfstandigen twee keer worden belast, eerst op hun BVBA/NV, en dan nog eens op het loon dat ze zichzelf betalen, dan is het toch niet verwonderlijk dat je op een gemiddeld lager bedrag uitkomt.
Neen, geen tweemaal.

Het deel dat ze zichzelf uitbetalen als loon, wordt belast als loon; en is een kost voor de BVBA/NV. Dit deel wordt niet belast als winst.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 15:57   #93
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Begin bij jezelf. Ik ken genoeg zaken waar men weigert bancontact te gebruiken terwijl er toch grote bedragen omgaan. Ikzelf mag voor de glazen van mijn bril een paar honderd euro neersmijten. "ah maar wij gebruiken geen bancontact... dat is duur". "Ik zie hier monturen staan die 500 euro kosten". "ja toch meneer, je zal cash moeten betalen".

Ik dus weg en naar een andere opticien.

Laatst nog in een zaak geweest waar je de betere hi-fi kan vinden. Er staan versterkers in de vitrine die over de 8.000 euro gaan. Guess what... ze willen cash betaling want geen bancontact. Die zaak is een fenomeen in Leuven. Je gaat me toch niet vertellen dat de fiscus daar niet van op de hoogte is? Enfin... ik heb daar dus niets gekocht omdat ze geen bancontact aanvaarden en dus overduidelijk alles in het zwart doen.

Begin bij jezelf en mijd dat soort zaken. Verder hoop ik dat de wetgever van zelfstandigen eist (tenzij de bedragen te laag liggen) dat ze bancontact of andere kaarten aanvaarden. Het zal een hoop gejammer over overvallen schelen ook.
Weet jij dat een zelfstandige een percentage moet afstaan aan bancontact afhankelijk van de geldsommen die door dat machientje worden ontvangen???

Ben jij akkoord om op je loon nog eens een percentage af te staan omdat dit bv via een rekening wordt gestort??
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 16:16   #94
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Neen, geen tweemaal.

Het deel dat ze zichzelf uitbetalen als loon, wordt belast als loon; en is een kost voor de BVBA/NV. Dit deel wordt niet belast als winst.
Inderdaad.

Het deel dat ze zich niet uitbetalen wordt wel belast als winst van de BVBA/NV, maar ontbreekt wel in de cijfers van het ABVV.
Oud 6 september 2009, 16:25   #95
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Eén ding weten we alvast zeker, mochten ze hier dezelfde kuren krijgen, dan vliegt er sowieso 4 man personeel buiten, we zullen de zaak met ons tweén zelf wel runnen, deden we 3 jaar geleden trouwens ook. Dat het personeel dan maar bij de overheid om een loon gaan bedelen.

Laatst gewijzigd door Andro : 6 september 2009 om 16:33.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 16:31   #96
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Eén ding weten we alvast zeker, mochten ze hier dezelfde kuren krijgen, dan vliegt er sowieso 4 man personeel buiten, we zullen de zaak met ons tweén zelf wel runnen, deden 3 jaar geleden trouwens ook. Dat het personeel dan maar bij de overheid om een loon gaan bedelen.
Je zou niet de enige bvba zijn waar de secretaresse méér verdient dan de zaakvoerder. En dan niet te beroerd is om elders te gaan roddelen 'hoeveel haar baas dan wel moet verdienen'. Wat dan graag geslikt wordt door de werknemers. En vooral dan hun syndicalisten ...
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 16:35   #97
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Dat het personeel dan maar bij de overheid om een loon gaan bedelen.
Die gaan dat krijgen hoor. En gij zult daar nog steeds voor kunnen afdokken.
Oud 6 september 2009, 16:40   #98
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Die gaan dat krijgen hoor. En gij zult daar nog steeds voor kunnen afdokken.
?

Dat zal dan toch niet zoveel zijn dan wat personeel ons nu kost.
Oud 6 september 2009, 16:50   #99
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Je zou niet de enige bvba zijn waar de secretaresse méér verdient dan de zaakvoerder. En dan niet te beroerd is om elders te gaan roddelen 'hoeveel haar baas dan wel moet verdienen'. Wat dan graag geslikt wordt door de werknemers. En vooral dan hun syndicalisten ...
Idd, sommige maken zelfs je eigen rekening, die denken allemaal hetgeen dat er in de kassa komt dat dat netto is, ze vergeten er wel eventjes de onkosten vanaf te trekken.
Oud 6 september 2009, 16:58   #100
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Hoeveel blijft er bij een werknemer trouwens van zijn loon maandelijks in % over?

Dat van ons mag je al gerust weten, dat is 30%, daar draaien wij dan een 60 a 70 uren week onze kloten voor af.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be