Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2009, 08:02   #81

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Dank zij de witte woede hebben de mensen die in een rustoord werken er een pak verlofdagen bijgekregen. Vanaf 45 jaar zijn dat er 12, vanaf 50 jaar zijn dat er 18, vanaf 55 jaar zijn dat er 24.
Dit moet allemaal betaald worden.

Een OCMW rustoord werkt met overheidspersoneel, dat extra voordelen heeft tov de mensen in de privé (niet dat ik dit goedkeur) maar het begint met bij het bloedgeven, telkens ze bloed (4 / jaar) of plasma (12 / jaar) geven krijgen ze een dag verlof. Laat nu net het overheidspersoneel de meest frekwente bloedgevers zijn (je zou voor minder).

Onze studie heeft uitgewezen dat een werknemer in de privé 200 uur op jaarbasis meer werkt dan iemand in het openbaar (bloedgeven, meer ziek, meer bijscholing, .....)
Maar in de praktijk worden die (afwezige) uren niet zomaar vervangen hé.
Als bij ons iemand afwezig is (door ziekte of extra verlofdagen of zo) dan is er gewoon iemand minder en wordt die niet zomaar vervangen. Enkel bij langdurige afwezigheden en dan spreek ik vanaf minstens een maand (en dan vliegt de werknemer op ziekenkas) wordt er gezocht naar een plaatsvervanger. Dat is dikwijls de keiharde realiteit.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 10:01   #82
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dank zij de witte woede hebben de mensen die in een rustoord werken er een pak verlofdagen bijgekregen. Vanaf 45 jaar zijn dat er 12, vanaf 50 jaar zijn dat er 18, vanaf 55 jaar zijn dat er 24.
Dit moet allemaal betaald worden.

Een OCMW rustoord werkt met overheidspersoneel, dat extra voordelen heeft tov de mensen in de privé (niet dat ik dit goedkeur) maar het begint met bij het bloedgeven, telkens ze bloed (4 / jaar) of plasma (12 / jaar) geven krijgen ze een dag verlof. Laat nu net het overheidspersoneel de meest frekwente bloedgevers zijn (je zou voor minder).

Onze studie heeft uitgewezen dat een werknemer in de privé 200 uur op jaarbasis meer werkt dan iemand in het openbaar (bloedgeven, meer ziek, meer bijscholing, .....)
Qua werkuren ga ik niet in discussie en je kan daar een punt mee hebben.
Langs de andere kant zijn dat allemaal bediendencontracten waar aanwezigheid of afwezigheid dus gewoon evenveel kost voor de werkgever...het ocmw in dit geval.

En zoals Karma zegt, hun afwezigheid wordt niet vervangen...dus de ouderen hebben daar evenwel last van door verminderd personeel maar hun kostprijs blijft ondertussen wel even hoog als voorheen.

Ik zeg het opnieuw, wie de rusthuizen eens van naderbij bekijkt zal enkel kunnen vaststellen dat het gaat over leveren van logies met minimale diensten en dat dit alles veel te duur verkocht wordt.

Blijft het probleem dat de pensioenen lager liggen dan de dagprijzen in een rusthuis en dat dus die oude mensen zowel moreel als financieel gechanteerd worden.
En hun kinderen ook nog eens.

Laatst gewijzigd door Mambo : 28 september 2009 om 10:02.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 10:07   #83
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En wat betreft die beruchte drie verpleegsters die drie uur per dag per resident spenderen.

Beroepshalve werk ik soms in een rusthuis en idd af en toe komen ze met drie binnen voor verschoning en wat zorgen en dan moet ik al eens buiten op de gang wat wachten.
Nu dat is dan telkens ongeveer 3 �* 5 minuten...en echt niks langer dan dat.

Vraag ik me af waar al die overige uren zitten...of was dat voor een gans rusthuis die 3 uur? Dat zou kunnen kloppen !

Foefel en roefel terwijl we er op staan te kijken allemaal.
Oud 28 september 2009, 17:30   #84
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nog één die zijn folder achterste voren leest.
Meneer denk dat grootmoe in een welnes center ligt.

Supplementen
Voeding door middel van Sonde
Haarkapper
Kinesist
Persoonlijke was
Incontinentiemateriaal
Pedicure / Manicure
Telefoon
dokter, medicijnen
Extra's

Inbegrepen
Park en / of tuin ( je mag zonder te betalen in de tuin lopen)
Persoonlijke meubels (het is toegestaan uw eigen meubels te kopen)
Animatie
Cafetaria bezoekers ( consumptie vanaf 1.5 euro)
Gemeenschappelijke ruimte (je mag gratis door de gang lopen )
Onthaalbrochure
TV-ruimte (vandaag wielrennen )
Alarm op vaste punten (als het brand hoor je het wel )
Administratieve hulp (hier maken ze de factuur )
Reiniging serviceflat (de kuisvrouw wipt wel eens binnen )
Hulp in het huishouden (de kuisvrouw trekt de gordijnen wel open )
Dagverantwoordelijke
Interne krant (wie is er jarig vandaag)
Lift ( je mag gratis naar boven of onderen )
Bizar,

De helft van uw zogenaamde supplementen is in het rusthuis dat ik ken, wel in de prijs inbegrepen. De kinesist valt net zoals de dokter onder de 'ziekenkas', waar de resident sowieso al de verplichte bijdrage voor betaalt (+ eventueel aanvullende bijdragen). De sondevoeding is ook inbegrepen. Als je toch veel moet bijbetalen voor geneesmiddelen enz. kom je uit op de maximumfactuur, dus boven een zeker persoonlijk aandeel, wordt dit aan de resident terugbetaald via de ziekenkas. Het incontinentiemateriaal zit in een 'goed' rusthuis wel degelijk in de prijs inbegrepen. De was deed bij ons met een beurtenrol iemand van de familie, dus ook deze kost verviel. Telefoon moet je inderdaad betalen, maar ook daar zijn mouwen aan te passen (goedkoop GSM-abonnement of zo). Haarkapper en pedicure / manicure konden via het rusthuis geregeld worden, dit tegen een gunsttarief dat maar een fractie bedraagt van een 'reguliere' kapper of pedicure.

Dus wat blijft er dan nog over ? Ik heb veel respect voor uw frustraties en je gaat me niet horen vertellen dat een rusthuis een lachertje is (ook niet financieel), maar je moet nu ook de toestand niet overdramatiseren. Uiteraard blijf ik de onderhoudsplicht een onrechtvaardig iets vinden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 17:35   #85
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Langs de andere kant zijn dat allemaal bediendencontracten waar aanwezigheid of afwezigheid dus gewoon evenveel kost voor de werkgever...het ocmw in dit geval.

En zoals Karma zegt, hun afwezigheid wordt niet vervangen...dus de ouderen hebben daar evenwel last van door verminderd personeel maar hun kostprijs blijft ondertussen wel even hoog als voorheen.

Ik zeg het opnieuw, wie de rusthuizen eens van naderbij bekijkt zal enkel kunnen vaststellen dat het gaat over leveren van logies met minimale diensten en dat dit alles veel te duur verkocht wordt.

Blijft het probleem dat de pensioenen lager liggen dan de dagprijzen in een rusthuis en dat dus die oude mensen zowel moreel als financieel gechanteerd worden.
Met je laatste regel heb je overschot van gelijk, maar in de rest van je samenvattende 'analyse' volg ik je niet. Ik herhaal nog maar eens dat er wel degelijk rusthuizen zijn waar de service en de 'beperking van extra kosten' beter is dan op een ander. Veel hangt af van individueel rusthuis tot individueel rusthuis. Nu begrijp ik best wel dat je een bepaald rusthuis gezien de lange wachtlijsten niet altijd voor te kiezen hebt, maar zeggen dat ze allemaal zo slecht zijn qua verzorging en kosten die de pan uitswingen, vind ik ferm zwartgallig.
Oud 28 september 2009, 17:37   #86
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruggeman Bekijk bericht
CITAAT:

Mijn oude moeder betaald 1500 euro per maand in een rusthuis, haar hele pensioen een een deel van de kinderen bij.
Daarom ga ik haar laten overplaatsen naar de gevangenis.
Mijn moeder die momenteel in een bejaardentehuis verblijft, ga ik laten overplaatsen naar een gevangenis.
Ben ik gek? Neen!
Moeder leeft nu op een kamertje zo groot als een cel.
Zij krijgt alleen water om te drinken, limo is te duur . Ze moet drie maal per dag naar de refter sukkelen, en eten wat de pot schaft.
Dokter en medicatie moet ze zelf betalen.
Als het mooi weer is en zij aan de beurt is, mag ze eenmaal per 14 dagen mee wandelen (rolstoel) daar er geen personeel genoeg is.
Indien er geen vrijwilligers waren die zich inzetten zag het er nog beroerder uit.
Hare was moet ze door familie laten doen of er dik voor betalen, kledij : zelf kopen.
Ik kan de lijst nog langer maken!!
Daarvoor betaalt moeder 1500 euro per maand!!!!
Onze gevangenen krijgen 3 maaltijden op cel met keuze menu op voorhand te bestellen, ze mogen ook alle dagen wandelen en sporten.
Hun was wordt voor hen gedaan en ze krijgen gratis kledij.
Metadon en andere medicatie worden er gratis verstrekt.
De doktersvisite is er ook gratis.
Hun koffie of warm water (thermos) worden 2 maal per dag gevuld.
Ze hebben tv op cel. Moeder moet haar TV-toestel huren!
Indien ze nog kunnen of willen werken kunnen ze nog tot 250 euro per maand verdienen.
De gevangenis telt meer personeel dan gevangenen.
En dat kost de gevangenen 00,00 euro.
Zij moeten streng bewaakt worden of ze gaan lopen. Moeder kan niet meer lopen.
Op gebied van netheid kan men in de gevangenis van de grond eten terwijl bij moeder de stofvlokken wekenlang in de hoekjes blijven liggen.
Dit is geen verwijt aan personeel, je kunt geen groot gebouw netjes houden met maar weinig mensen.
Je kunt geen 47 hulpbehoevenden dag en nacht verzorgen met een paar verpleegsters.
Wat hebben onze oudjes misdaan dat hun kinderen moeten bijpassen??
Is er ook prijscontrole in de tehuizen??
Kan iemand mij een beperking opnoemen die een gevangene heeft ten opzichte van onze bejaarde behalve opendeurdagen en dat allemaal gratis.
En dit moeten wij allemaal goed vinden,ga maar stemmen voor een nieuwe regering wat levert dit allemaal op??

Gewone mensen worden op oudere leeftijd gestraft om de misdadigers te belonen! Waar zijn we toch mee bezig!!!!!!
Weet je wat, onze toekomst als bejaarde ziet er niet rooskleurig uit !!!!!
Lang leven onze politiekers
Als ik je verhaal zo lees, zou ik zeggen: 'inpakken en wegwezen'. Er zijn heus wel betere rusthuizen dan diegene dat je beschrijft en in België heb je wel degelijk vrije keuze van verzorgingsinstelling (al zijn er te lange wachtlijsten).
Oud 28 september 2009, 20:37   #87
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Afwezigen worden wel vervangen. In het geval van het OCMW worden in eerste instatie meer uren toegekend per persoon, tot er een deftige vervanging is (meeste mensen werken deeltijds).
Vervanging voor verlof is ingecalculeerd bij de vaste crew.
Oud 28 september 2009, 20:44   #88
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nee, in de meeste gevallen zijn het Gesco's, alleen de ouderen en de diensthoofden zijn ambtenaar. Het loon blijft idd hetzelfde (de eerste 2 weken toch), maar de vervanging moet betaald worden.

Bij onze studie gingen we uit van X aantal uren per voltijdse werknemer effectief gepresteerd (dus rekening houdend met verlof, ziekte, bijscholing, ....). Aan de hand daarvan werden er kopkes toegekend (zoveel werknemers voor x aantal residenten). Er werd rekening gehouden met een zware zorgbehoevendheid van 70% van de residenten. Er werd rekening gehouden met een bezettingsgraad van 92% (bij mensen die overlijden moet de familie de tijd krijgen om de kamer te ontruimen, een resident die in het ziekenhuis verblijft betaald minder, .........
Oud 28 september 2009, 20:47   #89
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

tja, ze noemen dat Vraag & Aanbod hé.

Je kan steeds uw eigen rusthuis bouwen en goedkoop aanbieden
Oud 28 september 2009, 21:37   #90
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Met je laatste regel heb je overschot van gelijk, maar in de rest van je samenvattende 'analyse' volg ik je niet. Ik herhaal nog maar eens dat er wel degelijk rusthuizen zijn waar de service en de 'beperking van extra kosten' beter is dan op een ander. Veel hangt af van individueel rusthuis tot individueel rusthuis. Nu begrijp ik best wel dat je een bepaald rusthuis gezien de lange wachtlijsten niet altijd voor te kiezen hebt, maar zeggen dat ze allemaal zo slecht zijn qua verzorging en kosten die de pan uitswingen, vind ik ferm zwartgallig.

Het is geen kwestie van goed of slecht, het is een kwestie dat de diensten welke aangeboden zijn minimalistisch zijn in verhouding tot de dagprijzen en dat die dagprijzen op hun beurt niet meer haalbaar zijn tot verhouding van hun pensioen.

En daar zitten we dus met een serieus probleem.

Een probleem dat iedereen heeft die meer huur moet betalen dan zijn inkomen groot is.
Maar ouderen...zijn geblackmaild wat dat betreft...ze kunnen niet weg.
Oud 28 september 2009, 21:43   #91
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Bizar,

De helft van uw zogenaamde supplementen is in het rusthuis dat ik ken, wel in de prijs inbegrepen. De kinesist valt net zoals de dokter onder de 'ziekenkas', waar de resident sowieso al de verplichte bijdrage voor betaalt (+ eventueel aanvullende bijdragen). De sondevoeding is ook inbegrepen. Als je toch veel moet bijbetalen voor geneesmiddelen enz. kom je uit op de maximumfactuur, dus boven een zeker persoonlijk aandeel, wordt dit aan de resident terugbetaald via de ziekenkas. Het incontinentiemateriaal zit in een 'goed' rusthuis wel degelijk in de prijs inbegrepen. De was deed bij ons met een beurtenrol iemand van de familie, dus ook deze kost verviel. Telefoon moet je inderdaad betalen, maar ook daar zijn mouwen aan te passen (goedkoop GSM-abonnement of zo). Haarkapper en pedicure / manicure konden via het rusthuis geregeld worden, dit tegen een gunsttarief dat maar een fractie bedraagt van een 'reguliere' kapper of pedicure.

Dus wat blijft er dan nog over ? Ik heb veel respect voor uw frustraties en je gaat me niet horen vertellen dat een rusthuis een lachertje is (ook niet financieel), maar je moet nu ook de toestand niet overdramatiseren. Uiteraard blijf ik de onderhoudsplicht een onrechtvaardig iets vinden.
Of dat nu gunsttarief is of niet, het blijft een vastgesteld feit...dat hun hele hebben en houwen (pensioen) al opgesoupeerd is aan de dagprijs.

Voor al de rest zijn ze nu afhankelijk van eventueel kinderen die hun ouders wat zakgeld geven om al dan niet eens de kapper te bezoeken...

In de veronderstelling dat ze ...kinderen hebben....en dat die op bezoek komen....en dat die zakgeld geven voor die extra's...naast de verplichte opleg aan het rusthuis....als die dan zelf al extra geld over hebben tenminste!
Oud 28 september 2009, 21:55   #92
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, in de meeste gevallen zijn het Gesco's, alleen de ouderen en de diensthoofden zijn ambtenaar. Het loon blijft idd hetzelfde (de eerste 2 weken toch), maar de vervanging moet betaald worden.

Bij onze studie gingen we uit van X aantal uren per voltijdse werknemer effectief gepresteerd (dus rekening houdend met verlof, ziekte, bijscholing, ....). Aan de hand daarvan werden er kopkes toegekend (zoveel werknemers voor x aantal residenten). Er werd rekening gehouden met een zware zorgbehoevendheid van 70% van de residenten. Er werd rekening gehouden met een bezettingsgraad van 92% (bij mensen die overlijden moet de familie de tijd krijgen om de kamer te ontruimen, een resident die in het ziekenhuis verblijft betaald minder, .........
Ik denk dat die studie eens moet overgedaan worden.
Ten eerste ik zie nauwelijks 1 kamer vrij ooit, wat me al meer naar 100 % bezetting neigt dan wat anders.
Ten tweede wat te verstaan onder zware zorgbehoevend?

En of dat allemaal een verhoging van 300 euro per maand verrechtvaardigd?
Ook voor de mensen die al vele jaren in afgeschreven kamertjes wonen waar het papier aan de muur nog ergens van in de jaren na de tweede wereldoorlog hangt.
Mensen die al in geen jaren noch bad, noch douche hebben gezien behalve een teiltje water op de kamer of een lavabo en die zich behelpen met een kakstoel en zonder pampers door het leven gaan (want niet alle ouderen zijn incontinent vergeet men al eens)
en zo verder....

Kweet niet, het lijkt me surrealistisch en gemanipuleerd zulke uitleg.

Laatst gewijzigd door Mambo : 28 september 2009 om 22:00.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 23:39   #93

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Afwezigen worden wel vervangen.

Citaat:
Vervanging voor verlof is ingecalculeerd bij de vaste crew.
Oud 29 september 2009, 17:48   #94
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In ieder normaal functionerend bedrijf zet men de uitgaven naar de hand van de inkomsten.
Zo en niet anders is normaal.

In een ocmw zetten ze inkomsten naar de hand van de uitgaven!
Daar berekenen ze (ruim) hun uitgaven en malen ze niet om de inkomsten. Desnoods moeten mensen die niks met die zaak te maken heeft maar bij wet verplicht worden hun eindeloos verzuim van potverteren bij te leggen.

Wat een bureaucratische verregaande arrogantie is me dat?
Oud 29 september 2009, 17:50   #95
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht

Idd: straks komt sinterklaas ook nog eens langs.
Oud 30 september 2009, 02:14   #96
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
In ieder normaal functionerend bedrijf zet men de uitgaven naar de hand van de inkomsten.

Daar berekenen ze (ruim) hun uitgaven en malen ze niet om de inkomsten. Desnoods moeten mensen die niks met die zaak te maken heeft maar bij wet verplicht worden hun eindeloos verzuim van potverteren bij te leggen.

Ik zou het toch niet zover gaan zoeken hoor! Zulke instellingen (op financieel vlak), steunen zich gewoon op vooropgestelde begrotingen, budgetten en prognoses. Ik zie eigenlijk niet goed in, waar U daar arrogantie in ziet? Dat de inschattingen te ruim zijn, hebben geen negatieve invloed. Dit alles zolang dat er niet een of ander corrupt spelletje aan gang is natuurlijk. Iedere uitgave dient rechtsgeldig verantwoord te worden. maar deze stukken duiden niet steeds op werkelijke onkosten in het voordeel van de 'sociale werking'.
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2009, 22:21   #97

Karma's schermafbeelding

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Karma : 1 oktober 2009 om 22:21.
Oud 1 oktober 2009, 22:22   #98
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat die studie eens moet overgedaan worden.
Ten eerste ik zie nauwelijks 1 kamer vrij ooit, wat me al meer naar 100 % bezetting neigt dan wat anders.
Ten tweede wat te verstaan onder zware zorgbehoevend?

En of dat allemaal een verhoging van 300 euro per maand verrechtvaardigd?
Ook voor de mensen die al vele jaren in afgeschreven kamertjes wonen waar het papier aan de muur nog ergens van in de jaren na de tweede wereldoorlog hangt.
Mensen die al in geen jaren noch bad, noch douche hebben gezien behalve een teiltje water op de kamer of een lavabo en die zich behelpen met een kakstoel en zonder pampers door het leven gaan (want niet alle ouderen zijn incontinent vergeet men al eens)
en zo verder....

Kweet niet, het lijkt me surrealistisch en gemanipuleerd zulke uitleg.
Mens stop toch met uit uwe nek te kletsen.
Ik heb hier cijfers van verschillende rustoorden.
Wij hebben de rustoorden zelfs met elkaar vergeleken.
Zet uw oogkleppen af en kijk naar de realiteit.
Vroeger had je veel residenten vanaf 70 jaar, nu is 80 jaar jong om in een rusthuis te gaan. Hoe ouder de mensen, hoe meer zorgbehoevend ze zijn.

En dat je niet weet wat zwaar zorgbehoevend is, spreekt meer tegen dan voor u.
Nooit gehoord van de CAD schalen waar mensen in categorien ingedeeld worden, van O tot A.
Oud 1 oktober 2009, 22:27   #99
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruggeman Bekijk bericht
Ik zou het toch niet zover gaan zoeken hoor! Zulke instellingen (op financieel vlak), steunen zich gewoon op vooropgestelde begrotingen, budgetten en prognoses. Ik zie eigenlijk niet goed in, waar U daar arrogantie in ziet? Dat de inschattingen te ruim zijn, hebben geen negatieve invloed. Dit alles zolang dat er niet een of ander corrupt spelletje aan gang is natuurlijk. Iedere uitgave dient rechtsgeldig verantwoord te worden. maar deze stukken duiden niet steeds op werkelijke onkosten in het voordeel van de 'sociale werking'.
Klopt helemaal.
Wij mogen tweemaandelijks de stukken inzien en we bespreken dan ook telkens alle problemen die zich voordoen. Ook de kamers die leegkomen, (volgens Mambo is dat nooit), maar de kamer van iemand die sterft wordt niet dezelfde dag terug ingenomen, die kamer blijft gewoonlijk een week leeg. Ik weet niet of de familie van de resident dan nog moet betalen (bij ons niet), het RIZIV betaald alvast niets meer voor die resident. Ook een resident die in het ziekenhuis verblijft betaald minder gedurende het verblijf, het RIZIV betaald dan helemaal niets meer.

Dit is een zware aderlating die doorgerekend wordt aan iedere resident.
Oud 1 oktober 2009, 22:28   #100
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dus dat zijn de inkomsten en daar moeten de residenten het maar mee doen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be