![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als bij ons iemand afwezig is (door ziekte of extra verlofdagen of zo) dan is er gewoon iemand minder en wordt die niet zomaar vervangen. Enkel bij langdurige afwezigheden en dan spreek ik vanaf minstens een maand (en dan vliegt de werknemer op ziekenkas) wordt er gezocht naar een plaatsvervanger. Dat is dikwijls de keiharde realiteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Langs de andere kant zijn dat allemaal bediendencontracten waar aanwezigheid of afwezigheid dus gewoon evenveel kost voor de werkgever...het ocmw in dit geval. En zoals Karma zegt, hun afwezigheid wordt niet vervangen...dus de ouderen hebben daar evenwel last van door verminderd personeel maar hun kostprijs blijft ondertussen wel even hoog als voorheen. Ik zeg het opnieuw, wie de rusthuizen eens van naderbij bekijkt zal enkel kunnen vaststellen dat het gaat over leveren van logies met minimale diensten en dat dit alles veel te duur verkocht wordt. Blijft het probleem dat de pensioenen lager liggen dan de dagprijzen in een rusthuis en dat dus die oude mensen zowel moreel als financieel gechanteerd worden. En hun kinderen ook nog eens.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 28 september 2009 om 10:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En wat betreft die beruchte drie verpleegsters die drie uur per dag per resident spenderen.
Beroepshalve werk ik soms in een rusthuis en idd af en toe komen ze met drie binnen voor verschoning en wat zorgen en dan moet ik al eens buiten op de gang wat wachten. Nu dat is dan telkens ongeveer 3 �* 5 minuten...en echt niks langer dan dat. Vraag ik me af waar al die overige uren zitten...of was dat voor een gans rusthuis die 3 uur? Dat zou kunnen kloppen ! Foefel en roefel terwijl we er op staan te kijken allemaal.
![]() |
#84 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De helft van uw zogenaamde supplementen is in het rusthuis dat ik ken, wel in de prijs inbegrepen. De kinesist valt net zoals de dokter onder de 'ziekenkas', waar de resident sowieso al de verplichte bijdrage voor betaalt (+ eventueel aanvullende bijdragen). De sondevoeding is ook inbegrepen. Als je toch veel moet bijbetalen voor geneesmiddelen enz. kom je uit op de maximumfactuur, dus boven een zeker persoonlijk aandeel, wordt dit aan de resident terugbetaald via de ziekenkas. Het incontinentiemateriaal zit in een 'goed' rusthuis wel degelijk in de prijs inbegrepen. De was deed bij ons met een beurtenrol iemand van de familie, dus ook deze kost verviel. Telefoon moet je inderdaad betalen, maar ook daar zijn mouwen aan te passen (goedkoop GSM-abonnement of zo). Haarkapper en pedicure / manicure konden via het rusthuis geregeld worden, dit tegen een gunsttarief dat maar een fractie bedraagt van een 'reguliere' kapper of pedicure. Dus wat blijft er dan nog over ? Ik heb veel respect voor uw frustraties en je gaat me niet horen vertellen dat een rusthuis een lachertje is (ook niet financieel), maar je moet nu ook de toestand niet overdramatiseren. Uiteraard blijf ik de onderhoudsplicht een onrechtvaardig iets vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Afwezigen worden wel vervangen. In het geval van het OCMW worden in eerste instatie meer uren toegekend per persoon, tot er een deftige vervanging is (meeste mensen werken deeltijds). Vervanging voor verlof is ingecalculeerd bij de vaste crew.
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij onze studie gingen we uit van X aantal uren per voltijdse werknemer effectief gepresteerd (dus rekening houdend met verlof, ziekte, bijscholing, ....). Aan de hand daarvan werden er kopkes toegekend (zoveel werknemers voor x aantal residenten). Er werd rekening gehouden met een zware zorgbehoevendheid van 70% van de residenten. Er werd rekening gehouden met een bezettingsgraad van 92% (bij mensen die overlijden moet de familie de tijd krijgen om de kamer te ontruimen, een resident die in het ziekenhuis verblijft betaald minder, .........
![]() |
![]() |
#89 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() tja, ze noemen dat Vraag & Aanbod hé.
Je kan steeds uw eigen rusthuis bouwen en goedkoop aanbieden
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is geen kwestie van goed of slecht, het is een kwestie dat de diensten welke aangeboden zijn minimalistisch zijn in verhouding tot de dagprijzen en dat die dagprijzen op hun beurt niet meer haalbaar zijn tot verhouding van hun pensioen. En daar zitten we dus met een serieus probleem. Een probleem dat iedereen heeft die meer huur moet betalen dan zijn inkomen groot is. Maar ouderen...zijn geblackmaild wat dat betreft...ze kunnen niet weg.
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor al de rest zijn ze nu afhankelijk van eventueel kinderen die hun ouders wat zakgeld geven om al dan niet eens de kapper te bezoeken... In de veronderstelling dat ze ...kinderen hebben....en dat die op bezoek komen....en dat die zakgeld geven voor die extra's...naast de verplichte opleg aan het rusthuis....als die dan zelf al extra geld over hebben tenminste!
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ten eerste ik zie nauwelijks 1 kamer vrij ooit, wat me al meer naar 100 % bezetting neigt dan wat anders. Ten tweede wat te verstaan onder zware zorgbehoevend? En of dat allemaal een verhoging van 300 euro per maand verrechtvaardigd? Ook voor de mensen die al vele jaren in afgeschreven kamertjes wonen waar het papier aan de muur nog ergens van in de jaren na de tweede wereldoorlog hangt. Mensen die al in geen jaren noch bad, noch douche hebben gezien behalve een teiltje water op de kamer of een lavabo en die zich behelpen met een kakstoel en zonder pampers door het leven gaan (want niet alle ouderen zijn incontinent vergeet men al eens) en zo verder.... Kweet niet, het lijkt me surrealistisch en gemanipuleerd zulke uitleg.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 28 september 2009 om 22:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In ieder normaal functionerend bedrijf zet men de uitgaven naar de hand van de inkomsten.
Zo en niet anders is normaal. In een ocmw zetten ze inkomsten naar de hand van de uitgaven! Daar berekenen ze (ruim) hun uitgaven en malen ze niet om de inkomsten. Desnoods moeten mensen die niks met die zaak te maken heeft maar bij wet verplicht worden hun eindeloos verzuim van potverteren bij te leggen. Wat een bureaucratische verregaande arrogantie is me dat?
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#96 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Europees Commissaris
|
![]() .
Laatst gewijzigd door Karma : 1 oktober 2009 om 22:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb hier cijfers van verschillende rustoorden. Wij hebben de rustoorden zelfs met elkaar vergeleken. Zet uw oogkleppen af en kijk naar de realiteit. Vroeger had je veel residenten vanaf 70 jaar, nu is 80 jaar jong om in een rusthuis te gaan. Hoe ouder de mensen, hoe meer zorgbehoevend ze zijn. En dat je niet weet wat zwaar zorgbehoevend is, spreekt meer tegen dan voor u. Nooit gehoord van de CAD schalen waar mensen in categorien ingedeeld worden, van O tot A.
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij mogen tweemaandelijks de stukken inzien en we bespreken dan ook telkens alle problemen die zich voordoen. Ook de kamers die leegkomen, (volgens Mambo is dat nooit), maar de kamer van iemand die sterft wordt niet dezelfde dag terug ingenomen, die kamer blijft gewoonlijk een week leeg. Ik weet niet of de familie van de resident dan nog moet betalen (bij ons niet), het RIZIV betaald alvast niets meer voor die resident. Ook een resident die in het ziekenhuis verblijft betaald minder gedurende het verblijf, het RIZIV betaald dan helemaal niets meer. Dit is een zware aderlating die doorgerekend wordt aan iedere resident.
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus dat zijn de inkomsten en daar moeten de residenten het maar mee doen?
![]() |