Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer barst België?
September 2009 0 0%
Oktober 2009 0 0%
Alleszins voor 1 januari 2010 2 2,50%
Alleszins voor de komende, federale verkiezingen 0 0%
In 2011 7 8,75%
In 2012 3 3,75%
Op 21 december 2012 5 6,25%
Tussen de federale en de deelstatelijke verkiezingen 0 0%
2014-2020 12 15,00%
2020-2035 10 12,50%
2035-2100 3 3,75%
Na 2100 1 1,25%
Na het jaar 3000 1 1,25%
Geen idee 18 22,50%
Nooit 18 22,50%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 september 2009, 18:54   #81
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

België zal barsten zodra we weten wie er het eerst was: de kip of het ei. Tenzij het ons niet kan schelen wie er het eerst was...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 18:55   #82
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
jij moet dringend Le Soir en La Libre beginnen lezen. het zijn wel degelijk ALLE Vlamingen die in hun ogen slecht zijn hoor. om te zwijgen van de RTBF natuurlijk.

trouwens, jij weet evengoed als een ander dat de Walen qua collaboratie in WOII niet echt moesten onderdoen voor de Vlamingen, mss zelfs integendeel. en als je ziet dat een notoir Vlamingenhater en dus per definitie racist als een Maingain in Franstalig België een held is, moeten ze daar niet te hoog van de toren blazen, vind ik.
Ik heb nooit beweerd dat de Waalse rexisten nooit hebben gecollaboreerd. Integendeel zelfs. Daar kan men toch moeilijk naast kijken. Maar een substantieel gedeelte van de toenmalige Vlaams-nationalisten ook.

Laatst gewijzigd door system : 29 september 2009 om 19:00.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 20:23   #83
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
België zal barsten zodra we weten wie er het eerst was: de kip of het ei. Tenzij het ons niet kan schelen wie er het eerst was...
*Pakt er een bord kaviaar bij, laat België barsten.*
Oud 29 september 2009, 21:08   #84
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

http://www.film-modusoperandi.be/

Een aanrader voor iedereen die méér wil weten over de collaboratie en de repressie in Belgique tijdens en na WOII.

Ik vermoed dat déze film nog niet op VRT 1 of Canvas is vertoond.

Indien mijn vermoeden klopt:

het is een echte schande!!!

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 21:46   #85
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
http://www.film-modusoperandi.be/

Een aanrader voor iedereen die méér wil weten over de collaboratie en de repressie in Belgique tijdens en na WOII.

Ik vermoed dat déze film nog niet op VRT 1 of Canvas is vertoond.

Indien mijn vermoeden klopt:

het is een echte schande!!!
belgische regimepers hé
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 22:00   #86
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Voor mij niet gelaten. Let echter wel, wanneer natuurlijk bepaalde politici telkens weer in de fout gaan, zoals Sauwens, die op een feestje was van het zeer twijfelachtige Sint-Maartensfonds, dan zijn het toch weer eens bepaalde Vlaams-nationalisten die blijkbaar de onzalige tijd niet achter zich hebben kunnen laten.

Daar al aan gedacht??
Wat is er nu eigenlijk mis met een liefdadigheidsorganisatie die arme oud-strijders bijstond die aan het oostfront hadden gevochten tegen het oprukkende kwaad van het communisme, en die graven van gevallen strijdmakkers onderhield in Oost-Europa? Als Britten of Canadezen hetzelfde doen voor hun oud-strijders noemen we dat een voorbeeld van opoffering. Of hebben die laatste misschien een oorlog gewonnen of zo?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 22:12   #87
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
belgische regimepers hé
Wat ik erg vreemd vind, is het feit dat VRT die film blijkbaar méé produceerde (geld ter beschikking stelde, of anders wel materieel/personeel).

Ook nogal wat andere Belgische instellingen ondersteunden de film.

Desondanks is die film weinig 'flatterend' voor het (toenmalige) establishment, en toont op niet mis te verstane wijze aan dat de repressie niet bepaald ondubbelzinnig tégen collaborateurs i.h.a. was gericht.

Kan iemand mij bevestigen dat die film tot nu toe nog niet op VRT1 of Canvas te zien was, of mij anders op m'n vingers tikken met bewijzen dat die film wèl al op één van de genoemde zenders werd vertoond?

Dank bij voorbaat,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 22:30   #88
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Iedere morgen zet in nerveus, met het hart van angst vervuld het Journaal op op Radio 1.

Iedere morgen weer bekruipt mij een niet miskenbare angst, schrik, ongehouden.....

Iedere morgen weer kan ik slechts minuten later, weer opgelucht adem halen...

Iedere morgen weer word ik gerustgesteld....

Iedere morgen weer stel ik vast dat België niet gebarsten is.....
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 06:58   #89
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Wat is er nu eigenlijk mis met een liefdadigheidsorganisatie die arme oud-strijders bijstond die aan het oostfront hadden gevochten tegen het oprukkende kwaad van het communisme, en die graven van gevallen strijdmakkers onderhield in Oost-Europa? Als Britten of Canadezen hetzelfde doen voor hun oud-strijders noemen we dat een voorbeeld van opoffering. Of hebben die laatste misschien een oorlog gewonnen of zo?
Ja ja. Zo kennen we u en uw kornuiten weer. Ze zullen nooit veranderen zeg ik altijd.
Oud 30 september 2009, 07:11   #90
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit beweerd dat de Waalse rexisten nooit hebben gecollaboreerd. Integendeel zelfs. Daar kan men toch moeilijk naast kijken. Maar een substantieel gedeelte van de toenmalige Vlaams-nationalisten ook.
en waarom zwijg jij nu opeens over Maingain??? je kan er toch niet naast kijken dat hij in Franstalig België een politicus is die aanvaardt wordt ondanks zijn extreem-racistisch gedachtengoed???
Oud 30 september 2009, 07:11   #91
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
België is al meer dan 180 jaar bezig met barsten.....

Het is stilaan een klucht aan het worden.
Het is een taaie tante.
Oud 30 september 2009, 07:32   #92
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Iedere morgen zet in nerveus, met het hart van angst vervuld het Journaal op op Radio 1.

Iedere morgen weer bekruipt mij een niet miskenbare angst, schrik, ongehouden.....

Iedere morgen weer kan ik slechts minuten later, weer opgelucht adem halen...

Iedere morgen weer word ik gerustgesteld....

Iedere morgen weer stel ik vast dat België niet gebarsten is.....
Gij moet een triestig leven hebben...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 07:53   #93
system
Banneling

Standaard

Citaat:
en waarom zwijg jij nu opeens over Maingain??? je kan er toch niet naast kijken dat hij in Franstalig België een politicus is die aanvaardt wordt ondanks zijn extreem-racistisch gedachtengoed???
Aan de figuur van Mangain maak ik niet meer veel woorden vuil. Mangain is een oen, die zich bovendien belangrijker voordoet dan hij in werkelijkheid is.
Oud 30 september 2009, 08:13   #94
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aan de figuur van Mangain maak ik niet meer veel woorden vuil. Mangain is een oen, die zich bovendien belangrijker voordoet dan hij in werkelijkheid is.
zijn stem is in Franstalig België (dus ook buiten Brussel) wel van tel. Als hij zegt dat de 3 burgemeesters moeten benoemd worden, staan alle Waalse politici in de rij om hem te steunen.
Oud 30 september 2009, 08:34   #95
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
System, er is gecollaboreerd in alle door de Duitsers bezette landen. En geen klein beetje. In Frankrijk stond gedurende jaren de meerderheid van de bevolking achter het zwaar collaborerende Vichy-regime van Pétain. De razzia's onder de Franse joden gebeurde met de zeer actieve medewerking van de Vichy-milities. De eerste maal dat een moedige Franse filmregisseur daarover openlijk een filmdocumentaire maakte was nog tijdens het presidentschap van generaal De Gaulle. De film heette "Le chagrin et la pitié" en werd in Frankrijk prompt verboden. Ze hebben die een tijd later toch vertoond op de B.R.T. Een heel ontnuchterend verhaal. Ook in Nederland is er een flinke collaboratie geweest, wat gedurende zeer veel jaren na de oorlog voor trauma's en syndromen heeft gezorgd. Maar daaromtrent laat ik eventuele commentaar liever over aan mijn Nederlandse vrienden. Er is naar mijn mening in Vlaanderen niet méér collaboratie geweest dan elders. Het specifieke aan de Vlaamse collaboratie was dat het voor een flink stuk geconcentreerd was bij mensen die reeds van vóór WO2 in opstand waren gekomen tegen la Belgique, toen nog in de eerste plaats om taal-culturele redenen. De wraak is na de bevrijding dan ook vooral gecoördineerd geweest vanuit Franstalige Brusselse kringen, onder leiding van de repressiehogepriester Walter Ganshof van der Meersch.

Laatst gewijzigd door quercus : 30 september 2009 om 08:36.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 08:48   #96
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zijn stem is in Franstalig België (dus ook buiten Brussel) wel van tel. Als hij zegt dat de 3 burgemeesters moeten benoemd worden, staan alle Waalse politici in de rij om hem te steunen.
En ook Reynders praat zijn visie na, en daarmee de hele MR...
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Reynders.jpg‎
Bekeken: 89
Grootte:  39,0 KB
ID: 56426  

lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 09:04   #97
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
System, er is gecollaboreerd in alle door de Duitsers bezette landen. En geen klein beetje. In Frankrijk stond gedurende jaren de meerderheid van de bevolking achter het zwaar collaborerende Vichy-regime van Pétain. De razzia's onder de Franse joden gebeurde met de zeer actieve medewerking van de Vichy-milities. De eerste maal dat een moedige Franse filmregisseur daarover openlijk een filmdocumentaire maakte was nog tijdens het presidentschap van generaal De Gaulle. De film heette "Le chagrin et la pitié" en werd in Frankrijk prompt verboden. Ze hebben die een tijd later toch vertoond op de B.R.T. Een heel ontnuchterend verhaal. Ook in Nederland is er een flinke collaboratie geweest, wat gedurende zeer veel jaren na de oorlog voor trauma's en syndromen heeft gezorgd. Maar daaromtrent laat ik eventuele commentaar liever over aan mijn Nederlandse vrienden. Er is naar mijn mening in Vlaanderen niet méér collaboratie geweest dan elders. Het specifieke aan de Vlaamse collaboratie was dat het voor een flink stuk geconcentreerd was bij mensen die reeds van vóór WO2 in opstand waren gekomen tegen la Belgique, toen nog in de eerste plaats om taal-culturele redenen. De wraak is na de bevrijding dan ook vooral gecoördineerd geweest vanuit Franstalige Brusselse kringen, onder leiding van de repressiehogepriester Walter Ganshof van der Meersch.
Ja maar goed en nogmaals: als men terecht opkomt voor zijn rechten, dan moet men dat nooit doen met de hulp van een invaller of bezetter. Zo hadden de 'passivisten' in de Vlaamse Beweging tijdens de Eerste Wereldoorlog gelijk. Zij oordeelden dat men de (Vlaamse) strijd moest opschorten tijdens de oorlog en niet moest samenwerken met de bezettende Duitsers om de Vlaamse rechten te bekomen. De gekende 'activisten' dachten er anders over. Zij hadden ongelijk en dat bleek achteraf ook. En kon men die misstap van de activisten tijdens WO I van de ene kant nog begrijpen, goedkeuren kon men het niet. Maar wat erger is, diezelfde Vlaams-nationalisten, met vaak als boegbeelden dezelfde activisten uit WO I ( Borms, Wies Moens en Co) begaan de fout opnieuw tijdens de WO II. Ze gaan wéér de collaboratie in met ditmaal de Duitse nazi-invallers. En dat heeft zeer nadelige gevolgen had voor de geloofwaardigheid van de Vlaams-nationalisten. Nog lange tijd nadien bleef het symbool van de Vlaamse-Leeuw synoniem voor collaboratie. En blijkbaar zijn er nog altijd een aantal Vlaams-nationalisten die met heimwee terugdenken aan 'die gute alten Zeit'.

Laatst gewijzigd door system : 30 september 2009 om 09:28.
Oud 30 september 2009, 09:08   #98
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar goed en nogmaals: als men terecht opkomt voor zijn rechten, dan moet men dat nooit doen met de hulp van een invaller of bezetter. Zo hadden de passivisten in de Vlaamse Beweging tijdens de Eerste Wereldoorlog gelijk. Zij oordeelden dat men de (Vlaamse) strijd moest opschorten tijdens de oorlog en niet moest samenwerken met de bezettende Duitsers om de Vlaamse rechten te bekomen. De gekende 'activisten' dachten er anders over. Zij hadden ongelijk en dat bleek achteraf ook. En kon men die misstap van de activisten misschien nog begrijpen, goedkeuren kon men ze niet. Maar wat erger is, diezelfde Vlaams-nationalisten, met vaak als boegbeeld dezelfde activisten uit WO I ( Borms, Wies Moens en Co) begaan de fout opnieuw tijdens de WO II. Zijn gaan wéér de collaboratie in met dit maal de Duitse nazi-invallers. En dat heeft zeer nadelige gevolgen had voor de geloofwaardigheid van de Vlaams-nationalisten. Nog lange tijd nadien bleef het symbool van de Vlaamse-Leeuw synoniem voor collaboratie. En blijkbaar zijn er nog altijd een aantal Vlaams-nationalisten die met heimwee terugdenken aan 'die gute alten Zeit'.
Geef toe: de activisten in WOI hadden alleen maar ongelijk omdat de Duitsers de oorlog verloren hebben. Waren de Duitsers gewonnen, dan was de zaak helemaal anders geweest.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 09:16   #99
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Geef toe: de activisten in WOI hadden alleen maar ongelijk omdat de Duitsers de oorlog verloren hebben. Waren de Duitsers gewonnen, dan was de zaak helemaal anders geweest.
U begrijpt het niet helemaal volgens mij. Het gaat om het principe: men werkt niet samen met de invaller. En in die zin hadden de passivisten overschot van gelijk. Want nadien is duidelijk gebleken dat de schadelijke gevolgen van herhaalde collaboratie met de vijand door bekende Vlaams-nationalisten (die hun achterban meezogen in de collaboratie) uiterst nadelig geweest is voor de 'Vlaamse zaak'.

Laatst gewijzigd door system : 30 september 2009 om 09:20.
Oud 30 september 2009, 12:33   #100
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U begrijpt het niet helemaal volgens mij. Het gaat om het principe: men werkt niet samen met de invaller. En in die zin hadden de passivisten overschot van gelijk. Want nadien is duidelijk gebleken dat de schadelijke gevolgen van herhaalde collaboratie met de vijand door bekende Vlaams-nationalisten (die hun achterban meezogen in de collaboratie) uiterst nadelig geweest is voor de 'Vlaamse zaak'.
Was de Vlaamse zaak dan wel vooruit geholpen geweest zou zijn indien men in WO I niet met de Duitsers had samengewerkt? Denk eraan dat de Vlamingen die aan het IJzerfront meevochten voor de bevrijding van België en gepaaid werden met de belofte dat ze na de overwinning niet vergeten zouden worden, nadien van de Belgische staat ook een mes in de rug geduwd kregen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be