Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2009, 21:53   #81
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
achter ieder gevel huist een mens dat denkt en soms ook voel..
Ha, die raid was educatief bedoeld. Zoiets als een portie billenkoek bij een stout kindje.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 22:04   #82
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
achter ieder gevel huist een mens dat denkt en soms ook voel..
Ge gaat veel mensen doen meedenken en meevoelen door dingen kapot te maken.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 07:54   #83
Linkiewinkie
Vreemdeling

Linkiewinkie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloedverwant Bekijk bericht
En het ergst van al is nog dat het gros van de negatieve reacties als altijd komen van mensen die theoretisch gezien wel de kant van de illegalen kiezen, maar in werkelijkheid geen poot uitsteken.
Ofwel ben je voor open grenzen en kan inderdaad niemand illegaal zijn ofwel aanvaard je zekere beperkingen (bvb. de voorwaarde om asiel te krijgen) om te bepalen wie hier mag verblijven en wie gesteund wordt door de overheid.

Als je de beperkingen aanvaardt volgt daaruit ook het gevolg dat mensen die niet aan de voorwaarden voldoen het land uitgezet worden of hier "illegaal" zijn.

Ondanks de steun van linkse organisaties aan "sans-papiers" in hun strijd voor regularisatie heb ik LSP, PVDA, ... nog nooit horen verklaren dat ze voor open grenzen zijn. Dat zijn voor mij 2 verschillende zaken.

En "niets doen" is in deze afhankelijk van de context want iedere belastingbetaler betaalt sowieso mee aan de opvang van asielzoekers, illegalen, dringende medische hulpverlening, ...
Linkiewinkie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 09:52   #84
bloedverwant
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkiewinkie Bekijk bericht
Ofwel ben je voor open grenzen en kan inderdaad niemand illegaal zijn ofwel aanvaard je zekere beperkingen (bvb. de voorwaarde om asiel te krijgen) om te bepalen wie hier mag verblijven en wie gesteund wordt door de overheid.

Als je de beperkingen aanvaardt volgt daaruit ook het gevolg dat mensen die niet aan de voorwaarden voldoen het land uitgezet worden of hier "illegaal" zijn.

Ondanks de steun van linkse organisaties aan "sans-papiers" in hun strijd voor regularisatie heb ik LSP, PVDA, ... nog nooit horen verklaren dat ze voor open grenzen zijn. Dat zijn voor mij 2 verschillende zaken.

En "niets doen" is in deze afhankelijk van de context want iedere belastingbetaler betaalt sowieso mee aan de opvang van asielzoekers, illegalen, dringende medische hulpverlening, ...
Met andere woorden, jullie volgen de hypocriete politiek die ook door SP.a wordt gevolgd. Als je tegen open grenzen bent, dan moet je consequent zijn. Dan moet je mensen effectief deporteren van zodra hun assielaanvraag verworpen is.

Maar nee, daar hebben jullie de ballen niet voor. Laat ze hier eerst 10 jaar wonen, zonder paspoort, zonder werk, in volstrekte onzekerheid. En beslis dan quasi willekeurig wie er mag blijven en wie er weg moet.

Op theoretisch vlak snap ik trouwens niet hoe internationalisten als LSP en de PVDA tegen open grenzen kunnen zijn. Nog afgezien van het feit dat die grenzen pure klassenjusititie zijn: als rijke Westerling kan ik naar zowat elk land op reis gaan, ik kan er een visum aanvragen, etcetera. Ze zullen mij graag zien komen. Maar o wee als je dat als arme uit een derdewereldland probeert, dan telt dat economische argument plots niet meer.
Oud 21 oktober 2009, 12:03   #85
Linkiewinkie
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Met andere woorden, jullie volgen de hypocriete politiek die ook door SP.a wordt gevolgd. Als je tegen open grenzen bent, dan moet je consequent zijn. Dan moet je mensen effectief deporteren van zodra hun assielaanvraag verworpen is.

Maar nee, daar hebben jullie de ballen niet voor. Laat ze hier eerst 10 jaar wonen, zonder paspoort, zonder werk, in volstrekte onzekerheid. En beslis dan quasi willekeurig wie er mag blijven en wie er weg moet.

Op theoretisch vlak snap ik trouwens niet hoe internationalisten als LSP en de PVDA tegen open grenzen kunnen zijn. Nog afgezien van het feit dat die grenzen pure klassenjusititie zijn: als rijke Westerling kan ik naar zowat elk land op reis gaan, ik kan er een visum aanvragen, etcetera. Ze zullen mij graag zien komen. Maar o wee als je dat als arme uit een derdewereldland probeert, dan telt dat economische argument plots niet meer.
Ten eerste, dit is mijn persoonlijke mening. Mogelijks zijn er wel een hoop mensen binnen LSP en PVDA die voor open grenzen zijn.
Alleen heb ik geen enkele partij ooit duidelijk horen zeggen : open de grenzen, iedereen welkom !

Het gaat hier niet over de mobiliteit van iemand. Het gaat dan ook niet op om een westerse toerist op doorreis of met financiële mogelijkheden om zich in het buitenland te vestigen te vergelijken met iemand die naar Europa komt op zoek naar een beter leven en daarbij beroep doet op sociale voorzieningen. Voor mijn part mag hier iedereen op verlof komen en je kan het mensen ook niet verwijten dat ze het beter willen hebben voor zichzelf en hun kinderen.

Logisch gezien zou je inderdaad akkoord moeten gaan met deportatie als je het niet eens bent met de idee van open grenzen.
Menselijk gezien is dat een heel andere kwestie waardoor men zich nu beperkt tot een bevel om het grondgebied te verlaten, gesloten centra, medische dringende hulpverlening toekent , ... . Grond van de zaak is dat men nu verwacht dat mensen het zelf aftrappen uit miserie zodat men niet hoeft te "deporteren".

U mag mij hypocrisie verwijten ik hou het er eerder op dat ik mijn mening hier nog niet over heb kunnen vaststellen.
Oud 21 oktober 2009, 13:06   #86
bloedverwant
Schepen

Standaard

Citaat:
Ten eerste, dit is mijn persoonlijke mening. Mogelijks zijn er wel een hoop mensen binnen LSP en PVDA die voor open grenzen zijn.
Alleen heb ik geen enkele partij ooit duidelijk horen zeggen : open de grenzen, iedereen welkom !

Het gaat hier niet over de mobiliteit van iemand. Het gaat dan ook niet op om een westerse toerist op doorreis of met financiële mogelijkheden om zich in het buitenland te vestigen te vergelijken met iemand die naar Europa komt op zoek naar een beter leven en daarbij beroep doet op sociale voorzieningen. Voor mijn part mag hier iedereen op verlof komen en je kan het mensen ook niet verwijten dat ze het beter willen hebben voor zichzelf en hun kinderen.

Logisch gezien zou je inderdaad akkoord moeten gaan met deportatie als je het niet eens bent met de idee van open grenzen.
Menselijk gezien is dat een heel andere kwestie waardoor men zich nu beperkt tot een bevel om het grondgebied te verlaten, gesloten centra, medische dringende hulpverlening toekent , ... . Grond van de zaak is dat men nu verwacht dat mensen het zelf aftrappen uit miserie zodat men niet hoeft te "deporteren".

U mag mij hypocrisie verwijten ik hou het er eerder op dat ik mijn mening hier nog niet over heb kunnen vaststellen.
Ik heb het hier niet over "Westerse toeristen op verlof". Er zijn voorbeelden genoeg van rijke Westerlingen die zich in zo'n derdewereldland gevestigd hebben, een rijke villa gekocht hebben enzovoort. Dat is een mogelijkheid.
Een arme daarentegen heeft die optie niet. Die moet blijven waar hij is. Althans volgens de huidige heersende logica.

Mensen hebben de neiging om op zoek te gaan naar een beter leven. De huidige migratiepolitiek in België ontzegt mensen dat betere leven. Want o wee, dan gaat de werkloosheid omhoog, dan gaan er hier banen verloren, de levensstandaard zakt etcetera. Allemaal schone schijn om de waarheid niet te hoeven uitsprekn: die mensen zijn hier niet welkom, want ze zijn arm.

U kunt wel zeggen dat u "uw mening daarover nog niet hebt kunnen vaststellen". Maar voor zover ik kan zien is er maar één houding die links tegenover die hele problematiek kan aannemen.
Oud 22 oktober 2009, 04:09   #87
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Ha, die raid was educatief bedoeld. Zoiets als een portie billenkoek bij een stout kindje.
absoluut
Oud 22 oktober 2009, 09:55   #88
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Stel eens een betere voor?
Dit is niet om je af te kraken ofzo, ik ben serieus geïnteresseerd in een betere strategie. Momenteel wordt er vanalles gedaan, de vreedzame protesten hebben er al voor gezorgd dat er geen minderjarigen meer mogen opgesloten worden (de realiteit is natuurlijk anders). Maar daardoor is natuurlijk een deel van de protestbeweging buiten de muren ermee gestopt.
Voor de moment heb je mensen die regelmatig vreedzaam en legaal betogen voor de deportatiecentra. Je hebt mensen die vreedzaam en direct actievoeren door deze centra te blokkeren en uitwijzingen te voorkomen. Je hebt mensen, die vanbinnenuit in opstand komen en effectief hun gevangenis slopen. En nu heb je ook mensen die proberen de bouw van een nieuw centrum 'voor moeilijke gevallen' te saboteren. Dat gebeurt op de werf zelf (niet zo gemakkelijk, want het ligt midden in de velden, vlak naast de camera's van 127bis) en nu dus ook bij het bouwbedrijf zelf.

Persoonlijk denk ik dat al deze facetten noodzakelijk zijn.

EDIT: er wordt ook een beweging met netwerken opgezet, maar er moet ook iets gebeuren, schade toebrengen aan het bedrijf dat dit centrum bouwt lijkt me niet eens zo'n slechte actie.
Terrorisme is als taktiek altijd te verwerpen. Zelfs in zijn meest 'onschuldige' vorm.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 09:59   #89
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Terrorisme is als taktiek altijd te verwerpen. Zelfs in zijn meest 'onschuldige' vorm.
Wie zijn de teroristen?Diegenen die opsluiten of deze die dit aanklagen?
Oud 22 oktober 2009, 10:49   #90
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wie zijn de teroristen?Diegenen die opsluiten of deze die dit aanklagen?
Ach, ach.

Degenen die opsluiten kun je terroristen noemen.

Van degenen die dat aanklagen is de overgrote meerderheid géén terrorist. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat de die overgrote meerderheid terroristische acties als die waar deze thread over gaat verwerpt en er hoegenaamd niet mee geassocieerd wil worden.

Terrorisme is een aktiemiddel dat o.a. door ongeduldige kleinburgertjes gehanteerd wordt. Om de 'domme massa' 'wakker te schoppen'. Die kleinburgertjes wentelen zich graag in het grote gelijk dat ze met hun minuscule groupuscules natuurlijk hebben. Uiteindelijk hebben ze niet enkel minachting voor het establishment waar ze tegen pretenderen te zijn of voor de 'domme massa' voor wie ze pretenderen te strijden, maar ook voor iedereen die simpelweg niet akkoord is met hun gekozen aktiemiddel.

Dat alles uiteraard tot ze afstuderen, hun haar knippen en een job zoeken...
Oud 22 oktober 2009, 11:23   #91
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is toch een beetje een verschil tussen sabotage en terrorisme.

Oja, en ik heb al lang een job en m'n haar geknipt.

Maar goed, doe nu is iets constructief, stel eens iets voor wat volgens jouw wél effectief is. Of beter nog, zet het niet hier, maar bedenk een goede tactiek en werk hem zelf uit.
Klinkt dat niet beter als een beetje kritiek zitten geven?
Oud 22 oktober 2009, 11:52   #92
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er is toch een beetje een verschil tussen sabotage en terrorisme.

Oja, en ik heb al lang een job en m'n haar geknipt.

Maar goed, doe nu is iets constructief, stel eens iets voor wat volgens jouw wél effectief is. Of beter nog, zet het niet hier, maar bedenk een goede tactiek en werk hem zelf uit.
Klinkt dat niet beter als een beetje kritiek zitten geven?
Wat wel effectief is? Een voldoende grote beweging op poten zetten. Daar mensen voor overtuigen met argumenten.
Daarvoor zijn twee dingen zeker nodig:
  • argumenten
  • genoeg vertrouwen in 'de domme massa' om ze te willen overtuigen met die argumenten
Een sabotageactie waarbij personeelsleden met geweld bedreigd moeten worden om ze koest te houden voor de duur van de actie noem ik overigens terrorisme.

Verder blijf ik bij mijn standpunt wat betreft de ongeduldige kleinburgertjes. Al mag u het karikaturale uit mijn vorige post best wegdenken. Aan de grond van de zaak verandert dat niets.
Oud 22 oktober 2009, 11:58   #93
An Arkos
Minister

Standaard

Citaat:
Wat wel effectief is? Een voldoende grote beweging op poten zetten. Daar mensen voor overtuigen met argumenten.
Daarvoor zijn twee dingen zeker nodig:
  • argumenten
  • genoeg vertrouwen in 'de domme massa' om ze te willen overtuigen met die argumenten
Meerdere mensen zijn daarmee dan ook bezig, ik neem aan dat jij daarbij zit?

Citaat:
Een sabotageactie waarbij personeelsleden met geweld bedreigd moeten worden om ze koest te houden voor de duur van de actie noem ik overigens terrorisme.
De krantenberichten verschillen van 'personeelsleden werden bedreigd' tot 'personeelsleden werd verteld dat hen niets zou overkomen'. En de media hebben altijd gelijk.

Citaat:
Verder blijf ik bij mijn standpunt wat betreft de ongeduldige kleinburgertjes. Al mag u het karikaturale uit mijn vorige post best wegdenken. Aan de grond van de zaak verandert dat niets.
Typische ziekte van de linkerzijde, als je geen argumenten meer hebt ga je de andere beschuldigen van kleinburgerlijkheid.

Laatst gewijzigd door An Arkos : 22 oktober 2009 om 11:59.
An Arkos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 13:23   #94
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Meerdere mensen zijn daarmee dan ook bezig, ik neem aan dat jij daarbij zit?
neem jij maar aan wat je wil. Maar als ik de thread nog eens overloop merk ik dat de discussie helemaal niet over mij ging.

Citaat:
De krantenberichten verschillen van 'personeelsleden werden bedreigd' tot 'personeelsleden werd verteld dat hen niets zou overkomen'. En de media hebben altijd gelijk.
Mensen vertellen dat hen niets zou overkomen als ze rustig op hun stoel blijven zitten (dat is namelijk de volledige versie van wat in de media stond) is mensen bedreigen. Hoe je het ook draait en keert. En het is niet omdat de media niet altijd gelijk hebben dat ze altijd liegen.

Citaat:
Typische ziekte van de linkerzijde, als je geen argumenten meer hebt ga je de andere beschuldigen van kleinburgerlijkheid.
Van jou heb ik ook nog niet veel argumenten gelezen.

Je hebt tot nu toe in je antwoorden op mijn posts:
  • geprobeerd de discussie af te leiden naar een beoordeling van mijn eventueel engament
  • d.m.v. een semantisch spelletje en een klassieker over de media geprobeerd de gevolgen van de actie voor de aanwezige personeelsleden te minimaliseren
Maar een argument over het nut en/of de noodzaak van deze actie heb ik nog niet gezien.
Oud 22 oktober 2009, 13:30   #95
Linkiewinkie
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Mensen hebben de neiging om op zoek te gaan naar een beter leven. De huidige migratiepolitiek in België ontzegt mensen dat betere leven. Want o wee, dan gaat de werkloosheid omhoog, dan gaan er hier banen verloren, de levensstandaard zakt etcetera. Allemaal schone schijn om de waarheid niet te hoeven uitsprekn: die mensen zijn hier niet welkom, want ze zijn arm.
Je kan niet verwachten dat iedere arme migrant ter wereld welkom is in een uitgebouwd systeem van sociale zekerheid. Dan klapt het in elkaar.
Op deze moment is het idd een oneerlijk systeem maar degenen die het lukt om hier te geraken en te overleven hebben op termijn met een regularisatie een mogelijkheid om hier te blijven, werk te vinden, ...

Een systeem van open grenzen heeft maar kans als iedereen het recht heeft hier te komen werken maar zal ook helemaal niks van sociale steun ontvangen voor ie het door werken heeft opgebouwd (geen opvang in asielcentra, geen onderwijs voor kinderen, geen dringende medische hulpverlening, geen hulpverlening die door de overheid gesubsidieerd worden, ... ). Waarschijnlijk moet ie dan nog gaan betalen voor een deportatie per vliegtuig.
Oud 22 oktober 2009, 13:32   #96
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Wat een zielig gedoe.
Oud 22 oktober 2009, 15:28   #97
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

De stadstaten in N-Italië hadden in de bloeitijd (renaissance en zo) ook een grote aantrekkingskracht op rijkdom- en gelukszoekers.
velen hadden een simpele regeling: iedere vreemdeling in de stad mocht er slechts blijven als die een 'garanteerder' had; een stadbewoner die met zijn lijf en bezittingen garant stond voor deze vreemdeling.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 19:06   #98
bloedverwant
Schepen

Standaard

Citaat:
Je kan niet verwachten dat iedere arme migrant ter wereld welkom is in een uitgebouwd systeem van sociale zekerheid. Dan klapt het in elkaar.
Op deze moment is het idd een oneerlijk systeem maar degenen die het lukt om hier te geraken en te overleven hebben op termijn met een regularisatie een mogelijkheid om hier te blijven, werk te vinden, ...

Een systeem van open grenzen heeft maar kans als iedereen het recht heeft hier te komen werken maar zal ook helemaal niks van sociale steun ontvangen voor ie het door werken heeft opgebouwd (geen opvang in asielcentra, geen onderwijs voor kinderen, geen dringende medische hulpverlening, geen hulpverlening die door de overheid gesubsidieerd worden, ... ). Waarschijnlijk moet ie dan nog gaan betalen voor een deportatie per vliegtuig.
Met andere woorden: het is een oneerlijk systeem, dat in elkaar stuikt van zodra het op zijn fouten wordt gewezen, en dus moeten we de fouten verzwijgen.
Oud 22 oktober 2009, 20:41   #99
An Arkos
Minister

Standaard

Citaat:
neem jij maar aan wat je wil. Maar als ik de thread nog eens overloop merk ik dat de discussie helemaal niet over mij ging.
Je zegt dat dit een slechte tactiek is en dat er betere tactieken zijn, wel die andere tactieken worden ook toegepast, en waarschijnlijk zelfs door de mensen die het bouwkantoor hebben bezocht.

Citaat:
Mensen vertellen dat hen niets zou overkomen als ze rustig op hun stoel blijven zitten (dat is namelijk de volledige versie van wat in de media stond) is mensen bedreigen. Hoe je het ook draait en keert. En het is niet omdat de media niet altijd gelijk hebben dat ze altijd liegen.
Ik neem aan dat die mensen gechockeerd zijn, de mensen die dagelijks worden opgesloten in centra omdat ze een verkeerd kleurtje hebben en eruit gepikt worden bij identiteitscontroles zijn waarschijnlijk ook geschockeerd, maar bon, je hebt een punt.

Citaat:
Van jou heb ik ook nog niet veel argumenten gelezen.

Je hebt tot nu toe in je antwoorden op mijn posts:
  • geprobeerd de discussie af te leiden naar een beoordeling van mijn eventueel engament
  • d.m.v. een semantisch spelletje en een klassieker over de media geprobeerd de gevolgen van de actie voor de aanwezige personeelsleden te minimaliseren
Maar een argument over het nut en/of de noodzaak van deze actie heb ik nog niet gezien.
Jouw engagement vind ik vrij relevant in deze kwestie, het is gemakkelijk langs de zijlijn commentaar te geven, het is niet zo gemakkelijk echt een verschil te maken.
Het nut en de noodzaak van deze actie lijken me vrij duidelijk, de bouw van dit nieuw centrum is een misdaad. Die moet gestopt worden en dara zijn meerdere manieren voor, blokkades, petities, mobilisaties, bezettingen, sabotage en trashraids.
Oud 23 oktober 2009, 09:13   #100
Linkiewinkie
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Met andere woorden: het is een oneerlijk systeem, dat in elkaar stuikt van zodra het op zijn fouten wordt gewezen, en dus moeten we de fouten verzwijgen.
Oneerlijk idd, maar de fouten zul je me moeten verduidelijken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be