Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2009, 23:46   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Er zijn altijd vrijzinnige Vlaamse Liberalen geweest. Jan Frans Willems was er meer dan vermoedelijk een prototype van. Alleen, de Vlaamse Beweging was uitgesproken en zelfs fanatiek katholiek. In zijn tijd reeds en lang erna.
Er zijn natuurlijk ook Vlaamsgezinde liberalen geweest (dat wordt door mij nergens ontkend); wel onderstreep ik dat het gros van de liberalen in die tijd belgicistisch en franskiljons was.

U miskent de toenmalige verscheidenheid in de Vlaamse Beweging uit de 19e eeuw. Ik kan alleen concluderen dat u weer eens vervalt in sloganeske taal, omdat u juist geen goed zicht op de toenmalige toestand heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 23:52   #82
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er zijn natuurlijk ook Vlaamsgezinde liberalen geweest (dat wordt door mij nergens ontkend); wel onderstreep ik dat het gros van de liberalen in die tijd belgicistisch en franskiljons was.

U miskent de toenmalige verscheidenheid in de Vlaamse Beweging uit de 19e eeuw. Ik kan alleen concluderen dat u weer eens vervalt in sloganeske taal, omdat u juist geen goed zicht op de toenmalige toestand heeft.
Neen, dat is niet zo. Dat is een cliché. De Vlaamse Liberalen stemden vaak op de Liberale Partij. Op lokale mandatarissen. En die waren zeker niet allemaal franskiljon. Meer nog, bij de katholieken in die tijd waren er volgens mij meer franskiljon. De bisschoppen en hoge clerus op de eerste plaats zelfs. Zo weten we dat in de tijd van 'paster' Daens, hij niet zou verkozen zijn geworden moesten ook geen liberalen op hem gestemd hebben; Nochtans, Daens was zeker geen franskiljon.

Laatst gewijzigd door system : 21 november 2009 om 23:54.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 23:57   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat is niet zo. Dat is een cliché. De Vlaamse Liberalen stemden vaak op de Liberale Partij. Op lokale mandatarissen. En die waren zeker niet allemaal franskiljon. Meer nog, bij de katholieken in die tijd waren er volgens mij meer franskiljon. De bisschoppen en hoge clerus op de eerste plaats zelfs. Zo weten we dat in de tijd van 'paster' Daens, hij niet zou verkozen zijn geworden moesten ook geen liberalen op hem gestemd hebben; Nochtans, Daens was zeker geen franskiljon.
Dat is helemaal geen cliché. Ik heb net het boek "La Flandre aux Flamands" van Stéphany uitgelezen. Uit dit boek - een Franstalige zienswijze op heel de Vlaamse ontvoogding - blijkt heel duidelijk dat de liberalen heel sterk belgicistisch waren, en dat slechts enkelingen binnen de toenmalige liberale partij enige Vlaamsvoelendheid hadden.
Oud 22 november 2009, 00:12   #84
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal geen cliché. Ik heb net het boek "La Flandre aux Flamands" van Stéphany uitgelezen. Uit dit boek - een Franstalige zienswijze op heel de Vlaamse ontvoogding - blijkt heel duidelijk dat de liberalen heel sterk belgicistisch waren, en dat slechts enkelingen binnen de toenmalige liberale partij enige Vlaamsvoelendheid hadden.
De liberale vrijzinnige vlaamsgzinde vereniging zoals 't zal wel gaan werd reeds opgericht in 1852. Het liberale vlaamsgezinde Willemsfonds werd in 1851 opgericht. De liberale vlaamsgezinde vrijzinnige krant 'Het Laatste Nieuws' werd in 1888 opgericht. Het gros van kiezerspubliek van de Liberale Partij was zeker niet franskiljon. Die zaten minstens evenveel bij de katholieken.

Laatst gewijzigd door system : 22 november 2009 om 00:24.
Oud 22 november 2009, 00:17   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De liberale vrijzinnige vlaamsgzinde vereniging zoals 't zal wel gaan werd reeds opgericht in 1852 opgericht. Het liberale vlaamsgezinde Willemsfonds werd in 1851 opgericht. De liberale vlaamsgezinde vrijzinnige krant 'Het Laatste Nieuws' werd in 1888 opgericht. Het gros van kiezerspubliek van de Liberale Partij was zeker niet franskiljon. Die zaten minstens evenveel bij de katholieken.
Waarmee u dus uw eerdere stelling over de vrijzinnige aanwezigheid in de Vlaamse Beweging zelf ontkracht.
Oud 22 november 2009, 00:21   #86
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarmee u dus uw eerdere stelling over de vrijzinnige aanwezigheid in de Vlaamse Beweging zelf ontkracht.
Ik ontkracht niets. Dat was een geïsoleerd vlaamsgezind vrijzinnig eiland in de oerkatholieke Vlaamse Beweging. Nauwelijks erkend, laat staan geduld. In die tijd immers werden vrijzinnige liberalen door de katholieken gemeden als de pest.

___ ___

Laatst gewijzigd door system : 22 november 2009 om 00:23.
Oud 22 november 2009, 00:26   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ontkracht niets. Dat was een geïsoleerd vlaamsgezind vrijzinnig eiland in de oerkatholieke Vlaamse Beweging. Nauwelijks erkend, laat staan geduld. In die tijd immers werden vrijzinnige liberalen door de katholieken gemeden als de pest.

___ ___
Jawel, u ontkracht uw eigen beoordeling over de houding van de toenmalige katholieken. Vrijzinnigen waren niet dermate doorwegend in de Vlaamse Beweging in vergelijking met de katholieken. Vandaar de gevolgde politieke weg.
Oud 22 november 2009, 00:36   #88
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jawel, u ontkracht uw eigen beoordeling over de houding van de toenmalige katholieken. Vrijzinnigen waren niet dermate doorwegend in de Vlaamse Beweging in vergelijking met de katholieken. Vandaar de gevolgde politieke weg.
Mijn bovenstaande antwoorden bevestigen integendeel wat ik stelde. Dat de vrijzinnigen Vlaamsgezinden er altijd zijn geweest, maar dat ze in de praktijk buitengesloten werden. En dit omdat de Vlaamse Beweging in essentie een katholieke beweging was, waar vrijzinnigen niet veel in de pap mochten te brokken hebben.

En dat wordt heel duidelijk en zonder omwegen gesymboliseerd , hoog en wijd, door het symbool op de IJzertoren: AVV-VVK. Het kan moeilijk duidelijker. Al de figuren die men aan de toenmalige (vlaamsgezinde) jeugd als voorbeeld stelde, zoals Alfred Rodenbach, Wies Moens, Borms, Cyriel Verschaeve, Daels, Priester Poppe, Pater Calewaert, enz, waren door en door (meestal zeer conservatieve) katholieke voortrekkers.

Laatst gewijzigd door system : 22 november 2009 om 00:42.
Oud 22 november 2009, 00:42   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn bovenstaande antwoorden bevestigen integendeel wat ik stelde. Dat de vrijzinnigen Vlaamsgezinden er altijd zijn geweest, maar dat ze in de praktijk buitengesloten werden. En dit omdat de Vlaamse Beweging in essentie een katholieke beweging was, waar vrijzinnigen niet veel in de pap mochten te brokken hebben.

En dat wordt heel duidelijk en zonder omwegen gesymboliseerd , hoog en wijd, door het symbool op de IJzertoren: AVV-VVK. Het kan moeilijk duidelijker. Al de figuren die men aan de toenmalige (vlaamsgezinde) jeugd als voorbeeld stelde, zoals Alfred Rodenbach, Wies Moens, Cyriel Verschaeve, Daels, Priester Poppe, Pater Calewaert, enz, waren door en door (meestal zeer conservatieve) katholieke voortrekkers.
In tegenstelling tot bepaalde strijdende vrijzinnigen nu hadden Vlaamsgezinde vrijzinnigen tijden het interbellum geen moeite met de IJzertoren als symbool. In de Frontpartij zaten heus niet allemaal katholieken, wel integendeel.
Oud 22 november 2009, 00:47   #90
system
Banneling

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot bepaalde strijdende vrijzinnigen nu hadden Vlaamsgezinde vrijzinnigen tijden het interbellum geen moeite met de IJzertoren als symbool. In de Frontpartij zaten heus niet allemaal katholieken, wel integendeel.
De Frontpartij? U overdrijft het belang van de vrijzinnigen in de Frontartij. Zeker ze waren er, maar moesten het onderspit delven. De katholieke gedachte en actie nam vlug over:

Wikipedia:

Frontpartij
"Frontpartij is de officieuze benaming, voor de in 1919 gestichte, Vlaams-nationalistische partij Het Vlaamsche Front. Deze partij ontstond enerzijds uit de Vlaamse Frontbeweging en anderzijds uit activisten uit de Eerste Wereldoorlog. Zij kan beschouwd worden als de eerste echte Vlaams-nationalistische partij in Vlaanderen en ijverde onder andere voor amnestie van de activisten. Hoewel het Vlaams-nationalisme even oud is als België, zouden de eerste flaminganten tot 1919 onderdak zoeken bij bestaande partijen. Vooral in de Katholieke Partij waren zij sterk vertegenwoordigd.De Frontpartij fuseerde in 1923 met de Daensistische partij, voortaan heette zij Christelijke Volkspartij-Vlaamse Frontpartij van Vlaamse Nationalisten"
;

Laatst gewijzigd door system : 22 november 2009 om 00:53.
Oud 22 november 2009, 00:56   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Frontpartij? U overdrijft het belang van de vrijzinnigen in de Frontartij. Zeker ze waren er, maar moesten het onderspit delven. De katholieke gedachte en actie nam vlug over:

Wikipedia:

Frontpartij
"Frontpartij is de officieuze benaming, voor de in 1919 gestichte, Vlaams-nationalistische partij Het Vlaamsche Front. Deze partij ontstond enerzijds uit de Vlaamse Frontbeweging en anderzijds uit activisten uit de Eerste Wereldoorlog. Zij kan beschouwd worden als de eerste echte Vlaams-nationalistische partij in Vlaanderen en ijverde onder andere voor amnestie van de activisten. Hoewel het Vlaams-nationalisme even oud is als België, zouden de eerste flaminganten tot 1919 onderdak zoeken bij bestaande partijen. Vooral in de Katholieke Partij waren zij sterk vertegenwoordigd.De Frontpartij fuseerde in 1923 met de Daensistische partij, voortaan heette zij Christelijke Volkspartij-Vlaamse Frontpartij van Vlaamse Nationalisten"
;
Uw in het vet gezette zin slaat spraakkundig als inhoudelijk op het antecedent in de vorige zin, nl. "de eerste flaminganten".

Voor het overige zegt het niets over uw eerdere bewering.
Oud 22 november 2009, 01:03   #92
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw in het vet gezette zin slaat spraakkundig als inhoudelijk op het antecedent in de vorige zin, nl. "de eerste flaminganten".

Voor het overige zegt het niets over uw eerdere bewering.
Neen, wat ik in het vet heb gezet, duidt op het feit dat uw Frontpartij voor het grootste deel zich bevond in het kamp van de katholieken. En dat de vrijzinnigen in uw Frontpartij in een minderheid waren. En in de minderheid zijn gebleven. Want de Frontpartij is juist ten ondergegaan omdat de enkele vrijzinnigen in de Frontpartij niet wilden opgaan in een katholieke partij.

Laatst gewijzigd door system : 22 november 2009 om 01:03.
Oud 22 november 2009, 01:11   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, wat ik in het vet heb gezet, duidt op het feit dat uw Frontpartij voor het grootste deel zich bevond in het kamp van de katholieken. En dat de vrijzinnigen in uw Frontpartij in een minderheid waren. En in de minderheid zijn gebleven. Want de Frontpartij is juist ten ondergegaan omdat de enkele vrijzinnigen in de Frontpartij niet wilden opgaan in een katholieke partij.
Toch wel. Als u enige kennis heeft van de Nederlandse taal beseft u heel goed dat die "zij" in die zin op een welbepaalde antecedent slaat.

In ieder geval, u wiekt weer eens met uw handen in de land. Nergens en nooit heb ik beweerd dat de Frontpartij overwegend vrijzinnig was. Wel dat de vrijzinnigen daar deel van uitmaakten.
Oud 22 november 2009, 01:16   #94
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch wel. Als u enige kennis heeft van de Nederlandse taal beseft u heel goed dat die "zij" in die zin op een welbepaalde antecedent slaat.

In ieder geval, u wiekt weer eens met uw handen in de land. Nergens en nooit heb ik beweerd dat de Frontpartij overwegend vrijzinnig was. Wel dat de vrijzinnigen daar deel van uitmaakten.
Feit blijft dat de Vlaamse Beweging in essentie katholiek is geweest. En dat is het punt dat ik wilden maken.

Laatst gewijzigd door system : 22 november 2009 om 01:16.
Oud 22 november 2009, 01:18   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Feit blijft dat de Vlaamse Beweging in essentie katholiek is geweest. En dat is het punt dat ik wilden maken.
Niet "in essentie", wel "in meerderheid". Dat laatste is evenwel een open deur intrappen, want niemand heeft ooit het tegendeel beweerd of dat ontkend.
Oud 22 november 2009, 01:31   #96
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet "in essentie", wel "in meerderheid". Dat laatste is evenwel een open deur intrappen, want niemand heeft ooit het tegendeel beweerd of dat ontkend.
In essentie. AVV-VVK, het symbool van de IJzertoren. IJzertoren, een symbool (volgens uw eigen zeggen) van alle Vlamingen (katholieken dan).

Laatst gewijzigd door system : 22 november 2009 om 01:32.
Oud 22 november 2009, 01:35   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In essentie. AVV-VVK, het symbool van de IJzertoren. IJzertoren, een symbool (volgens uw eigen zeggen) van alle Vlamingen (katholieken dan).
Nogmaals, niet "volgens uw eigen zeggen". Wel officieel vastgelegd bij decreet door de Vlaamse Gemeenschap.
Oud 22 november 2009, 01:37   #98
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogmaals, niet "volgens uw eigen zeggen". Wel officieel vastgelegd bij decreet door de Vlaamse Gemeenschap.
Dan is het zeker waar wat ik stel.
Oud 22 november 2009, 01:42   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan is het zeker waar wat ik stel.
Ja, inderdaad, de IJzertoren is het officieel symbool van de Vlaamse Ontvoogding. Dat is zeker. De rest van wat u allemaal debiteert, veel minder.
Oud 23 november 2009, 09:32   #100
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, inderdaad, de IJzertoren is het officieel symbool van de Vlaamse Ontvoogding. Dat is zeker. De rest van wat u allemaal debiteert, veel minder.
Een illusoire Vlaamse ontvoogding van AVV-VVK dan . Indien Vlaanderen uiteindelijk ontvoogd werd, mijn beste heer, dan is het omdat het zich eindelijk heeft kunnen los wrikken uit de greep van de conservatieve priesters, de proosten, en mensen zoals Callewaert, Poppe, Verschaeve, Moens, Daels, Elias, De Clercq en consoorten, die de Vlaamse ontvoogding bleven verstikken.

Hoe erg het ook voor u mogen lijken: het zijn de traditionele politiek partijen die Vlaanderen uiteindelijk hebben ontvoogd. Ook op politiek vlak, want zij hebben van Vlaanderen een deelstaat gemaakt. Deze partijen hebben Vlaanderen in de praktijk ontvoogd, en dus niet de mensen die na een Eucharistieviering op een wei in Kaaskerke zaten de Vlaamse Leeuw te zingen of het Wilhelmus of het Suid-Afrikaans volkslied zingen of daar aan het luisteren waren naar de zoveelste bombastische toespraak van enen Frans Daels of enen Joseph Plateau of van Dom Modest, abt van de abdij van Steenbrugge.

Zo zitten de zaken.

Laatst gewijzigd door system : 23 november 2009 om 09:34.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be