Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2009, 13:45   #81
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Of je daar nu verschil in ziet of niet heeft er geen ene moer mee te maken.
Ongeacht of het er iets mee te maken heeft; kan je op zijn minsten antwoorden of je daar nu verschil in ziet?
"Merk jij geen verschil tussen een Moslim uit Turkije, Pakistan, Senegal, USA, Indonesië, Marokko,...?"

Hier krijg ik precies ook al geen antwoord meer op. Je bent sterk in het bashen van een ander; maar op die manier toon je natuurlijk niet aan dat het Westen superieur is!
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 13:49   #82
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ongeacht of het er iets mee te maken heeft; kan je op zijn minsten antwoorden of je daar nu verschil in ziet?
"Merk jij geen verschil tussen een Moslim uit Turkije, Pakistan, Senegal, USA, Indonesië, Marokko,...?"
Ja. Tevreden ? Kunnen we nu gerust op onze beide oren slapen ? Neen !
Oud 5 november 2009, 20:37   #83
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[snip]

Ik wist niet dat dit zo'n lastige vraag is.
Het is geen lastige vraag. Ik heb ze beantwoord in mijn vorige posts.
Oud 5 november 2009, 20:39   #84
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Het is geen lastige vraag. Ik heb ze beantwoord in mijn vorige posts.
En wat was je antwoord op deze vraag?
Ja of nee?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 20:43   #85
smiley

Standaard

Citaat:
En wat was je antwoord op deze vraag?
Ja of nee?
En waarom stel je deze vraag ? Om de mensen of jezelf gerust te stellen ? Met de iSSlam zelf daar is immers niks, maar dan ook niks mis mee ? ISSlam bestaat zelfs niet. Zoiets ?

Laatst gewijzigd door smiley : 5 november 2009 om 20:47.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 20:48   #86
Basy Lys
Minister

Standaard

Misschien willen sommigen plaatjes zien om het verschil te ontdekken?

Maar nu weet ik niet meer wie van waar is ...
Oud 5 november 2009, 20:52   #87
carolus66
Schepen

carolus66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hier krijg ik precies ook al geen antwoord meer op. Je bent sterk in het bashen van een ander; maar op die manier toon je natuurlijk niet aan dat het Westen superieur is!
neen, niet echt: als we ze op basis van fysische kenmerken bekijken, zie ik uiteraard verschillen; vanaf het moment dat ze hun mond opendoen, tappen ze allemaal uit hetzelfde vaatje.

neen, dit antwoord kan niet als "bashen" omschreven worden; het is mijn perceptie van de realiteit, bovendien is mijn uitspraak nog 's gebaseerd op een jarenlange ervaring als aardbewoner, één zonder roze bril.
carolus66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 20:55   #88
smiley

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Moslims willen gelijke rechten voor vrouwen -maar ze willen die zelf vorm geven’

Zoals ik hier boven reeds zei. Wat iSSlam onder gelijkheid vrijheid en democratie verstaat is niet hetzelfde als wat een westerling daaronder verstaat. De titel zegt reeds genoeg. Naievelingen denken daar natuurlijk anders over. Gelukkig is niet iedereen naief.

Reactie van Rudi Dierick op 16/08/2009

Door systematisch westerse opvattingen te stellen tegenover islamitische, moffelt John L. Esposito wel het conflict tussen de universele mensenrechten en de dominante islamitissche stromingen weg. Lees gewoon de UVRM en de Cairo Declaration on Human Rights in Islam (CDHRI), en vergelijk eventueel ook de African Charter on Human Rights (ACHR). dan ziet men zo dat UVRM en ACHR een quasi identieke kern bevatten, maar dat de CDHRI talrijke fundamentele rechten uit de UVRM/ACHR niet kent. Om die redenen lijkt Esposito eerder een 'reisgezel' van ed aartsconservatieve hoofdstroom in de islam, en géén wetenschapper.

Reactie van Rudi Dierick op 16/08/2009

John L. Esposito en Dalia Mogahed lijken wel exponenten van de 'feel good and be nice to all' stijl. De vragen die ze stellen in hun gallup-polls getuigen van een extreme naieviteit en éénzijdigheid. De geinterviewden worden systematisch naar hun goede bedoelingen gevraagd, maar nooit naar ambivalente situaties, en al evenmin zitten er zinvole controle-vragen in. Extreem oppervlakkig en partijdig

Reactie van wim weyn op 26/08/2009

Als ik kritisch stil sta bij het laatste antwoord van Esposito, ben ik toch niet gerustgesteld. Hij zegt dat grote delen van de moslimgemeenschap dus hun geloof vertaald willen zien op vlak van de maatschappelijke instellingen en wetgeving. Wat bedoelt hij daarmee?
De topictitel is verkeerd. Moslims willen helemaal niet hetzelfde als westerlingen.

Laatst gewijzigd door smiley : 5 november 2009 om 20:56.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 20:57   #89
carolus66
Schepen

carolus66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
De vraag is of het onderzoek door Gallup betrouwbaar is. De vraag is niet of jij of een andere persoon zoals driewerf gelijk heeft.

Je argumentatie kan zijn dat het onderzoek niet betrouwbaar kan zijn, omdat het hoofd van het onderzoek een hoofddoekje draagt. Dus het is niet een 'echt' onderzoek, maar eigenlijk gemanipuleerde propaganda.
vermits ik nooit zeker kan zijn van de betrouwbaarheid van een onderzoek vertrouw ik enkel nog op mijn eigen ervaringen.
carolus66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 10:03   #90
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carolus66 Bekijk bericht
vermits ik nooit zeker kan zijn van de betrouwbaarheid van een onderzoek vertrouw ik enkel nog op mijn eigen ervaringen.
Het is nu juist de truc van de moderniteit dat men probeert de subjectiviteit te vermijden. Daarom hecht men zo'n groot belang aan wetenschappelijke methoden en onderzoek. Terecht vind ik, omdat dat de westerse wereld zijn superioriteit geeft ten opzichte van andere delen van de wereld.

Je gebruikt een nog slechtere redenering dan een fundamentalistische moslim. Die zegt: ik vertrouw alleen op de koran. Dat is wel oud(erwets), maar iig iets waar miljoenen mensen in geloven. Dat gaat iets verder dan pure subjectiviteit, de eigen ervaring als maatstaf voor alles nemen.

Je hoeft weliswaar niet klakkeloos wetenschappelijk onderzoek te vertrouwen. De onderzoekers zijn ook maar mensen met hun fouten en vooroordelen. Maar dan moet je wel kunnen aangeven waar ze de fout ingaan. Je start daarbij vanuit je eigen ervaring natuurlijk, dat het niet klopt wat er wordt beweerd.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 6 november 2009 om 10:16.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 10:10   #91
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
In aansluiting met mijn vorige post:

http://www.mo.be/index.php?id=348&tx...ash=700f39e9f4
Zelf stel ik vast dat “progressieve” en “conservatieve” hervormers binnen de islam het over één zaak eens lijken te zijn, namelijk dat de islambeleving gedeculturaliseerd moet worden. Het lijkt op een machtsgreep van de gestudeerde, stedelijke elite tegen de volkse plattelandsgelovigen die eerder een beroep doen op overlevering en syncretistische symboliek dan op tekst en exegese.

John L. Esposito: Dat is inderdaad een correcte vaststelling. De aantrekkingskracht van het salafisme -de ultieme poging tot zogenaamd deculturaliseren- wordt bovendien vergroot door de culturele otnworteling van de miljoenen moslimmigranten in Europa, of zelfs de mensen die van het platteland naar de stad trekken. Vooral in Europa leidt dat tot een enorm gevecht om identiteit, want de jongeren voelen zich niet thuis in de traditionele cultuur van hun gemigreerde ouders, maar ze passen ook niet in de cultuur van hun nieuwe omgeving. De uitweg uit dat conflict ligt voor velen in een vlucht in het verhoopt niet-cultureel geloof -dat dus ook een ander geloof is dan dat van hun ouders, die zich organiseerden rond “nationale” moskeeën. Bij salafistische jongeren telt het niet meer of de broeder Turks, Marokkaans of bekeerde Europeaan is, het gaat om een uitgebeend geloof waarin nationaliteiten en culturele tradities allemaal verworpen worden ten voordele van wat de leiders voorstellen als essentieel en voorafgaand aan traditie.
Interessant, zéér interessant.

De verwoestijning schrijdt verder.
Mee eens (in vet).
Maar deculturalisatie zal juist niet tot verwoestijning leiden. De deculturalisatie is een gevolg van de trek van de moslims uit de woestijn, naar de metropolitane steden, naar het Westen. Dan is het onlogisch om dat verschijnsel verwoestijning te noemen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 13:36   #92
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Mee eens (in vet).
Maar deculturalisatie zal juist niet tot verwoestijning leiden. De deculturalisatie is een gevolg van de trek van de moslims uit de woestijn, naar de metropolitane steden, naar het Westen. Dan is het onlogisch om dat verschijnsel verwoestijning te noemen.
Het gaat om de culturele verwoestijning.
Oud 6 november 2009, 14:23   #93
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

En als de geestelijke mentale verwoestijning ver genoeg gaat, dan volgt de fysieke verwoestijning van de leefomgeving vanzelf.
Ik weet niet hoe het in België is maar in de Nederlandse natuurorganisaties stikt het van de goedwillende milieu-bewuste geitenwollen sokken (dit bedoel ik echt niet neerbuigend) maar er is geen allahtoon te vinden bij al die organisaties en vrijwilligers. Hoe zou dat komen?
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be