Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2010, 23:46   #81
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Het vreemde is dat ik de zaken die in de dagvaarding staan niet eens zo erg vind. Ze zijn milder dan wat de gemiddelde forumbezoeker verkondigt.

Er zijn andere dingen die Wilders zegt die ik veel kwalijker vind.

Hoe dan ook, het is een poseur en een stoker maar toch hoop ik dat hij wordt vrijgesproken.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 23:59   #82
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

De koran is geen gewoon boek, net zoals 'mijn kamp' dat niet is.
Deze bestsellers zijn echter wel ontsproten uit de verknipte hoofden van gedreven warlords en kunnen als dusdanig als louter ideologische marsbevelen beschouwd worden die, om hun inherente doelstelling te verwezenlijken, alles wat niet tussen de voorgeschreven lijnen past platwalsen, vernietigen en uitroeien.
Aan voorbeelden geen gebrek, dacht ik zo.

Ik vraag me wel eens af of Voltaires beroemde uitspraak, die door zelfbenoemde democraten nogal eens te pas en te onpas wordt aangehaald, ook zo rigoureus van toepassing is binnen het islamitische denkpatroon.
Enfin, in het poco-klimaat van vandaag zou Voltaire ongetwijfeld het CGKR op z'n dak krijgen wegens volgende uitspraak: "Dans sa tragédie Le Fanatisme ou Mahomet , Voltaire considère Mahomet comme un « imposteur », un « faux prophète », un « fanatique » et un « hypocrit."

En da's dan nog heel beleefd uitgedrukt.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 23:59   #83
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen

(Evelyn Beatrice Hall)
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 00:19   #84
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen

(Evelyn Beatrice Hall)
Nee, dát was oorspronkelijk ook een uitspraak van Voltaire.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 00:52   #85
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Nee, dát was oorspronkelijk ook een uitspraak van Voltaire.
Een veelgemaakte vergissing. Uit wikiquote:

Evelyn Beatrice Hall:

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Ch. 7 : Helvetius : The Contradiction, p. 199; because of quote marks around the original publication of these words, they are often attributed to Voltaire, though Hall was not actually quoting him but summarizing his attitude with the expression. The statement was widely popularized when misattributed to Voltaire as a "Quotable Quote" in Reader's Digest (June 1934), but in response to the misattribution, Hall had been quoted in Saturday Review (11 May 1935), p. 13, as stating: I did not mean to imply that Voltaire used these words verbatim and should be surprised if they are found in any of his works. They are rather a paraphrase of Voltaire's words in the Essay on Tolerance — "Think for yourselves and let others enjoy the privilege to do so too."

The paragraph in which the statement first appears reads:
"On the Mind" [De l'Esprit by Helvétius] became not the success of the season, but one of the most famous books of the century. The men who had hated it and had not particularly loved Helvétius, flocked round him now. Voltaire forgave him all injuries, intentional or unintentional. 'What a fuss about an omelette!' he had exclaimed when he heard of the burning. How abominably unjust to persecute a man for such an airy trifle as that! 'I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it,' was his attitude now.

It has been suggested by others that the ultimate origin may lie in a letter to M. le Riche (February 6, 1770), which is said to include a statement translatable as: "Monsieur l'abbé, I detest what you write, but I would give my life to make it possible for you to continue to write."

Meer wikiquote:

Voltaire - Misattributed:

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Though these words are regularly attributed to Voltaire, they were first used by Evelyn Beatrice Hall, writing under the pseudonym of Stephen G Tallentyre in The Friends of Voltaire (1906), as a summation of Voltaire's beliefs on freedom of thought and expression.

Another possible source for the quote was proposed by Norbert Guterman, editor of "A Book of French Quotations," who noted a letter to M. le Riche (February 6, 1770) in which Voltaire is quoted as saying: "Monsieur l'abbé, I detest what you write, but I would give my life to make it possible for you to continue to write" ("Monsieur l'abbé, je déteste ce que vous écrivez, mais je donnerai ma vie pour que vous puissiez continuer �* écrire"). This remark, however, does not appear in the letter.

OT: zoals ik al in andere draden heb gezegd, ben ik tegen dit soort processen, alsook tegen wetten die de vrijheid van meningsuiting inperken. Ik ben het absoluut niet eens met wat Wilders zegt, maar als hij dat wil zeggen, dan heeft hij dat recht. Ik geloof trouwens nooit dat men hem zal veroordelen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 01:05   #86
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Een veelgemaakte vergissing. Uit wikiquote:

...

.
Ja, ik weet het, had het nét nadat ik op 'antwoord versturen' klikte, voor alle zekerheid zelf opgezocht - verschoning.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 01:06   #87
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En het hilarische aan heel die zaak vandaag was dat een paar Wilders militanten een plakkaat droegen met als thema 'vrijheid ja, islamisering, neen'.

Maar ze vergeten dat de man voor wie zij 'vrijheid van spreken' eisen, dat dezelfde man diezelfde vrijheid van denken en spreken wil verbieden. Want genaamde Wilders wil de koran doen verbieden.
Die militanten waren net clowns waarvan de inteligentie afdroop. Het verwonderd me niet dat onze geblondeerde janet geen politiek personeel vindt.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 01:21   #88
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ja, ik weet het, had het nét nadat ik op 'antwoord versturen' klikte, voor alle zekerheid zelf opgezocht - verschoning.
Niks om voor te blozen, hoor. Zowat iedereen schrijft dat citaat toe aan Voltaire en uiteindelijke wilde Hall ook alleen maar zijn houding weergeven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Maar ze vergeten dat de man voor wie zij 'vrijheid van spreken' eisen, dat dezelfde man diezelfde vrijheid van denken en spreken wil verbieden. Want genaamde Wilders wil de koran doen verbieden.
Tja, het is het een of ander. Ofwel ben je tegen het verbieden van de koran, maar dan ben je ook tegen het proces tegen Wilders. Ofwel vind je dat Wilders niet mag zeggen wat hij wil, maar dan moet je de koran (en de bijbel, met name het OT) ook maar verbieden. En een hele resem literatuur. en een groot deel van filosofische schrijfsels. Processen die erop gericht zijn mensen te muilkorven en boekverbrandingen zijn nazipraktijken, ongeacht of ze tegen links of tegen rechts gericht zijn.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 21 januari 2010 om 01:21.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 08:00   #89
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Niks om voor te blozen, hoor. Zowat iedereen schrijft dat citaat toe aan Voltaire en uiteindelijke wilde Hall ook alleen maar zijn houding weergeven.

Tja, het is het een of ander. Ofwel ben je tegen het verbieden van de koran, maar dan ben je ook tegen het proces tegen Wilders. Ofwel vind je dat Wilders niet mag zeggen wat hij wil, maar dan moet je de koran (en de bijbel, met name het OT) ook maar verbieden. En een hele resem literatuur. en een groot deel van filosofische schrijfsels. Processen die erop gericht zijn mensen te muilkorven en boekverbrandingen zijn nazipraktijken, ongeacht of ze tegen links of tegen rechts gericht zijn.
Inderdaad, dat ben ik ook. Ik vind dat Wilders moet kunnen zeggen wat hij op zijn lever heeft. Maar boeken verbieden? In België is de verkoop van Mein Kampf zelfs niet verboden. Hoe meer ge verbiedt, hoe meer dat het soms stiekem wordt gekocht en gelezen. Er is hier bij ons geen kat, of toch maar zeer weinigen, die Mein Kampf lezen. Het is ook bijna niet te lezen, zo saai is het.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 08:34   #90
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat ben ik ook. Ik vind dat Wilders moet kunnen zeggen wat hij op zijn lever heeft. Maar boeken verbieden? In België is de verkoop van Mein Kampf zelfs niet verboden.
Ik dacht toch dat Anciaux het ooit uit de bibliotheken had proberen te nemen. Niet dat ik het zelf al gelezen heb want het blijkt oersaai te zijn en ik steek er dus mijn tijd niet in.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 11:30   #91
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen die boeken verbieden die hun niet aanstaan wanneer ze aan de macht mochten komen, doen me aan iemand denken. Straks moet ik R de Vries nog gaan gelijk geven.
*KUCH KUCH*

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Ook de film 'Fitna' wordt erbij betrokken. Hoe lang is het geleden dat een filmmaker zich voor een rechtbank moest verantwoorden in Nederland?
De laatste affaire met een boek was een paar jaar geleden (dat heette "De ondergang van Nederland" en is de facto verboden).
Waar ik me zorgen om maak is dat als Geert eenmaal veroordeeld is, hij dan ook zijn passief kiesrecht verliest en dan een gewoon burger zal worden met dezelfde bescherming als U en ik. Maar wel een burger met een heel korte half-life.

Uiteindelijk mag je zo dingen niet verbieden. Dat wat men verbied, verdwijnt. En dat wat verdwenen is, herinnert zich men na een tijd niet meer, en dan herhaalt de geschiedenis zich gewoon.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 11:33   #92
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het vreemde is dat ik de zaken die in de dagvaarding staan niet eens zo erg vind. Ze zijn milder dan wat de gemiddelde forumbezoeker verkondigt.

Hoe dan ook, het is een poseur en een stoker maar toch hoop ik dat hij wordt vrijgesproken.
Elke politicus is per definitie een poseur en een stoker.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 12:02   #93
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Het succes van Wilders is het ultieme bewijs dat de politieke maturiteit onder de Nederlandse bevolking tekortschiet om een democratie te verantwoorden.

Hoe dan ook: ik ben geen fan van dit soort processen, al hebben ze de interessante nevenwerking dat ze alle partijen dwingen na te denken over inhoud en bedoeling van de principes die ze aanroepen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 12:37   #94
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat ben ik ook. Ik vind dat Wilders moet kunnen zeggen wat hij op zijn lever heeft. Maar boeken verbieden? In België is de verkoop van Mein Kampf zelfs niet verboden. Hoe meer ge verbiedt, hoe meer dat het soms stiekem wordt gekocht en gelezen. Er is hier bij ons geen kat, of toch maar zeer weinigen, die Mein Kampf lezen. Het is ook bijna niet te lezen, zo saai is het.
Het jongste boek van FDW is niet te verkrijgen in De Standaard.
Wellicht zullen ze de politie niet bellen als je ernaar vraagt,
maar de kans is groot dat ze je bekijken alsof je de kleinzoon van Hitler bent,
toch volgens een paar kennissen van mij die naar DS trokken om dit boek te kopen.
Als je me niet gelooft mag je het ook eens proberen.

De facto is dat boek niet verboden, alleen moet je je in de praktijk tot het VB wenden om het te krijgen. Wat ik in tegenstelling van sommige van mijn kennissen niet gedaan heb.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 21 januari 2010 om 12:42.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 12:41   #95
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht

Voor mij mag Wilders eventueel NIET wordt vrijgesproken, maar uitsluitend en alleen om electorale redenen.
Blijkbaar heeft het OM dat nu ook begrepen.
Door dit proces is de geest definitief uit de fles.
Oud 21 januari 2010, 12:44   #96
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik heb het nooit willen lezen.
Saai is een relatief begrip natuurlijk,
want in Islamitische landen is Mein Kampf naar ik hoor een zeer populair boek.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 21 januari 2010 om 12:45.
Oud 21 januari 2010, 12:46   #97
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Het jongste boek van FDW is niet te verkrijgen in De Standaard.
Wellicht zullen ze de politie niet bellen als je ernaar vraagt,
maar de kans is groot dat ze je bekijken alsof je de kleinzoon van Hitler bent,
toch volgens een paar kennissen van mij die naar DS trokken om dit boek te kopen.
Als je me niet gelooft mag je het ook eens proberen.
Ik hoed me voor de dag dat De Standaard verplicht wordt dat boek te verkopen en de verkoopsters verplicht worden dat met minzame, vriendelijke blik in de ogen te doen...
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 12:59   #98
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Openingsspeech Wilders
Oud 21 januari 2010, 13:00   #99
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik hoed me voor de dag dat De Standaard verplicht wordt dat boek te verkopen en de verkoopsters verplicht worden dat met minzame, vriendelijke blik in de ogen te doen...
Dat is voor mij een impliciete oproep tot censuur.
Oud 21 januari 2010, 13:05   #100
Infidel
Provinciaal Gedeputeerde

Infidel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het succes van Wilders is het ultieme bewijs dat de politieke maturiteit onder de Nederlandse bevolking tekortschiet om een democratie te verantwoorden.
.
En dit een impliciete oproep tot dictatuur.

Laatst gewijzigd door Infidel : 21 januari 2010 om 13:05.
Infidel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be