Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2004, 20:22   #81
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
in de islaam is niemand heilig of uitverkoren behalve de profeet, een de rest maakt fouten zoals zijn gewone medemens!!
Waarom kan de profeet geen fouten gemaakt hebben? Dat was toch een gewoon mens?

Maar mijn vraag was eigenlijk waarom zowat elke moslim het terrorisme goedpraat, en praat alsof er een grote oorlog tussen het christendom en de islam bezig is. Ik ben tegen de manier waarop het westen zich tot nu toe heeft bemoeid met andere delen van de wereld, maar ik begrijp niet hoe een vrouw en haar kinderen vermoorden gelijk wie ook maar een stap vooruit helpt.
Zo ongeveer als elke Amerikaan de oorlog tegen Irak goedpraat(te) http://www.iraqbodycount.net/
Zo ongeveer als iedereen de ogen sloot voor de bloccade van Irak, die volgens de WHO het leven kostte aan +/- 500.000 iraakse kinderen...
http://pilger.carlton.com/iraq
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2004, 21:13   #82
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Welke van de "heilige" geschriften nu het ergste is, dat is geen punt.

In een aantal geschriften staan dingen die volgens de racismewetgeving niet kunnen en dus moet er maar een veroordelingen van religies en andere daarop steunende verenigingen komen. Maar ... misschien is die racismewetgeving een dwaling ?

Die geschriften zijn neergepent door mensen, al dan niet met correcties achteraf en kunnen mijn inziens hooguit bekeken worden als tendentieuze geschiedschrijving. Associatie met een hogere macht lijkt mij zelfs onlogisch als de samenstelling van die heilige geschriften via een omweg en pas jaren na de dood van de "boodschapper" werden samengesteld.
Waarom zou die "hogere macht" zoveel mogelijkheden geven tot fouten in een basis voor een religie? En waarom zou die hogere macht toelaten dat die leer in de loop der tijden gewijzigd werd, of toelaten (en zelfs veroorzaken) dat er verschillende strekkingen ontstaan in die leer ?
En waarom laat die hogere macht toe dat er zoveel volgelingen systematisch zondigen? Zou het kunnen dat die hogere macht er gewoon niet is ? Die macht mag me zodadelijk van het internet zwieren als het niet waar is !
Oud 10 mei 2004, 21:25   #83
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

En gezien ik nog op 't net zit en zelf beslis of ik er af ga, kom ik weer bij het zelfde besluit.
Oud 10 mei 2004, 21:47   #84
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Ik weet dat heel wat gelovige christenen problemen hebben met de "donkere" passages uit de Bijbel, maar dat zijn nuchtere mensen die de Bijbel dan zien als een boek waaruit ze kunnen leren.

Ik kan mij niet voorstellen dat er ook zo geen moslims bestaan.

Enkele jaren geleden nog was er een vent die op basis van de Bijbel beweerde dat zijn volgelingen het maar eens tegen de FBI moesten opnemen. Hij had een militair trainingskamp, vrouwen mochten niet meer met hun vent slapen maar wel nog met hem, hij had kinderen van zowel moeder en dochter, ... En alles wat hij deed was volgens hem gebaseerd op de bijbel.

Ze hebben die kerel veel te laat aangepakt, net zoals het nu eigenlijk ook te laat is om moslim-extremisten op een propere manier het zwijgen op te leggen. Het wordt tijd dat de moslimwereld zelf actie onderneemt tegen het extremisme, waarom blijft iedereen dat steunen? Hierop zou ik wel eens antwoord willen hebben, liefst van moslims (de Lord of the Rings mening ken ik ondertussen al).
Als je over de bijbel spreekt van "nu", dan is het een veranderde versie van het oorspronkelijke, de bijbel die nu in de handel zijn , zijn 100x vertaalde versie van één naar het andere taal !

Tegenover de koran(ik vertel niet over de vertaalde versies, maar wel de oorspronkelijke die in het arabisch geschreven zijn) is dat een oorspronkelijke bron die neerdaalde vanuit de hemel,
maar natuurlijk moeten wij niet uitsluiten dat de koran misbruikt wordt, daarom raden de ulama's(geleerden) om de koran in de context waar de profeet geleefd heeft te lezen(een zelfs ook is dit niet genoeg ), daarom moet men "sira"(levensvorm) van de profeet lezen , een ook "asbabu nuzul"(oorzaak van de openbaring), een daarbij de koran verbied je niet om vrij te denken "ijtihad", wat de christenen fout hebben gedaan is : de bijbel gelezen een gekend maar hebben conclusie getrokken vanuit eigen interpretaties, een hun eigen mening als heilig beschildert, in de islaam is niemand heilig of uitverkoren behalve de profeet, een de rest maakt fouten zoals zijn gewone medemens!!
De mensheid bestaat toch eigenlijk voor een heel groot deel uit achterlijken die al die shit die anderen hen inpompen gretig tot zich nemen. Een ander minstens al even groot en achterlijk deel van de mensheid verdedigt dan nog eens dit inpompen en verspreiden van deze shit.

In Belgenland zijn de partijen bij uitstek die Shit Extra Strong promoten Groen! SP.a en VLD. Voor Shit Ultra Light moet je bij CD&V zijn.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2004, 23:34   #85
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dagallemaal
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
toen de bijbel geschreven werd bestonden er nog geen moslims, slimmeke! Anderen moesten wel vervolgd worden:
zoek eens op, hier: http://www.evilbible.com/
en hier: http://skepticsannotatedbible.com/

Maar dat is allemaal nogal triestig, dit is vrolijker:
http://www.thebricktestament.com/
Hier kan je de NL teksten van de aangehaalde stukken gemakkelijk vinden :
http://www.coas.com/bijbel/bibtitle.htm

véél plezier!
Dat zijn die teksten die ook bij je vrienden in S.-Arabië gedrukt worden om hier dan nog wat meer haat te zaaien.

Stel voor dat je misschien naar wat recenter literatuur gaat zoals:
http://skepticsannotatedbible.com/quran/index.html
http://skepticsannotatedbible.com/quran/47/index.html
Die teksten worden NIET in Saoedi-Arabië gedrukt, maar werden uit de bijbel bijeengesprokkeld door amerikaanse atheïsten. (die voelen zich wat verdrukt in"God's own country", zie je...) ten bewijze:
de koran versie die jij erbij voegt is interessant, maar komt uit dezelfde bron idd, een maand of twee geleden zag ik die link nog niet, dus ja, het is recenter... tevreden nu?
Oud 10 mei 2004, 23:39   #86
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat zijn die teksten die ook bij je vrienden in S.-Arabië gedrukt worden om hier dan nog wat meer haat te zaaien.

Die teksten worden NIET in Saoedi-Arabië gedrukt, maar werden uit de bijbel bijeengesprokkeld door amerikaanse atheïsten. (die voelen zich wat verdrukt in"God's own country", zie je...) ten bewijze:
de koran versie die jij erbij voegt is interessant, maar komt uit dezelfde bron idd, een maand of twee geleden zag ik die link nog niet, dus ja, het is recenter... tevreden nu?
ah Filosoof, daar ben jij, we hebben je dringend hier nodig:

http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=14926
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2004, 23:40   #87
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:

Moet ik je het boekje uit S.-Arabië eens laten zien. Staat ook in het engels op het net en wordt hier nu verspreid. 'k zou de link eerst terug moeten zoeken.
dagallemaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2004, 01:32   #88
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

ff ook iets aan toevoegen:
het oudste OT zijn de rollen van de Dode Zee, +/- 100 BC
het oudst bestaande manuscript werd in Egypte in Nag Hammaddi op het einde van WO2 gevonden, een papyrus met een evangelie en met een OT , uit de 4°eeuw, in het Grieks, maar werd door het Vaticaan als apocrief bestempeld.
Het was St Hiëronymus die in de 4° eeuwde Vulgata bijeensprokkelde uit:
-voor het OT de Latina (latijnse vertaling van de Septuagint, zelf een arameese vertaling van een grieks OT uit ca 70 NC) Hiervan bezit het Vaticaan een copie.
-voor het NT één tekst , begin 4° eeuw, toen in het bezit vh Vaticaan, waarschijnlijk een vertaling of copie van de inmiddels verketterde Valentius-of Valentinus, bisschop van Alexandrië, actief in Alexandrië, Rome en Carthago (ca 170-240), die verklaarde iemand gekend te hebben die één van de apostelen gekend had..., en die een volledig NT probeerde samen te stellen uit stukjes bestaande tekst en circulerende verhalen. Ik heb nogal gezocht op internet daarover, maar ouder bestaat er schijnbaar niet. Alle bestaande bijbels grijpen terug naar de Vulgata van Hiëronymus
Voor het bestaan van Christus werd nog geen tastbaar bewijs gevonden (vermelding door een tijdsgenoot of in een administratief stuk). Enkel twijfelachtige copiëen van Josefus Flavius vermelden het bestaan van "volgelingen van een Christos", maar: er waren twéé Josefus Flavius, de één schrijver, de ander zoon van een hogepriester uit Jeruzalem, en één van beide sloot zich aan bij het verzet tegen de Romeinen in Palestina. Eén van beide reisde naar Rome en werd er door de keizer gelogeerd...
een interessante site is ook deze http://www.medmalexperts.com/POCM/pa...g_started.html
Wel dat ga ik niet tegenspreken, want op het eerste zicht schijnt dit wel +/- juist te zijn. Neemt niet weg dat het OT ergens in de 5-6? eeuw VC geschreven is en de septuaginta uit de 3de eeuw VC geschreven werd.
Ik denk niet dat we weten wanneer het OT geschreven werd, en voor de septuagint is de datum die ik citeerde één van de vele die ik las: de jouwe k�*n juist zijn, maar onverifiëerbaar (Ik las ook een onwaarschijnlijkeveronderstelling dat die in opdracht van Alexander de grote werd vertaald naar het Aramees.. )
Wat Flavius Josephus betreft (die referentie had ik vroeger verwacht
) is het duidelijk dat de tekst er later bijgevoegd werd om een zogenaamd historisch bewijs aan het bestaan van Christus te geven.
Ben nie zeker dat er twee met die naam geschiedenis hebben gemaakt,, maar geen tijd om dat te onderzoeken en ook niet belangrijk.
AMEN
PS, je wéét hopelijk toch dat Mohammed zijn mosterd haalde bij syrische nestorianen, die het zélf dan weer bij arianen gingen halen (vandaar:
1) de profeet Isa (=Jezus)
2) profeet Yahy�* (=Johannes)
3) de weigering vd drievuldigheid in de koran
4) zowel de torah en Deuteronium (= het OT) als
5) de evangelie(s?) als heilige boeken id islam (Injil)
Ooit vond ik zelfs een verwijzing naar een zwervende nestoriaanse monnik Sergius als bekeerder van Mohammed en opsteller van de Koran.
(zal moeilijk te bewijzen zijn, vrees ik, maar stukken vd koran zouden uit het Aramees vertaald zijn, andere uit het Grieks) die maagden in de 7° hemel zouden witte druiven zijn in het Aramees
Ite missa est
Oud 11 mei 2004, 04:26   #89
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Wel dat ga ik niet tegenspreken, want op het eerste zicht schijnt dit wel +/- juist te zijn. Neemt niet weg dat het OT ergens in de 5-6? eeuw VC geschreven is en de septuaginta uit de 3de eeuw VC geschreven werd.
Ik denk niet dat we weten wanneer het OT geschreven werd, en voor de septuagint is de datum die ik citeerde één van de vele die ik las: de jouwe k�*n juist zijn, maar onverifiëerbaar (Ik las ook een onwaarschijnlijkeveronderstelling dat die in opdracht van Alexander de grote werd vertaald naar het Aramees.. )
Wat Flavius Josephus betreft (die referentie had ik vroeger verwacht
) is het duidelijk dat de tekst er later bijgevoegd werd om een zogenaamd historisch bewijs aan het bestaan van Christus te geven.
Ben nie zeker dat er twee met die naam geschiedenis hebben gemaakt,, maar geen tijd om dat te onderzoeken en ook niet belangrijk.
AMEN
PS, je wéét hopelijk toch dat Mohammed zijn mosterd haalde bij syrische nestorianen, die het zélf dan weer bij arianen gingen halen (vandaar:
Ooit vond ik zelfs een verwijzing naar een zwervende nestoriaanse monnik Sergius als bekeerder van Mohammed en opsteller van de Koran.
(zal moeilijk te bewijzen zijn, vrees ik, maar stukken vd koran zouden uit het Aramees vertaald zijn, andere uit het Grieks) die maagden in de 7° hemel zouden witte druiven zijn in het Aramees
Ite missa est
Dat van die Sergius is dacht ik al weerlegd (maar ik vind de site niet)
Er is vermoedelijk uit het Aramees en het Hebreeuws vertaald, maar ik dacht niet uit het Grieks (wat zou dat kunnen zijn ?)
De meeste bronnen gaan er van uit dat de Koran (genoteerd en) samengesteld werd door de "derde kalief, Otman" rond 650 na Christus, 20 jaar na Mohammeds dood. Daar is genoeg bewijsmateriaal van. Nadien werd de Koran nog een paar keer "aangepast".
Oud 11 mei 2004, 06:54   #90
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Citaat:
Ite missa est
Er is vermoedelijk uit het Aramees en het Hebreeuws vertaald, maar ik dacht niet uit het Grieks (wat zou dat kunnen zijn ?)
De meeste bronnen gaan er van uit dat de Koran (genoteerd en) samengesteld werd door de "derde kalief, Otman" rond 650 na Christus, 20 jaar na Mohammeds dood. Daar is genoeg bewijsmateriaal van. Nadien werd de Koran nog een paar keer "aangepast".
en degene die er nog meer willen over weten lezen dan maar:
L'Islam des interdits van Anne-Marie Delcambre. Deo gratias
Oud 11 mei 2004, 10:08   #91
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Wat mij altijd weer opvalt bij die profeten, ze zetten zelf geen letter op papier.
Integendeel, pas jaren na hun dood werden de eerste stukken geschreven.
Ik kan mij best voorstellen wat er op dat ogenblik nog van de oorspronkelijke boodschap overbleef.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2004, 14:06   #92
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD

en degene die er nog meer willen over weten lezen dan maar:
L'Islam des interdits van Anne-Marie Delcambre. Deo gratias
waarom niet uit het Grieks? de Torah werd toch ook terug uit het Grieks naar het Aramees vertaald, als de Septuagint?
Die Sergius vond ik enkel als verwijzing, zonder enige bewijsvoering, maar wel met een verhaaltje erbij...
Ik las ook een versie dat de koran binnen het jaar na de dood van Mohammed op schrift zou gesteld zijn door zijn clangenoten, in zoveel exemplaren als er stammen waren. Volgens een andere versie bestond er maar één (uiteraard losbladig exemplaar en werd dat bij een gevecht over de woestijn uitgestrooid, waarna iemand met gebrekkige leesbegaafdheid de losse blaadjes terug bijeen raapte en ze klasseerde volgens de lengte van de soerate, wat een uitleg zou zijn voor het incoherente verhaal in de koran...

Hoeveel daarvan is bewijsbaar? Weinig , denk ik

Al die versies hebben weinig bewijswaarde in mijn ogen:
Of het nu de bijbel of de koran betreft, een tekst die twee, twintig 70 of 100jaar (zo niet langer) mondeling circuleert, en dan pas opgetekend wordt, heeft nog weinig met het mogelijk origineel te maken(beeld je in dat in een wereld zonder kranten, TV, radio of boeken, de carrière en de dood van van P. Fortuyn of het proces Dutroux binnen 200 jaar op papier gesteld worden, enkel op basis van de mondelinge overlevering, dan enkele malen vertaald werd "avec les moyens du bord" en vervolgens ettellijke malen met de hand overgeschreven werd door mensen die niet allemaal even goed konden schrijven en het dikwijls nodig achten, de fouten van vorige copiisten te "verschlimbesseren", en d�*t allemaal op zeer vergankelijke papyrusrollen of losse papyrus bladen en niet altijd volledig? Voeg daarbij de strijd over het juiste dogma en een bitsige strijd tussen voor en tegenstanders van sommige versies, (niet altijd met 100% intellectuele eerlijkheid): hoeveel originele waarheid zou er nog overschieten in die hypothese? Bitter weinig, vrees ik...
Eén ding is bijna zeker: teksten uit het jaar 33 NC zijn zeldzaam...
Mechtoeb!
Oud 11 mei 2004, 14:14   #93
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

de eerste zouden op lederen vellen en schouderbladen van kamelen geschreven zijn door zijn clangenoten want hij kon niet schrijven.
Grieks zou me verwonderen want de gebruikte taal was daar oa het nabatees en zeer verwant met aramees.
Bewijzen? Voorzeker niets want anders is het geen geloof meer
Oud 11 mei 2004, 14:25   #94
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Volgens een andere versie bestond er maar één (uiteraard losbladig exemplaar en werd dat bij een gevecht over de woestijn uitgestrooid, waarna iemand met gebrekkige leesbegaafdheid de losse blaadjes terug bijeen raapte en ze klasseerde volgens de lengte van de soerate, wat een uitleg zou zijn voor het incoherente verhaal in de koran...
zal wel een legende zijn. Nöldeke gaf er eerder een politieke uitleg over: bepaalde zijn later geschreven (tegen de Christenen en de Joden omdat hij hun vervolging wou justifieren) en dan naar voor geschoven in de ranglijst. Hetzelfde wat betreft vrouwen en "huwelijk" met Aïcha.

Zal ook wel op het net te vinden zijn met argumenten en tegenargumenten.
Oud 11 mei 2004, 15:39   #95
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:

Als je over de bijbel spreekt van "nu", dan is het een veranderde versie van het oorspronkelijke, de bijbel die nu in de handel zijn , zijn 100x vertaalde versie van één naar het andere taal !

Tegenover de koran(ik vertel niet over de vertaalde versies, maar wel de oorspronkelijke die in het arabisch geschreven zijn) is dat een oorspronkelijke bron die neerdaalde vanuit de hemel,
maar natuurlijk moeten wij niet uitsluiten dat de koran misbruikt wordt, daarom raden de ulama's(geleerden) om de koran in de context waar de profeet geleefd heeft te lezen(een zelfs ook is dit niet genoeg ), daarom moet men "sira"(levensvorm) van de profeet lezen , een ook "asbabu nuzul"(oorzaak van de openbaring), een daarbij de koran verbied je niet om vrij te denken "ijtihad", wat de christenen fout hebben gedaan is : de bijbel gelezen een gekend maar hebben conclusie getrokken vanuit eigen interpretaties, een hun eigen mening als heilig beschildert, in de islaam is niemand heilig of uitverkoren behalve de profeet, een de rest maakt fouten zoals zijn gewone medemens!!
De mensheid bestaat toch eigenlijk voor een heel groot deel uit achterlijken die al die shit die anderen hen inpompen gretig tot zich nemen. Een ander minstens al even groot en achterlijk deel van de mensheid verdedigt dan nog eens dit inpompen en verspreiden van deze shit.

In Belgenland zijn de partijen bij uitstek die Shit Extra Strong promoten Groen! SP.a en VLD. Voor Shit Ultra Light moet je bij CD&V zijn.

Wat hebben we hier weer , the lord of the rings is weer blackpower aan 't schreewen
Oud 11 mei 2004, 15:42   #96
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
de eerste zouden op lederen vellen en schouderbladen van kamelen geschreven zijn door zijn clangenoten want hij kon niet schrijven.
Grieks zou me verwonderen want de gebruikte taal was daar oa het nabatees en zeer verwant met aramees.
Bewijzen? Voorzeker niets want anders is het geen geloof meer
Maar in Syrië, waar Mohammed's oom woonde waren, en waar de nestorianen en arianen hun ding deden waren Aramees en Grieks twee veelgebruikte talen... (Mohammed reisde over en weer tussen Jemen en Syrië, volgns de overlevering). Op twee ogeblikken schijnt hij zijn toevlucht te hebben gezocht bij christelijke gemeenschappen in resp. Soedan en Egypte (getuigen inmiddels overleden, schijnt het) Ik las ook dat zijn bazin en latere vrouw zich op een bepaald ogenblik tot het christendom bekeerde. (moeilijk te bewijzen), maar op basis van al dat zou het me niet verwonderen, de islam als een andere ketterij van christelijke oorsprong te kunnen beschouwen ("zou het me niet verwonderen" wil niet zeggen dat het ook zo is) 't Was een fameus potteke , in die streek, in die jaren, d�*t lijkt wel duidelijk, en als je in aanmerking neemt
-dat Mohammed niet al te geletterd was
-hij contacten had met christenen, in en buiten zijn clan...
-dat aartsengelen maar weinig met hemelse teksten lopen te leuren...
-zowel het Jesus- als het Mariaverhaal werden opgenomen in de koran
-de apostel Johannes als profeet beschouwd wordt
etc...méér dan veronderstellingen en plausabiliteiten kunnen we daar zeker nooit over hebben, tenzij er eens een aartsengel langskomt.
Alahouallah... es salaam aleikoem
Oud 11 mei 2004, 15:59   #97
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
maar op basis van al dat zou het me niet verwonderen, de islam als een andere ketterij van christelijke oorsprong te kunnen beschouwen ("zou het me niet verwonderen" wil niet zeggen dat het ook zo is)
Het werd als dusdanig beschouwd door de Christenen in Noord-Afrika en andere streken die ze sinds de 7de eeuw bezetten. Daarom hebben ze de Islam als weer een andere ketterij aanvaard om gerust gelaten te worden. Was ik juist gisteren aan het lezen in mijn laatst aangekocht boek.

neissan dwishme salaami
Oud 11 mei 2004, 22:04   #98
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
maar op basis van al dat zou het me niet verwonderen, de islam als een andere ketterij van christelijke oorsprong te kunnen beschouwen ("zou het me niet verwonderen" wil niet zeggen dat het ook zo is)
Het werd als dusdanig beschouwd door de Christenen in Noord-Afrika en andere streken die ze sinds de 7de eeuw bezetten. Daarom hebben ze de Islam als weer een andere ketterij aanvaard om gerust gelaten te worden. Was ik juist gisteren aan het lezen in mijn laatst aangekocht boek.

neissan dwishme salaami
In die eerste 1000 jaar christendom werd er véél en hard ruzie gemaakt over het "juiste" dogma en de verliezers werden ketters genoemd
-de arianen,
nestorian
-katharen
-gnostici
-de Paus moest naar Avignon verhuizen op een bepaald moment...
In Noord Afrika had je eerst Valentinus , ook Tertullianus, die als een "fundamentalist" beschouwd kon worden.
- de byzantijnse ketterij
de koptische, etc....(die aansloot bij Byzantium)

IMHO eindigde het in feite mischien niet met maar één Groot Schisma...
Ni Dieu, ni maître
Oud 11 mei 2004, 22:13   #99
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin

Wat hebben we hier weer , the lord of the rings is weer blackpower aan 't schreewen
Ach, als je de échte heavy shit wil hebben is er het ZB...daar weet je helemaal niet hoeveel kamelenmest er in feite tussen gemengd werd 50% of puur?
Oud 12 mei 2004, 02:35   #100
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Ook typerend voor die religies is dat korte tijd na het ontstaan er al breuken optreden: Souni & Shia (en andere); een massa "Christelijke" godsdiensten, een aantal "Joodse" interpretaties enz.

Toch eigenaardig dat een stichter van een religie zo snel de boel ziet afbrokkelen ?
D�*t feit en het feit dat zo een religie een lokaal fenomeen is (een uitverkoren volk, een taal, ... ) zou er toch moeten op wijzen dat er géén opperwezen aan het werk was.
Waarom zou een opperwezen één groep eruitkiezen en die automatisch opzetten tegen andere ? Bij een echte "openbaring" zou het toch eerder een wereldwijd fenomeen moeten zijn ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be