![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo ongeveer als iedereen de ogen sloot voor de bloccade van Irak, die volgens de WHO het leven kostte aan +/- 500.000 iraakse kinderen... http://pilger.carlton.com/iraq |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Minister-President
|
![]() Welke van de "heilige" geschriften nu het ergste is, dat is geen punt.
In een aantal geschriften staan dingen die volgens de racismewetgeving niet kunnen en dus moet er maar een veroordelingen van religies en andere daarop steunende verenigingen komen. Maar ... misschien is die racismewetgeving een dwaling ? Die geschriften zijn neergepent door mensen, al dan niet met correcties achteraf en kunnen mijn inziens hooguit bekeken worden als tendentieuze geschiedschrijving. Associatie met een hogere macht lijkt mij zelfs onlogisch als de samenstelling van die heilige geschriften via een omweg en pas jaren na de dood van de "boodschapper" werden samengesteld. Waarom zou die "hogere macht" zoveel mogelijkheden geven tot fouten in een basis voor een religie? En waarom zou die hogere macht toelaten dat die leer in de loop der tijden gewijzigd werd, of toelaten (en zelfs veroorzaken) dat er verschillende strekkingen ontstaan in die leer ? En waarom laat die hogere macht toe dat er zoveel volgelingen systematisch zondigen? Zou het kunnen dat die hogere macht er gewoon niet is ? Die macht mag me zodadelijk van het internet zwieren als het niet waar is !
![]() |
#83 |
Minister-President
|
![]() En gezien ik nog op 't net zit en zelf beslis of ik er af ga, kom ik weer bij het zelfde besluit.
![]() |
#84 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
In Belgenland zijn de partijen bij uitstek die Shit Extra Strong promoten Groen! SP.a en VLD. Voor Shit Ultra Light moet je bij CD&V zijn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
de koran versie die jij erbij voegt is interessant, maar komt uit dezelfde bron ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=14926 ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
1) de profeet Isa (=Jezus) 2) profeet Yahy�* (=Johannes) 3) de weigering vd drievuldigheid in de koran 4) zowel de torah en Deuteronium (= het OT) als 5) de evangelie(s?) als heilige boeken id islam (Injil) Ooit vond ik zelfs een verwijzing naar een zwervende nestoriaanse monnik Sergius als bekeerder van Mohammed en opsteller van de Koran. (zal moeilijk te bewijzen zijn, vrees ik, maar stukken vd koran zouden uit het Aramees vertaald zijn, andere uit het Grieks) die maagden in de 7° hemel zouden witte druiven zijn in het Aramees ![]() Ite missa est |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er is vermoedelijk uit het Aramees en het Hebreeuws vertaald, maar ik dacht niet uit het Grieks (wat zou dat kunnen zijn ?) De meeste bronnen gaan er van uit dat de Koran (genoteerd en) samengesteld werd door de "derde kalief, Otman" rond 650 na Christus, 20 jaar na Mohammeds dood. Daar is genoeg bewijsmateriaal van. Nadien werd de Koran nog een paar keer "aangepast".
![]() |
![]() |
#90 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
L'Islam des interdits van Anne-Marie Delcambre. Deo gratias |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat mij altijd weer opvalt bij die profeten, ze zetten zelf geen letter op papier.
Integendeel, pas jaren na hun dood werden de eerste stukken geschreven. Ik kan mij best voorstellen wat er op dat ogenblik nog van de oorspronkelijke boodschap overbleef. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Die Sergius vond ik enkel als verwijzing, zonder enige bewijsvoering, maar wel met een verhaaltje erbij... Ik las ook een versie dat de koran binnen het jaar na de dood van Mohammed op schrift zou gesteld zijn door zijn clangenoten, in zoveel exemplaren als er stammen waren. Volgens een andere versie bestond er maar één (uiteraard losbladig exemplaar en werd dat bij een gevecht over de woestijn uitgestrooid, waarna iemand met gebrekkige leesbegaafdheid de losse blaadjes terug bijeen raapte en ze klasseerde volgens de lengte van de soerate, wat een uitleg zou zijn voor het incoherente verhaal in de koran... Hoeveel daarvan is bewijsbaar? Weinig , denk ik ![]() Al die versies hebben weinig bewijswaarde in mijn ogen: Of het nu de bijbel of de koran betreft, een tekst die twee, twintig 70 of 100jaar (zo niet langer) mondeling circuleert, en dan pas opgetekend wordt, heeft nog weinig met het mogelijk origineel te maken(beeld je in dat in een wereld zonder kranten, TV, radio of boeken, de carrière en de dood van van P. Fortuyn of het proces Dutroux binnen 200 jaar op papier gesteld worden, enkel op basis van de mondelinge overlevering, dan enkele malen vertaald werd "avec les moyens du bord" en vervolgens ettellijke malen met de hand overgeschreven werd door mensen die niet allemaal even goed konden schrijven en het dikwijls nodig achten, de fouten van vorige copiisten te "verschlimbesseren", en d�*t allemaal op zeer vergankelijke papyrusrollen of losse papyrus bladen en niet altijd volledig? Voeg daarbij de strijd over het juiste dogma en een bitsige strijd tussen voor en tegenstanders van sommige versies, (niet altijd met 100% intellectuele eerlijkheid): hoeveel originele waarheid zou er nog overschieten in die hypothese? Bitter weinig, vrees ik... Eén ding is bijna zeker: teksten uit het jaar 33 NC zijn zeldzaam... Mechtoeb! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() de eerste zouden op lederen vellen en schouderbladen van kamelen geschreven zijn door zijn clangenoten want hij kon niet schrijven.
Grieks zou me verwonderen want de gebruikte taal was daar oa het nabatees en zeer verwant met aramees. Bewijzen? Voorzeker niets want anders is het geen geloof meer ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Zal ook wel op het net te vinden zijn met argumenten en tegenargumenten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat hebben we hier weer , the lord of the rings is weer blackpower aan 't schreewen ![]()
![]() |
![]() |
#96 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
-dat Mohammed niet al te geletterd was -hij contacten had met christenen, in en buiten zijn clan... -dat aartsengelen maar weinig met hemelse teksten lopen te leuren... -zowel het Jesus- als het Mariaverhaal werden opgenomen in de koran -de apostel Johannes als profeet beschouwd wordt etc...méér dan veronderstellingen en plausabiliteiten kunnen we daar zeker nooit over hebben, tenzij er eens een aartsengel langskomt. ![]() Alahouallah... es salaam aleikoem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
neissan dwishme salaami ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
-de arianen, nestorian -katharen -gnostici -de Paus moest naar Avignon verhuizen op een bepaald moment... In Noord Afrika had je eerst Valentinus , ook Tertullianus, die als een "fundamentalist" beschouwd kon worden. - de byzantijnse ketterij de koptische, etc....(die aansloot bij Byzantium) IMHO eindigde het in feite mischien niet met maar één Groot Schisma... Ni Dieu, ni maître ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Minister-President
|
![]() Ook typerend voor die religies is dat korte tijd na het ontstaan er al breuken optreden: Souni & Shia (en andere); een massa "Christelijke" godsdiensten, een aantal "Joodse" interpretaties enz.
Toch eigenaardig dat een stichter van een religie zo snel de boel ziet afbrokkelen ? D�*t feit en het feit dat zo een religie een lokaal fenomeen is (een uitverkoren volk, een taal, ... ) zou er toch moeten op wijzen dat er géén opperwezen aan het werk was. Waarom zou een opperwezen één groep eruitkiezen en die automatisch opzetten tegen andere ? Bij een echte "openbaring" zou het toch eerder een wereldwijd fenomeen moeten zijn ?