Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2009, 17:26   #81
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute
De Vlaamse Beweging staat tegenwoordig bijna synoniem voor culturele armoede. Het is teveel een politieke beweging geworden van woordentrommelaars en nostalgici die zich wentelen in Gezelle en Preud'homme. De band met hedendaagse Vlaamse kunstenaars lijkt wel volledig doorgeknipt en dat is dramatisch. Onze kunstenaars van nu (Arno Hintjens, Josse De Pauw, Clouseau, Tom Barman, Dimitri Verhulst, Johan Verminnen, ... ) worden liever vereenzelvigd met het Belgicisme dan met de Vlaamse zaak. Terwijl de Vlaamse Beweging in eerste plaats een taal en cultuurbeweging was, of niet? Wat mij betreft is dit dramatisch. Het flamingantisme moet terug aansluiten bij de culturele ambassadeurs van Vlaanderen en bij voorkeur bij de jonge avant-garde van Vlaamse kunstenaars.

De Vlaamse Beweging zou bij al haar activiteiten en initiatieven er moet op letten om er jonge Vlaamse en internationale (Catalaanse, ...) kunstenaars bij te betrekken. Jonge muziekgroepen bij betogingen, jonge grafische kunstenaars voor de affiches, jonge typografen, illustratoren en dichters voor onze magazines en boeken, ... Op dit moment is het evenwel armoe troef.
Tja, Hendrik, daar zitten nogal intellectuelen van formaat tussen hoor! Sommigen zijn niet eens in staat behoorlijk Nederlands te spreken.
Oud 27 december 2009, 17:35   #82
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja, Hendrik, daar zitten nogal intellectuelen van formaat tussen hoor! Sommigen zijn niet eens in staat behoorlijk Nederlands te spreken.
Beste Quercus, je zit te laag onder de waterlijn met je kritiek. Ik had het over kunstenaars, niet over intellectuelen. En dat Arno graag Oostends spreekt dat weten we al lang maar wat mij betreft moet het niet allemaal ABN zijn dat de klok slaat. Al onze verschillende levende dialecten zijn de zuurdesem van ons Nederlands. Wat mij betreft mogen we dat zelfs koesteren. Maar mijn punt was dus : laat de Vlaamse Beweging meer interactie zoeken met hedendaagse Vlaamse woordkunstenaars, muzikanten, regisseurs, acteurs, illustratoren, theatermakers, fotografen, zangers, dansers, ...

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 27 december 2009 om 17:38.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 17:37   #83
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Je zit te laag onder de waterlijn met je kritiek. Ik had het over kunstenaars, niet over intellectuelen. En dat Arno graag Oostends spreekt dat weten we al lang en wat mij betreft moet het niet allemaal ABN zijn dat de klok slaat. Al onze verschillende levende dialecten zijn de zuurdesem van ons Nederlands.
Op dezelfde manier kan je zeggen dat het AN het cement is tussen ons, nederlandstaligen...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 17:42   #84
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Op dezelfde manier kan je zeggen dat het AN het cement is tussen ons, nederlandstaligen...
Klinkt goed. Het Algemeen Nederlands is het cement tussen de 6 miljoen Vlaamse burgers en onze dialecten de zuurdesem van dat Nederlands.

ps : Ik dacht dat je mij ging dood negeren?
Oud 27 december 2009, 17:47   #85
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klinkt goed. Het Algemeen Nederlands is het cement tussen de 6 miljoen Vlaamse burgers en onze dialecten de zuurdesem van dat Nederlands.

ps : Ik dacht dat je mij ging dood negeren?
7 miljoen Vlaamse burgers.

Tja, ik hou dat niet lang vol. Ik heb zo mijn kwaaie momenten en dan knal ik iedereen af die ik tegenkom. Maar dat duurt nooit lang. Mijn verontschuldigingen trouwens voor mijn kwaaie reactie op dat moment. Ik schrijf dat dan vaak in een opwelling en eens gepost heb ik er al rap spijt van. Maar ja, af en toe eens uitvliegen tegen elkaar hoort bij het leven, denk ik dan. Soit, no hard feelings, Hendrik.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 17:55   #86
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Beste Quercus, je zit te laag onder de waterlijn met je kritiek. Ik had het over kunstenaars, niet over intellectuelen. En dat Arno graag Oostends spreekt dat weten we al lang maar wat mij betreft moet het niet allemaal ABN zijn dat de klok slaat. Al onze verschillende levende dialecten zijn de zuurdesem van ons Nederlands. Wat mij betreft mogen we dat zelfs koesteren. Maar mijn punt was dus : laat de Vlaamse Beweging meer interactie zoeken met hedendaagse Vlaamse woordkunstenaars, muzikanten, regisseurs, acteurs, illustratoren, theatermakers, fotografen, zangers, dansers, ...
De Vlaamse 'Beweging' is bijna uitgeleefd. Ze heeft bijna alles bekomen wat ze verlangde. Er zijn nog een paar kleine punten en dan zit het er op. Afgelopen. Het leeft ook niet meer echt. Is ook begrijpelijk. Zulke soort nationalistische massabewegingen stammen uit het begin van vorig eeuw. Toen was de tijd daarvoor geschikt. Nu heeft die beweging zichzelf wat overleefd.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 18:08   #87
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Vlaamse 'Beweging' is bijna uitgeleefd. Ze heeft bijna alles bekomen wat ze verlangde. Er zijn nog een paar kleine punten en dan zit het er op. Afgelopen. Het leeft ook niet meer echt. Is ook begrijpelijk. Zulke soort nationalistische massabewegingen stammen uit het begin van vorig eeuw. Toen was de tijd daarvoor geschikt. Nu heeft die beweging zichzelf wat overleefd.
Wat mij betreft in grote lijnen een terechte vaststelling. Idem gaat op voor de klassestrijd, de vrouwenbeweging, ... Het is één van de redenen waarom ik ijver voor het samengaan van Vlaamse Beweging, Arbeidersbeweging, Vrouwenbeweging, ... tot een grotere beweging met een hoger doel : de totale emancipatie op gelijk welk vlak van alle burgers.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 27 december 2009 om 18:08.
Oud 27 december 2009, 18:26   #88
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft in grote lijnen een terechte vaststelling. Idem gaat op voor de klassestrijd, de vrouwenbeweging, ... Het is één van de redenen waarom ik ijver voor het samengaan van Vlaamse Beweging, Arbeidersbeweging, Vrouwenbeweging, ... tot een grotere beweging met een hoger doel : de totale emancipatie op gelijk welk vlak van alle burgers.
Dat de Vlamingen op hun rechten stonden en staan, was en is niet meer dan normaal en gewettigd. Nu dit voor het grootste deel gerealiseerd is, moeten we zoveel mogelijk armslag krijgen om onze deelstaat in te richten zoals wij het willen. Daarom moeten we dan ook de maximale nodige bevoegheden hiertoe krijgen. Dat moet ons streefdoel zijn. Plus natuurlijk er steeds voor waken dat de taalwetten strikt worden nageleefd, de transferten worden afgebouwd en dat Brussel een tweetalig gebied blijft waar Nederlandsprekende Belgen welkom zijn. Zo zie ik het.
Oud 27 december 2009, 21:35   #89
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute
Hendrik, de meeste van die door u opgesomde figuren interesseert Vlaanderen, eigen Vlaamse beslissingsmacht en de verdediging van het Nederlands geen fluit. Arno is ervan overtuigd dat hij nu een onderdeel is van "la culture française", ook al is zijn schor gebrald Frans een geluid dat allesbehalve vleiend is voor "la langue de Voltaire". Tom Barman "ies van Aantwaarpe en vindt datem ollien mo goe in 't Amerikoans ken zinge." Axelle Red gaat door het leven als een Francofoon bakvisje en Clouseau kwijlt en kweelt over "Bèèèèèèèlgië...". Die beschouwen zichzelf niet als Vlaming, die zijn zogezegd "wereldburger". Dus eigenlijk zijn ze niets.
Oud 27 december 2009, 22:21   #90
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar mijn punt was dus : laat de Vlaamse Beweging meer interactie zoeken met hedendaagse Vlaamse woordkunstenaars, muzikanten, regisseurs, acteurs, illustratoren, theatermakers, fotografen, zangers, dansers, ...
Gaat gij ze wegjagen.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 22:23   #91
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hendrik, de meeste van die door u opgesomde figuren interesseert Vlaanderen, eigen Vlaamse beslissingsmacht en de verdediging van het Nederlands geen fluit. Arno is ervan overtuigd dat hij nu een onderdeel is van "la culture française", ook al is zijn schor gebrald Frans een geluid dat allesbehalve vleiend is voor "la langue de Voltaire". Tom Barman "ies van Aantwaarpe en vindt datem ollien mo goe in 't Amerikoans ken zinge." Axelle Red gaat door het leven als een Francofoon bakvisje en Clouseau kwijlt en kweelt over "Bèèèèèèèlgië...". Die beschouwen zichzelf niet als Vlaming, die zijn zogezegd "wereldburger". Dus eigenlijk zijn ze niets.
Als u het zegt. Maar citeer mij nu eens 5 BV's uit de artistieke wereld van vandaag die zich als Vlaamsgezind profileren. Kunt u dat? Mijn punt is namenlijk dat de Vlaamse Beweging volledig voeling lijkt te zijn verloren met de cultuur in Vlaanderen vandaag (in tegenstelling tot de pro-België stroming). En dat heeft toch recht op wat introspectie, niet?
Oud 27 december 2009, 22:43   #92
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Als u het zegt. Maar citeer mij nu eens 5 BV's uit de artistieke wereld van vandaag die zich als Vlaamsgezind profileren. Kunt u dat? Mijn punt is namenlijk dat de Vlaamse Beweging volledig voeling lijkt te zijn verloren met de cultuur in Vlaanderen vandaag (in tegenstelling tot de pro-België stroming). En dat heeft toch recht op wat introspectie, niet?
Dit klopt, maar omgekeerd kan je ook zeggen dat de culturele wereld de voeling met de maatschappij totaal verloren heeft.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 22:47   #93
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Dit klopt, maar omgekeerd kan je ook zeggen dat de culturele wereld de voeling met de maatschappij totaal verloren heeft.
Ik denk eerder dat bepaalde politici de voeling verloren hebben met de maatschappij en dit door steeds weer opnieuw de gemeenschappen tegen mekaar in het harnas te willen jagen. Zou het zo niet zijn?

Laatst gewijzigd door system : 27 december 2009 om 22:50.
Oud 27 december 2009, 22:52   #94
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je met de maatschappij? Als je daarmee de politiek bedoelt dan kan ik je misschien volgen. Als je daarmee de bevolking bedoelt dan weer niet want Arno, Axelle Red, Tom Barman, ... zijn nu net zeer succesvolle artiesten die duizenden mensen op de been brengen.
Oud 27 december 2009, 23:43   #95
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Entartete Kunst ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 10:29   #96
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Volgens onze Hendrik de Stoute moet de Vlaamse Beweging vanalles doen, maar zelf blijft hij mooi langs de zijkant staan zonder zich in welke vereniging dan ook te engageren. Zeg eens, hoe wil jij iets veranderen als je je zelf niet eens wilt inzetten?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 10:52   #97
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Volgens onze Hendrik de Stoute moet de Vlaamse Beweging vanalles doen, maar zelf blijft hij mooi langs de zijkant staan zonder zich in welke vereniging dan ook te engageren. Zeg eens, hoe wil jij iets veranderen als je je zelf niet eens wilt inzetten?
Uw vereniging in ieder geval lijkt me ook 'ferm aan de zijkant'. Veel Vlamingen telt die niet. Eerder als marginaal te omschrijven.

Met andere woorden: uw zogezegde 'inzet' is in de praktijk eerder ook maar van zeer weinig waarde.

Laatst gewijzigd door system : 28 december 2009 om 10:56.
Oud 28 december 2009, 13:40   #98
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uw vereniging in ieder geval lijkt me ook 'ferm aan de zijkant'. Veel Vlamingen telt die niet. Eerder als marginaal te omschrijven.

Met andere woorden: uw zogezegde 'inzet' is in de praktijk eerder ook maar van zeer weinig waarde.
En zelfs dat is meer dan de zijne!

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 16:01   #99
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlaamse Beweging staat tegenwoordig bijna synoniem voor culturele armoede. Het is teveel een politieke beweging geworden van woordentrommelaars en nostalgici die zich wentelen in Gezelle en Preud'homme. De band met hedendaagse Vlaamse kunstenaars lijkt wel volledig doorgeknipt en dat is dramatisch. Onze kunstenaars van nu (Arno Hintjens, Josse De Pauw, Clouseau, Tom Barman, Dimitri Verhulst, Johan Verminnen, ... ) worden liever vereenzelvigd met het Belgicisme dan met de Vlaamse zaak. Terwijl de Vlaamse Beweging in eerste plaats een taal en cultuurbeweging was, of niet? Wat mij betreft is dit dramatisch. Het flamingantisme moet terug aansluiten bij de culturele ambassadeurs van Vlaanderen en bij voorkeur bij de jonge avant-garde van Vlaamse kunstenaars.

De Vlaamse Beweging zou bij al haar activiteiten en initiatieven er moet op letten om er jonge Vlaamse en internationale (Catalaanse, ...) kunstenaars bij te betrekken. Jonge muziekgroepen bij betogingen, jonge grafische kunstenaars voor de affiches, jonge typografen, illustratoren en dichters voor onze magazines en boeken, ... Op dit moment is het evenwel armoe troef.
Dat er bijna geen kunst met een grote K in Vlaanderen is vandaag de dag en je wel moet teruggrijpen naar Gezelle, Rodenbach en Preud'homme, moet je niet op conservatief Vlaanderen steken. Dat hebben we aan de 68'ers te wijten.
Dat we het nu moeten doen met Tom Barman, Clouseau en Panamarenko is op zich al erg genoeg.

Nogmaals: Bouw je eigen beweging dan uit ipv de "rechtse" (waar we echt niet meer van kunnen spreken) uit te hollen en over te nemen. Het is niet de schuld van de tegenstander dat hij het voetbalspel gewonnen heeft omdat hij beter heeft gespeeld, maar omdat jij te slecht hebt gespeeld.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 16:32   #100
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Je inzetten in een vereniging is één manier maar er zijn ook andere manieren hé. Via dit forum heb ik al vele uren ingezet met het formuleren van ideeën en het aanbrengen van suggesties en inzichten. Samen discussiëren via internet of elders met gelijk en andersgezinden is op zichzelf al een mooie inzet. Verder bouw ik ook een website uit over het links flamingantisme : www.derodetongvandeleeuw.be En ik propageer elke dag het Nederlands in Brussel!

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 28 december 2009 om 16:37.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be