Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2009, 02:33   #81
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Zo'n 20 jaar geleden vond men het nog heel normaal dat kinderen van 14de stopte met school en zware arbeid in bedrijven gingen uitvoeren. Zo'n 40 jaar geleden mocht men zelfs op zijn 12de gaan werken, na de basisschool. En toen was men pas op zijn 25ste meerderjarig en werd men pas op zijn 25ste als volwassen beschouwd door wet en samenleving.

.
Eventjes off topic ... maar wat je hier weer beweert is regelrecht onzin en fout. De leerplicht werd in België ingevoerd in 1914 en door de oorlogsomstandigheden 'verdaagd' tot 1919. Deze lag van begin af aan van 6 tot 14 jaar (of tenminste het jaar waarin men 14 zou worden). Na de basisschool mocht men inderdaad gaan werken, maar je vergeet er wel bij te zeggen dat die toen ook nog een zevende en een achtste jaar telde, dus in feite een volledige vierde graad ... tot 14 jaar i.p.v. de huidige 12 jaar. Of er effectief veertig jaar geleden nog op 12 jaar gewerkt werd, weet ik niet, maar het was dan in alle geval niet wettelijk meer. De schoolplicht werd overigens begin jaren tachtig verlengd van 14 naar 18 jaar, als ik me niet vergis gelijktijdig met de verlaging van de meerderjarigheid van 21 naar 18 jaar. Als ik me niet vergis lag die meerderjarigheidsgrens tot een stuk na Wereldoorlog II nog op 25 jaar, daar heb je dan weer wel gelijk in.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 07:56   #82
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Laura Dekker, of hoe de staatsbemoeienis parten speelt.

Heeft dan niemand problemen met hoe de overheid zich bemoeit met het privéleven.

Als het in Nederland regent, dan druppelt het in Vlaanderen.

Moeder heeft geen probleem met het plaatsen van haar dochter – ondertussen teruggevonden in Sint Maarten - in een pleeggezin.

Vader zwijgt en heeft geen probleem met het zelfstandig leven van zijn dochter.

Zou het niet beter zijn dat Bijzondere Jeugdzorg in Nederland zich eerst wat vragen stelt over de attitudes van de moeder ?

Rudy

Neen. De vader daarentegen betuigt een ontstellend gebrek aan verantwoordelijkheid gecombineerd met kleinburgerlijke aandachtshoererij via z'n dochter die hij haar willetjes en grilletjes toestaat. De overheid moet hier ingrijpen en de vader straffen en de dochter aan de moeder toewijzen. Minderjarigen moeten door hun ouders/voogd(en) begeleidt worden, in plaats van ze te gebruiken om de wereldpers te halen met allerlei stunts.
N-SA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 09:47   #83
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Eventjes off topic ... maar wat je hier weer beweert is regelrecht onzin en fout. De leerplicht werd in België ingevoerd in 1914 en door de oorlogsomstandigheden 'verdaagd' tot 1919. Deze lag van begin af aan van 6 tot 14 jaar (of tenminste het jaar waarin men 14 zou worden). Na de basisschool mocht men inderdaad gaan werken, maar je vergeet er wel bij te zeggen dat die toen ook nog een zevende en een achtste jaar telde, dus in feite een volledige vierde graad ... tot 14 jaar i.p.v. de huidige 12 jaar. Of er effectief veertig jaar geleden nog op 12 jaar gewerkt werd, weet ik niet, maar het was dan in alle geval niet wettelijk meer. De schoolplicht werd overigens begin jaren tachtig verlengd van 14 naar 18 jaar, als ik me niet vergis gelijktijdig met de verlaging van de meerderjarigheid van 21 naar 18 jaar. Als ik me niet vergis lag die meerderjarigheidsgrens tot een stuk na Wereldoorlog II nog op 25 jaar, daar heb je dan weer wel gelijk in.
Er was een leerplicht tot 14 jaar, maar men kon gaan werken vanaf zijn 12de met een leercontract of als jobstudent of werkstudent.
En het is pas vanaf in de jaren 80 dat de meerderjarigheid op 21 en in de jaren 90 dat de meerderjarigheid op 18 is gebracht.
En men kon zelfs vanaf zijn 16de handels-meerderjarigheid aanvragen op de rechtbanken en een eigen bedrijf beginnen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 09:52   #84
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ja, want wereldrecords spelevaren verbreken is natuurlijk veel belangrijker dan naar school gaan. Ga je dat voor alle wereldrecordpogingen toepassen? Dus als morgen een kleine van 14 uitblinkt in world of warcraft spelen, dan mag die zich twee jaar opsluiten in zijn kelder om zich voor te bereiden op het wereldrecord? Wat met een 8-jarige die bijzonder goed kan paalzitten, is die ook vrijgesteld? Het is door mensen zoals jij dat de weerman/vrouw zich elke maand moet uitsloven om de meest nietszeggende records te zoeken. Zeilers hebben de wereld al talloze keren rondgevaren: of je dat dan doet op je 14de of op je 34ste is compleet betekenisloos.

Dat heeft er dan weer helemaal niets mee te maken. Die tennissers wisten dat ze hun whereabouts moesten invullen. Ze hebben dat niet gedaan. Case closed (en dan zijn ze er nog bijzonder goedkoop vanaf gekomen).
Als je de moeite zou gedaan hebben om al mijn postings te lezen, zou je dergelijke onzin niet verkondigen.

Ik heb namelijk geschreven dat de maatschappij hier verantwoordelijk is door de wereldrecords. Haal ze uit de lijst van wereldrecord.
Daarnaast moet je over een pak brevetten en attesten beschikken voor dat je een poging om dat wereldrecord te breken kan en mag ondernemen.
Oud 28 december 2009, 10:02   #85
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
onder jeugdzorg staan wil niet zeggen dat je een gevangenen bent.
dat zij duizende euro's kan afhalen van haar rekening is logisch omdat het is haar rekening en ze kan de mensen van de bank met een smoes om de tuin leiden en eer de bank jeugdzorg heeft ingelicht zijn we al een paar dagen verder

een vliegtuig ticket kopen kun je net zo goed online en heb je in principe geen ouders nodig.

er vliegen dagelijks minderjarige alleen op een vliegtuig. ook hier kan je een leuk verhaaltje verzinnen om als kind er op te geraken

en laten we niet vergeten het is een 14 jarige en geen 5 jarige, ze is mondig genoeg en diene vader zal er ook wel iets voor tussen zitten
Voor je ook maar iets post, leer eerst je wetten kennen.
Een -18 jarige heeft zowel in België als in Nederland de toelating van voogd nodig om grote bedragen van zijn /haar rekening te kunnen halen en kan zelf zijn/haar rekening niet afsluiten.
Een persoon onder toezicht van Jeugdzorg kan zelfs nog niet eens een bankkaart op zijn/haar rekening hebben, want die staan onder beheer van jeugdzorg.
Een persoon onder toezicht van jeugdzorg, waarbij men vermoed dat die naar het buitenland wil verdwijnen, word al het ware een gevangenen in eigen huis.
Oud 28 december 2009, 10:09   #86
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Dat zulke banale records beter uit de boeken word geschrapt is een goed punt maar het is niet omdat een bepaald record in een boekje staat dat een overheid of samenleving dit soort banale pogingen moet toelaten

Het is een kind en heel naief als ik persoonlijk mag zijn.

en dan even over haar diploma's van de scheepvaart, ze mag die dan wel bezitten maar ik vraag me af als ze met een koopvaardij schip brokken maakt wat de verzekeringen en het gerecht dan zullen zeggen, jep dan mag diegene die haar aan het roer gelaten heeft beginnen af te dokken zo simpel is het
en ik geloof niet dat er een verzekering haar dekking zal geven om toeristen rond te varen want als minderjarige is zijn niet verantwoordelijk voor haar daden zo simpel is het

dat de rechtbanken jeugdzorg terug floten is gewoon onze dubbelzinnige onlogische justitie.
ene verkrachter komt soms ook al na een paar jaar vrij dus echte logica zit er in het gerecht niet meer

rechtvaardigheid is enkel wie de slimste advocaat op dat moment heeft en den domste rechter speelt oo kwel een rol
Er zijn voldoende jongeren die op koopvaardij schepen varen als wachtoverste.
Niet de leeftijd maar de brevetten zijn van tel voor de verzekeringen.
En rondvaren als wachtoverste op een kustvaart-passagiersschip mag je reeds vanaf je 12de op de Europese wateren, zolang je maar de nodige brevetten en attesten hebt.
Oud 28 december 2009, 10:11   #87
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-SA Bekijk bericht
Neen. De vader daarentegen betuigt een ontstellend gebrek aan verantwoordelijkheid gecombineerd met kleinburgerlijke aandachtshoererij via z'n dochter die hij haar willetjes en grilletjes toestaat. De overheid moet hier ingrijpen en de vader straffen en de dochter aan de moeder toewijzen. Minderjarigen moeten door hun ouders/voogd(en) begeleidt worden, in plaats van ze te gebruiken om de wereldpers te halen met allerlei stunts.
Begeleiden wil niet zeggen kooien!!!!!!!
Oud 28 december 2009, 10:36   #88
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Begeleiden wil niet zeggen kooien!!!!!!!
Dat je zoiets durft beweren in het geval van Laura Dekker !

99,9 procent van de kinderen hebben niet een kwart van de luxe van Laura Dekker, maar als de juffrouw haar zin niet krijgt - het verbreken van een betekenisloos record, zuiver een luxeprobleem dus - noem je dit direct "kooien".

Ongelooflijk.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 11:33   #89
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Dat je zoiets durft beweren in het geval van Laura Dekker !

99,9 procent van de kinderen hebben niet een kwart van de luxe van Laura Dekker, maar als de juffrouw haar zin niet krijgt - het verbreken van een betekenisloos record, zuiver een luxeprobleem dus - noem je dit direct "kooien".

Ongelooflijk.
En dan, haar vader heeft de mogelijkheden om haar die luxe te geven en dat is dan zijn verdienste en zijn volste recht.
Als de rest van de wereld daar een probleem mee heeft is dat het probleem van de rest van de wereld en niet van Laura Dekkers of haar vader.
Ze heeft de mogelijkheden en de kennis om deze toch uit te voeren en kent de gevaren, de keuze is dus aan haar en niet aan jeugdzorg en de rest van de wereld.

Het is verdomme vergelijkbaar met die kinderen van 12 en 13 jaar die men een vliegbrevet heeft laten behalen, maar daarna te horen kregen dat ze niet mochten vliegen, want men vond hen te jong om die verantwoordelijkheid te dragen.

Bende hypocrieten. Als iemand de nodige attesten en brevetten heeft behaald en heeft bewezen de bekwaamheid te bezitten om iets te mogen doen, dat speelt leeftijd geen rol meer en is elke hindernis die de maatschappij in de weg legt een poging tot kooien.
Oud 28 december 2009, 11:33   #90
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er was een leerplicht tot 14 jaar, maar men kon gaan werken vanaf zijn 12de met een leercontract of als jobstudent of werkstudent.
En het is pas vanaf in de jaren 80 dat de meerderjarigheid op 21 en in de jaren 90 dat de meerderjarigheid op 18 is gebracht.
En men kon zelfs vanaf zijn 16de handels-meerderjarigheid aanvragen op de rechtbanken en een eigen bedrijf beginnen.
Ik mag al een tijdje uitgestald staan in de etalage van een antiekwinkel, wegens gevorderde leeftijd;

maar ik ben zo vroeg als ik destijds kon, gaan vakansiewerk doen;
dat was op 14 jarige leeftijd, als arbeider, gedurende de ganse grote vakansie, behalve de twee weken dat het bedrijf sloot; 't jaar daarop idem als 15 jarige. (telkens aan 20 fr per uur; maar als 't kermis was kreeg ik 100 fr)
en dat was vanaf 16 jarige leeftijd, als bediende, gedurende een maand in de grote vakansie.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 11:36   #91
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn voldoende jongeren die op koopvaardij schepen varen als wachtoverste.
Niet de leeftijd maar de brevetten zijn van tel voor de verzekeringen.
En rondvaren als wachtoverste op een kustvaart-passagiersschip mag je reeds vanaf je 12de op de Europese wateren, zolang je maar de nodige brevetten en attesten hebt.
Varen moogt ge als ge de nodige brevetten hebt.

Werken moogt ge in Vlaanderen als ge de wet op de kinderarbeid niet overtreedt. De arbeidsinspeksie zal zich van die brevetten geen fluit aantrekken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 12:32   #92
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik mag al een tijdje uitgestald staan in de etalage van een antiekwinkel, wegens gevorderde leeftijd;

maar ik ben zo vroeg als ik destijds kon, gaan vakansiewerk doen;
dat was op 14 jarige leeftijd, als arbeider, gedurende de ganse grote vakansie, behalve de twee weken dat het bedrijf sloot; 't jaar daarop idem als 15 jarige. (telkens aan 20 fr per uur; maar als 't kermis was kreeg ik 100 fr)
en dat was vanaf 16 jarige leeftijd, als bediende, gedurende een maand in de grote vakansie.
Ik zat op mijn 10de zelfs al op de tractor en verdiende 25Bfr per uur als ik in de serres reed als loonwerker en dat was in de jaren 69,70, ... 75.
In 76 ben ik gaan werken als machine bedienaar tegen 75Bfr per uur in de vakanties en reed ik in de weekends nog in de serres en op het land met de landbouwvoertuigen.
Mijn kids gaan zelfs nu nog regelmatig werken bij de landbouwers vanaf hun 11 levensjaar.
Oud 28 december 2009, 12:44   #93
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik was vanmorgen toevallig met een bevriende jurist aan het chatten en die beweerde nochtans klaar en duidelijk dat in 1983 de meerderjarigheid werd teruggebracht van 21 naar 18 jaar. Wanneer deze gebracht was van 25 naar 21 jaar wist hij niet meer van buiten, en ik heb eerlijk gezegd ook geen zin tijdens deze feestdagen erachter te gaan zoeken. Het staat in alle geval als een paal boven water - in tegenstelling tot wat jij beweert - dat na WO II de meerderjarigheid enkel maar is verlaagd, nooit verhoogd. Misschien kon men al wel op 12 op leercontract gaan (ik ben daar niet in thuis in die kwestie), maar dat betekent niet dat de leerplicht dan al voorbij is (logisch: anders zouden we niet over een 'leercontract' spreken). Nu kan men ook al op 15 jaar op leercontract gaan, maar dat ontslaat deze leerling-werknemers niet van hun leerplicht (anders zou men ze evengoed een gewoon arbeidscontract kunnen geven). Van die handelsmeerderjarigheid op 16 weet ik niets af, dus ik ga het ook niet pogen te ontkrachten. Ik ken echter niet veel voorbeelden van jongeren van 16 die vroeger al een eigen bedrijf begonnen zijn.
Oud 28 december 2009, 12:52   #94
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zat op mijn 10de zelfs al op de tractor en verdiende 25Bfr per uur als ik in de serres reed als loonwerker en dat was in de jaren 69,70, ... 75.
In 76 ben ik gaan werken als machine bedienaar tegen 75Bfr per uur in de vakanties en reed ik in de weekends nog in de serres en op het land met de landbouwvoertuigen.
Mijn kids gaan zelfs nu nog regelmatig werken bij de landbouwers vanaf hun 11 levensjaar.
Dat is hier wel een totaal andere kwestie, Jantje ! De 'werkzaamheden' waar jij over spreekt zijn niet officieel geregistreerd en gebeuren dan ook in het 'zwart'. Ik hielp op mijn twaalfde of dertiende ook al mee achter de toog voor een zakcentje, maar dat heeft niets met arbeidswetgeving of leerplicht te zien. Kinderen op die jonge leeftijd tewerkstellen is zelfs strafbaar, ooit gehoord van de wet op de kinderarbeid (of beter gezegd: het verbod daarop)? Als die landbouwers arbeidsinspectie over de vloer krijgen en daar jonge kinderen zien werken, dan 'hangen' ze (en jij ook als vader wegens het toelaten daarvan). Waarmee ik weer totaal niet wil zeggen dat je je kinderen mishandelt of tekortdoet of dergelijke. Integendeel, zo jong wat werk leren verzetten kan uiterst nuttig zijn voor hun maturiteit. Je moet wel oppassen voor de wetgever, want die redeneert heus anders in zo'n zaken.
Oud 28 december 2009, 13:00   #95
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
En dan, haar vader heeft de mogelijkheden om haar die luxe te geven en dat is dan zijn verdienste en zijn volste recht.
Als de rest van de wereld daar een probleem mee heeft is dat het probleem van de rest van de wereld en niet van Laura Dekkers of haar vader.
Ze heeft de mogelijkheden en de kennis om deze toch uit te voeren en kent de gevaren, de keuze is dus aan haar en niet aan jeugdzorg en de rest van de wereld.

Bende hypocrieten. Als iemand de nodige attesten en brevetten heeft behaald en heeft bewezen de bekwaamheid te bezitten om iets te mogen doen, dat speelt leeftijd geen rol meer en is elke hindernis die de maatschappij in de weg legt een poging tot kooien.
Die vaarbrevetten die ze op haar leeftijd haalt zijn niet bedoeld om meteen de hele wereld mee rond te varen. Daarbij, bij mijn weten heeft ze nog geen brevet 'kapitein van de lange omvaart', hoogstens een vaarbewijs van wat klein grut en zeilbootjes. Logisch op die leeftijd. Uw vergelijking met vliegbrevetten is totaal irrelevant. Of zou jij het goedvinden dat een 13-jarige met een brevetje voor zweefvliegtuigjes plots vraagt om met een Boeing naar Australië te vliegen. Normale ouders met gezond verstand laten overigens hun kinderen iets bescheidener beginnen. Dat ze al eens begint met rond het eiland Texel te zeilen. Misschien kan ze daar ook nog mee in het Guiness Book of World Records komen. Ik zou Laura Dekker als straf voor haar aanstellerig gedrag 'gemeenschapsdienst' opleggen: 100 uren werken met dakloze kinderen of een paar weken ontwikkelingswerk in Afrika laten doen (dan leert ze toch ook de wereld kennen ?). Hopelijk komt dit verwende wicht ooit weer op haar poten terecht.
Oud 28 december 2009, 15:25   #96
Zoom
Partijlid

Zoom's schermafbeelding

Standaard

Freespirit, waar precies gaat de vergelijking zweefvliegtuig => boeing en zeilboot => zeilboot op?

En volgens u mag een 14jarige wel alleen zweefvliegen maar niet alleen rondzeilen? Beetje hypocriet, nee?

Citaat:
Dat ze al eens begint met rond het eiland Texel te zeilen.
Want dit is een hele opgave voor iemand die een Zeilbrevet-A heeft...
Zoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 15:27   #97
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
En wie bepaalt de norm ?
De maatschappij, quoi. Hoe arbitrair en vaag die norm ook mag zijn.
Oud 28 december 2009, 15:45   #98
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je de moeite zou gedaan hebben om al mijn postings te lezen, zou je dergelijke onzin niet verkondigen.

Ik heb namelijk geschreven dat de maatschappij hier verantwoordelijk is door de wereldrecords. Haal ze uit de lijst van wereldrecord.
Over onzin verkondigen gesproken ... Dus omdat het concept van wereldrecords nu bestaat, moet de maatschappij maar alle wereldrecordpogingen toestaan? Nochtans heeft de maatschappij (in dit geval vertegenwoordigd door Jeugdzorg) geoordeeld dat deze recordpoging onverantwoord is. De enige oplossing voor dit non-probleem is dus volgens jou het afschaffen van wereldrecords, terwijl het pakken eenvoudiger kan?

Ik begrijp trouwens niet zo goed wat een hoop mensen lopen te miepen dat het arme kind niet mag zeilen. Dat mag ze immers wel, ze mag alleen geen twee jaar wegblijven van school.

Citaat:
Daarnaast moet je over een pak brevetten en attesten beschikken voor dat je een poging om dat wereldrecord te breken kan en mag ondernemen.
En dan? Dus als morgen een twaalfjarige een vliegbrevet haalt, dan mag die een paar jaar wegblijven uit de school om zich voor te bereiden op het record voor de langste solovlucht door een 12-jarige?

Zoals ik in een andere draad al schreef: LD had de kans haar volwassenheid te demonstreren (een deel van volwassen gedrag is nl. je neerleggen bij bepaalde beslissingen die je niet bevallen). Door plots te verdwijnen en te vluchten naar de andere kant van de wereld heeft ze bewezen dat haar verstandelijke vermogens nog die zijn van een kind. Dat is normaal, want ze is ook maar een kind.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 16:47   #99
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik was vanmorgen toevallig met een bevriende jurist aan het chatten en die beweerde nochtans klaar en duidelijk dat in 1983 de meerderjarigheid werd teruggebracht van 21 naar 18 jaar. Wanneer deze gebracht was van 25 naar 21 jaar wist hij niet meer van buiten, en ik heb eerlijk gezegd ook geen zin tijdens deze feestdagen erachter te gaan zoeken. Het staat in alle geval als een paal boven water - in tegenstelling tot wat jij beweert - dat na WO II de meerderjarigheid enkel maar is verlaagd, nooit verhoogd. Misschien kon men al wel op 12 op leercontract gaan (ik ben daar niet in thuis in die kwestie), maar dat betekent niet dat de leerplicht dan al voorbij is (logisch: anders zouden we niet over een 'leercontract' spreken). Nu kan men ook al op 15 jaar op leercontract gaan, maar dat ontslaat deze leerling-werknemers niet van hun leerplicht (anders zou men ze evengoed een gewoon arbeidscontract kunnen geven). Van die handelsmeerderjarigheid op 16 weet ik niets af, dus ik ga het ook niet pogen te ontkrachten. Ik ken echter niet veel voorbeelden van jongeren van 16 die vroeger al een eigen bedrijf begonnen zijn.
Ik ben in 89 gehuwd en mijn toenmalige vriendin en bruid was toen reeds 20 en moest toelating hebben van haar ouders omdat ze nog geen 21 was en dus niet meerderjarig.
In 83 is de leeftijd van 25 naar 21 gebracht en pas in 91 van 21 naar 18.

De leerplicht duurde inderdaad tot 14 jaar, maar men kon dus op leercontract vanaf 12.

Ik ben zelf reeds vanaf mijn 16de handels-meerderjarig.
Ik mocht dus vanaf die dag een bedrijf runnen, zonder dat mijn ouders ervoor toelating moesten geven of verantwoordelijk gesteld konden worden voor de verliezen.
Ik kon toen ook handelsleningen aangaan en eigendommen en handelswaren kopen zonder toelating van mijn ouders.
Oud 28 december 2009, 17:01   #100
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zoom Bekijk bericht
Freespirit, waar precies gaat de vergelijking zweefvliegtuig => boeing en zeilboot => zeilboot op?

En volgens u mag een 14jarige wel alleen zweefvliegen maar niet alleen rondzeilen? Beetje hypocriet, nee?

Want dit is een hele opgave voor iemand die een Zeilbrevet-A heeft...
LD zeilt al vanaf haar 4de levensjaar en is een hoogbegaafd kind.
De vliegbrevetten waarover ik het had, zijn trouwens internationale vliegbrevetten voor 1 en meer motorige schroefvliegtuigen en niet de speelbrevetten van zweefvliegers.
LD heeft trouwens het brevet van navigator en oceaanzeiler.
En mag dus op volle oceaan varen zonder begeleiding.

Er zijn hier inderdaad een hele boel mensen die een uitspraak doen zonder eerst bepaalde zaken uit te zoeken.
Het is niet volgens de maatschappelijke norm, dus het moet verboden zijn.
En dat is de enige stelling die zij aanvoeren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M
Ik begrijp trouwens niet zo goed wat een hoop mensen lopen te miepen dat het arme kind niet mag zeilen. Dat mag ze immers wel, ze mag alleen geen twee jaar wegblijven van school.
De eerste hypocriete stelling die in tegenkwam bij het neer scrollen.
Een kind hoort op de schoolbanken te zitten en dit terwijl er niet eens een schoolplicht bestaat.

Voldoen aan de leerplicht kan ze ook aan boord van een zeilschip, dan heeft ze in een keer een bezigheid tijdens haar soloreis over de oceanen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be