Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Ben je voor of tegen de aansluiting van Vlaanderen bij Nederland
Voor 22 59,46%
Tegen 10 27,03%
Geen mening 5 13,51%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2009, 20:27   #81
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Of een die Vlaanderen heet, het is maar vanuit welk standpunt je het bekijkt
Blijf, er zijn er hier maar weinig die pro-België zijn, maar die dat op een correcte, respectvolle wijze kunnen beleven. De meesten vervallen al snel in anti-Ollands of anti-Vlaams gescheld.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 20:31   #82
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Militair stellen de Hollanders allang niets meer voor.
Tijdens de Tiendaagse Veldtocht hadden we ook genoeg aan wat studentencompagnieën. In een mum van tijd had Willem I de boel weer onder controle. Maja, de Fransen...
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 20:53   #83
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Blijf, er zijn er hier maar weinig die pro-België zijn, maar die dat op een correcte, respectvolle wijze kunnen beleven. De meesten vervallen al snel in anti-Ollands of anti-Vlaams gescheld.
Oh, maar ik ben helemaal niet pro-België.
Maar ik ben ook niet pro-Vlaanderen.

Beetje een Pest/Cholera verhaal (in de figuurlijke betekenis).

Als je me een label wenst te geven, noem me dan gerust pragmatisch progressief.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 20:56   #84
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Veel mensen van jouw signatuur raken verstrikt in een irrationeel-obsessieve Eurofilie.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 21:10   #85
Hollander

Standaard

Citaat:

Maak het eens concreet
Oud 28 december 2009, 21:22   #86
Alboreto

Standaard

Citaat:
Maak het eens concreet
Zowel het Belgische als Vlaams-nationalistisch model hebben hun voor en nadelen.
Er valt voor elk model wat te zeggen om het te behouden, of het te verlaten.

Mijn pragmatische visie hierop is dat de huidige toestand met zijn twee regeringen voor elke burger niet zo slecht is (of drie indien je de Europese meerekent).
Er zijn op dit moment wat strubbelingen, maar die zijn volgens mij wel op te lossen zonder leuzen zoals 'Belgisch failliet'.
Oud 28 december 2009, 21:32   #87
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat komt in de buurt van de 60-70% van de Nederlanders die volgens representatieve steekproeven voor integratie zijn.

Maar daaruit kan je niet concluderen dat Nederlanders per definitie voor uitbreiding van territorium zijn.

Wel in tegendeel zou ik bijna willen zeggen. Dat dat hier anders kan zijn komt niet doordat het over willekeurig territorium gaat, maar over onze bovenstebeste Vlaamse buren, met wie wij zoveel geschiedenis gemeen hebben en hetzelfde landschap, en taal en infrastructuur delen.
Ja natuurlijk zijn de Hollanders in een poll ervoor.
Ze denken gratis en voor niks een wingewest vol met noeste werkers binnen te halen.
De kater zal pas erna komen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 21:33   #88
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Nederlanders kunnen pas in een referendum ja of nee zeggen, als er een concreet voorstel ligt.
Hollanders hebben nu nog helemaal niets te willen of te zeggen.
In onze keuken zijn wij de baas.
Oud 28 december 2009, 21:34   #89
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Als het (generaliserend gezegd) aan Nederland ligt, zie ik als enige pijnpunt de staatsvorm. De overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking (86%) is voorstander van het behoud van het koningshuis. Het is nog maar de vraag of de Vlamingen de Oranjes zien zitten.
Drie antwoorden.
Neen, neen en nog eens nee.
Of beter nog: Nu niet, morgen niet en nooit niet.

Eén poppenkast inruilen tegen en nog ergere zou pas echte vlaamse Calimero mentaliteit zijn.
Oud 28 december 2009, 21:36   #90
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Tijdens de Tiendaagse Veldtocht hadden we ook genoeg aan wat studentencompagnieën. In een mum van tijd had Willem I de boel weer onder controle. Maja, de Fransen...
En daarom lagen jullie hier binnen de kortste keren buiten ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 28 december 2009 om 21:36.
Oud 28 december 2009, 21:43   #91
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En daarom lagen jullie hier binnen de kortste keren buiten ?
tegen jou is echt geen kruid gewassen.
Oud 28 december 2009, 21:59   #92
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Het verbaast me elke keer hoe gemakkelijk en snel het woord "referendum" in de mond genomen wordt... En sommigen willen het nog wel bindend.

De Basken wilden ook zo eens referenda organiseren over de fusie van Navarra en de Baskische Autonome Gemeenschap. Ze kregen simpel te horen: "Doe maar, ons (de regering) interesseert dat niet. Organiseer uw referendum gerust, maar ge bent gewaarschuwd: als ge het organiseert, moet ge het ook winnen. Zoniet, gaat ge af als een gieter".

Zeg mij nu eens: waar gaat iemand hier een meerderheid vinden die per referendum voor onafhankelijkheid zou stemmen als de Vlaamse politieke klasse (of wat daarvoor moet doorgaan) niet eens ertoe bereid is om stappen in die richting te nemen? Dat is toch een hersenschim? De Vlaamse politieke partijen en Vlaanderen tout court, kan zo'n beslissing niet aan, dat is te hoog gegrepen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 28 december 2009 om 21:59.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 22:04   #93
Alboreto

Standaard

Citaat:
tegen jou is echt geen kruid gewassen.
Misschien niet, maar ik weet dat hij niet de enige is die zo denkt.

Vanuit 'ons' standpunt komen Nederlanders soms zeer vrijpostig over.
De posts van sommige Nederlanders hier zijn dan ook vrij cru.
Logisch dat sommigen dan wat overreageren.

Indien je op jouw manier in België iemand aanspreekt over dit onderwerp, dan zal je vast een leuke discussie kunnen voeren.

Maar op de manier van 'kom Vlamingen, we nemen jullie wel terug' riskeer je inderdaad zonder de hulp van de Fransen over de grens gezet te worden.

Hoewel we er niet zo voor uitkomen zijn we op onze manier wel trots om Vlaming/Belg te zijn.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 28 december 2009 om 22:05.
Oud 28 december 2009, 22:06   #94
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
De Basken wilden ook zo eens referenda organiseren over de fusie van Navarra en de Baskische Autonome Gemeenschap.
De Catalanen zijn er ook mee bezig dacht ik.

Benieuwd hoe het daar gaat aflopen, want er zijn wel een paar overeenkomsten met Vlaanderen.
Oud 28 december 2009, 22:09   #95
Alboreto

Standaard

Citaat:
BARCELONA - De Catalanen hebben zondag in een symbolisch referendum ‘ja’ gezegd tegen een onafhankelijk Catalonië in de Europese Unie. Het Spaanse persbureau Europa Press meldde dat 94 procent van de kiezers zich uitsprak voor de volledige afscheiding van Catalonië van Spanje.

Voor de volksraadpleging waren 700.000 kiesgerechtigden, ongeveer 10 procent van de Catalaanse bevolking, in meer dan 160 gemeentes opgeroepen. De opkomst voor het referendum was slechts 30 procent.

De centrale regering in Madrid erkent de door lokale organisaties georganiseerde volksraadpleging niet. Volgens de Spaanse grondwet mag alleen de staat referenda uitroepen.
Bron: http://www.volkskrant.nl/buitenland/...fhankelijkheid
Oud 28 december 2009, 22:13   #96
Hollander

Standaard

Citaat:
Misschien niet, maar ik weet dat hij niet de enige is die zo denkt.

Vanuit 'ons' standpunt komen Nederlanders soms zeer vrijpostig over.
De posts van sommige Nederlanders hier zijn dan ook vrij cru.
Logisch dat sommigen dan wat overreageren.

Indien je op jouw manier in België iemand aanspreekt over dit onderwerp, dan zal je vast een leuke discussie kunnen voeren.

Maar op de manier van 'kom Vlamingen, we nemen jullie wel terug' riskeer je inderdaad zonder de hulp van de Fransen over de grens gezet te worden.

Hoewel we er niet zo voor uitkomen zijn we op onze manier wel trots om Vlaming/Belg te zijn.
Het klopt ook wel dat Nederlanders wat vrijpostig kunnen zijn. Soms op het botte af. Maar Vlamingen hebben soms ook wel wat lange tenen hoor.
Sommige Nederlanders zeggen "samenwerking", en dan zijn hier Vlamingen die roepen "zie je wel, ze willen ons annexeren!"
Ach, gevoeligheden.
Oud 28 december 2009, 22:15   #97
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Catalanen zijn er ook mee bezig dacht ik.

Benieuwd hoe het daar gaat aflopen, want er zijn wel een paar overeenkomsten met Vlaanderen.
Nee, dat is slechts schijn. Je moet een onderscheid maken tussen de verschillende referenda die in de media gretig door elkaar gehaspeld worden waardoor iemand die de boel daar niet echt volgt, door de bomen het bos niet meer ziet.

Waar de Catalanen mee bezig zijn, is het organiseren van pseudo-referenda op lokaal niveau. Die referenda zijn onwettig, simpel omdat de gemeenten en steden de bevoegdheid niet hebben tot het organiseren van dergelijke referenda. Die gaan over onafhankelijkheid en het resultaat kan eventueel dienen als een indicatie. Maar, zelfs de Catalaanse politieke partijen CiU en ERC werken er niet aan mee. Net omdat die referenda niet wettig zijn.

Waarover willen die partijen dan wél een referendum: over de tekst die ze willen voorleggen aan de Spaanse regering voor een nieuw autonomiestatuut voor Catalonië. Maar de discussie gaat momenteel over één woord in die tekst: natie. Spanje is razend dat Catalonië zichzelf een "natie" wil noemen. Het Spaanse leger reageerde prompt: indien Catalonië dat woord erin laat, gaan we tot daar. Nu zal dat wel zo'n vaart niet lopen, maar het punt is dat het mogelijke referendum niet over onafhankelijkheid gaat, dan wel over dat ene woord, en dus over de aanname van die ontwerptekst. Pas daarna begint het serieuze werk. En ik kan je nu al vertellen dat heel die boel een stille dood zal sterven. Net zoals bij de Basken.

Je moet er ook rekening mee houden dat het volgend jaar Catalaanse parlementsverkiezingen zijn. Partijen als CiU en ERC gaan dat thema uitspelen in hun campagnes, zoveel is zeker. En daarna, tja, daarna veel blablabla maar heeeeel weinig boemboem.

Hier in de media wordt dan geschreven dat Catalonië een referendum wil over onafhankelijkheid. Bull shit! Het ergste vind ik dat een bepaalde partij hier dat spelletje gretig meespeelt om zich een profiel aan te meten.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 28 december 2009, 22:15   #98
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het klopt ook wel dat Nederlanders wat vrijpostig kunnen zijn. Soms op het botte af. Maar Vlamingen hebben soms ook wel wat lange tenen hoor.
Sommige Nederlanders zeggen "samenwerking", en dan zijn hier Vlamingen die roepen "zie je wel, ze willen ons annexeren!"
Ach, gevoeligheden.
Och kom, elk vogeltje zingt als het gebekt is. Daar moet je als volwassen mens toch over kunnen kijken.
Oud 28 december 2009, 22:16   #99
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Och kom, elk vogeltje zingt als het gebekt is. Daar moet je als volwassen mens toch over kunnen kijken.
dat zeg je goed
Oud 28 december 2009, 22:24   #100
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat zeg je goed
Ik luister veel meer naar wat iemand zegt dan naar hoe iemand iets zegt. En dan ga ik een gesprek aan, heel simpelweg en rustig. Op de duur verzacht elke toon dan wel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be