![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Minister-President
|
![]() Ik snap er niet veel meer van. Laten we gewoon zeggen dat de aarde plat is
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Jij moet inderdaad God zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo kan ook de wetenschap concluderen dat het heelal 15 miljard lichtjaar in doorsnede moet zijn, terwijl we nog nooit ver buiten ons zonnestelsel gereisd zijn, dus slechts ongeveer 1/100.000.000.000.000 daarvan feitelijk hebben afgelegd. Het is allemaal een kwestie van logisch nadenken en niet zozeer een kwestie van feitelijkheid. De Geest kent het Al en hare oneindigheid........... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() 15 - Einstein als een goddelijke steen. En als jullie ernstig bij je zelf te rade gaat dan zul je merken dat je ook in zo'n wereld leeft, dat wil zeggen: je meent het allemaal zeker te weten, maar tòch ook weer niet. Want steeds zul je merken dat iemand anders er weer heel anders over denkt, omdat iedereen in zijn eigen wereld leeft en dat brengt je telkens weer in verlegenheid. Einstein heeft toen de knoop doorgehakt met zijn idee dat elke waarnemer gelijkberechtigd is, dat wil zeggen: elke waarnemer mag menen het stilstaande middelpunt van het gehele heelal te zijn. Maar kleine harrie was met dat idee nog verder gegaan door te menen God zelf te zijn. En volgens hem betekende de naam Einstein dan ook: Ein-stein = een steen en een steen is een symbool van God als verschijning en absoluut Ik en standvastigheid in eigen middelpunt, dus van: er is er maar één, dat wil zeggen één God en dat ben Ik. Alleen was het wel een versteend Ik en dat moest nog opgelost worden. En om God zelf te zijn, dat valt niet mee en als kleine peuter had hij dan toch nog wel de behoefte gevoeld aan een beschermende vaderhand en had toen weer gemeend dat God dan toch weer iemand anders moest zijn. Ja, ja, zo lust ik ze ook wel! 16 - De Heilige Geest en het Hindoeisme. Maar dat was dan bij nadere beschouwing en goedwillendheid een vroegrijp idee van kleine harrie omtrent de Heilige Geest als eenheid van Vader en Zoon. Wat ook al rudimentair in de Bijbel voorkomt* en door de katholieke kerk later verder uitgewerkt is. Dat wil zeggen: ze hebben er een hoop bombarie van gemaakt dat God de Vader en God de Zoon precies gelijkwaardig moesten zijn en de ene niet een ietsie pietsie meer dan de ander.** Want dan zou Jezus weer geen echte gelijkwaardige God zijn, maar minder dan de Vader en dus het christendom minder dan het jodendom. Tenminste: dat laatste bedenk ik nu maar, maar zal wel juist zijn. Nou vooruit dan maar. Maar er is heel wat strijd geweest en verkettering om zulk een onbenulligheid, maar anderzijds ook wel weer goed om daar over na te denken, want het is de grondslag der idee van de eenheid van God en Mens als de ware hogere God. Dus eigenlijk toch zeer belangrijk. Want door de idee van de drie-eenheid werd het monisme (dat er maar één God is) doorbroken, of zo dat het monisme in de idee der drie-eenheid een diepere betekenis heeft gekregen, namelijk niet als enkelheid, maar als eenheid.*** Maar als Jezus dan in alle eeuwigheid een gelijkwaardige God naast God is geweest in een eeuwige drie-eenheid, dan was God helemaal niet alleen geweest. Ja, dat was een zeer tegenstrijdige opvatting tussen jodendom en christendom. Hier klopte iets niet. En had de katholieke kerk ook niet Maria naar de hemel laten varen en besloten dat die ook al in alle eeuwigheid bij God was geweest? Zo kon het hele probleem achteraf toch nog opgelost worden. Niettegenstaande dat idee kon harrie de eenzaamheid van de God van het jodendom niet loslaten en bleef heen en weer gaan tussen het ene en het andere. ![]() En verder komt de idee van de drie-eenheid ook wel voor in andere religies. Als eerste schiet mij dan hier de eenheid van Brahman en Atman te binnen in het Hindoeisme en dan ook de drie-eenheid van Brahma (God), Vishnu (de Zoon) en Shiva (de Duivel) als opeenvolgende ontwikkeling van scheppen, onderhouden en vernietigen... en terugkeer in de hemel zou ik er dan nog bij bedenken, dan is de cirkel rond. Overigens is Shiva ook de herschepper. Dus als je dat maar goed in de gaten houdt dan is het hele verhaal van harrie niet zo warrig als het wel lijkt. *Het begrip: drie-eenheid komt niet zo letterlijk voor in de bijbel, maar wel: "Ik en de Vader zijn één."(Johannes 10:30) En verder: "Is er niet geschreven in Uw wet: Ik heb gezegd: Gij zijt Goden?" (Dat is eigenlijk de Heilige Geest als Geest van de gemeenschap.) (Johannes 10:34, waarin terug verwezen wordt naar Psalm 82:6) En ook: "..., opdat gij weten mocht dat de Vader in Mij is en Ik in de Vader." (Johannes 10:38) "...en wie Mij aanschouwt, aanschouwt Hem, die Mij gezonden heeft." (Johannes 12:45) Waarbij we het aanschouwen maar niet al te letterlijk moeten nemen als zien, want dat zou dan betekenen dat het lichaam van Jezus hetzelfde lichaam zou zijn als die van God de Vader. Zoals nog duidelijker gezegd wordt bij Johannes 14:9: "Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien;..." En in Mattheüs 28:19 zegt Jezus: ...en doopt hen in de naam des Vaders, des Zoons en des Heiligen Geestes... Wie of wat dan die Geest is, wordt niet duidelijk uitgelegd, maar is blijkbaar een aparte essentie die van God uitgaat, zoals in Genesis 1:2: ...en de Geest Gods zweefde over de wateren. **Johannes 14:28 ...want de Vader is meer dan ik. ***Dit idee van de drie-eenheid komt verder voor in de apostolische geloofsbelijdenis (170) en werd later nog eens extra ontwikkeld en uitgevochten in het concilies van Nicea in 325 (strijd tegen Arius als zou de Zoon minder zijn dan de Vader) en die van Constantinopel in 381 (toevoeging van de Heilige Geest) en in die van Toledo in 589, waarbij nog extra werd toegevoegd dat de Heilige Geest niet alleen uitging van de Vader, maar ook van de Zoon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 17 - De oneindige Ziel omvat de wereld.
Het is alleen maar zo dat kleine harrie in zijn ruimtereis steeds sneller is gegaan, zo snel als het licht en vervolgens in de oneindigheid en eeuwigheid verdwaald is geraakt. Dat wil zeggen dat normaal de oneindige droomwereld ondergeschikt is aan de eindigende realiteit. Maar in diepere zin is de eindigende realiteit eigenlijk ondergeschikt aan de oneindige droom. Dus zo dat de eindigheid van het uiterlijke zien (want je kunt de oneindigheid niet zien of voorstellen) eigenlijk ondergeschikt is aan de innerlijke oneindigheid van het gevoelen en denken. Want we kennen wel het gevoelen en het denken van de oneindigheid, en dat is de oneindigheid van onze ziel en van onze geest. Dat wil zeggen dat het heelal natuurlijk ook wel oneindig is, maar dat we het als zodanig niet waar kunnen nemen, maar wel innerlijk voelen en ook denken. Het is dus één en dezelfde realiteit die we op 2 manieren kunnen waarnemen, namelijk innerlijk en uiterlijk, als eindig en als oneindig. Ook te verdelen als hemel en aarde. Raar, maar waar. Zoals je ook een theepot bijvoorbeeld op twee manieren kunt waarnemen, namelijk je kunt het zien en ook betasten. Beide waarnemingen zijn erg verschillend en toch betreffen ze dezelfde theepot. Maar de oneindigheid van onze ziel omvat ook de eindigheid van het uiterlijk zien van de wereld. We kijken dus vanuit onze innerlijke oneindige ziel in de wereld, dus vanuit de oneindigheid in de eindigheid, vanuit ons gevoel omvatten we onze zintuigelijke waarneming. ![]() 18 - Door de eeuwigheid heen. En de reis van harrie was niet alleen een probleem van eindigheid en oneindigheid, maar ook van tijdelijkheid en eeuwigheid, zodat harrie een eeuwigheid later toch weer in dezelfde wereld terecht kon komen, omdat elk moment van de wereld eeuwig in de innerlijke hemel blijft bestaan en naar eigen keuze weer binnen getreden kan worden. Of was de verklaring eigenlijk niet nog veel eenvoudiger, namelijk dat zoals harrie door de lichtsnelheid en stilstand van de tijd niet alleen door de oneindigheid heen aan de andere kant van het heelal op dezelfde plek weer terug kwam, óók door de eeuwigheid heen in hetzelfde tijdsstip was teruggekeerd? Of zijn beide verklaringen niet juist? Ik denk van wel. En bovendien was de wereld, die harrie weer binnen kwam toch ook weer anders als functie van de eigen persoonlijke droom. Dat wil zeggen: iedereen bekijkt de wereld op zijn eigen manier, dus er zijn net zoveel werelden als er levende wezens zijn. Dit zeer moeilijke, maar ook zeer interessante onderwerp over het bestaan van een hogere dimensie heeft nog veel meer uitleg en beschouwing nodig, en ik hoop hier later nog op terug te komen. Maar in ieder geval denkt kleine harrie dat zijn eigen innerlijk die hogere dimensie is, want daar zit de tijd als herinnering. De tijd is immers metafysisch. En in het eigen innerlijk zit ook de hemel. Dus het eigen innerlijk is de hogere dimensie "waar God woont"! Weer teruggekeerd. In ieder geval, hoe het ook zij: harrie was in zijn ruimteschip teruggekeerd. En hij gevoelde sterk de behoefte al zijn bevindingen nog eens flink overhoop te gooien en mogelijkerwijs daardoor enige hogere orde in de chaos te brengen. En om later als hij weer op aarde zou zijn terug gekeerd van al zijn ideeën en avonturen verslag te kunnen doen op de kleuterschool. Einde hoofdstuk 2 |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() hoofdstuk 3 : de poppen.
1 - De redevoering. Hij gevoelde sterk de behoefte alles nog eens te recapituleren. Hij pakte daarom zijn poppen en zette deze netjes in een rijtje voor zijn neus. Maar vanwege de gewichtloosheid zweefden ze al gauw alle kanten op en hij moest ze daarom met een touwtje vastbinden. "Beste poppen!", zeide hij, "zoals gij wel zult weten, heeft onze lieve God de wereld geschapen en wel in 6 dagen. Nu is er echter een grote mate van ongeloof ontstaan onder de poppen en wel door het feit dat de wetenschap beweert dat het allemaal onzin is en dat het heelal door een zogenaamde Oerknal uit het Niets tot aanschijn is gekomen." Kleine harrie had deze problematiek als beginnend redenaar aardig weten te formuleren in prachtige volzinnen. Maar omdat hij zelf natuurlijk ook gewichtloos was geworden, zweefde hij nu ondersteboven en achterstevoren uit de richting van de poppen vandaan de andere kant op en zag ze niet meer. Hij meende nu zelfs te horen dat de poppen hem heimelijk achter zijn rug uitlachten. Er zat nu niets anders op zichzelf ook met een touw vast te binden. Dat duurde enige tijd, maar het lukte. Kleine harrie begon nu opnieuw, en keek aandachtig naar de poppen of ze hem konden volgen of enig teken van onbegrip lieten blijken. Het popje Maanstonde keek hem echter zeer lief aan met grote wimper ogen en een volle rode mond, dus harrie meende te moeten concluderen dat hij op het goede spoor zat... hoewel hij neiging had aan andere dingen te gaan denken. Maar hij vervolgde aldus: "maar volgens mijn bevindingen zijn deze 2 visies best met elkaar te rijmen. Als we namelijk met enige goede wil in de schepping van de wereld in 6 dagen de evolutie van het heelal en de evolutie van het leven op aarde van Darwin willen herkennen... dus als een primitief wetenschappelijk vermoeden. Want het kan niet anders zijn of God zelf was de eerste grote wetenschapper..." ![]() 2 - Pop Ekki. Nu kreeg pop Ekki echter een groot rood hoofd en riep: "de natuur IS!"... waarschijnlijk bedoelende dat er niets anders kon zijn dan de natuur en elk vermoeden van een persoonlijke schepper lariekoek moest zijn. Maar kleine harrie liet zich niet van zijn stuk brengen en vervolgde quasi rustig: "God is de Logos... dat wil zeggen: God is het Woord... zoals in het Johannes-evangelie ook staat geschreven: in den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord w�*s God... alle dingen zijn door hetzelve gemaakt en zonder hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is... Kleine harrie wilde doorgaan uit de bijbel te reciteren, maar pop Ekki bleef maar roepen: "de natuur IS"... En dat ergerde kleine harrie dermate dat hij pop Ekki een flinke prop papier in zijn mond deed, zodat hij niks meer kon zeggen. En hij vervolgde op schijnbaar kalme toon: "want zoals Philo van Alexandrië ook al zeide: "vóór dat God de wereld schiep moet hij een plan gehad hebben, een logisch plan. Want de wetenschap zal er toch zeker wel mee eens zijn dat aan alles een logisch concept ten grondslag ligt". Nu begon pop Shade zich mateloos te ergeren en riep: "alles is door toeval ontstaan!" Kleine harrie stopte ook hem een prop papier in de mond. En hij vervolgde met boze stem: "toeval is geen wetenschappelijke verklaring, maar een duidelijk teken van onvermogen iets logisch te verklaren. Want hoe kan zoiets belangrijks als het ontstaan van het heelal en het leven nu op toeval berusten. We zeggen toch ook niet dat a2 + b2 = c2 op toeval berust, maar we willen dan een bewijsvoering. Of ook dat een steen valt zou dan toeval zijn in plaats van door de zwaartekracht, hoewel nog nooit iemand de zwaartekracht heeft aan kunnen tonen..." Pop Maanstonde riep toen instemmend: "inderdaad: toeval bestaat niet!" ![]() 3 - Een katholieke pop. Nu riep een andere pop, Lumen geheten, weer dat de wetenschap alles proefondervindelijk kon bewijzen, en ook deze stoute pop stopte harrie met boosaardig genoegen een flinke prop in de mond. "Pas na afloop mogen jullie wat zeggen", zeide hij, "laat mij toch eerst rustig mijn verhaal afmaken. Alle andere poppen waren nu voldoende geïntimideerd en keken nu wat angstig en bedrukt voor zich uit. Alleen Maanstonde bleef lief kijken en harrie vatte weer moed... "zoals ik al zeide is de Logica de grondslag van de schepping en God IS die Logica. Maar die Logica is nog niet van zichzelf bewust. Dat wil zeggen: God is nog geen bewuste concrete persoon, maar alleen nog maar de Logica daarvan, dus alleen nog maar het concept van een persoon. Want zoals het ook in de gnostische scheppingsleer wordt vermeld: God is het Oerlicht, het Pleroma, dat als zodanig nog onbewust was..." Nu begon een andere pop zich mateloos te ergeren en overwon zijn angst voor straf en riep hard op: "alles wat in de bijbel staat is letterlijk waar. Je bent een ketter!" Bij het woord ketter dacht harrie aan de kruistochten tegen de Katharen en de mateloze dictatuur en de wreedheid van de katholieke kerk. Het was blijkbaar een katholieke pop... ook gezien het schijnheilig zalvend uitgesmeerd gezicht. Harrie werd nu mateloos boos en greep die opstandige pop bij de lurven en deed het luik van het ruimteschip open om hem even buiten te zetten om af te koelen. "Ga hier je ouweltjes maar uitdelen!", riep kleine harrie hem na. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zeer verhelderend.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 Laatst gewijzigd door Raf : 13 februari 2010 om 19:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De waarheid is precies andersom dat mij de mond wordt gesnoerd met domme en inhoudloze opmerkingen als deze van jou. Wanneer heb ik ooit iets inhoudelijks van jou gehoord? Je hebt het nog niet voor elkaar gekregen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 Laatst gewijzigd door Raf : 14 februari 2010 om 01:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Raf, laat dien jongen toch doen
![]() Voor 1 keer dat Religie niet alleen nonsens is, maar ook echt grappig! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat valt natuurlijk tegen voor je. Net zoals alle andere religies, is ook de jouwe alleen aanvaardbaar voor mensen die niet gehinderd worden door enige intelligentie.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 4 - Koffiepauze.
Door alles was harrie danig van zijn stuk geraakt. Hij had niet gedacht dat zijn anders zo lieve poppen zo lastig en opstandig konden zijn. Misschien kwam dat door de moeilijkheid van het onderwerp en ook omdat de moderne poppen geen enkele kennis van de bijbel meer bezaten, behalve natuurlijk die mafketel van een pop paus Pius. Ze wisten wel iets van wetenschap, maar in de oppervlakkige overtuiging dat de wetenschap alles kon bewijzen en alle geloof en filosofie fantasie was. Harrie besloot 15 minuten koffiepauze in te lassen om de gemoederen tot bedaren te brengen. En hij deelde verder ook gebak uit in de hoop zijn poppen alsnog wat positiever te kunnen stemmen. Hij haalde zijn katholieke pop weer binnen en vroeg hem goed bedoelend, met de intentie om hem weer voor zich te winnen: "en, heb je nu de hemel gezien?" Maar het kwam nogal sarcastisch uit zijn mond tevoorschijn en had een averechtse uitwerking. "Gij zult eeuwig branden in de hel!", riep pop paus Pius, want het kon niet anders of zo moest hij wel heten. "Vuile Jezus verrader!", riep pop Maanstonde nu om harrie te helpen, maar dat ging weer een beetje te ver en harrie probeerde nu de zaak te sussen door beiden een stuk taart toe te stoppen. De verdere koffiepauze verliep naar wens, want allen genoten van de gebak en de koffie. Sommige poppen waren aan het discussiëren geslagen over het aangesneden onderwerp en dat was alleen maar heugelijk te noemen om tot een beter begrip te geraken van elkanders mening. Als ze elkaar maar niet naar de strot vlogen, want als het over God ging konden de gemoederen nogal verhit raken. Na afloop besloot harrie de poppen weer los te maken en vrijelijk te laten zweven en ook de proppen uit de diverse monden te halen om niet voor dictator uitgemaakt te worden. Hij begon nu opnieuw door over de ruimtevaart te spreken en het feit dat daarmede een nieuw tijdperk was aangebroken. "The Age of Aquarius... het tijdperk van de Waterman!", riep een klein lief popje en harrie zeide toegefelijk: "ja, het tijdperk van de Waterman!" En hoewel hij eigenlijk niets van astrologie geloofde, wilde hij niet opnieuw de fout maken de poppen tegen zich in het harnas te jagen. "En", vervolgde hij: "in een nieuw tijdperk is het ook tijd voor een nieuwe visie!" "Ja!", riepen alle poppen nu in het koor: "in een nieuw tijdperk is het tijd voor een nieuwe visie!" Ook de poppen wilden zich blijkbaar van hun beste kant laten zien om niet weer opnieuw tot ruzie te geraken. ![]() 5 - God is de logica. "En",... ging harrie voorzichtig voort,... "aan mij is de grootse taak gegeven om godsdienst en wetenschap met elkander te verzoenen..." Nu meende harrie dat enkele poppen wat ongelovig naar hem keken en anderen wat schamper van: wat verbeeldt hij zich wel! En om het ijs te breken meende harrie populair te moeten doen door te zeggen: "ik voel het aan mijn water!" Dat kwam weer niet goed aan bij de damespoppen en daarom corrigeerde harrie zich door te zeggen: "pardon, ik voel het aan mijn Waterman!" Maar nu was harrie volgens eigen oordeel toch te ver gegaan en hij kreeg een groot rood hoofd. Maar het kleine lieve popje Jomanda, die de Oosterse religie was toegedaan, vond het allemaal prachtig en voelde zich zeer ontroerd door harrie's woorden, voordracht en vooral over die Waterman, met rood hoofd daarbij en keek hem liefdevol begrijpend aan. Maar harrie wilde helemaal geen oosterse goeroe worden en veegde zich nu het zweet van het voorhoofd, nam een slokje water en vervolgde hakkelend: "God is de Geest van het heelal! En die Geest was vóór de schepping al potentieel aanwezig als logica. Dat wil zeggen: als plan of concept voor de schepping, maar deze logica was nog onbewust. En in de schepping kreeg die logica een uiterlijke bestaansvorm in het heelal. Maar in de mens, maar ook in de poppen, wordt deze Geest tot bewustzijn in het wetenschappelijke en filosofische denken. Maar eerst in het geloof, want het geloof is aan het denken vooraf gegaan." ![]() 6 - Wijd mijn poppen.(Johannes 21:15,16,17) Kleine harrie had het allemaal heel mooi geformuleerd en enige poppen keken hem bewonderend aan. "Ja, die kleine harrie was geen domme jongen!" Andere poppen begrepen er niets van en keken meewarig in het rond. Maar de koffie en het gebak in de pauze vergoedde veel en daarom zeiden ze verder niks en legden zich neer bij het onvermijdelijke: "een diepere Geest was over hen gekomen, waar ze niks van begrepen!" Maar ze verlangden terug naar hun onschuldige poppentijd. Misschien zouden ze nu wel mensen worden net als harrie. Ze keken elkaar aan en schenen elkaar op dit punt plotseling allemaal te begrijpen als hadden ze een mystiek telepathisch contact. Ook harrie gevoelde nu wat er in hen omging. Onwillekeurig keek hij nu omhoog in de hoop dat er redding zou komen uit de hemel op dit heilige en cruciale moment. Ook alle poppen keken nu omhoog en dit was zeer ontroerend. Alle zielen hadden zich verenigd tot een eeuwige en oneindige ziel, dus tot een collectieve poppenziel. Het luik van het ruimteschip ging nu op wonderbaarlijke wijze van zelf open en de poppen en harrie zweefden naar buiten. Daar flonkerden de sterren. En de hemel ging open en een engel Gods verscheen en deze zeide heel duidelijk met diepe goddelijke stem: "wijd mijn schapen... pardon: mijn poppen!" |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door harriechristus : 14 februari 2010 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 7 - Terug op de kleuterschool.
De volgende morgen werd kleine harrie wakker in het bewustzijn een zalige droom gehad te hebben. Hoe was het mogelijk, dat hij in zijn onderbewustzijn al zoveel wist? Had het iets met reïncarnatie te maken? Droeg hij de oneindige wijsheid van de hele mensheid in zich? Was hij in het vorige leven een filosoof geweest? En hoe moest hij dat rijmen met zijn kleine peuterbestaan? Of was alles wat nu gebeurde een herinnering van een volwassen man, dus zo dat hij geen reïncarnatie was van het verleden, maar van de toekomst? Op de kleuterschool gekomen herinnerde hij zich dat hij van plan was geweest zijn hele verhaal aan de andere kleuters te vertellen en daarvoor zijn poppen eerst als oefenpubliek had gebruikt. Met succes overigens, maar hij gevoelde zich nog niet rijp om nu al meteen na het eerste succes zijn buitengewoon pientere klasgenoten met zijn warrig verhaal lastig te vallen. Het kon nog wel enige uitstel verdragen. Bij een eerste succes is het wijs enige bescheidenheid te betrachten en niet te menen meteen weer succes te moeten hebben. Zijn klasgenoten waren geen meegaande poppen, maar zeer geniale en uitgekookte dwarsliggers. ![]() 8 - Kleine Eva. Enfin: in de pauze ging hij rustig spelen in de zandbak en maakte een weg met een bruggetje, waarin ook weer dezelfde weg via een bocht onderdoor liep. Deze voorstelling bevredigde hem in hoge mate. Achter hem was kleine Eva komen staan, die vond dat hij het erg mooi gemaakt had. Ze had zelf een emmer met schepje in haar hand en ze vroeg kleine harrie of deze mee wilde doen met het graven van een grote kuil. Kleine harrie vond het een goed plan en ze gingen samen aan de slag. Ze groeven samen een kuil en een bank rondom, zodat ze daarop konden gaan zitten. Ze hadden nu samen een huisje en bedachten dat er nog een kindje bij moest komen want dan konden ze vader en moedertje spelen. Maar waar ze dat kindje vandaan moesten halen, dat was hun nog een raadsel. Ze keken elkaar voorlopig alleen maar lief en goedwillend aan, maar dat was geen slecht begin en beloofde wat voor de toekomst. Maar het volgende probleem was dat harrie natuurlijk aan het werk moest om geld op tafel te kunnen leggen om het huishouden draaiende te houden. Tja, maar wat moest kleine harrie dan doen? "Ik word later een filosoof", zei kleine harrie toen dapper. "Een filosoof, wat is dat nou?", vroeg kleine Eva. En kleine harrie antwoordde: "Een filosoof is iemand, die heel diep kan nadenken over hoe God de wereld heeft geschapen." Eva vond het machtig interessant en keek kleine harrie bewonderend aan. Zij had zelf ook wel eens diep over God nagedacht en zich afgevraagd of God soms een hele lange baard had en waar Hij zou wonen. Nou, dat wist harrie niet precies, dat wil zeggen: van die baard, maar wel dat God in de hemel woonde en ook dat de hemel in je eigen droomwereld was. Eva vond het allemaal prachtig wat kleine harrie zeide en keek hem met haar grote wimpers liefdevol aan. Harrie meende in haar plotseling de pop Maanstonde te herkennen en zeide dat ook: "volgens mij ben jij de reïncarnatie van de pop Maanstonde!" Eva kreeg toen een vuurrood hoofd als was zij in haar diepste wezen en geheimenis geraakt en zich daardoor naakt en betrapt voelde. Het ontroerde harrie en hij legde zijn arm om haar heen. Zo zaten zij stilletjes bij elkaar, ieder voor zich met zijn en haar eigen gedachten. Ja, het was een mooi stel en een klein huisje hadden ze ook al. Toen klonk de bel en het speelkwartiertje was voorbij. ![]() 9 - Liefde en seks. Sindsdien was de kleine harrie helemaal in de wolken over zijn kleine Eva. Alle diepe filosofie was als sneeuw voor de zon verdwenen en hij was gewoon weer een kleine kleuter van 3 jaar. Elke dag speelde hij met kleine Eva in de zandbak. Het probleem met de kindjes was snel opgelost, want Eva had een popje van thuis meegenomen en toen had harrie ook een pop meegenomen. Met haar emmertje en schepje bakte Eva mooie zandtaarten. En van zand maakten ze ook nog een TV-toestel plus bankstel, zodat ze echt vadertje en moedertje konden spelen. Voor de kindjes moesten er dan nog twee bedjes komen plus nog een groot bed voor hun beidjes. Toen die klaar waren werden de beide kindjes er met veel liefde in gevleid en ging Eva in het grote bed liggen. "Kom maar lekker bij me liggen, lieve schat!", zei kleine Eva toen tegen kleine harrie. Ze lag er zeer lief en uitnodigend bij met haar handjes en mollige armpjes achter haar hoofd gevouwen. Harrie ging toen naast haar liggen en begon met haar te vrijen. Eva vond het prachtig en begon harrie te knuffelen. Harrie gaf haar toen een kusje en Eva kuste harrie terug. Maar wat nu? Harrie was nogal manlijk voortvarend en onderzoekend en begon ook maar meteen onder haar rokje te voelen. Maar toen zeide kleine Eva abrupt en zeer zelfverzekerd, maar ook met een wat vreemde stem, alsof die uit een andere wereld kwam: "Ik wil liefde en geen seks!" Harrie schrok ervan en voelde zich meteen diep schuldig. Wat had hij verkeerd gedaan? Het zweet liep hem nu langs het voorhoofd en hij bleef verder stil naast Eva liggen en zeide niks meer. Zij scheen hem nu plotseling een wezen uit een andere wereld toe, vooral omdat haar stem zo vreemd had geklonken alsof deze de stem van een Godin was geweest uit de hemel. Een goddelijk raadsbesluit had hem de les willen lezen niet van een streng verboden vrucht te eten. Hij trachtte nu de hele zaak te bagatelliseren, door zich voor te stellen dat kleine Eva het gezegde ongetwijfeld door haar moeder had horen zeggen als haar vader weer eens lastig was. Maar dat deed niets af aan de ernst ervan, integendeel: moeder en dochter waren het in deze blijkbaar geheel met elkaar eens in een goddelijke eenheid van de zalige ziel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 10 - Lees.
Die avond voelde harrie zich nogal bedrukt, want het hele drama liet hem niet los. Het duurde lang voor hij eindelijk in slaap viel, maar nauwelijks sliep hij of een engel Gods verscheen hem in een droom en overhandigde hem een groot bijbelboek, sloeg deze open en zeide: "Lees!" En daarbij wees hij met een vinger naar een bepaalde tekst. Harrie werd wakker en het eerste wat hij deed was naar de bijbel pakken om naar de desbetreffende tekst te zoeken, maar hoe hij ook zocht, hij vond het niet. Toen verscheen de engel Gods opnieuw en deze zeide nogmaals: "Lees!", maar nu duidelijk geërgerd. De engel wees opnieuw en nu zag harrie de bedoelde tekst: genesis 1:7 En God maakte het uitspansel en Hij scheidde de wateren, die onder het uitspansel waren van de wateren die boven het uitspansel waren. En het was alzo. 8 En God noemde het uitspansel hemel... 10 En God noemde het droge aarde. Harrie begreep daaruit dat God scheiding had gemaakt tussen hemel en aarde, maar verder begreep hij niet wat de bedoeling was. Hij ging naar bed en viel in slaap. De volgende dag besloot hij het hele probleem aan kleine Eva voor te leggen. Maar op school was ze niet en ze verscheen ook niet in het speelkwartier. Moedeloos kuierde harrie wat rond in de zandbak, toen hij van boven een stem hoorde roepen: "Hallo, harrie, ik ben hier!" ![]() Harrie keek omhoog en zag kleine Eva tussen de wolken aan de hemel verschijnen met kleine engelvleugeltjes. Harrie was blij verrast en wilde ook gaan vliegen om haar te bereiken. Maar hoe hij ook wapperde met zijn kleine armpjes, het werden geen vleugeltjes. En hij kwam nog geen meter de lucht in en hij viel bij elke sprong weer pardoes op de grond. Alle andere peuters keken verbaasd naar harrie's dwaze sprongen en begonnen hem na te doen, deels om hem in de maling te nemen, deels omdat ze het ook wel grappig vonden, maar ze wisten niet dat harrie dat deed om kleine Eva te bereiken. Dit alles maakte harrie volkomen moedeloos en hij ging op de grond zitten en hij keek treurig voor zich uit. Daarna keek hij nog eens omhoog en zag kleine Eva niet meer. Verdrietig ging hij naar huis, geheel en al vergeten dat hij nog naar school had gemoeten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ontsnapt uit de psychiatrie?
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Overigens vind ik dat Harrie erg mooi kan tekenen. ![]() |
|
![]() |
![]() |