Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent of was u tevreden met uw werkloosheid?
jawel hoor 10 25,64%
nee 15 38,46%
ik had gemengde gevoelens 14 35,90%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2010, 12:22   #81
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Economisch gezien heb je gelijk. maar daar veeg ik mijn gat aan
Ik zou geen jobke doen tegen mijn zin.
Als ik tot nu toe enkel de zaken had gedaan waarin ik goesting had, dan had ik nooit mijn studies succesvol kunnen afwerken of ergens een goede job kunnen vinden. Uw 'zin' of 'goesting' bepaalt ge volledig zelf trouwens, een job doet dat niet voor u.

Citaat:
Niet minder productief dan een zanger of een pro-gamer of een voetballer.

Mensen spelen tegen mij omdat ze graag eens willen pokeren. Ik zorg dus voor entertainment.
En dan?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 12:28   #82
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
er zijn verschillende manieren om vooruit te komen in het leven.
minder werken, zodat ik meer in m'n tuin kan bezig zijn en met m'n beestjes kan spelen is voor mij vooruitgang.
Het devies ik werk om te leven en ik leef niet om te werken is uiteraard terecht, ik ben ook van dat principe, ondanks het feit dat ik mijn job graag doe.

Het schoentje knelt echter als mensen niet productief bezig willen zijn en ook niet zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Dat dergelijke mensen dan nog verwachten dat wildvreemden uw hobbies willen sponsoren is natuurlijk belachelijk
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 12:29   #83
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Als ik tot nu toe enkel de zaken had gedaan waarin ik goesting had, dan had ik nooit mijn studies succesvol kunnen afwerken of ergens een goede job kunnen vinden. Uw 'zin' of 'goesting' bepaalt ge volledig zelf trouwens, een job doet dat niet voor u.
Ik heb heel mijn leven al mijn goesting gedaan, en ben op alle vlakken tevreden in mijn leven hoor..

Citaat:
En dan?
Wat en dan?
Ik ben dus even productief als een ander tiens
Oud 11 januari 2010, 12:36   #84
Tavek
Banneling

Standaard

Ik denk dat wij gewoon verschillende visies hebben over "doen wat ge graag doet" en "iets bereiken in het leven".

Moet kunnen. Zolang ge maar de eerbaarheid hebt om uw levensonderhoud zelf te financieren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 12:43   #85
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
er zijn verschillende manieren om vooruit te komen in het leven.
minder werken, zodat ik meer in m'n tuin kan bezig zijn en met m'n beestjes kan spelen is voor mij vooruitgang.
de meeste hebben een complete burnout nodig om zoiets fundamenteels in te zien
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 12:46   #86
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Ik vermoed dat ge correct zijt, maar ja, dan ist wel een burn out met een goed gevulde bankrekening.

Wat wel even zo tof is om die wereldreis te maken
Oud 11 januari 2010, 12:46   #87
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb heel mijn leven al mijn goesting gedaan, en ben op alle vlakken tevreden in mijn leven hoor..
Gewoon uit nieuwsgierigheid: Heb je dan ook de studies afgewerkt waaraan je was begonnen of ben je daar later ook mee gestopt omdat het niet naar je goesting was?

Citaat:
Wat en dan?
Ik ben dus even productief als een ander tiens
Af en toe pokeren is niet productief.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 13:41   #88
Duvelke

Standaard

Citaat:
Gewoon uit nieuwsgierigheid: Heb je dan ook de studies afgewerkt waaraan je was begonnen of ben je daar later ook mee gestopt omdat het niet naar je goesting was?

Af en toe pokeren is niet productief.
Ik heb alles afgemaakt waarin ik plezier in had dus ja

en ik pokerde niet af en toe, ik deed dat dagelijks en had op maandbasis een maandloon waar sommige moeten voor gaan werken.
Oud 11 januari 2010, 14:04   #89
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dat is natuurlijk een heel delikate vraag.
Maar toch houd ik voet bij stek.

Als u ooit eens werkloos was, kom er dan eens voor uit of u daar al of niet tevreden mee was.

Ik denk namelijk dat ik de enige was.

Maar aangezien ik niets meer kon krijgen van werk, was het voor mij maar beter , dat ik me daar goed bij voelde.
Eigenlijk ben ik nooit een dag echt werkloos geweest.
Als kind heb ik thuis namelijk geleerd dat je zelf voor alle geluk moet zorgen en dat je zelf je mogelijkheden moet creëren.
Ik heb dus wel steeds iets om handen en verveel mij nooit.
Ik heb wel periodes gekend dat ik werkzoekende werkloze recht op een uitkering had. Zoals nu ook het geval is.
Doch ik ken ook jongeren die nog nooit een stap in een bedrijf hebben gezet, en van hun werkloosheid gebruik hebben gemaakt om een eigen bedrijf op te richten.
Laatst kwam ik nog een koppel tegen dat tijdens hun werkloosheidsperiode er niet beter hadden op gevonden dat oude frituuroliën te verzamelen en ze in hun garage te verwerken tot biodiesel.
Nu hebben zij na 3 jaar een bedrijfje dat niets anders doet dan biodiesel maken en leveren aan binnenvaartschepen.
En zijn ze bezig zich bij te scholen om er achter te komen hoe ze olie uit bioafval kunnen winnen.

Een ander koppel dat werkloos werd door sluiting van het bedrijf, startte met het maken van stookblokken van oude papier in een gehuurde garage.
Zij hebben ondertussen reeds een werkplaats gekocht en verkopen zo'n 15ton stookblokken per maand.

Nog een ander koppel heeft tijdens de periode dat ze werkloos waren een bedrijfje opgebouwd dat oude plastiek terug verwerkt tot nieuwe bruikbare producten. Zij hebben nu meerdere mensen in dienst om hun productie te kunnen laten voldoen aan de vraag naar hun producten.

Ik geef jullie nu een stukje tekst uit een verslag dat geschreven is voor jongeren die willen voldoen aan bepaalde maatschappelijke normen
Citaat:
En ja, laatst kreeg ik zo te horen dat sommige onder jullie vinden dat ze enkel tijd hebben voor zaken zoals school, werken, thuis helpen, leren enz.. Maar geen tijd meer voor hobby of ontspanningen of sociale contacten hebben. Wel, hobby en ontspanning of sociale contacten zijn zaken die uitgevonden zijn om de mensen binnen de lijnen van de consumptiemaatschappij te houden.
Hobby en ontspanning of sociale contacten zijn zaken die men volgens de moderne maatschappij buitenshuis moet hebben en die geld moeten kosten.
Maar gedenk dat terwijl jij met deze zaken bezig bent, er andere mensen zijn die jou dit mogelijk moeten maken. Terwijl jij je aan het ontspannen bent in een fitnesscentrum, een filmzaal, een café er andere mensen zijn die daarvoor bezig moeten zijn met werken om dit mogelijk te maken. En dat nog andere mensen een prijs hebben geplakt om die ontspanning en daar vaak grof geld mee verdienen. Mensen die daarna met dat geld hun luxe leven betalen, waarvoor zij jou dan nog eens laten werken tegen door hen bepaalde lonen.

Zo kom je tot de vaststelling dat de slavernij niet verdwenen is, maar een andere vorm en naam heeft gekregen, arbeid voor derde.
Zo kom je tot de vaststelling dat de moderne mens binnen de moderne maatschappij helemaal geen vrij mens is, maar tot vele zaken word verplicht door de rijken van onze maatschappij.
Zo kom je tot de vaststelling dat men binnen de moderne maatschappij heeft bepaald, dat men kinderen moet laten verzorgen en opvoeden door derde, tegen betaling natuurlijk, om zelf in loondienst van derde te gaan werken, vaak tegen slechts enkele euro’s meer dan wat deze opvang door derde van de kinderen kost. Kinderopvang is zelfs een harde economie op zich geworden, dit terwijl het eigenlijk vaak door een ouder of grootouder of andere volwassene binnen de familie(gezin) gedaan kan worden.
Mensen gaan dus vaak buitenshuis werken enkel omdat de maatschappij dit verlangd. En dit dan enkel ten diensten van de inkomens van andere.
Vaak gaat het loon van de tweede werkende in een gezin enkel naar kinderopvang, huishoudelijke hulp, ontspanningsgelegenheden en noem maar op omdat onze moderne maatschappij dit zo verlangd van zijn inwoners.
Vaak hebben gezinnen ultra moderne woningen, met keukens die vaak meer dan 4 jaar het gezamenlijke gezinsinkomen aan inkoopprijs bedragen, maar word daar zuiver uit tijdsgebrek enkel het afwasmachine en de microgolfoven van gebruikt. Enkel omdat men deze keuken moet hebben volgens de normen van onze moderne maatschappij en zich dus moet kapot werken om deze te kunnen betalen.
Diezelfde gezinnen beschikken vaak over een CV. die heel het huis verwarmt, maar in werkelijkheid staat te branden voor niets, want de bewoners hebben geen tijd om thuis te genieten van hun verwarming, want ze zijn steeds bezig met werken of buitenshuis ontspanningen omdat de moderne maatschappij dat eist en ze deze moeten kunnen betalen.
Het moderne gezin beschikt over een TV per kamer, maar weet vaak niet eens welk programma er op welke tv staat te spelen want ze kunnen immers slechts naar één tv te gelijk kijken. En zijn dan na hun dagtaak voor derde en hun verplichte ontspanning buiten hun gezin, te moe om nog tv te kijken thuis.
Ja, binnen onze moderne consumptiemaatschappij staat het gezin ver naar achter op het verplichte lijstje van zaken waaraan met moet voldoen. En veel mensen denken dat het bereiken van alle mogelijke luxe en het voldoen aan alle mogelijke normen van onze moderne consumptiemaatschappij het opperste geluk brengen. Dit tot ze op een gegeven ogenblik met hun neus op de harde waarheid worden geduwd.
De dag dat ze niet meer kunnen voldoen aan deze normen, door verlies van hun werk en dus al deze luxe niet meer kunnen betalen, of door ouderdom en zelf afhankelijk worden van hun kinderen waar ze tijdens hun leven geen tijd voor hadden. Dan worden ze plots aan de kant geschoven en zelfs tegen betaling in opvanghuizen gestopt, zodat de maatschappij geen last en omzien meer heeft naar hen. Dan komen ze tot de ontdekking dat de waarden van het leven niet te vinden zijn in luxe en consumptie van de door de moderne maatschappij voor gestelde luxe en verplichtingen.
Dan komen ze tot de ontdekkingen dat de moderne maatschappij slechts één doel heeft, derde rijk maken en de bevolking ten dienste van die rijke derde als slaven gebruiken. Dan komen zij tot de ontdekking dat de maatschappij niets om hen geeft en dat alles wat zij verworven hebben, slechts een vergankelijke schijn van geluk is.
Dan komen zij tot de ontdekking dat het echte geluk enkel te vinden is binnen het eigen gezin en dat ze juist dat hebben verwaarloos om te kunnen voldoen aan de consumptiemaatschappij.
Dan komen ze tot de ontdekking dat ze hun eigen kinderen en kleinkinderen hebben verwaarloost en dat deze zijn groot geworden zonder hen en beter hun opvang kennen dan hun ouders of grootouders.
Dan komen ze tot de ontdekking dat alles waarvoor ze hebben gewerkt slecht vergankelijke goederen waren en niets te maken hadden met het leven.
Dan komen ze tot de ontdekking dat ze niets hebben achter gelaten voor hun kinderen, dat ze vergeten zijn om samen met hun kinderen van het leven te genieten.
Die tekst is niet te vinden op internet en komt niet van een of ander site, maar is geschreven door jongeren voor jongeren. En is ingescand.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 14:13   #90
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Gemengde gevoelens.
Maar ik begrijp de vraagstelling niet goed. Vraag je nu of mensen al dan niet tevreden waren met het feit dat ze werkloos waren, of dat ze al dan niet tevreden waren met de behandeling die ze kregen ifv hun werkloosheid (RVA, VDAB, ...).

Ik vermoed dat je nooit tevreden kan zijn met een werkloosheid, al is het maar om financiële redenen.

Maar wat betreft de 'behandeling', geen klagen over. Godzijdank leef ik niet in de VS
Oud 11 januari 2010, 14:15   #91
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Hier zit zo eentje. Afin, burnout is een groot woord. Maar ik heb toch een serieuze verandering doorgevoerd waarbij loon geen factor was. Uiteindelijk verdien ik nu nog altijd evenveel (niet op gerekend...).

Ik ben er nog niet. Het wringt nog. Maar als ik de vorige beslissing heb durven nemen, kunnen er andere volgen.
Oud 11 januari 2010, 18:57   #92
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ongeloofelijk ! Nog iemand die een leven heeft buiten werken !
Respect voor Babeth !
Gewoon omdat ik weiger lui in de zetel te liggen (we hebben trouwens geen tv). Zelfs mijn 8 katten bestuderen is een aangenaam en nuttig tijdverdrijf (ik schrijf er een -Engelstalige- blog over... om mijn Engels goed geoefend te houden -> www.thehouseofchaos.wordpress.com).

Ben net twee uur geleden gaan solliciteren. Hopelijk wordt het iets. Lijkt me een leuk bedrijfje en interessant werk.
Oud 11 januari 2010, 19:14   #93
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het devies ik werk om te leven en ik leef niet om te werken is uiteraard terecht, ik ben ook van dat principe, ondanks het feit dat ik mijn job graag doe.

Het schoentje knelt echter als mensen niet productief bezig willen zijn en ook niet zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Dat dergelijke mensen dan nog verwachten dat wildvreemden uw hobbies willen sponsoren is natuurlijk belachelijk
Ik sponsor mezelf.
Maar ik heb er wel van genoten toen ik ook een paar maand werkloos was. Waarom zou ik daar niét van genieten? Is er één of andere ongeschreven of geschreven regel dat ge u miserabel moet voelen als je werkloos bent? Ik was werkloos en zocht naar werk, en ik genoot van de vele vrije tijd. Met als een depressieve vaatdoek rondlopen omdat je werkloos bent bereik je niets, wel integendeel.
Oud 11 januari 2010, 19:16   #94
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vermoed dat ge correct zijt, maar ja, dan ist wel een burn out met een goed gevulde bankrekening.

Wat wel even zo tof is om die wereldreis te maken
Sommigen willen helemaal geen wereldreis maken.
En een goed gevulde bankrekening interesseert me niet zo. Het zou fijn zijn mocht daar plots veel geld op staan, maar het is geen prioriteit.
En in burn-out ga je weinig energie hebben voor een wereldreis.
Oud 11 januari 2010, 19:24   #95
kameleon
Minister

Standaard

Ik ben beginnen depressief te worden tijdens mijn werkloosheid omdat je wordt behandeld als een klein kind dat niet voor zichzelf kan zorgen. Onder het motto 'grijpen wat je kan' treedt er alleen maar verloedering op van de arbeidsmarkt. Wat trouwens al begint op de schoolbanken. Op de hogescholen zitten mongolen van jewelste die niet het minste inzicht hebben en toch afstuderen. Diplomafabrieken noem ik het.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 19:28   #96
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Sommigen willen helemaal geen wereldreis maken.
En een goed gevulde bankrekening interesseert me niet zo. Het zou fijn zijn mocht daar plots veel geld op staan, maar het is geen prioriteit.
En in burn-out ga je weinig energie hebben voor een wereldreis.
Laten we het er maar op houden dan andere mensen andere dingen willen. Maar zijn we ook akkoord dat de mensen die niet of minder willen werken dan ook niet moeten vragen achter steun van degenen die dat wel willen ?
Oud 12 januari 2010, 07:53   #97
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laten we het er maar op houden dan andere mensen andere dingen willen. Maar zijn we ook akkoord dat de mensen die niet of minder willen werken dan ook niet moeten vragen achter steun van degenen die dat wel willen ?
Dat hangt er vanaf.
Ik heb namelijk in arbeidsdagen reeds lang mijn 45/45 bereikt en mag dus volgens die regel op vol pensioen, doch ik ben volgens een andere regel te jong om op pensioen te mogen.

Ik heb dus mijn steentje aan de maatschappij meer dan voldoende bijgedragen.

Ik heb NOOIT in het zwart gewerkt en heb dus een actief arbeidsleven waarbij ik meerdere jaren zelfs aan + 500 arbeids- en gelijkgestelde dagen per jaar kom.
Een arbeidsdag is 8 uur.

En heb de rust op mijn 50ste buiten de arbeidsmarkt dus meer dan verdiend.

Maar je hebt wel gelijk dat men schoolverlaters niet direct een vergoeding moet geven en dat men mensen die reeds vanaf hun dertig werkloos zijn terug actief moet stampen.
Het probleem is echter dat arbeid hier te duur is geworden door de hoge kosten aan de vele overbodige bestuursinstellingen en overheidsdiensten in dit landen de bedrijven dus liever hun productieafdelingen verhuizen naar landen waar arbeid goedkoper is dan in België. Sommige bedrijven verhuizen zelfs slechts enkele kilometers. tot juist over de Belgische landsgrens, zodat ze nog steeds met de ervaren en hardwerkende Belgen kunnen blijven werken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 14:02   #98
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Ik ben beginnen depressief te worden tijdens mijn werkloosheid omdat je wordt behandeld als een klein kind dat niet voor zichzelf kan zorgen. Onder het motto 'grijpen wat je kan' treedt er alleen maar verloedering op van de arbeidsmarkt. Wat trouwens al begint op de schoolbanken. Op de hogescholen zitten mongolen van jewelste die niet het minste inzicht hebben en toch afstuderen. Diplomafabrieken noem ik het.
Hoe bedoel je?
als ze de leerstof niet zouden begrijpen zouden ze toch geen diploma halen?
Oud 12 januari 2010, 14:24   #99
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe bedoel je?
als ze de leerstof niet zouden begrijpen zouden ze toch geen diploma halen?
Al eens geprobeerd iemand te buizen aan een unief of hogeschool ?

"Ik wil die gasten niet opnieuw zien eh !" is wat mijne promotor zou zeggen....10/20
Oud 12 januari 2010, 14:39   #100
Duvelke

Standaard

Citaat:
Al eens geprobeerd iemand te buizen aan een unief of hogeschool ?

"Ik wil die gasten niet opnieuw zien eh !" is wat mijne promotor zou zeggen....10/20
Echt? dus jij zou evengoed zo iemand kunnen zijn, want jij hebt je diploma daar toch ook behaald, niet?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be