Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2010, 20:05   #81
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Leonard wordt de nieuwe kardinaal van Belgie.
Het wordt weer eens tijd voor een volgende reformatie.
Leonard wordt aartsbisschop, het hoofd van de bisschoppen in België. Hij is (nog) niet tot kardinaal benoemd.

Niet alle aartsbisschoppen zijn kardinalen en niet alle kardinalen zijn aartsbisschoppen.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 20:13   #82
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla Bekijk bericht
Het wordt hoog tijd!!!!!! Léonard zal veel werk hebben om de scheefgetrokken situatie veroorzaakt door het zwakke bewind van zijn voorganger terug recht te trekken!
Inderdaad, al moet ik wel zeggen dat ik niets tegen Danneels als mens heb. Het lijkt mij een sympathieke, bescheiden man, maar te weinig visie en rechtlijnigheid in zijn beleid als kerkleider.

Gisteren een reportage gezien dat Leonard ook echt onder de mensen, zelfs in een café, de boodschap van Kristus gaat verkondigen. Dit zal ook het hoofddoel zijn van zijn 5 jarig bewind als aartsbisschop om de kerk dichter bij de mensen te brengen, met een heldere, rechtlijnige en voor iedereen verstane boodschap.

Vergeet ook niet dat de kerken bij rechtlijnige en duidelijke geestelijken veel voller zitten dan bij priesters die wollig gedoe prediken.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 20:35   #83
respublica
Minister

Standaard

Het zou inderdaad kunnen dat de mensen eigenlijk geen vage kerk meer willen. Een heldere kerk zou een duidelijkere keuze zijn voor elke mens. De komende jaren zal door de multiculturele samenleving de eigen identiteit steeds belangrijker worden. Als mensen zien dat moslims nog zo sterk vasthouden aan hun godsdienst en cultuur, kan het ook de moeite waard worden om eens naar de eigen cultuur te kijken. Een logische tegenreactie. Maar dan moet dat wel een sterk katholicisme zijn dat opkomt voor die Europese eigenheid. Geen al te zwak verhaal meer.

Deze hypothetische heropleving zal de ontkerkelijking echter hooguit kunnen afremmen, vrees ik.

Laatst gewijzigd door respublica : 18 januari 2010 om 20:36.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 20:36   #84
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Objektief...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robby0123 Bekijk bericht
Ik vind dat men de dag van vandaag zich niet meer kan veroorloven om tegen abortus en homseksualiteit. Ik noem de aanstelling van Leonard dan ook zeker een stap terug. Maarja dit brengt een conservatieve paus met zich mee...
Op Canvas in Terzake had Kathleen Cools een interessant gesprek met Leonard.
Hieruit blijkt duidelijk dat er véél vooroordelen zijn tegen de man. Ook wordt hij in de boekskes en de serieuze gazetten dingen in de mond gelegd die erg "vervormd" zijn (om geen ander, lelijk woord te gebruiken).
Wait and see...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 22:00   #85
Randa
Burgemeester

Standaard

ook Katleen Cools bezig gehoord, hetgeen Léonard zei was goed doordacht, en dat zijn woorden vroeger uit hun verband werden gerukt had ik al lang gedacht.
En als vlamingen zullen we zeker beter af zijn als met Danneels en CO. ben ik vast van overtuigd.
toen in den tijd van Mercier in Tongerlo een volbloed waal abt was, was Tongerlo een meer dan vlaamsgezinde abdij die de richtlijnen van Mercier vierkant aan hun laars lapten
Randa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 23:14   #86
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Zoveel

Ik was over laatst naar de jaargetijde van mijn opa geweest (verplicht van familie uit).
Naast wat familieleden van mij (+/- 20) zaten er:
- 3 oudere dames
- Een oude man en zijn vrouw
- Een gezin: vader en moeder en 5 kinderen. Een bizar gezin dat in een klein oud (200jaar) huisje aan de schelde woont. Na schijnt hebben ze geen TV en internetverbinding enzo.

Op een dorp van 1407 inwoners zijn die paar bejaarden toch geen 7,5% van de bevolking.
En ik moet er nog bijvermelden dat de inwoners van het naburige dorp (1499 inw.) ook naar Melsen moeten komen voor de mis. Aangezien het maar om de 2 weken mis is in elk van de parochies.

En wanneer de pastoor (86j) hier de geest heeft zal het hier eindelijk ook gedaan zijn.
Ik vermoed dat onze pastoor de keuze voor de aartsbisschop en de paus zeer geschikt vind. Aangezien hij het vaak over de verzieking van de wereld heeft.
Melsen, Merelbeke, grenzende aan Gent? Ik heb zo een vermoeden dat uw steekproef zich in de meest ontkerkelijkte regio van Vlaanderen bevindt.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 23:16   #87
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Hieruit blijkt duidelijk dat er véél vooroordelen zijn tegen de man. Ook wordt hij in de boekskes en de serieuze gazetten dingen in de mond gelegd die erg "vervormd" zijn (om geen ander, lelijk woord te gebruiken).
Wait and see...
Ik hoop dat de linkse mediameute zich rotschaamt over de lastercampagne die ze over Monseigneur Léonard begonnen zijn, gelet op het feit dat hij in werkelijkheid een heel aimabel en redelijk man blijkt te zijn. Maar dat zal wel ijdele hoop zijn.

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 18 januari 2010 om 23:38.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 10:09   #88
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het zou inderdaad kunnen dat de mensen eigenlijk geen vage kerk meer willen. Een heldere kerk zou een duidelijkere keuze zijn voor elke mens. De komende jaren zal door de multiculturele samenleving de eigen identiteit steeds belangrijker worden. Als mensen zien dat moslims nog zo sterk vasthouden aan hun godsdienst en cultuur, kan het ook de moeite waard worden om eens naar de eigen cultuur te kijken. Een logische tegenreactie. Maar dan moet dat wel een sterk katholicisme zijn dat opkomt voor die Europese eigenheid. Geen al te zwak verhaal meer.

Deze hypothetische heropleving zal de ontkerkelijking echter hooguit kunnen afremmen, vrees ik.
De officiele standpunten van de RK kerk ten aanzien van homo's ,abortus ,euthanasie , stamcelondezoek en de rol van vrouw ,zijn ongeveer gelijk aan die van de molims.
Leonard zal dus Rooms Katholieken en Molims in Belgie op een lijn brengen.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 10:13   #89
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Wait and see...
Afgezien van zijn gebrekkig Nederlands ,kwam hij toch milder over dan eerdere berichten hebben weergegeven.
Het is nog niet duidelijk of de inhoud anders is, als de toon anders is.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 10:28   #90
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Wat ik vreemd vind is dat de Vlaams Belangers hier op het forum bijna constant zitten te declameren dat er een vermeende verborgen beïnvloeding van de Belgische politiek en maatschappij aan de gang is door ultra-conservatieve religieuze leiders.
Terwijl ze een paar pagina's verder pleiten voor een grotere invloed van ultra-conservatieve religieuze leiders op de Belgische politiek en maatschappij.

Begrijpe wie begrijpe kan.
Maarja consequentie is nooit hun sterkste punt geweest.
Ik weet niet wat Vlaams Belangers al dan niet zeggen, en eigenlijk interesseert mij dat niet.

Wat ik wel weet is dat de Kerkgenootschap niet gediend is met een Aartsbisschop die er als vrijgevochten hippie uit 1968 de idealen van de flowerpower komt verkondigen. Toch?
Oud 19 januari 2010, 10:28   #91
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard ???

Citaat:
Afgezien van zijn gebrekkig Nederlands ,kwam hij toch milder over dan eerdere berichten hebben weergegeven.
Gebrekkig Nederlands, amaai wat moet het wel zijn voor jou ?
Gisteren op de tv sprak hij traag maar quasi perfekt ! In vergelijking met de waalse ministers is hij zéker de beste leerling v.d. klas !!!
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 10:29   #92
Sundancer
Lokaal Raadslid

Standaard Inquisitie begint al

Hij is nog maar benoemd en er is al censuur. Ik verklaar mij nader: enkele dagen geleden startte een jonge priester, Pieter Delanoy, een topic op Facebook met als benaming "mensen die het schandalig vinden dat Leonard aartsbisschop benoemd werd". In een mum van tijd waren er reeds 5000 leden. Deze morgen stel ik vast dat alle zeer talrijke berichten verwijderd werden.
Oud 19 januari 2010, 10:31   #93
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Gebrekkig Nederlands, amaai wat moet het wel zijn voor jou ?
Gisteren op de tv sprak hij traag maar quasi perfekt ! In vergelijking met de waalse ministers is hij zéker de beste leerling v.d. klas !!!
Waarschijnlijk voor de Vlamingen perfect , voor mij sprak hij als een Waals minister ,wel te verstaan, maar toch gebrekkig Nederlands.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 10:35   #94
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sundancer Bekijk bericht
In een mum van tijd waren er reeds 5000 leden. Deze morgen stel ik vast dat alle zeer talrijke berichten verwijderd werden.
Van gedacht veranderd na de eerste interviews ?
Facebook hordes diepzinnige mensen die de grootste buffel achterna lopen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 10:36   #95
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk voor de Vlamingen perfect , voor mij sprak hij als een Waals minister ,wel te verstaan, maar toch gebrekkig Nederlands.
Ik ken veel Vlamingen die gebrekkiger Nederlands spreken...
Oud 19 januari 2010, 11:22   #96
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht

...

Vergeet ook niet dat de kerken bij rechtlijnige en duidelijke geestelijken veel voller zitten dan bij priesters die wollig gedoe prediken.
Mag ik, als ongelovige, eens een vraag stellen:

is het nog altijd zo dat katolieken geen voorbehoedsmiddelen mogen gebruiken, tenzij de techniek van de periodieke onthouding en de tijdige terugtrekking ?

is het nog altijd zo dat katolieken geen seks mogen hebben voor het huwelijk, en buiten het huwelijk ?

Ik vraag dit omdat men altijd spreekt in verband met die rechtlijnigheid over abortus, eutanazie en homoseksuelen, maar nooit over de kwesties geboorteplanning en seks voor of buiten het huwelijk.
Want ten slotte, als Rome de voorschriften hieromtrent nog handhaaft, dan valt dit toch ook onder de rechtlijnigheid.

En dan vraag ik me af hoeveel Vlamingen van minder dan 60 jaar nog rechtlijnig katoliek zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 11:32   #97
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Mag ik, als ongelovige, eens een vraag stellen:
Jazeker

Citaat:
is het nog altijd zo dat katolieken geen voorbehoedsmiddelen mogen gebruiken, tenzij de techniek van de periodieke onthouding en de tijdige terugtrekking ?
Geen voorbehoedsmiddelen, nee. Maar wat bedoelt u met "tijdige terugtrekking"?

Citaat:
is het nog altijd zo dat katolieken geen seks mogen hebben voor het huwelijk, en buiten het huwelijk ?
Ja
Citaat:
Ik vraag dit omdat men altijd spreekt in verband met die rechtlijnigheid over abortus, eutanazie en homoseksuelen, maar nooit over de kwesties geboorteplanning en seks voor of buiten het huwelijk.
Want ten slotte, als Rome de voorschriften hieromtrent nog handhaaft, dan valt dit toch ook onder de rechtlijnigheid.
Ja
Citaat:
En dan vraag ik me af hoeveel Vlamingen van minder dan 60 jaar nog rechtlijnig katoliek zijn.
Dat zullen er niet zo veel zijn.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 11:43   #98
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Eerst zien hoe hij zijn nieuwe functie uitoefent, dan pas oordelen

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 11:45   #99
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

kerk=politiek, altijd al geweest.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 11:59   #100
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
......,kwam hij toch milder over dan eerdere berichten hebben weergegeven.
Het was een interessant interview. Lang geleden dat ik iemand zó heb zien kronkelen en draaien om toch maar geen rechtlijnig antwoord op de vragen te moeten geven.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be