![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb moeite te geloven dat Vlamingen en Nederlanders elkaars taal niet zouden verstaan. Bij enkele typetjes die die wens koesteren gebeurt dat wel eens ja, maar ik heb dat nog nóóit meegemaakt. Citaat:
In Luxemburg trouwens, aanvaardt men en ziet men het belang van het Duits en het Frans in, en is het "Letz" eigenlijk vooral een spreektaal. Het is wel een verplichte taal om te kennen in het Groot-Hertogdom, maar de noodzaak van het Duits wordt er niet miskent (ze beschermen hun dialect door het tot taal verheffen te hebben, zonder zich blind te staren op hun kerktoren; een basis-tweetaligheid/diglossie dus, met later nog Frans erbovenop). Verder is het Vlaams geen aparte taal, zeker het Brabants niet (wat ook maar ontwikkeld is uit losse Nederfrankische dialecten door toevallig in een grenszone te zitten verpakt). Verder faalt u erin om buiten uw nationalistische visie te treden door het Limburgs en het Antwerps zomaar onder de noemer Vlaams te gooien. Maar goed, waarom deze discussie voeren... U bent gewoon iemand die graag opschept met 'straffe uitspraken' in café 'De Postduif'. ![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 januari 2010 om 09:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Minister-President
|
![]() Is dat een overblijfsel van hun Indonesische kolonietijd?
![]() |
#83 |
Minister-President
|
![]() Zo vettig, dat kan niet gezond zijn?
![]() |
#84 |
Minister-President
|
![]() Ik vind het ook wel te pruimen, maar niet om elke dag te eten.
![]() |
#85 |
Minister-President
|
![]() Kun je daar ook fondue van maken?
![]() |
#86 |
Minister-President
|
![]() Er zullen daar wel Britten wonen ja.
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er moet in de eerste plaats een wil van de bevolking zijn en in Vlaanderen is de wil om Wallonië te dumpen zeer klein. En de wil om met een andere regio of een ander land samen te gaan is nog kleiner. Politiek is de Vlaming en zelfs de Belg iemand die zich er zeer passief tegenover stelt. Van daar ook dat je in dit land ook geen grote opkomst moet verwachten bij nationale manifestatie. En als er dan al veel volk komt, is het omdat er gratis optredens zijn van artiesten en een mogelijkheid tot amusement alla pretparken en kermissen. Anders krijg je de Belg en vooral de Vlaming bijna niet onder zijn kerktoren vandaan en kan het hem weinig schelen of het bestuur nu in Brussel of Peking zit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Aduh, heerlijk! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Gekookt vlees is niet zooo vettig, alleen lijkt het me niet smakelijk.
![]() |
![]() |
#92 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
In dat opzicht zie ik het Standaardnederlands ook niet als een opgedrongen taal, maar sowieso is mijn informele spreektaal zelfs verstaanbaar in heel het Nederlandstalig taalgebied. Ons taalbeeld is dan nog altijd vrij klassiek te noemen, maar klassieke taalbeelden hebben zo hun nut (en dat zagen die Luxemburgers ook door het Duits niet weg te gooien).
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 januari 2010 om 09:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Binnen de Oosterse talen is er zelfs een geschreven taal die het mogelijk maakt om met iedereen die ze kan lezen te communiceren, zonder dat deze je gesproken taal machtig is. Binnen de wereld-economie heb je trouwens ook het Engels dat eenheidstaal is geworden. Maar dat maakt nog niet dat regio's moeten samen gaan zuiver vanwege het feit dat ze een gemeenschappelijk taal hebben. Vlaanderen heeft veel gemeenschappelijk noemers met veel regio's, maar daarom moet het er staatkundig niet mee samengaan en in versmelten. En buiten de verspilzucht van onze Belgische politici, is er inderdaad voor de Belgische bevolking geen enkele reden om België te laten ophouden te bestaan. Er is trouwens nergens een garantie dat Vlaanderen beter af zou zijn zonder Wallonië of met het omruilen van Brussel voor Den Haag. Voor de Antwerpse economie is het zelfs al bewezen dat Den Haag het laatste is dat Antwerpen kan gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zuid Africa, waar ligt dat, in anglicismeland? Ik dacht dat Belgen zo anti-Engels waren? Zuid-Afrika weet ik wel te vinden, South Africa en Suid-Afrika ook. Mooi land, met een heleboel mooie mensen, mooie talen, mooie dieren, mooie ziektes en mooie criminaliteit. Ik snap alleen niet zo goed waarom dit land samen zou moeten gaan met Vlaanderen, wat is precies de link? De derde thuistaal van het land? De afkomst van een deel van de bevolking, enkele eeuwen terug? Als je dan toch ideeën belachelijk wilt maken door ze ergens mee te vergelijken zoek dan in ieder geval een goede vergelijking.
![]() |
![]() |
#97 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Voor alle Oosterse talen? Kunt u me misschien vertellen welke taal dit is dan? Of zelfs maar welk alfabet deze taal gebruikt?
![]() |
![]() |
#98 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er is alle reden om België te laten ophouden. Het draait vierkant en, behalve de elite die zich eraan verrijkt, er is niemand die erbij gebaat is. Wallonië kan ervoor kiezen om eens te gaan samenwerken in een verband dat wél levensvatbaar is. Daarvoor hoeft het zijn oude banden met de Nederlanden niet door te knippen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik merk die tendens die U zo mooi tracht voor te stellen helemaal niet. In mijn regio heeft men over het algemeen een afkeer van Nederlanders. Men vind Nederlanders wel leuk binnen hun eigen biotoop. Op de vraag om met Nederlanders te gaan "hokken" wordt erg afwijzend gereageerd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |