Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2010, 09:15   #81
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het beschaafd Nederlands is er zelfs pas gekomen met de Nederlandse vertaling van de Bijbel.
En probeer dat maar eens te ontkrachten.
Officieus is die ontwikkeling er inderdaad gekomen. Vanaf de XVIde eeuw kwam een soort officieus Algemeen Nederlands tot ontwikkeling door intensiever gebruik van de boekdrukkunst. Standaardtalen zijn sowieso kunstmatig, maar daarom opgelegd? Zo voelt het volk het zelden aan als hun dialect er maar op lijkt.
Ik heb moeite te geloven dat Vlamingen en Nederlanders elkaars taal niet zouden verstaan. Bij enkele typetjes die die wens koesteren gebeurt dat wel eens ja, maar ik heb dat nog nóóit meegemaakt.

Citaat:
En Hoog-Duits is de benaming van de taal die de Duitse elite sprak en de taal die uiteindelijk het officiële erkende Duits is geworden.
Het Duits kende zelfs meer dialecten dan het Nederlands of het Frans. En zijn vaak genoemd naar de streek waar het gesproken werd of naar de groep mensen die ze gebruikte.
Leer dus eerst de geschiedenissen van de talen kennen, voor je komt vertellen dat de mensen zeveren.
Ik weet wel dat het Duits, dat een grotere populatie en uitgestrektere zone heeft meer dialecten heeft waarvan velen het recht hebben zichzelf taal te noemen. Maar de administratieve taal wordt geaccepteerd door de bevolking die het nut ziet van dit min of meer kunstmatig intermedium. Het is dan ook niet met bruut geweld opgelegd.
In Luxemburg trouwens, aanvaardt men en ziet men het belang van het Duits en het Frans in, en is het "Letz" eigenlijk vooral een spreektaal. Het is wel een verplichte taal om te kennen in het Groot-Hertogdom, maar de noodzaak van het Duits wordt er niet miskent (ze beschermen hun dialect door het tot taal verheffen te hebben, zonder zich blind te staren op hun kerktoren; een basis-tweetaligheid/diglossie dus, met later nog Frans erbovenop).
Verder is het Vlaams geen aparte taal, zeker het Brabants niet (wat ook maar ontwikkeld is uit losse Nederfrankische dialecten door toevallig in een grenszone te zitten verpakt). Verder faalt u erin om buiten uw nationalistische visie te treden door het Limburgs en het Antwerps zomaar onder de noemer Vlaams te gooien.

Maar goed, waarom deze discussie voeren... U bent gewoon iemand die graag opschept met 'straffe uitspraken' in café 'De Postduif'.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 januari 2010 om 09:29.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 09:17   #82
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't ja,die Hollanders eten tegenwoordig blijkbaar pinda bij alles en nog wat.

En ik moet die pindasaus niet.
Is dat een overblijfsel van hun Indonesische kolonietijd?
Oud 18 januari 2010, 09:17   #83
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Das Bourgondische Fondue, geen vleesfondue, die maak je eigenlijk door met een vleesbouillon te werken.
En dan kan je nog kiezen tussen water en olie.
Zo vettig, dat kan niet gezond zijn?
Oud 18 januari 2010, 09:18   #84
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Enkele maanden geleden een kippenbrochette met pindasaus gegeten. Mij tot dan toe onbekend, maar het smaakt wel!
Ik vind het ook wel te pruimen, maar niet om elke dag te eten.
Oud 18 januari 2010, 09:18   #85
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dan willen we wel een corridor.
Kun je daar ook fondue van maken?
Oud 18 januari 2010, 09:25   #86
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
En ik die dacht dat de Britten daar zaten...
Er zullen daar wel Britten wonen ja.
Oud 18 januari 2010, 09:28   #87
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Officieus is die ontwikkeling er inderdaad gekomen. Vanaf de XVIde eeuw kwam een soort officieus Algemeen Nederlands tot ontwikkeling door intensiever gebruik van de boekdrukkunst.

Ik weet wel dat het Duits, dat een grotere populatie en uitgestrektere zone heeft meer dialecten heeft waarvan velen het recht hebben zichzelf taal te noemen. Maar de administratieve taal wordt geaccepteerd door de bevolking die het nut ziet van dit min of meer kunstmatig intermedium. Het is dan ook niet met bruut geweld opgelegd.
In Luxemburg trouwens, aanvaardt men en ziet men het belang van het Duits en het Frans in, en is het "Letz" eigenlijk vooral een spreektaal. Het is wel een verplichte taal om te kennen in het Groot-Hertogdom.
Verder is het Vlaams geen aparte taal, zeker het Brabants niet (wat ook maar ontwikkeld is uit losse Nederfrankische dialecten door toevallig in een grenszone te zitten verpakt). Verder faalt u erin om buiten uw nationalistische visie te treden door het Limburgs en het Antwerps zomaar onder de noemer Vlaams te gooien.

Maar goed, waarom deze discussie voeren... U bent gewoon iemand die graag opschept met 'straffe uitspraken' in café 'De Postduif'.
Nee, ik wil enkel aantonen dat een taal wel de slechtste gemeenschappelijke noemer is om landen, regio's of volkeren samen te voegen of van elkaar te scheiden.
Er moet in de eerste plaats een wil van de bevolking zijn en in Vlaanderen is de wil om Wallonië te dumpen zeer klein.
En de wil om met een andere regio of een ander land samen te gaan is nog kleiner.
Politiek is de Vlaming en zelfs de Belg iemand die zich er zeer passief tegenover stelt.

Van daar ook dat je in dit land ook geen grote opkomst moet verwachten bij nationale manifestatie. En als er dan al veel volk komt, is het omdat er gratis optredens zijn van artiesten en een mogelijkheid tot amusement alla pretparken en kermissen.
Anders krijg je de Belg en vooral de Vlaming bijna niet onder zijn kerktoren vandaan en kan het hem weinig schelen of het bestuur nu in Brussel of Peking zit.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 09:29   #88
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Denk eerder dat het een na-apen van de USA is, daar vindt je die pindasaus al langer dan in Nederland.
Oud 18 januari 2010, 09:31   #89
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld. De Indonesische keuken heeft het gerecht bumbu sateh (pindasaus) voortgebracht en wordt als garnering gebruikt bij vlees- en nasimaaltijden. Heel bekend is dus sateh babi (varkenssaté), sateh gambing (geitensaté) en sateh ayam (kipsaté). Deze vleesstokjes worden niet zelden overgoten met licht gekruide pindasaus. Kenners prefereren dikwijls de wat pittigere bumbu kecap (soja- of ketjapsaus) met cabeh rawit (kleine pepertjes).

Aduh, heerlijk!
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 09:31   #90
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo vettig, dat kan niet gezond zijn?
Bij een vleesfondue gebruik je dan ook vlees en geen brood.
Je braad of kookt het vlees eigenlijk in je bouillon.
Oud 18 januari 2010, 09:38   #91
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bij een vleesfondue gebruik je dan ook vlees en geen brood.
Je braad of kookt het vlees eigenlijk in je bouillon.
Ik wil zeggen als je vet in de pot zitten hebt.

Gekookt vlees is niet zooo vettig, alleen lijkt het me niet smakelijk.
Oud 18 januari 2010, 09:38   #92
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee, ik wil enkel aantonen dat een taal wel de slechtste gemeenschappelijke noemer is om landen, regio's of volkeren samen te voegen of van elkaar te scheiden.
Nu goed, ergens zie ik ook geen bedreiging in dialecten of zelfs sommige particularisten. Alleen ben ik dankbaar voor het bestaan van de standaardtaal. Zolang men zich niet isoleert van buurlanden hoeft men er geen deel van uit beginnen te maken. Sowieso zijn de mensen hier nuchter genoeg om zich niet gek te laten maken door romantisch nationalisme. Ik denk wel dat België zal blijven bestaan.

Citaat:
Anders krijg je de Belg en vooral de Vlaming bijna niet onder zijn kerktoren vandaan en kan het hem weinig schelen of het bestuur nu in Brussel of Peking zit.
Over kerktorens gesproken, u had het daarnet over de Waalse taal. Zelfs de mensen die deze taal op school onderwezen willen zien vinden een kennis van het Frans daarnaast onontbeerlijk en zijn van mening dat dat hun hoofdtaal Frans dient te blijven, dat zijn dan de voorstanders van de primaire tweetaligheid (vergelijk met de Luxemburgers).
In dat opzicht zie ik het Standaardnederlands ook niet als een opgedrongen taal, maar sowieso is mijn informele spreektaal zelfs verstaanbaar in heel het Nederlandstalig taalgebied. Ons taalbeeld is dan nog altijd vrij klassiek te noemen, maar klassieke taalbeelden hebben zo hun nut (en dat zagen die Luxemburgers ook door het Duits niet weg te gooien).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 januari 2010 om 09:40.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 09:52   #93
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil zeggen als je vet in de pot zitten hebt.

Gekookt vlees is niet zooo vettig, alleen lijkt het me niet smakelijk.
Nu niet alle oliën geven een grote hoeveelheid vet.
Oud 18 januari 2010, 10:02   #94
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Nu goed, ergens zie ik ook geen bedreiging in dialecten of zelfs sommige particularisten. Alleen ben ik dankbaar voor het bestaan van de standaardtaal. Zolang men zich niet isoleert van buurlanden hoeft men er geen deel van uit beginnen te maken. Sowieso zijn de mensen hier nuchter genoeg om zich niet gek te laten maken door romantisch nationalisme. Ik denk wel dat België zal blijven bestaan.

Over kerktorens gesproken, u had het daarnet over de Waalse taal. Zelfs de mensen die deze taal op school onderwezen willen zien vinden een kennis van het Frans daarnaast onontbeerlijk en zijn van mening dat dat hun hoofdtaal Frans dient te blijven, dat zijn dan de voorstanders van de primaire tweetaligheid (vergelijk met de Luxemburgers).
In dat opzicht zie ik het Standaardnederlands ook niet als een opgedrongen taal, maar sowieso is mijn informele spreektaal zelfs verstaanbaar in heel het Nederlandstalig taalgebied. Ons taalbeeld is dan nog altijd vrij klassiek te noemen, maar klassieke taalbeelden hebben zo hun nut (en dat zagen die Luxemburgers ook door het Duits niet weg te gooien).
Ik ga zeker niet ontkennen dat een eenheid in een taal een overbodige luxe is.
Binnen de Oosterse talen is er zelfs een geschreven taal die het mogelijk maakt om met iedereen die ze kan lezen te communiceren, zonder dat deze je gesproken taal machtig is.
Binnen de wereld-economie heb je trouwens ook het Engels dat eenheidstaal is geworden.

Maar dat maakt nog niet dat regio's moeten samen gaan zuiver vanwege het feit dat ze een gemeenschappelijk taal hebben.

Vlaanderen heeft veel gemeenschappelijk noemers met veel regio's, maar daarom moet het er staatkundig niet mee samengaan en in versmelten.

En buiten de verspilzucht van onze Belgische politici, is er inderdaad voor de Belgische bevolking geen enkele reden om België te laten ophouden te bestaan.
Er is trouwens nergens een garantie dat Vlaanderen beter af zou zijn zonder Wallonië of met het omruilen van Brussel voor Den Haag.
Voor de Antwerpse economie is het zelfs al bewezen dat Den Haag het laatste is dat Antwerpen kan gebruiken.
Oud 18 januari 2010, 10:13   #95
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Binnen de Oosterse talen is er zelfs een geschreven taal die het mogelijk maakt om met iedereen die ze kan lezen te communiceren, zonder dat deze je gesproken taal machtig is.
Binnen de wereld-economie heb je trouwens ook het Engels dat eenheidstaal is geworden.

Maar dat maakt nog niet dat regio's moeten samen gaan zuiver vanwege het feit dat ze een gemeenschappelijk taal hebben.

Vlaanderen heeft veel gemeenschappelijk noemers met veel regio's, maar daarom moet het er staatkundig niet mee samengaan en in versmelten.

En buiten de verspilzucht van onze Belgische politici, is er inderdaad voor de Belgische bevolking geen enkele reden om België te laten ophouden te bestaan.
Er is trouwens nergens een garantie dat Vlaanderen beter af zou zijn zonder Wallonië of met het omruilen van Brussel voor Den Haag.
Voor de Antwerpse economie is het zelfs al bewezen dat Den Haag het laatste is dat Antwerpen kan gebruiken.
2x
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 10:49   #96
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Zuid Africa, waar ligt dat, in anglicismeland? Ik dacht dat Belgen zo anti-Engels waren? Zuid-Afrika weet ik wel te vinden, South Africa en Suid-Afrika ook. Mooi land, met een heleboel mooie mensen, mooie talen, mooie dieren, mooie ziektes en mooie criminaliteit. Ik snap alleen niet zo goed waarom dit land samen zou moeten gaan met Vlaanderen, wat is precies de link? De derde thuistaal van het land? De afkomst van een deel van de bevolking, enkele eeuwen terug? Als je dan toch ideeën belachelijk wilt maken door ze ergens mee te vergelijken zoek dan in ieder geval een goede vergelijking.
Oud 18 januari 2010, 10:51   #97
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor alle Oosterse talen? Kunt u me misschien vertellen welke taal dit is dan? Of zelfs maar welk alfabet deze taal gebruikt?
Oud 18 januari 2010, 10:59   #98
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Engels mag dan wel een wereldtaal zijn, een eenheid is het - misschien wel daardoor - niet. De spelling tussen het Amerikaanse en het Britse Engels verschilt op tal van punten. De divergentie tussen de andere varianten (Canadees, Australisch en Indiaas Engels) wordt alleen maar groter. Het Engels heeft geen allesregelende organisatie, zoals de NTU, Acadamie Francaise of Goethe Institut.

Citaat:

Nederland en Vlaanderen groeien naar elkaar toe, ondanks beweringen van het tegendeel en ondanks de koudwatervrees van sommige Vlamingen.

Er is alle reden om België te laten ophouden. Het draait vierkant en, behalve de elite die zich eraan verrijkt, er is niemand die erbij gebaat is. Wallonië kan ervoor kiezen om eens te gaan samenwerken in een verband dat wél levensvatbaar is. Daarvoor hoeft het zijn oude banden met de Nederlanden niet door te knippen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 11:07   #99
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het Engels mag dan wel een wereldtaal zijn, een eenheid is het - misschien wel daardoor - niet. De spelling tussen het Amerikaanse en het Britse Engels verschilt op tal van punten. De divergentie tussen de andere varianten (Canadees, Australisch en Indiaas Engels) wordt alleen maar groter. Het Engels heeft geen allesregelende organisatie, zoals de NTU, Acadamie Francaise of Goethe Institut..
We gaan het toch nog eens worden dat onze nederlandse toch belangrijke verschillen vertoont.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Nederland en Vlaanderen groeien naar elkaar toe, ondanks beweringen van het tegendeel en ondanks de koudwatervrees van sommige Vlamingen.

Er is alle reden om België te laten ophouden. Het draait vierkant en, behalve de elite die zich eraan verrijkt, er is niemand die erbij gebaat is. Wallonië kan ervoor kiezen om eens te gaan samenwerken in een verband dat wél levensvatbaar is. Daarvoor hoeft het zijn oude banden met de Nederlanden niet door te knippen.
In uwe kop misschien maar daarom niet in de kop van de Vlamingen.
Ik merk die tendens die U zo mooi tracht voor te stellen helemaal niet.
In mijn regio heeft men over het algemeen een afkeer van Nederlanders. Men vind Nederlanders wel leuk binnen hun eigen biotoop. Op de vraag om met Nederlanders te gaan "hokken" wordt erg afwijzend gereageerd.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 11:10   #100
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De Zwitsers zijn waarschijnlijk een pak minder "zuur" dan de "echte" Vlamingen ?
Zeker en vast!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be