![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Het Limburgs behoort de status van een taal te krijgen. | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
14 | 35,00% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
26 | 65,00% |
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#84 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het idee dat Limburgs een Nederlandse dialect is is revisionistische fictie verzonnen als reactie op de wereldoorlogen. Tot de twintigste eeuw was Duits de meest gesproken en geschreven taal in de provincie Limburg (zelfs boven algemeen beschaafd Nederlands! Deze feit wordt nu bijna geheim gehouden van het publiek want iedereen schaamt zich daarvoor: - Limburgers schamen zich dat ze halve Duitsers zijn - Neerlandici schamen zich dat er niet-Nederlandse provincie bestaat Trouwens deze anti Duitse schaamtefenomeen is een exacte kopie van de anti-ABN schaamte van heel veel Belgen: Ze kunnen perfect ABN spreken maar dat doen ze expres niet want ABN heeft een duidelijke negatieve reputatie in België (is elitair, professorentaal, boven het volk verheven, arrogant, klinkt verdacht 'Ollands'... etc). Economisch was de (nog altijd door een gouverneur bestuurde) provincie Limburg ook nog zeer nauw verwant met de toenmalig naburige Duitse deelstaat. En deze deelstaat was niet het huidige kleine Nedersaksen maar de economisch en militair machtigste deelstaat van Duitsland: Pruisen. Laatst gewijzigd door Bertie : 25 januari 2010 om 18:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Staatssecretaris
|
![]() Ieder dorp zen eigen taal!
![]() |
#87 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Weliswaar bevat het Limburgs van tegenwoordig heel veel Nederlandse woordenschat maar dat verbloemt niet het feit dat van oorsprong dichter bij het Duits aanleunt. Analoog aan het Fries en het Engels (deze twee verwante talen bevatten tegenwoordig heel veel (bijna de helft) vreemde woordenschat (i.g.v. het Fries het Nederlands en i.g.v. Engels het Frans) . Laatst gewijzigd door Bertie : 25 januari 2010 om 18:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Limburgs is nochtans Nederfrankisch. Enfin, het merendeel toch. Een deel is midden-Frankisch maar dat is evenmin een Hoogduits "dialect".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#90 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Geloof mij. Voor een Duitser (en trouwens vele anderen) klinkt zelfs t algemeen beschaafd Nederlands verdacht veel op het Duits ![]() Laatst gewijzigd door Bertie : 25 januari 2010 om 18:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Banneling
|
![]() Feit is, dat, wanneer ik in Aken in mijn dialect praat, ze mij kunnen verstaan. Maar wil dat nu iets zeggen? Ik en weet het niet.
Laatst gewijzigd door system : 25 januari 2010 om 18:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Extrapolatie: Limburgs = Akens = Duuts. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat we eigenlijk Duitsers zijn die onze streektaal tot daktaal hebben verheven? Nu ja, het moderne Algemene Hoogduits stamt ook af van een kunstmatig taaltje dat Nederduitsers als vreemde taal hebben geleerd en wiens uitspraak later verspreid is naar het zuiden.
![]() |
#94 |
Banneling
|
![]() Ja, maar wat ik zeggen wilde: misschien verstaan de Akenaars mij ook wanneer ik Limburgs ABN praat. Ook dat weet ik niet echt. Heb het nooit geprobeerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Europees Commissaris
|
![]() Zelfs dat is mogelijk. Toen ik laatst in Aken was heb ik gemerkt dat een hoog percentage van de mensen er naast het Standaard Hoogduits ook Nederlands verstaat (nu spreek ik Duits, maar ze verstaan me als ik Nederlands praat, maar het is wel zo dat ik er veel Limburgers heb gezien, ook mensen die er werken). Dat ligt wellicht aan het feit dat ze het geleerd hebben en dat ze veel in contact komen met Nederlands-taligen wellicht. Limburgers zijn ook samen met Nedersaksen het meest vaardig in het Duits.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 25 januari 2010 om 18:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Mijn theorie is dus realistischer: analoog aan wat de Zuid Afrikaanse boeren met het Nederlands hebben gedaan (begin 20e eeuw) namen enkele middeleeuwse poldergeleerden een Duitse 'woordenboek' of wat daarvoor ging en vervolgens distilleerden ze van daaruit een afgeleide systeem dat wat beter paste bij de gesproken streekdialect. Zo begon het ABN. Niet voor niets heette Nederlands eeuwenlang (tot ongeveer 1871) gewoon Nederduits . Laatst gewijzigd door Bertie : 25 januari 2010 om 19:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Europees Commissaris
|
![]() Vroeger was het algemeen Nederlands erg archaïsch, met de vier naamvallen. Uiteindelijk heeft men die weggelaten omdat men die niet als spreektaal wilde adopteren.
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Duits van vandaag is niet zo oud als het Nederlands. Dat Duits is het resultaat van de tweede Germaanse klankverschuiving. We kunnen dus eerder het omgekeerde zeggen.
In Aken spreekt men trouwens middenduits, wat nog redelijk dicht bij het oude Frankisch ligt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is een nuance. Laatst gewijzigd door system : 25 januari 2010 om 19:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In een aantal NED-Limburg gemeenten was Duits de gebruikelijke taal in het verenigingsleven tot aan de 2e wereldoorlog. Niet Limburgers die denken dat ze deze taal begrijpen lijden aan waanvoorstellingen. Er zijn in B-Limburg 3 hoofdindelingen. Haspengouws, Kempens en Maaslands. Als Maaslander begrijp ik slechts een deel van hetgeen een Haspengouwer vertelt. Ik kan me dus niet voorstellen dat een Babander of Vlaming dat wél begrijpt. Laat staan dat hij het verschil begrijpt als enkel het verschil in de toonhoogte of accentverschuiving op een klinker (vandaar het zangerige) een andere betekenis geeft aan een woord. Citaat:
België heeft Limburgs ook niet als regiotaal erkend om politieke redenen. Men wil in het gewest Vlaanderen ten allen prijze voorkomen dat mensen beseffen dat de grenzen van Vlaanderen zoals ze verleden eeuw getekend werden geen enkele historische of culturele grond hebben. ter info voor wie er meer interesse aan heeft: http://mathieu.opdenacker.org/maasla.../maaslands.pdf Of Limburgs de status van taal krijgt is niet zo belangrijk. WIJ als Limburger weten dat Limburgs cultureel een 'hogere' taal is dan Nederlands. Wat telt is: 'Wie sjoen os Limburgs is.' http://www.youtube.com/watch?v=BjQum2_QNj0 |
||
![]() |
![]() |