Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2010, 15:40   #81
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Integendeel, de Kerk is voor op zijn tijd. Het is de drager van moraal is deze wilde tijden. De kerk groeit nog steeds. Trouwens, door haar rechtlijnigheid en duidelijkheid zal ze hier ook weer groeien. Mensen beginnen de grote waarde van de Kerk te snappen en komen stilletjes dichter.

Nog in een kerk geweest de laatste tijd?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 15:42   #82
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Iedere week en ze zit vol
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 15:49   #83
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het staminee aan de overkant zeker?

De overgrote meerderheid van de kerken is elke zondag zo goed als leeg.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 27 januari 2010, 16:01   #84
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Het voorgeborchte komt uit Dante's Inferno. Het is geen officiële leer.

In het gedicht verblijven daar de goedaardige paganisten die leefden voor de komst van Jezus. Het is er, aldus het gedicht, helemaal niet slecht.
Zou de paus er een gewoonte van maken om stukken klassieke literatuur officieel af te schaffen, als ze sowieso geen deel uitmaakten van de officiële leer?

Citaat:
Paus noemt voorgeborchte voorbijgestreefd
zaterdag 21 april 2007

Paus noemt voorgeborchte voorbijgestreefd

VATICAANSTAD - Na jarenlange debatten heeft paus Benedictus XVI de traditionele katholieke voorstelling van een voorgeborgte (Limbus) voor voorbijgesteefd verklaard.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF21042007_019

Citaat:
Oud 27 januari 2010, 16:03   #85
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Iets zegt me dat gij niet tot een normale katholieke parochie hoort....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 16:03   #86
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Het staminee aan de overkant zeker?

De overgrote meerderheid van de kerken is elke zondag zo goed als leeg.
ZIt jij dan in iedere kerk om te zien of ze leeg staat.
Oud 27 januari 2010, 16:06   #87
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ZIt jij dan in iedere kerk om te zien of ze leeg staat.
Ja.

Citaat:
Oud 27 januari 2010, 16:07   #88
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De Kerk doet het héél goed buiten West-Europa. Ik denk dat enkel de Islam het beter doet.
Juist ja.

In west europa is de gemiddelde bevolking wat hoger geschoold als bvb in Latijns Amerika of Afrika. Zoals gekend: kennis is macht, en in deze zin de macht om zich te onttrekken van het kerkelijk juk.
Oud 27 januari 2010, 16:10   #89
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Ik vraag me af of dreigen met de hel eigenlijk geen vorm van geestelijke kindermishandeling is. Je zegt tenslotte tegen kinderen dat ze eeuwig zullen branden in de hel als ze tegen de wil van hun opperwezen ingaan. Mijns inziens is onschuldige kinderen, een schuldgevoel aanpraten en bedreigen met de hel en eeuwige verdoemenis een soort chantage en tekortkoming in de mogelijkheid van ouders om op te voeden.
de hel de hel, de kinderen kennen dat niet meer en zijn daar ni bang van ,
ge moet ze bedreigen met iets dat ze wel kennen !

de kelder, het kolenkot, dutroux, Ronald Jansen

zoiets, dat heeft meer effect

de hel, waar kom jij nu mee af ??? welke - 30 jarige heeft daar nu nog een notie van ?!? kaloot !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 16:19   #90
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Zou de paus er een gewoonte van maken om stukken klassieke literatuur officieel af te schaffen, als ze sowieso geen deel uitmaakten van de officiële leer?
Het werd door velen, inclusief Dante, aangenomen, maar is nooit een officiële leer geweest.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 18:19   #91
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het werd door velen, inclusief Dante, aangenomen, maar is nooit een officiële leer geweest.
Sorry, Albrecht, maar als je hierin blijft volharden, verlies je toch echt je laatste greintje geloofwaardigheid op dit forum. Het "voorgeborchte" behoorde wel degelijk tot de officiële leer van de katholieke kerk. Het werd meer bepaald in 593 door paus Gregorius I aan de katholieke leer toegevoegd. Het concept werd - zoals ik eerder al aangaf - pas in 2007 door de huidige paus als "achterhaald" verklaard.

Dat toont trouwens mooi aan in hoeverre die katholieke dogma's "onaantastbaar" zijn. Ze kunnen door de eerste de beste paus ingevoerd worden, maar evengoed afgeschaft worden.

Citaat:
Oud 27 januari 2010, 18:31   #92
Graziëlla
Schepen

Graziëlla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Ik vraag me af of dreigen met de hel eigenlijk geen vorm van geestelijke kindermishandeling is. Je zegt tenslotte tegen kinderen dat ze eeuwig zullen branden in de hel als ze tegen de wil van hun opperwezen ingaan. Mijns inziens is onschuldige kinderen, een schuldgevoel aanpraten en bedreigen met de hel en eeuwige verdoemenis een soort chantage en tekortkoming in de mogelijkheid van ouders om op te voeden.
Niets van! Dat zijn ouders die hun kinderen graag zien, want wie zondig leeft beland in de hel. En het is de taak van de ouders om hun kinderen daar op te wijzen!!! Ouders die hun kind graag zien waarschuwen hun kind op dat risico.
Oud 27 januari 2010, 18:48   #93
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla Bekijk bericht
Niets van! Dat zijn ouders die hun kinderen graag zien, want wie zondig leeft beland in de hel. En het is de taak van de ouders om hun kinderen daar op te wijzen!!! Ouders die hun kind graag zien waarschuwen hun kind op dat risico.
Het concept hemel en hel is een ideaal wapen om het volk in bedwang te houden. Handel volgens onze regels, en u gaat naar de hemel. Zoniet, gaat u naar de hel. Want waar heeft men nu meer schrik van als de dood en het zogenaamde hypothetische leven na de dood.

Goedkoper als politie en staatsveiligheid me dunkt, en even efficient bij een voldoende domme massa.

Kortom, mensen die leven in de kettingen van het geloof.
Oud 28 januari 2010, 02:08   #94
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het concept hemel en hel is een ideaal wapen om het volk in bedwang te houden. Handel volgens onze regels, en u gaat naar de hemel. Zoniet, gaat u naar de hel. Want waar heeft men nu meer schrik van als de dood en het zogenaamde hypothetische leven na de dood.

Goedkoper als politie en staatsveiligheid me dunkt, en even efficient bij een voldoende domme massa.

Ga ik mee akkoord.

Hier een knap videotje(in het engels), in verband met religie, straf en beloning, en keuze: http://www.youtube.com/watch?v=H0wSjJAsrA

Van dezelfde auteur, iets anders gebracht: http://www.youtube.com/watch?v=Nv9IvCpiHxA

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."

Laatst gewijzigd door Nexer : 28 januari 2010 om 02:11.
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 08:10   #95
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry, Albrecht, maar als je hierin blijft volharden, verlies je toch echt je laatste greintje geloofwaardigheid op dit forum. Het "voorgeborchte" behoorde wel degelijk tot de officiële leer van de katholieke kerk. Het werd meer bepaald in 593 door paus Gregorius I aan de katholieke leer toegevoegd. Het concept werd - zoals ik eerder al aangaf - pas in 2007 door de huidige paus als "achterhaald" verklaard.
Je ziet dat de kerk mee gaat met zijn tijd é
Oud 28 januari 2010, 09:14   #96
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abraxas Bekijk bericht
Hoe ziet dat eruit, het voorgeborchte? Daar wordt eigenlijk nauwelijks iets over gezegd in lessen godsdienst of in de eucharistieviering. (Misschien is men bang dat het te gezellig lijkt)
Lijkt me wel een leuke plek om nieuwe mensen te ontmoeten. Ik kijk er al naar uit.
Wel ik ben er nog niet geraakt, ... maar als ge ooit eens veel tijd en goesting hebt, moet ge maar eens de divina commedia van dante alighieri lezen.

Best wel een bewerking want het origineel is in dichtvorm geschreven en als ge het dus niet in de origninele taal kunt lezen, gewoon om een punthoofd van te krijgen.

De brave man maakt een reis, door hel , vagevuur en hemel en komt ook nog eens terug op aarde... Hij beschrijft wie hij allemaal waar tegenkomt en welke straffen ze moeten ondergaan.

In de middeleeuwen leefde de hel blijkbaar meer als nu, Een niet te versmaden stukje, is als hij de mohamed tegen komt in de hel bijvoorbeeld, (van die passage bestaat overigens een schilderij dat ergens in Firenze moet hangen. )

Is overigens nog op de index geplaatst, Dante kwam namelijk ook nogal wat pausen en bischoppen tegen, en dat was niet in de Hemel,

De reis begint dus in het voorgeborchte waar hij Virgilius ontmoet die zijn gids gaat zijn, tot in het vagevuur (verder mag hij als ongedoopte immers niet komen... ) waar alle ongedoopten / ongelovigen zitten die te goed zijn om in de hel te steken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 09:18   #97
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de hel de hel, de kinderen kennen dat niet meer en zijn daar ni bang van ,
ge moet ze bedreigen met iets dat ze wel kennen !

de kelder, het kolenkot, dutroux, Ronald Jansen

zoiets, dat heeft meer effect

de hel, waar kom jij nu mee af ??? welke - 30 jarige heeft daar nu nog een notie van ?!? kaloot !
Dutroux en consoorten zal inderdaad, langzaam maar zeker, zwarte piet en de hel vervangen...
Oud 28 januari 2010, 09:20   #98
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat toont trouwens mooi aan in hoeverre die katholieke dogma's "onaantastbaar" zijn. Ze kunnen door de eerste de beste paus ingevoerd worden, maar evengoed afgeschaft worden.
Ge moet dat als een middeleeuwse methode zien om de mensen onder controle te houden.

Zoals je ziet wordt het pas in 593 ingevoerd, ik vraag mij af of het concept dus ergens in de bijbel of een van de vele evangelien vermeld wordt.

Het wordt pas in 2007 afgeschaft, ze hadden dat inderdaad al 50 0f 60 jaar eerder mogen doen.
Oud 28 januari 2010, 09:22   #99
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Vandaar ook de 70 maagden, en voor de vickingen het Walhalla, enkel bereikbaar na gevallen te zijn op het veld van eer.
Oud 28 januari 2010, 10:13   #100
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Integendeel, de Kerk is voor op zijn tijd. Het is de drager van moraal is deze wilde tijden. De kerk groeit nog steeds. Trouwens, door haar rechtlijnigheid en duidelijkheid zal ze hier ook weer groeien. Mensen beginnen de grote waarde van de Kerk te snappen en komen stilletjes dichter.

Yw ,
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be