Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2010, 16:27   #81
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik dacht dat Amnesty zich bezighoudt met politieke gevangenen.

Deze draad leek me aangewezen om aan te klagen : Handel in cannabis wordt dus zwaarder bestraft dan handel in heroïne.

De openingspost :

"Geniet mee van de wondere wereld van het Belgische Gerecht.

Dump jouw voorbeelden hier in deze draad.

Opdat wij niet vergeten."
Ik vind deze draad vooral aangewezen om aan te klagen: te veel misdrijven blijven onbestraft.

In dit geval zie ik twee misdrijven (en of jij dat nu een misdrijf vindt is juridisch geheel irrelevant) die hier, binnen de grenzen van het strafrecht, bestraft werden. De daders wisten de hele tijd dat ze de wet overtraden, maar deden het toch, uit winstbejag.

Mooi signaal naar de andere rechters overigens, zo moet het! Nu met even zware hamer over witteboordencriminaliteit oordelen en we zijn er.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 17:57   #82
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik vind deze draad vooral aangewezen om aan te klagen: te veel misdrijven blijven onbestraft.
Ik vind deze draad aangewezen om onlogische; onbegrijpelijke uitspraken aan te klagen.

Citaat:
In dit geval zie ik twee misdrijven (en of jij dat nu een misdrijf vindt is juridisch geheel irrelevant) die hier, binnen de grenzen van het strafrecht, bestraft werden. De daders wisten de hele tijd dat ze de wet overtraden, maar deden het toch, uit winstbejag.
Sedert wanneer is winstbejag in ons kapitalistisch systeem een misdrijf?
In hoeverre is winstbejag werkelijk hun drijfveer? Waarom verkochten ze dan niet meteen ook cocaïne; speed; XTC; heroïne;...?

Citaat:
Mooi signaal naar de andere rechters overigens, zo moet het! Nu met even zware hamer over witteboordencriminaliteit oordelen en we zijn er.
Vind je dat serieus zoals het moet; 4 jaar effectieve celstraf voor handel in cannabis?

Uiteraard is het wel relevant; of iemand met zijn/haar misdrijf; iemand en/of de maatschappij schade toebrengt.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 18:09   #83
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind deze draad aangewezen om onlogische; onbegrijpelijke uitspraken aan te klagen.
Alles is onbegrijpelijk als je de materie (wetboek) en het dossier niet kent.
Citaat:
Waarom verkochten ze dan niet meteen ook cocaïne; speed; XTC; heroïne;
Waarom verkoopt een bakker alleen brood en pattiserie?

Laatst gewijzigd door Cdude : 13 mei 2010 om 18:10.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 18:13   #84
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Deze draad leek me aangewezen om aan te klagen : Handel in cannabis wordt dus zwaarder bestraft dan handel in heroïne.
Doe jij dat op je werk ook? Feiten negeren, handelen zonder kennis , appelen met peren vergelijken zonder te weten welke soort peren, ...

Citaat:
in staat van wettelijke herhaling en de rest van hun strafblad kennen we niet.
Oud 13 mei 2010, 18:29   #85
Steve_M

Standaard

Citaat:
Mij niet gelaten, maar het lijkt mij - zoals Cdude al schreef - wel erg kort door de bocht zomaar twee zaken te vergelijken, zonder enige kennis van het dossier.

Citaat:
Sedert wanneer is winstbejag in ons kapitalistisch systeem een misdrijf?
Sedert wanneer ben jij zo een voorstander van het kapitalistisch systeem?

Citaat:
In hoeverre is winstbejag werkelijk hun drijfveer? Waarom verkochten ze dan niet meteen ook cocaïne; speed; XTC; heroïne;...?
2 kilo per maand, dat is niet gewoon iets meebrengen voor je vrienden. Dat is een leuke, maar strafbare, bijverdienste.

Citaat:
Vind je dat serieus zoals het moet; 4 jaar effectieve celstraf voor handel in cannabis?
Dat hangt er van af. Hebben ze verkocht aan kinderen? Hebben ze gedeald in de buurt van scholen of jeugdfuiven? Hebben ze aangezet tot gebruik? Hebben ze een pand ter beschikking gesteld om te gebruiken? Hebben ze drugs geïmporteerd? Ik kan nog wel even doorgaan, hoor. Ik weet het niet en jij ook niet.

Wat wel mooi is, is dat de rechter tenminste een effectieve gevangenisstraf uitspreekt voor een misdrijf waarvoor de wet een gevangenisstraf voorziet.

Citaat:
Uiteraard is het wel relevant; of iemand met zijn/haar misdrijf; iemand en/of de maatschappij schade toebrengt.
Dat is niet de taak van de rechter, maar eerder van de wetgevende macht. Als die oordeelt dat cannabis geen kwaad kan, dan kan die wet aangepast worden. Hoeveel politieke partijen hebben op dit moment een legalisatie in gedachte en welk deel van de bevolking vertegenwoordigen zij?
Oud 13 mei 2010, 18:57   #86
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Mij niet gelaten, maar het lijkt mij - zoals Cdude al schreef - wel erg kort door de bocht zomaar twee zaken te vergelijken, zonder enige kennis van het dossier.
Geld dit niet voor iedere post gebaseerd op een krantenartikel?

Citaat:
Sedert wanneer ben jij zo een voorstander van het kapitalistisch systeem?
Niet; maar ik verwacht toch enige consequentie. Ofwel is winstbejag een misdrijf; ofwel niet. Maar niet voor de ene wel en de andere niet.

Citaat:
2 kilo per maand, dat is niet gewoon iets meebrengen voor je vrienden. Dat is een leuke, maar strafbare, bijverdienste.
Dat is inderdaad een bijverdienste; geen hoofdberoep.

Citaat:
Dat hangt er van af. Hebben ze verkocht aan kinderen? Hebben ze gedeald in de buurt van scholen of jeugdfuiven? Hebben ze aangezet tot gebruik? Hebben ze een pand ter beschikking gesteld om te gebruiken? Hebben ze drugs geïmporteerd? Ik kan nog wel even doorgaan, hoor. Ik weet het niet en jij ook niet.
Uit het krantenartikel
"zou het drietal zo'n twee kilogram cannabis per maand verkocht hebben vanuit hun woning in Bredene"

Citaat:
Wat wel mooi is, is dat de rechter tenminste een effectieve gevangenisstraf uitspreekt voor een misdrijf waarvoor de wet een gevangenisstraf voorziet.
Waarom? Dit is toch afhankelijk van alle opgenoemde omstandigheden.

Citaat:
Dat is niet de taak van de rechter,
Dit is wel de taak van de rechter. De wet voorziet telkens een vork (minimum-maximum straf) Aan de rechter om te oordelen; om te bepalen of er een straf komt; en hoe zwaar.
Citaat:
maar eerder van de wetgevende macht. Als die oordeelt dat cannabis geen kwaad kan, dan kan die wet aangepast worden. Hoeveel politieke partijen hebben op dit moment een legalisatie in gedachte en welk deel van de bevolking vertegenwoordigen zij?
De wetgevende macht durft zijn kop niet uitsteken zolang alle drugs gedemoniseerd worden.
Oud 13 mei 2010, 19:03   #87
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad een bijverdienste; geen hoofdberoep.
3000 p/kg inkoop, 6000 verkoop = 5000€ per maand.
Hoeveel verdien jij?
Oud 13 mei 2010, 19:53   #88
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laten we niet dezelfde fouten maken op dit Forum als de bekende Vlaamse kranten. Op het gebied van precies formuleren sla ik u (Artisjok) toch hoger aan dan HLN, De Morgen, etc.

De effectieve celstraf is hier 16 maanden (48 gedeeld door 3, Wet Lejeune).
Iets meer dan een jaar 'zitten' voor een illegale verdienste dmv drugshandel lijkt mij in absolute zin redelijk licht, niet afschrikwekkend, en zeker niet buitenproportioneel.

Waar u hier wel een punt heeft, alhoewel het niet persé deze draad betreft, is de ongelijkheid in rechtspraak. En de merkwaardige verhoudingen tussen vele vonnissen.

Het moet technisch toch mogelijk zijn om een en ander te stroomlijnen zodat deze verhoudingen op orde kunnen worden gebracht.

Aan de andere kant zitten we in een land dat het grootste gedeelte van de aanwezige criminaliteit niet opspoort laat staan vervolgt. Voorlopig geen illusies dus.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 13 mei 2010 om 19:54.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 19:58   #89
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De effectieve celstraf is hier 16 maanden (48 gedeeld door 3, Wet Lejeune).
Misschien kan de shithop schoenmaker ook nu weer beter bij zijn leest blijven?

Wet le Jeune is geen automatisme. Vanaf 3 jaar loopt deze via een commissie. Die procedure loopt 6-tal maanden. Indien sprake van recidivisme, vanaf de helft van de straf.
Zonder recidivisme : buiten op 22 maand
Met : 30 maand
Oud 13 mei 2010, 20:03   #90
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Misschien kan de shithop schoenmaker ook nu weer beter bij zijn leest blijven?

Wet le Jeune is geen automatisme. Vanaf 3 jaar loopt deze via een commissie. Die procedure loopt 6-tal maanden. Indien sprake van recidivisme, vanaf de helft van de straf.
Zonder recidivisme : buiten op 22 maand
Met : 30 maand
Dit is trouwens een van de redenen dat rechters tegenwoordig steeds vaker straffen van iets meer dan 3 jaar opleggen. Dan zijn ze tenminste zeker dat de veroordeelde de binnenkant van de gevangenis effectief ziet.
Oud 21 mei 2010, 08:25   #91
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mij is verteld, door een justitiemedewerker, dat vervroegde invrijheidsstelling binnen 5 �* 6 weken kan zijn afgehandeld.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 21 mei 2010 om 08:28.
Oud 26 mei 2010, 10:35   #92
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Danièle Reynders

De linkerhand wast de rechter.

Zeker binnen de magistratuur.

De zus van Didier Reynders krijgt geen tuchtstraf voor het 'Facebook-incident' waarbij ze op de socialenetwerksite haar sympathie had uitgesproken voor haar broer Didier en zijn partij, de MR. Danièle Reynders is procureur in Luik, en die mogen geen partijpolitieke standpunten innemen.
In eerste aanleg kreeg Danièle Reynders een tuchtstraf. Het zou gaan om een lichte straf, wat een waarschuwing of een berisping kan zijn. De procureur-generaal van het Hof van Cassatie heeft de straf nu in hoger beroep echter ongedaan gemaakt.
(HLN)

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 26 mei 2010 om 10:44.
Oud 26 mei 2010, 10:52   #93
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Als facebook als privéspeeltuin wordt beschouwd kan er niet veel ten laste gelegd worden..als ze haar voorkeur in haar beroep duidelijk laat merken, dat is wat anders..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 12:50   #94
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Mij is verteld, door een justitiemedewerker, dat vervroegde invrijheidsstelling binnen 5 �* 6 weken kan zijn afgehandeld.
Hmmm, "kan zijn " of "is" zijn verschillende woorden.
Is afhankelijk van de lengte van de straf. Just med zijn nu al overwerkt.
Oud 26 mei 2010, 12:57   #95
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
3000 p/kg inkoop, 6000 verkoop = 5000€ per maand.
Hoeveel verdien jij?
Ja ietske minder maar ik moet er wel geen illigale dingen voor doen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2010, 16:23   #96
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De twee minderjarige daders van de overval op de Delhaize in Munsterbilzen zijn
door de jeugdrechter in Luik vrijgelaten. Er zou namelijk geen plaats meer zijn in een
gesloten instelling. Welkom in Belgie.
In Bilzen reageren ze vol ongeloof. Wraakroepend vooral
omdat mensen bijna hun leven riskeerden om de daders te vatten.

De 17-jarige overvaller uit Seraing werd gezocht voor een hold-up met kalasjnikovs op een Cora-winkelgalerij in Rocourt (Luik).
Ook zijn 16-jarige kompaan uit Luik was eerder al betrokken bij verschillende diefstallen.

Het was weer een witte niet-islamitsche (Franstalige) rechter was die deze criminelen weer vrolijk op de burger afstuurt.

Tsja die zijn onbestrafbaar voor 't klootjesvolk. Daar moeten ze respect voor hebben. En dat hebben ze ook. Daarom is het ook klootjesvolk.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 29 mei 2010 om 16:24.
Oud 29 mei 2010, 16:51   #97
Cdude
Banneling

Standaard

Neen, er zijn wetten voor het oipsluiten van minderjaringen.
Daarom moeten er jeugdgevangenissen worden bijgebouwd.

De rechter kan allaan maar opleggen geen wetten maken.
Oud 31 mei 2010, 16:42   #98
fabianen
Gouverneur

Standaard

Stem dan voor het Vlaams belang,die willen een minister van veiligheid invoeren zodat die eventjes al de problemen van criminaliteit gaat oplossen.
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 18:21   #99
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Crimineel naïef. Of echt opzettelijk misdadig. Onverantwoordelijk in elk geval. Degene(n) die een kerel �* la Van Tamelen vrijlaten moeten zelf in het gesticht opgesloten worden, onder strenge bewaking, en zoniet zouden toch op zijn minst niet de minste verantwoordelijkheidspost moeten bekleden in onze samenleving.
Idd tis ongelooflijk en hier is de volgende.
Hopelijk verandert er wat na de verkiezingen...???

Door: Novum, Vernieuwd: 31-5-2010
Tbs'er keert niet terug van verlof
(Novum) - Een 30-jarige tbs'er is vrijdag niet teruggekeerd van verlof. Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) is sindsdien naar de man op zoek. Dat meldt een woordvoerder van het landelijk parket van het Openbaar Ministerie.

De man verliet vrijdagochtend de Pompekliniek in Nijmegen. Toen hij 's middags niet terugkeerde startte de politie een onderzoek. De tbs'er zat vast voor een geweldsdelict.
Volg de vernieuwde Twitterfeed van MSN met altijd het laatste nieuws
http://nieuws.nl.msn.com/algemeen/ar...ntid=153598205
Oud 31 mei 2010, 18:26   #100
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fabianen Bekijk bericht
Stem dan voor het Vlaams belang,die willen een minister van veiligheid invoeren zodat die eventjes al de problemen van criminaliteit gaat oplossen.
Een minister van veiligheid en alles is opgelost. Zo simpel.
Hoe dat er daar niemand eerder aan gedacht heeft!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be