Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2010, 15:11   #81
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Werkelijk?

http://en.wikipedia.org/wiki/UN_Secu...Resolution_446
http://domino.un.org/UNISPAl.NSF/852...256ecc005e157a

Het lijkt erop dat de rest van de wereld erkent dat Israël de Westelijke Jordaanoever bezet, een toestand die niet te ontkennen valt me dunkt. Israël "bezit" het echter niet.
Daar ging het niet om. Liberalist had het nadrukkelijk over de grenzen van 1967, daar reageerde ik op. Natuurlijk gaat het dan niet over Gaza of Westelijke Jordaanoever. Dat werden toen bezette gebieden maar dan wél bezette Jordaanse (die de Westelijke Jordaanoever in 1948 hebben geannexeerd) gebieden en Egyptische gebieden, géén Palestijnse gebieden.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2010, 17:53   #82
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Neen. Het is vrij duidelijk dat Israël Gaza vooral NIET wil annexeren. Dat zou voor Israël trouwens neerkomen op een soort harakiri.
Het probleem met Gaza is dat bij gebrek aan effectieve controle door een legitieme staat daar nu een terroristische bende vrij spel heeft. De beste oplossing zou ongetwijfeld zijn een terugkeer naar de situatie voor 1967, dat wil zeggen annexatie van Gaza door Egypte. Israël zou zeker niets liever willen en voor de lokale bevolking zou dat waarschijnlijk het beste zijn. Maar ik denk dat Egypte zich absoluut niet in dat wespennest wil steken.
Nochtans heb ik ook al gedacht dat de annexatie van Gaza door Egypte de minst slechte optie is. Maar goed, is begrijp inderdaad de reactie van Egypte.

Blijft de Westbank...
Oud 12 maart 2010, 18:04   #83
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik voel geen behoefte om prijzen uit te delen voor "braafste van de klas" en doe dat dan ook niet. Staten bestaan trouwens niet om "braaf" te zijn, maar om de legitieme belangen van hun burgers te waarborgen.

Wat de Westbank betreft, sinds de beslissing - lange tijd geleden - van Jordanië om formeel afstand te doen van zijn aanspraken op dat gebied gaat het hier om een gebied dat formeel niet tot het grondgebied van een staat behoort. De facto wordt het gecontroleerd door een staat (Israël) die het gebied veroverde in het kader van een oorlog met een andere staat (Jordanië), al is de de facto controle over een deel van het gebied ondertussen overgedragen aan de Palestijnse Autoriteit (die wel geen staat is). Het is dus een vrij complexe situatie. Die nog complexer wordt door de Israëlische nederzettingen die blijven groeien. En hoe langer de Palestijnen een definitief compromis nog blijven afwijzen hoe meer die nederzettingen groeien en hoe complexer de situatie wordt, maar vooral ook hoe nadeliger het uiteindelijke compromis zal zijn voor de Palestijnen. Anderzijds heeft Israël duidelijk zichzelf een zekere beperking opgelegd aan zijn ambities op de Westelijke Jordaanoever door de territoriale afbakening door middel van een muur/hek.
Het lijkt vrij evident dat de uiteindelijke oplossing bestaat uit een compromis waarbij de bestandslijn van voor 1967 wordt aangepast zodat bepaalde delen van de Westelijke Jordaanoever die onmiddellijk aansluiten bij Israelisch grondgebied en die volledig bevolkt zijn door kolonisten door Israel geannexeerd worden en in ruil langs andere delen van de bestandslijn grenscorrecties in omgekeerde zin gebeuren. Op de Westelijke Jordaanoever kan dan een Palestijnse Staat gevestigd worden. Ik betwijfel echter of die echt levensvatbaar is en de ideale oplossing zou dus zijn dat Jordanië in een soort van confederatie die Palestijnse staat mee helpt rechthouden en stabiliseren. Maar ik vrees dat de Jordaniërs dat niet zien zitten.
Dit verhaal hoor ik veel liever.

Religieuze joodse fanataci zullen echter altijd streven naar het oude Israël te herstellen en ik vrees dat de Israëlische staat niet echt bereid is hen in te tomen. Anderzijds zal er toch iets moeten gebeuren als men het joodse karakter van die staat wil handhaven, want de echte bom die Israël kan treffen is niet in het bezit van Hamas, maar in de buiken van de Palestijnse moeders.

Even simpel gezegd zie ik een Palestijnse staat ook niet zitten. Als je ziet welke puinhoop de PA is, belooft dat niet veel goeds voor een eventuele Palestijnse staat. Een Palestijns-Joodse staat is mogelijk, maar dan vrees ik voor een tweede Zuid-Afrika. Blijft de annexatie van Gaza en de Westbank door Egypte en Jordanië.

Wat is de mening van Israël over de verschillende oplossingen? Geen mening?
Oud 12 maart 2010, 18:08   #84
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Is er eigenlijk al iemand die hier in de draad antwoordt ooit in Israel geweest ?

Het valt op ter plaatse dat de gebieden waar de Israeli's zich vestigen ontwikkeld zijn, met een uitstekende infrastructuur (de wegen zijn beter dan de Belgische !)

De gebieden die terug gegeven zijn aan de Palestijnen verdorren en verworden terug tot woestijn. De enige manier waarop Palestijnen gebieden gebruiken is om hun raketten iets verder Israel in te kunnen lanceren.

Exact hetzelfde als in Congo. Als je het gebied "terug geeft" aan de "inboorlingen" kan je ze even goed gewoon zelf volledig de vernieling intrappen.

Israel is een zegen voor de regio. Zij doen tenminste de moeite om iets moois te maken van wat ooit een woestijn was. Het arabische deel van de bevolking laat het gebied gewoon volledig verkommeren ter grotere eer en glorie van allah.

Bah.
Oud 12 maart 2010, 18:15   #85
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Wat is de mening van Israël over de verschillende oplossingen? Geen mening?

Israël ziet zo'n oplossing zoals ik ze geschetst heb wel zitten denk ik, afgaande op hun opstelling bij de onderhandelingen. Ze vragen wel een demilitarisering van het Palestijnse gedeelte van de Westelijke Jordaanoever, maar voor een controle door jordanië zullen ze zeker tekenen. Alleen ziet Jordanië dat - begrijpelijkerwijze - niet zitten.
Blijft ook nog het conflict over Oost-Jeruzalem (is wel op te lossen met minimale grenscorrecties) en de Palestijnse eis inzake recht op terugkeer (voor Israel uiteraard onaanvaardbaar).
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2010, 10:23   #86
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Slecht karakter of niet, wat doet het ter zake?
LiberaalNL beweert anders.
Je bedoelt Liberalist; ik heb hier niet gepost. Ik ga nog liever met een muur de discussie aan dan met Roodhaar.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2010, 10:52   #87
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Daar ging het niet om. Liberalist had het nadrukkelijk over de grenzen van 1967, daar reageerde ik op. Natuurlijk gaat het dan niet over Gaza of Westelijke Jordaanoever. Dat werden toen bezette gebieden maar dan wél bezette Jordaanse (die de Westelijke Jordaanoever in 1948 hebben geannexeerd) gebieden en Egyptische gebieden, géén Palestijnse gebieden.
En wanneer gaat u nu eens eindelijk de nederzettingspolitiek van Israel afkeuren?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2010, 14:27   #88
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Je bedoelt Liberalist; ik heb hier niet gepost. Ik ga nog liever met een muur de discussie aan dan met Roodhaar.
Je kan er zeker van zijn dat Roodhaar achter die muur staat.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2010, 15:10   #89
Europahater
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
...met Roodhaar.
De naam is Bruut Geweld denk ik.
Europahater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2010, 18:14   #90
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Het erg typerend persoonlijk gebrabbel, verzinsels en nutteloos provocatief gedoevan de extremistische joden om toch maar over iets anders te willen beginnen hier terzijde , toch de aandacht vestigen op dit :

Europa roept Israël op vredesonderhandelingen onmiddellijk te hervatten

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100313_046
.

Laatst gewijzigd door roodhaar : 13 maart 2010 om 18:27.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2010, 18:20   #91
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

en nog straffer

Citaat:
‘Negatief signaal voor relatie tussen VS en Israël’
WASHINGTON/TUNIS - De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton heeft de Israëlische premier Benjamin Netanyahu een stevige berisping gegeven vanwege de aangekondigde bouw van woningen in Oost-Jeruzalem. Een woordvoerder van de Amerikaanse regering zei dat de actie van Israël de vredesonderhandelingen met de Palestijnen in gevaar heeft gebracht.....
bron :http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100312_141

Met het nodige voorbehoud te nemen, maar enkele jaren geleden was dit absoluut NOT DONE ! ook in de US zwijgt men niet meer voor de israelische misdaden en terreur. Vermoedelijk begint men ook in te zien dat op lange termijn die absurde misdadige joodse kolonie niet levensvatbaar is , ongeacht de strek druk van de zionlobbys.
.

Laatst gewijzigd door roodhaar : 13 maart 2010 om 18:21.
Oud 13 maart 2010, 18:20   #92
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roodhaar Bekijk bericht
Het erg typerend persoonlijk gebrabbel, verzinsels en nutteloos provocatief gedoe van de extremistische joden om toch maar over iets anders te willen beginnen hier terzijde , toch de aandacht vestigen op dit :

Typische denkpiste... iedereen die niet zo pro-Palestijns is als ik is Joods.
Oud 13 maart 2010, 18:28   #93
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het erg typerend persoonlijk gebrabbel, verzinsels en nutteloos provocatief gedoevan de extremistische joden om toch maar over iets anders te willen beginnen hier terzijde , toch de aandacht vestigen op dit :

qed !
.
Oud 13 maart 2010, 18:30   #94
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
qed !
Fantastisch dat je het met jezelf eens bent. Doe je dat vaak, zo tegen jezelf praten ?
Oud 13 maart 2010, 18:32   #95
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Fantastisch dat je het met jezelf eens bent. Doe je dat vaak, zo tegen jezelf praten ?
Misschien is het de schizofreen in hem die naar boven komt. Genaamd Allah.
Oud 13 maart 2010, 20:04   #96
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

@ Roodhaar

Vredesonderhandelingen?

Waar heb je het over? - Die zijn er absoluut niet. Hooguit een enkele ontmoeting om bepaalde niet-politieke zaken te regelen.
Politiek gezien zijn er geen vredesonderhandelingen. Een gepasseerd station.
Volgende halte? Onbekend.

Bedoelt te zeggen is: Men maakt toekomstige onderhandelingen moeilijker.
Oud 13 maart 2010, 20:51   #97
Koppensneller
Banneling

Standaard

'EU may push Israel into peace talks'

EU Foreign Policy chief Catherine Ashton: We may use trade ties as leverage.

Goed zo.

http://www.jpost.com/Israel/Article.aspx?ID=170894
Koppensneller is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2010, 21:07   #98
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Verbale slalomtechniek. Politieke waarde nihil.

De zoveelste duit in het lege zakje. Noch voor Hamas, noch voor Fatah bestaat er een politieke noodzaak tot vredesonderhandelingen. Evenmin voor de Israëli's.
Zoals het nu gaat varen alle betrokken politici er wel bij. De burgerbevolking uitgesloten, maar daar hebben we het niet over.

Wat wil je nu bewijzen?
Oud 13 maart 2010, 21:09   #99
Koppensneller
Banneling

Standaard

Dat we als het dan toch moet, als EU geen banden moeten aanhouden met oorlogsmisdadigers en terroristen. Dat ze hun stront daar eens eindelijk menselijk opkuisen. Zoniet, geen handel meer drijven.
Koppensneller is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2010, 21:12   #100
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Koppensneller schatje, de EU kan haar eigen ondemocratische stront niet eens opruimen, laat staan andermans stront!
Denk je nou echt dat Israël wakker ligt van de EU die niets voorstelt en die gedoemd is om te falen, enkel opgericht is om uitgerangeerde politici aan een vetbetaalde job te helpen en het onderling nog niet eens eens kunnen worden.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be