![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Partijlid
|
![]() Synchronicity my friend?
One love rasta.
![]() |
#82 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() one love
![]() irrie
![]() |
#83 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het enige wat je kan doen is u deftig de vraag stellen wat de ouden met deze term bedoelden.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mag het Oudsaksisch zijn ? Oud-Egyptisch ? Oud-Maya ? Oud-Romeins ? Pre-Septuagint ? Pre-Luther ? Gnosticisme ? Pre-Indus ? Parama Purusha ? Pre- eindredactie van de Synode van Carthago ? Of ? Gaat ge de Evolutie Theorie gaan gebruiken om aan te tonen dat al die godsdiensten met hun goden geëvolueerd zijn uit een het zelfde jachtverhaal ? Zijn de ouden dan prehistorische jagers ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
U kiest maar. Het antwoord of de discussie interesseert u toch niet.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als er dus een mechanisme bestaat, een fysisch mechanisme, dat aanleiding zal geven tot dit of geen materieel gedrag (in casu een zenuwpuls naar de rechter wijsvinger of niet), dan is het dat fysisch mechanisme dat "de beslissing neemt", he, of dat nu op voorhand kan uitgevist worden vanaf de toestand van de hersenen of niet. Aangezien wij "ervaren" dat wij "gekozen hebben" om te schieten of niet, wil dat zeggen dat hetzelfde fysische mechanisme dat uiteindelijk een zenuwpuls naar onze vinger zal sturen, ook hetzelfde mechanisme is dat ons die ervaring geeft dat we daarvoor gekozen hebben. Citaat:
Het louter bestaan van die mechanismen is waar mijn betoog op steunt, dat wat we als vrije wil ervaren, niks anders is dan een illusie die het gevolg is van een fysisch mechanisme die die illusie in overeenstemming brengt met wat er daadwerkelijk gebeurt. Ik heb er ook op gewezen dat de uitvlucht van "het is niet deterministisch want er is een intrinsiek willekeurig element in" niet de uitleg kan zijn van onze "vrije wil", want dat, als dat waar zou zijn, onze "vrije wil" dus eigenlijk gegeven zou zijn door willekeurige microscopische fysische processen, die het equivalente zijn van lotje trekken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb gewoon maar de kwantum mechanica aangehaald om reeds te illustreren dat ik er niet van deterministische natuurwetten uitga.
![]() |
![]() |
#88 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar anders dan in een ander natuurlijk systeem kan dit systeem (het brein) ruis filteren, versterken, focussen, ombuigen of verzwakken. De 'schakelaars' die het het systeem gebruikt om te filteren, te versterken, te focussen, te verstrooien of te verzwakken bestaan uit ruis. Het systeem is ruis, produceert ruis, bestaat uit ruis en de ruis is het systeem. Zonder het systeem is de ruis willekeurig. (gij ziet ruis als per definitie willekeurig). Zonder ruis is het systeem willekeurig. (alsof ge een dobbelsteen met een zeer beperkt aantal ogen gooit). De geïnterpreteerde ruis, geïnterpreteerd door het uit de zelfde ruis opgebouwd systeem, is niet willekeurig. Ge kunt uit uw kennis over het moleculaire gedrag van water niet afleiden hoe het weer evolueert. Ge hebt een enorme hoeveelheid willekeurig 'ruisende' watermoleculen nodig om van een rivier te kunnen spreken. Vanuit uw kennis over de moleculaire eigenschappen van water kunt ge geen uitspraken doen over de evolutie van het estuarium van de rivier. Maar dit systeem gaat nog een stap verder. Het interpreteert zichzelf en uit die interpretatie ontstaat een systeem dat zich zelf interpreteert. Het systeem is geïnterpreteerde ruis en het gebruikt ruis om te interpreteren. Het is niet de willekeurigheid van de ruis die het systeem onkenbaar maken. Die moeilijkheid heeft het systeem reeds zelf overwonnen door met voldoende, dus heel veel, ruis te werken en door uit uit voldoende, dus heel veel, ruis te bestaan. Het systeem is onkenbaar omdat het een dynamische interpretatie is van zich zelf. Daardoor kent het geen 'richting' en kunt ge ook geen 'assumpties' doen die tot 'meten' en tot 'conclusies' uit dat meten kunnen leiden. Anyway. Laat de '?'-s maar komen. Het lijkt erop dat ge enkel tekst aanvaardt die ge elders reeds gelezen hebt. Tenslotte: Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, maar van de twee zijn er veel voorbeelden te vinden zowel in de natuur als mensgemaakt. De willekeur is groter in de uitkomst van de tweede soort dingens. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar nog eens, mijn betoog gaat niet over "gaan we het daadwerkelijk kunnen berekenen en/of voorspellen", maar eerder "bestaat er een mechanisme waarvan we de principes ongeveer kennen dat verantwoordelijk is voor zus of geen gedrag". Citaat:
Citaat:
Als iemand of iets je vinger tegen een heet stuk ijzer houdt, dan hebben we het omgekeerde: fysische processen (destructie van cellen in de huid van je vinger en zo) geven een zenuwpuls af die naar de hersenen gaat, en die subjectief als "pijn" ervaren worden. Die ervaring vindt zijn oorsprong ook in fysische processen, maar die komt niet overeen met een ervaring van "vrije wil". We denken "Ai, mijn vinger doet zeer!". We denken niet "ik heb vrij gekozen zeer aan mijn vinger te hebben". We hebben hier dus het gevoel "een fysisch proces te ondergaan". Maar als er een ander fysisch proces uiteindelijk een zenuwpuls NAAR mijn vinger laat gaan om de trekker over te halen, dan hebben we de ervaring "ik heb BESLIST om de trekker over te halen". Maar aan de grondslag van beide liggen fysische processen. Het heeft geen belang of die "kenbaar", "berekenbaar" enzovoort zijn in alle detail. Een fysisch proces was aan de oorsprong van een zenuw verschijnsel, en daarmee gaat een subjectieve ervaring gepaard. Laten we nu "ruis" toevoegen. Stel dat we onze vinger in een machine zitten hebben, verbonden aan zo een lotto-balletjes machine. Als het balletje dat getrokken wordt, even is, dan is er een machientje dat onze vinger tegen een heet stukje ijzer drukt, anders niet. Er is dus nu een element van willekeur toegevoegd aan onze "mijn vinger doet zeer" ervaring. Het zal moeilijk worden om dat te voorspellen - hoewel we wel weten welke fysische mechanismen hier als oorsprong aan liggen (namelijk het botsen van balletjes in de lottomachine, en het mechaniekje dat dat balletje leest en het plaatje tegen onze vinger drukt), zonder dat we dat in detail kunnen gaan berekenen. Maar nog steeds denken we niet, ervaren we niet, dat er een "vrije keuze" was in het verbranden van onze vinger. We ervaren die willekeur gewoon als willekeur, he. Onze vinger zal al dan niet verbranden en het zal al dan niet zeer doen. Geen vrije wil. Wel willekeur. Hetzelfde geldt uiteraard voor de elementen van willekeur die al dan niet een belangrijke rol spelen in de fysische processen die zich in de hersenen afspelen bij het al dan niet genereren van een zenuwpuls naar de vinger toe om al dan niet de trekker over te halen. Het zijn niet die elementen van willekeur (lotje trekken) die ergens de grond zouden zijn voor het krijgen van een gevoel van "vrije wil".
![]() |
![]() |
#90 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Je kunt iets kapot redeneren hoor. ![]() Citaat:
PS: het is wel zo dat het fysieke soms overheerst over het mentale. Als je erge pijn hebt bijvoorbeeld. Of als je dringend naar de WC moet. ![]() Fred. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel eigenaardig, dan, al dat neurologisch onderzoek dat sterke banden legt tussen subjectieve ervaring en processen in de hersenen.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 19 maart 2010 om 10:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik heb ooit eens een bioloog doodleuk weten vertellen "het vrouwtje zoekt een mannetje met het beste zaad, met het oog op de voortplanting". Dat ging dus over mensen hé, niet over bonobono's. Kijk, dit gaat mij een brug te ver. Ik blijf beweren dat wij mensen méér zijn dan een biologische fabriek. Men negeert het gevoel, en misschien is dit uiteindelijk wel het belangrijkste element. Fred. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat is het standpunt van "sterke dualisten", bijna allemaal religieus geinspireerd. Maar dan is de vraag natuurlijk: waarom kan die geest enkel maar heel specifieke processen in de hersenen beinvloeden van een enkel menselijk lichaam ? Waarom kan diezelfde geest dan geen fysische processen beinvloeden, zoals een appel in de lucht laten drijven, of kaders aan de muur doen draaien, tafels doen bewegen, met kettingen rammelen en zo verder ? Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#94 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De manier waarop u zich het brein en zijn werking voorstelt te mechanisch. Dit soort rare voorstellingen hebben wij als mensen nog gedaan hoor. Het is eigenlijk een normale gang van zaken. Neem als voorbeeld de voorstelling van atomen als een middelpunt iets waar andere dingen ronddraaien. Die voorstelling heeft geleidt tot mensen die een analogie zien tussen de opbouw van atomen en de opbouw van sterrenstelsels. Die analogie is fout. De redenering vertrekt van conclusies uit een voorstelling. Dat mag je niet doen. En dat is precies wat gij doet. Als ge zo nodig een voorstelling wil 'zien' om te begrijpen. Denk dan eens aan het internet. Maar op een nog grotere schaal. Een onvoorstelbaar aantal computers die 'ruis' produceren. Die 'ruis' is het internet. Niet de computers. Stel u nu voor dat dynamische 'clusters' van computers (dynamisch, we kunnen dus op geen enkel moment weten welke computer tot welke cluster behoort) die ruis gaan interpreteren. En dat alle interpretaties samen 'de geest' van het netwerk is. De geest wordt dan geordende ruis en de orde ontstaat door interpretatie. Door dynamische regels dus. En dat is heel anders dan een wereld in de grip van natuurwetten. Die zijn niet dynamisch, die interpreteren niet. Want interpreteren zou neerkomen op: Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |||||
Staatssecretaris
|
![]() Ik schreef:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Fred. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Soms maak ik daar ook gebruik van , van die mogelijkheid dat te zien, en dat dan weer te gaan gebruiken om de verloop van dingen te sturen... Soms wordt je trouwens ook gestuurd in je beslissingen, je onderbewustzijn, dat je voor dit of dat doet kiezen, het feit dat je deze morgen bepaalde keuzes hebt gemaakt heeft er misschien voor gezorgd dat je veilig en op tijd bent toegekomen. Soms maak je van die keuzes, waarvan je achteraf zegt, hmmm tsjien ... hoe komt dat, ... ? geen idee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Onlangs deed men nog een studie over het 'buikgevoel' bij dokters. Het bestaat wel degelijk. Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De post waar u op reageert spreekt over het onderbewustzijn. Niet dat ik hier beweer dat uw intuitie zich niet in uw onderbewustzijn kan bevinden, heel zeker wel, maar, u bent dan wel geen intuitief type. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Jaja ik weet het: ik ben een fantast. ![]() Fred. |
|
![]() |
![]() |