Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2010, 12:34   #81
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
En wie zal uw 'raad van technocraten' samenstellen?
De academische wereld moet daartoe het initiatief nemen. Het wordt tijd dat ze haar publieke rol ernstig neemt en haar best ingevoerde eminenties naar voren schuift om zich in het debat te smijten en de touwtjes in handen te nemen. Geen verraad of vaandelvlucht meer van de intellectuelen, maar een kleine revolutie. Ofwel geloven we in de Verlichting, en de waarde die wordt gehecht aan rede en redelijkheid, ofwel niet.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 12:38   #82
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Niet wanhopen qua principe, want BHV is toch ook afgenomen van de belgissche regering en aan Dehaene toevertrouwd. Wat hij ervan gebakken heeft zullen we binnekort zien, maar het princiepe om uit te besteden als ze er zelf niet in slagen bestaat.
Het probleem is dat men Dehaene geen beslissingsbevoegdheid heeft gegeven. De zaak komt dus sowieso weer op de banken van het parlement terecht. Bovendien staat Dehaene ook constant in verbinding met de huidige politieke klasse en toetst hij zijn plannen af aan hun oordeel. Zijn speelruimte is dus zeer beperkt. Dat alles vrij discreet verloopt, is een goed teken, maar de manier waarop Dehaene is ingezet is zeker niet ideaal. Mijn vrees is zelfs dat een eventueel falen aan Dehaene zal worden verweten en niet aan de politieke klasse, zodat het idee van het uitbestedingsprincipe nog meer wordt verlaten.
Oud 25 maart 2010, 12:40   #83
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Correctie: ik wil de stukjes eerst uit elkaar halen om ze nadien op een andere manier bij elkaar te voegen.
Ik wil ook eerst de stukjes uit elkaar halen. Maar dan wel de gehele brokken. Vlaanderen aan de ene kant; Brussel + Rand aan de andere kant. M.a.w. je moet eerst de stukken definiëren, en dat niet noodzakelijk op basis van de huidige grenzen.
Oud 25 maart 2010, 12:43   #84
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik wil ook eerst de stukjes uit elkaar halen. Maar dan wel de gehele brokken. Vlaanderen aan de ene kant; Brussel + Rand aan de andere kant. M.a.w. je moet eerst de stukken definiëren, en dat niet noodzakelijk op basis van de huidige grenzen.
Met het verschil dat we dat beiden doen met een ander einddoel: jij doet het om België ermee te kunnen bestendigen, ik wil België juist laten verdwijnen. En - gedeeltelijk of volledig - laten opgaan in een groter geheel.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 25 maart 2010 om 12:47.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 12:43   #85
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Neemt u uw eigen beslissingen over grote aankopen, leningen, hypotheken ook op die manier of informeert u zich eerst en gaat u onderhandelen?
Ja, maar soms heb je niet alle informatie of is de uitkomst moeilijk te voorspellen. Moet ik dan maar afzien van grote aankopen, leningen e.d.m.?
Oud 25 maart 2010, 12:45   #86
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De academische wereld moet daartoe het initiatief nemen. Het wordt tijd dat ze haar publieke rol ernstig neemt en haar best ingevoerde eminenties naar voren schuift om zich in het debat te smijten en de touwtjes in handen te nemen. Geen verraad of vaandelvlucht meer van de intellectuelen, maar een kleine revolutie. Ofwel geloven we in de Verlichting, en de waarde die wordt gehecht aan rede en redelijkheid, ofwel niet.
Wat inmenging in het debat betreft: geen probleem.

Wat de uiteindelijke beslissingsmacht betreft: over mijn lijk.

Salazar, dat was ook 'een intellectueel'.

Zijn 'kleine revolutie' heeft - op de Anjerrevolutie en het uit elkaar vallen van het Portugese koloniale rijk na - tot niks goed geleid.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 12:51   #87
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Met het verschil dat we dat beiden doen met een ander einddoel: jij doet het om België ermee te kunnen bestendigen, ik wil België juist volledig laten verdwijnen.
Voor de drieduizendste keer: de uitkomst interesseert mij geen moer. Als de uitkomst onafhankelijkheid voor Vlaanderen (minus Rand) betekent, is dat uitstekend. Als Brussel (+Rand) zich daarbij wil aansluiten, is dat ook goed. Maar als we verder kijken dan alleen de Vlaamse belangen, lijkt mij een confederaal België het meest voor de hand liggende compromis.
Oud 25 maart 2010, 12:54   #88
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als we verder kijken dan alleen de Vlaamse belangen, lijkt mij een confederaal België het meest voor de hand liggende compromis.
Uitgesloten. Dat past niet in de filosofie van het concept 'België'.
Oud 25 maart 2010, 12:57   #89
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Vrij onderzoek, academische vrijheid en democratische toegang tot het universitair onderwijs zijn essentiële voorwaarden die onder Salazar niet vervuld waren.
Oud 25 maart 2010, 12:59   #90
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Uitgesloten. Dat past niet in de filosofie van het concept 'België'.
Die - kennelijk eeuwige en onveranderijke - filosofie is mij onbekend. Meer een hersenspinsel van rabiate België-haters, lijkt me.
Oud 25 maart 2010, 13:02   #91
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
De impact van de SZ is relatief juist te berekenen,...maar de zuivere economische impact berekenen is heel wat moeilijker. Het grootste (buitenlandse) afzetgebied voor de Vlaamse bedrijven is Wallonie. Wat gaat de invloed van een scheiding hierop zijn? Idem dito voor de houding van de in Vlaanderen gevestigde buitenlandse ondernemingen. Hoe gaat Vlaanderen zijn zaakjes nog kunnen regelen met de unie? Wat als Brussel niet bij Vlaanderen wil aansluiten? etc,..etc,..
waarom zouden Vlaamse bedrijven niet meer in Wallonië verkopen en omgekeerd??
waarom zou de houding van de buitenlandse ondernemingen veranderen?
Oud 25 maart 2010, 13:08   #92
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vrij onderzoek, academische vrijheid en democratische toegang tot het universitair onderwijs zijn essentiële voorwaarden die onder Salazar niet vervuld waren.
Dat klopt, maar ik zie niet goed in waarom de democratische toegang tot het universitair onderwijs niet zou mogen worden uitgebreid tot democratische toegang tot de wetgevende macht.

Wat heb ik immers aan vrij onderzoek, academische vrijheid en democratische toegang tot het universitair onderwijs als ik er achteraf toch niks méér mee mag aanvangen dan toekijken hoe een 'elite' beslist in naam en plaats van mijzelf en mijn vrienden en familieleden die niet tot het universitair onderwijs konden doordringen?

Oud 25 maart 2010, 13:20   #93
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Dat klopt, maar ik zie niet goed in waarom de democratische toegang tot het universitair onderwijs niet zou mogen worden uitgebreid tot democratische toegang tot de wetgevende macht.

Wat heb ik immers aan vrij onderzoek, academische vrijheid en democratische toegang tot het universitair onderwijs als ik er achteraf toch niks méér mee mag aanvangen dan toekijken hoe een 'elite' beslist in naam en plaats van mijzelf en mijn vrienden en familieleden die niet tot het universitair onderwijs konden doordringen?
Ik vind niet dat �*lles aan een elite moet worden overgelaten. Idealiter wordt alles opgelost door politici die verder kijken dan de waan van de dag en verkozen worden door een politiek geletterd publiek dat rede en redelijkheid hoger schat dan buikgevoel. Helaas is het daar blijkbaar nog te vroeg voor en moeten we in een aantal dossiers naar andere oplossingen zoeken.

Dat geldt m.n. voor die dossiers waarin de politieke wereld over haar eigen werking en werkterrein moet discussiëren.
Oud 25 maart 2010, 13:22   #94
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Voor mij zit het anders ineen, als Belgie barst en Brussel kiest niet voor Vlaanderen zal het toch in Vlaanderen blijven liggen, zonder corridor, zonder uitbreiding.

En uiteraard zal de volledige Vlaamse administratie uit Brussel weggetrokken worden naar een Vlaamse stad of steden.

Tel daarbij het derde deel dat Brussel dan opzich neemt van de Belgische schulden en iedereen zal tevreden zijn.
Ik las hier al van sommige zotten dat
-Brussel moest geblokkeerd worden.
-Brussel moest uitgehongerd worden.
-Brussel in handen van Vlaamse paras moest gegeven worden.
-Brussel moest gebombardeerd worden.

pff, ik wacht hier nog op de zot die het drinkwater wil vergiftigen of er een A-bom wil opgooien.
Ook maar een kwestie van geduld. Zotten genoeg.

Laatst gewijzigd door filosoof : 25 maart 2010 om 13:23.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 13:32   #95
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht

pff, ik wacht hier nog op de zot die het drinkwater wil vergiftigen of er een A-bom wil opgooien.
Ook maar een kwestie van geduld. Zotten genoeg.
Drinkwater vergiftigen? Tiens, heeft Brussel dat vorig jaar niet eens zélf geprobeerd?
Oud 25 maart 2010, 13:54   #96
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zelfs als men dat niet weet of niet kan berekenen, of alleen op korte termijn, vind ik dat geen argument tegen een eventuele scheiding. Af en toe een beetje avontuur kan geen kwaad.
Ik heb niks tegen avonturen en avontuurtjes,....maar ken toch wel graag de impact ervan op korte, middellange en lange termijn.
tja, nu ik mezelf lees,...zal ik waarschijnlijk wel geen echte avonturier zijn zeker?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 13:58   #97
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat inmenging in het debat betreft: geen probleem.

Wat de uiteindelijke beslissingsmacht betreft: over mijn lijk.

Zijn 'kleine revolutie' heeft - op de Anjerrevolutie en het uit elkaar vallen van het Portugese koloniale rijk na - tot niks goed geleid.
Ik vind ook wel dat het parlement de uiteindelijke bevoegdheid moet hebben anders is het gedaan met de democratie.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 14:04   #98
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ja ja, ge sprak verleden week zeker met een kaalgeschoren Vlaams-nationalist die u dat allemaal vertelde, zeker?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 14:24   #99
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Ik vind ook wel dat het parlement de uiteindelijke bevoegdheid moet hebben anders is het gedaan met de democratie.
Ik verkies een èchte democratie, met bindende referenda als wettig en wettelijk beleidsinstrument.

Daarnaast mag een parlement blijven bestaan, daar heb ik in principe niks tegen, maar ik zie het liever niet 'het laatste woord' krijgen.

Oud 25 maart 2010, 14:37   #100
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waarom zouden Vlaamse bedrijven niet meer in Wallonië verkopen en omgekeerd??
waarom zou de houding van de buitenlandse ondernemingen veranderen?
Nja ik verwacht wel dat multinationals die een zetel hebben in België om de Belgsiche markt te bedienden massaal hun biezen zullen pakken en de Vlaamse en Franstalige markt te laten bedienden vanuit hun bestaande zetels in Nederland en Frankrijk. Een mooie kostenbesparing en die 6 en 4 miljoen erbij zal het verschil niet maken. De rest zal een beetje afhangen hoe een scheiding zou verlopen. Ik verwacht (in geval dat) de eerste decennia toch een zwaar verzuurd klimaat tussen beide nieuwe landen wat uiteraard niet goed zal zijn voor de zaken. Ten andere. Over het algemeen zijn mensen (en zeker natiestaten) van nature allergisch tegen seperatisen dus zal Vlaanderen zeker in het begin wel wat problemen hebben met haar imago, maar dat is nu ook al het geval.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be