Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2010, 20:18   #81
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door onnoembaar Bekijk bericht
De NV-A wilt op een democratische manier,dmv onderhandelingen een Vlaamse staat bekomen.Het VB met een eenzijdige Vlaamse revolutie en dat is volgens de cordon verdedigers ondemocratisch.(zie de rest ergens boven)
Eenzijdige revolutie ...
Ja klinkt mooi, maar die vlaamse revolutie krijg je enkel met Vlaanderen, en niet met één partij. NVA is bereid tot onderhandelingen, ja, maar vergeet niet dat onderhandelingen op basis van redelijke argumenten over concrete thema's die uiteindelijk mislukken (zie vandaag) juist een grotere revolutie zijn dan de revolutie onder de vlag van de revolutie.

cfr Burke.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 21:23   #82
onnoembaar
Schepen

onnoembaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Eenzijdige revolutie ...
Ja klinkt mooi, maar die vlaamse revolutie krijg je enkel met Vlaanderen, en niet met één partij. NVA is bereid tot onderhandelingen, ja, maar vergeet niet dat onderhandelingen op basis van redelijke argumenten over concrete thema's die uiteindelijk mislukken (zie vandaag) juist een grotere revolutie zijn dan de revolutie onder de vlag van de revolutie.

cfr Burke.
Huh-huh.Akkoord..maar voor de traditionele partijen vallen revolutie en democratie niet te rijmen en vandaar dat cordon...Het VB heeft altijd gezegd dat ze radicaal zijn,geen toegevingen doen aan hun programma.Dat maakt voor heel wat traditionele politici dat het cordon gerechtvaardigd is...En daar hadden we het over, dus.Vandaar geen NV-A cordon,wel een VB cordon.
onnoembaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 21:25   #83
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Francis Vere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Huh-huh.Akkoord..maar voor de traditionele partijen vallen revolutie en democratie niet te rijmen en vandaar dat cordon...Het VB heeft altijd gezegd dat ze radicaal zijn,geen toegevingen doen aan hun programma.Dat maakt voor heel wat traditionele politici dat het cordon gerechtvaardigd is...En daar hadden we het over, dus.Vandaar geen NV-A cordon,wel een VB cordon.
Ik vraag me trouwens af met wie ze een coalitie zouden vormen indien er geen cordon zou zijn.
Met SP-A?
Of eerder met CD&V?

Wees gerust; het cordon is de levensverzekering van het VB.
Nooit of te nimmer zullen ze het opgeven.
Francis Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 21:27   #84
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Als nationaal solidarist ben ik geen vb-er meer, maar tot nu toe heb ik nog op deze partij gestemd. Maar door het kinderachtige gedrag van de vb-kopstukken afgelopen winter, het zwakke leiderschap van Valckeniers, het sterke leiderschap van Dewever en de mogelijkheid dat NVA België totaal kan blokkeren, zal ik deze verkiezingen voor de eerste keer voor NVA stemmen, zowel in de kamer als de senaat. Ik ben het niet eens met NVA haar standpunt inzake vreemdelingen, maar dit thema speelt nu efkens geen rol. Eerst moet er institutioneel de zaken op orde worden gezet en dat kan het best via NVA. Hopelijk is er in de volgende Vlaamse verkiezingen dan een nieuw solidaritische partij die antwoorden kan bieden op sociaal economische thema's, vreemdelingenbeleid, buitenlandse politiek, enz... Noch Vlaams Belang, noch NVA bieden te weinig op deze thema's, maar NVA is beter op het communautaire vlak. Dus NVA.

Eerder bericht van mij omtrent dit onderwerp:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=138004

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 21:46   #85
onnoembaar
Schepen

onnoembaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Als nationaal solidarist ben ik geen vb-er meer, maar tot nu toe heb ik nog op deze partij gestemd. Maar door het kinderachtige gedrag van de vb-kopstukken afgelopen winter, het zwakke leiderschap van Valckeniers, het sterke leiderschap van Dewever en de mogelijkheid dat NVA België totaal kan blokkeren, zal ik deze verkiezingen voor de eerste keer voor NVA stemmen, zowel in de kamer als de senaat. Ik ben het niet eens met NVA haar standpunt inzake vreemdelingen, maar dit thema speelt nu efkens geen rol. Eerst moet er institutioneel de zaken op orde worden gezet en dat kan het best via NVA. Hopelijk is er in de volgende Vlaamse verkiezingen dan een nieuw solidaritische partij die antwoorden kan bieden op sociaal economische thema's, vreemdelingenbeleid, buitenlandse politiek, enz... Noch Vlaams Belang, noch NVA bieden te weinig op deze thema's, maar NVA is beter op het communautaire vlak. Dus NVA.

Zou de NV-A u wel graag als kiezer hebben? Bart mijdt elke nazificatie als gezonde voeding.
En dan gaat u er ook vanuit dat de NV-A genoeg stemmen haalt om iets te kunnen blokkeren? En in een federale regering gaan ze sowieso niet zitten. Vanuit de oppositie valt er weinig te blokkeren.Ze kunnen België niet blokkeren, ze konden het al niet als aanhangsel van de CD&v.Ze zijn het toen maar opgestapt.Tenzij ze 50% ofzo halen, dan kan er naar hartelust geblokkeerd worden.
In de Vlaamse regering kunnen ze wel heel wat stokken in de Belgische wielen steken maar federaal?Vergeet het.

Laatst gewijzigd door onnoembaar : 30 april 2010 om 21:47. Reden: quote vergeten
onnoembaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 22:55   #86
Blauwzwart
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Zou het, gezien de komende verkiezingen voor de tsjeven waarschijnlijk niet de besten zullen worden en gezien N-VA duidelijk aan een opmars bezig is, opportuun kunnen zijn om voor de N-VA te stemmen? Persoonlijk vind ik dat het VB duidelijk het beste bij mijn overtuiging aansluit, maar indien de N-VA de grootste partij van België zou kunnen worden is dit onland misschien wel ten dode opgeschreven. Stemmen voor het VB zullen door de media en traditionele partijen sowieso als foertstemmen afgedaan worden. Met de N-VA kunnen ze dit niet doen.

Langs de ene kant voelt het behoorlijk verkeerd om een partij voor een groot deel gelijkaardig denkt niet te belonen, maar is dit geen historische opportuniteit? Zou een behoorlijk deel van de VB'ers die N-VA stemmen het Vlaams Nationalisme niet incontournable maken?
Voor wie zo denkt, Vlaams-nationaal in de eerste plaats en minder partijgebonden : ik denk dat een Vlaams-nationaal blok enkel mogelijk is als N-VA en VB een score dicht bij elkaar halen. Dan nog zal de partijtop van beide niet meteen in elkaars armen vallen, maar kunnen de basis van beide partijen + de partijneutrale Vlaamse Beweging wel druk uitoefenen om minstens de violen tussen beide partijen te stemmen.

Als N-VA veel groter wordt dan VB, dan zal N-VA hoegenaamd geen toenadering tot VB zoeken, maar op zich ook niks bereiken. Want dan maakt De Wever hetzelfde mee als Leterme de voorbije jaren : vijand nr 1 zijn van de traditionele partijen, die er alles aan zullen doen om hem te saboteren.

Zo werkt politiek. Met meer dan 2 % verschil tussen beide partijen zal de afstand ook de komende jaren wellicht te groot blijven. En eendracht wordt toch ooit onvermijdelijk om beider doelen te bereiken. Zoniet zal alles bij het oude blijven, hoezeer we ook verandering wensen.
Oud 1 mei 2010, 00:09   #87
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Zou het, gezien de komende verkiezingen voor de tsjeven waarschijnlijk niet de besten zullen worden en gezien N-VA duidelijk aan een opmars bezig is, opportuun kunnen zijn om voor de N-VA te stemmen? Persoonlijk vind ik dat het VB duidelijk het beste bij mijn overtuiging aansluit, maar indien de N-VA de grootste partij van België zou kunnen worden is dit onland misschien wel ten dode opgeschreven. Stemmen voor het VB zullen door de media en traditionele partijen sowieso als foertstemmen afgedaan worden. Met de N-VA kunnen ze dit niet doen.

Langs de ene kant voelt het behoorlijk verkeerd om een partij voor een groot deel gelijkaardig denkt niet te belonen, maar is dit geen historische opportuniteit? Zou een behoorlijk deel van de VB'ers die N-VA stemmen het Vlaams Nationalisme niet incontournable maken?

Dé vraag die iedere VB stemmer zich moet stellen is: waarom stem ik VB?
Ikzelf stem VB omdat:
1: ik als volksnationalist geloof in Vlaamse ontvoogding/onafhankelijkheid
2: omdat ik geloof in de grondwaarden van onze westers kultuur

Eén van de belangrijkste fundamenten van onze kultuur is de democratie.
Op dit ogenblik is er door het cordon sanitair geen sprake van democratie.
Als ik in een onafhankelijk Vlaanderen moet leven waar op dezelfde schabouwelijke wijze met democratie wordt gedaan als nu het geval is in België hoeft die onafhankelijkheid niet eens voor mij.

Conclusie:

Als het de NVA écht menens is ivm de Vlaamse onafhankelijkheid én met hun verwerping van het CS (zoals BDW ettelijke keren heeft verklaard) dan is ivm Vlaamse onafhankelijkheid een stem op het VB én mathematisch én moreel én politiek strathegisch evenveel waard als een stem op de NVA.

Erger nog: iedereen weet dat de Vlaamse onafhankelijkheid er enkel en alleen kan komen als het CS wordt opgeheven. Een stem op het VB is bijgevolg een aansporing/dwang richting NVA om dienaangaande eindelijk de daad bij het woord te voegen.

Laatst gewijzigd door Fieseler : 1 mei 2010 om 00:10.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 07:31   #88
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Doch dit geheel ter zijde.
Inderdaad.
Oud 1 mei 2010, 07:39   #89
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere Bekijk bericht
Ik heb het woord militant in deze draad niet gelanceerd he makker. Dat was die met haar ferm tetten
aan je reactie merk ik dat wij een andere betekenis hanteren bij het woord militant

ik gebruikte het in de betekenis van sympathisant (al dan niet met lidkaart)

fyi ik heb geen enkele lidkaart bij geen enkele partij, bekleed er ook geen enkele functie, ook niet vrijwillig
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 07:41   #90
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Het cordon heeft niks te maken met een bedreiging vormen voor het Belgische instituut.
De separatisten van NVA leveren zelfs ministers op dit moment.

U weet even goed als ik welke soort partijen wel in een schutkring worden geplaatst.

hoe rijm je dat met de uitspraak van BdW "wij zijn geen separatisten" ?
Oud 1 mei 2010, 07:44   #91
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Stem op beiden.Op het VB voor de senaat en NV-A voor de kamer, of andersom.
Probleem opgelost.
Alstublieft.
lijkt mij een interessante piste

al zou ik dan senaat N-VA adviseren kwestie van BdW te kunnen meten met de 800.000 van Leterme
Oud 1 mei 2010, 07:50   #92
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geef toe dat je lange post op de vorige pagina zeer sterk was.
Uw analyse omtrent beide partijen die best elk hun stemmen moeten werven schitterend. En ik heb ook al lang gezegd zelf voorstander te zijn van een VB achter de NVA deur, zeer zeker. Of de artillerie (zwaar geschut, grote schade, maar traag en lange afstand) achter de tanks (kleiner geschut, wendbaar en tactischer).
Maar wat jij vaak voorstelt is de tanks achter de artillerie te plaatsen.
En niemand ontekent dat de combinatie het best scoort.

Maar ik begrijp nog steeds niet waarom je confederalisme (de tanks) afkeurt als het aanvaard zou worden. Denk je dat VB + NVA vandaag (of straks) zo groot zouden zijn vandaag indien België nog unitair zou zijn?
Met andere woorden: denk je dat we vandaag zouden staan waar we staan (welvaart, mondige Vlaming, eigengevoel)indien de VU in 50-60-70-80 enkel over onvoorwaardelijke onafhankelijkheid zou gesproken hebben? GHet opdoeken van de VU was terecht, maar niet omdat het parcours van de partij vroeger zo slecht was, maar de laatste zuchten (de motoren van de tanks waren defect).
ik denk oprecht dat we verder zouden staan ... voor elke autonomisering heeft Vlaanderen zwaar betaald (terwijl WalloBrux ze in de schoot gewierpen kregen !?! welke aap onderhandelt er zoiets ???) en vooral voor elke autonomisering van Vlaanderen is er een betonnering én een inkrimping van de democratische macht van de meerderheid gekomen ...
zie waar we nu staan de 35% Franstaligen in dit land hebben een compleet vetorecht op alles ... goe bezig !?!
Oud 1 mei 2010, 07:51   #93
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Eenzijdige revolutie ...

cfr Burke.

ook met het VB ?
Oud 1 mei 2010, 07:53   #94
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb het woord militant in deze draad niet gelanceerd he makker. Dat was die met haar ferm tetten
trouwens Feremans, over dat woord militant ga jij toch ni beginnen zeveren ?
Oud 1 mei 2010, 07:54   #95
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
...
op dat solidaristische na, kan ik deze post wel volgen

Laatst gewijzigd door Anna List : 1 mei 2010 om 07:56.
Oud 1 mei 2010, 07:57   #96
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Dé vraag die iedere VB stemmer zich moet stellen is: waarom stem ik VB?
Ikzelf stem VB omdat:
1: ik als volksnationalist geloof in Vlaamse ontvoogding/onafhankelijkheid
2: omdat ik geloof in de grondwaarden van onze westers kultuur

Eén van de belangrijkste fundamenten van onze kultuur is de democratie.
Op dit ogenblik is er door het cordon sanitair geen sprake van democratie.
Als ik in een onafhankelijk Vlaanderen moet leven waar op dezelfde schabouwelijke wijze met democratie wordt gedaan als nu het geval is in België hoeft die onafhankelijkheid niet eens voor mij.

Conclusie:

Als het de NVA écht menens is ivm de Vlaamse onafhankelijkheid én met hun verwerping van het CS (zoals BDW ettelijke keren heeft verklaard) dan is ivm Vlaamse onafhankelijkheid een stem op het VB én mathematisch én moreel én politiek strathegisch evenveel waard als een stem op de NVA.

Erger nog: iedereen weet dat de Vlaamse onafhankelijkheid er enkel en alleen kan komen als het CS wordt opgeheven. Een stem op het VB is bijgevolg een aansporing/dwang richting NVA om dienaangaande eindelijk de daad bij het woord te voegen.

2
conclusie is er weer ferm op, Fie !
Oud 1 mei 2010, 10:45   #97
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me trouwens af met wie ze een coalitie zouden vormen indien er geen cordon zou zijn.
Met SP-A?
Of eerder met CD&V?

Wees gerust; het cordon is de levensverzekering van het VB.
Nooit of te nimmer zullen ze het opgeven.
Daarom dat het VB al jaren pleit voor een afschaffing van het cordon sanitaire en de traditionele partijen zo krampachtig eraan vasthouden.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 10:46   #98
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kom dan ook niet meer af met dat gezaag dat het VB te liberaal is, want de N-VA is een stuk liberaler.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 12:20   #99
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

als, miraculeuzerwijs, de zogenaamde "V-partijen" een meerderheid van de Vlaamse kiezers achter zich scharen èn één der "V-partijen" wordt de grootste partij, lijkt de partijpolitiek mij toch weinig excuses meer te hebben.

Ik vermoed dat LDD compleet de mist in zal gaan. Vandaar ook de démarche van De Croo. Net zoals VRHFSTDT zijn stemmen bij de sossen zoch voor "paars" doet De Croo dat bij LDD voor "Vlaams". Goed gezien natuurlijk.
TVDD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 15:43   #100
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik zou ze samen toch graag een meerderheid zien hebben onder de Nederlandstalige parlementairen in het B parlement ... maar ik ben dan ook een heel slecht karakter
Maar er zijn er met een veel slechter karakter. Als NVA en VB samen NIET 3/4 van de stemmen halen (nodig om een Vlaamse alarmbel te laten klinken) doen de andere partijen rustig waar ze zin in hebben. Bewijs hiervan is de huidige gevallen regering met Vlaamse minderheid...

Erg maar waar
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be