Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2004, 13:28   #81
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill

En dat beweer je door 1 zaak te beschrijven waar te dure broodjes worden verkocht en 1 andere waar veel gegeven word voor weinig geld?
Wat een veralgemening kerel. Zal ik opnieuw 1 crimineel feit geven voor je?
Als men allochtonen behandelt zoals het Vlaams Blok dat doet dan vind ik dat men voorbeelden mag geven. Het bewijst dat ze het verkeerd hebben, en dat men de zaken eens terug moet bekijken.

En als je kwaad wordt van "veralgemening" dan moet je je maar tot het Vlaams Blok wenden, want dié hebben het uitgevonden!

Trouwens al eens in de Handelstraat geweest? Het gaat om méér dan één zaak. Een Marokkaanse bakker is goedkoper dan een autochtone bakker, een Marokkaanse slagerij is goedkoper dan een autochtone slagerij (daarom werkt men bij autochtonen met gram en bij allochtonen met kg),...
Het gaat ook om meerdere criminele feiten. Dus als jou uitspraken juist zijn, zijn die van het blok ook juist, mag ik van jou uitleg afleiden dan é.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 16:02   #82
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

@ Moby

Citeer mij nu eens een tekst van het VB mét datum en plaats waar er sprake is van ALLE allochtonen.

Wat de sociale woningen betreft verwijs ik naar de doctoraatsstudie van HB COOLS. Op de wachtlijsten is 83% allochtoon. Wijk Stuivenberg: 75% allochtoon in sociale woningen. Wijk Luchtbal: + 50%. Van alle nieuwe verhuringen: 85% allochtoon.
Inzake tewerkstelling en activiteit moet u eens de jaarverslagen van het OCMW Antwerpen lezen. Vooral dat van 1999 is héél interessant. Maar alle cijfers worden ieder jaar weer opnieuw bevestigd.
Er is flagrante onwil bij de allochtone gemeenschap om zich in te schakelen in het normale arbeidscircuit. Er is wel een florerend zwart circuit van o.a. autowerkplaatsen etc.
Bv. In de wijk Zuid extra muros was een compleet geïnstalleerde carrosseriewerkplaats en onderhoudsgarage. Klachten vanuit de buurt wegens stank en geluidsoverlast, bleven zonder gevolg bij de politie.
Uiteindelijk is de milieuinspectie opgetreden omdat de verspuitinstallatie geen afzuiging had.

Op de rest wil ik niet antwoorden. Loze beweringen zonder argumenten, zonder inhoud.

Slogans. Bullshit.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 19:40   #83
Timor
Partijlid

Timor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Timor

Weet u zeker dat u niet lichtelijk aan het overdrijven bent wat u hier allemaal zegt? Een kind kan men niet laten onterven volgens de wet, of wist u dat niet?
http://forum.politics.be/viewtopic.p...c&start=30
Dat verandert niets aan het feit dat u minstens al op dit ene punt aan het overdrijven bent, of de waarheid geweld aandoet, whatever. Het komt de geloofwaardigheid van uw betoog in ieder geval niet ten goede.
Timor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 19:57   #84
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
@ Moby

Citeer mij nu eens een tekst van het VB mét datum en plaats waar er sprake is van ALLE allochtonen.
Lees hun propaganda, enkel tegen allochtonen. En ze werden dan ook nog eens veroordeeld...

Citaat:
Wat de sociale woningen betreft verwijs ik naar de doctoraatsstudie van HB COOLS. Op de wachtlijsten is 83% allochtoon. Wijk Stuivenberg: 75% allochtoon in sociale woningen. Wijk Luchtbal: + 50%. Van alle nieuwe verhuringen: 85% allochtoon.
Je moet geen schrik hebben: ik geloof je wel. En ik heb er dan ook een verklaring voor gegeven.
Misschien moeten allochtonen frauderen of zo, dan kunnen ze een betere woning betalen...

Citaat:
Inzake tewerkstelling en activiteit moet u eens de jaarverslagen van het OCMW Antwerpen lezen. Vooral dat van 1999 is héél interessant. Maar alle cijfers worden ieder jaar weer opnieuw bevestigd.
Er is flagrante onwil bij de allochtone gemeenschap om zich in te schakelen in het normale arbeidscircuit. Er is wel een florerend zwart circuit van o.a. autowerkplaatsen etc.
Bv. In de wijk Zuid extra muros was een compleet geïnstalleerde carrosseriewerkplaats en onderhoudsgarage. Klachten vanuit de buurt wegens stank en geluidsoverlast, bleven zonder gevolg bij de politie.
Uiteindelijk is de milieuinspectie opgetreden omdat de verspuitinstallatie geen afzuiging had.
Allochtonen willen inderdaad niet werken, en daarom dat het Vlaams Blok allochtone winkels viseert omdat er TÉ VEEL van zijn.
Ooit in Opel Belgium gaan kijken? Veel allochtonen die daar werken!
Ooit in het bedrijf Conserven Picolo in Stabroek geweest? 90% is allochtoon (vooral als seizoenarbeider en daarna ontslag, maar autochtonen mogen blijven)! En zo zijn er zoveel andere bedrijven.

En wat is "onwil"? Zeggen ze "Neen. wij willen niet werken!" of vinden ze gewoon geen werk en DENKT men dat ze niet willen werken?

Citaat:
Op de rest wil ik niet antwoorden. Loze beweringen zonder argumenten, zonder inhoud.
Ga naar de zonnebank, koop een pruik met krulletjes en ook een zwarte snor, en leer dan enkele woordjes Marokkaans. Veel geluk bij het solliciteren, en een appartement zoeken,...

Citaat:
Slogans. Bullshit.
Rare namen om mee te ondertekenen.
Moby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 20:14   #85
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat verandert niets aan het feit dat u minstens al op dit ene punt aan het overdrijven bent, of de waarheid geweld aandoet, whatever. Het komt de geloofwaardigheid van uw betoog in ieder geval niet ten goede.
Ik vertel alleen hoe het is. Als dat niet goed uitkomt voor jou, dan heb je pech.

Geef anders details wat je niet geloofd (of wilt geloven). Bedoel je misschien dat allochtonen geen stuk grond hebben misschien? Vergeet niet dat de eerste generatie eigenlijk boer was en ze land bezaten die ze bewerkten. Die bestaat nog steeds en die wordt nog steeds bewerkt door achtergebleven familieleden of een arme persoon die dan 2/3 voor zichzelf neemt en 1/3 geeft hij dan aan de familie voor eigen gebruik.
In mijn geval krijgt mijn grootmoeder en haar dochter met haar gezin die 1/3e. En het betreft gewoon bergland (niet veel waard) die ik dan later zal erven (een deel daarvan) en daarna mijn kinderen. Gezien ik hier woon en niet van plan ben ooit terug te keren, zal de opbrengst (appels, olijven en hooi) voor 2/3e voor de pachter zijn en de rest is voor de voorbijkomende arme mensen.
Moslims geloven dat als je arme mensen helpt je "raga" krijgt, wat je dan sneller in de hemel brengt. Maar ik geloof er geen bal van als moderne moslim.
Oud 26 mei 2004, 20:24   #86
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Als men allochtonen behandelt zoals het Vlaams Blok dat doet dan vind ik dat men voorbeelden mag geven. Het bewijst dat ze het verkeerd hebben, en dat men de zaken eens terug moet bekijken.

En als je kwaad wordt van "veralgemening" dan moet je je maar tot het Vlaams Blok wenden, want dié hebben het uitgevonden!

Trouwens al eens in de Handelstraat geweest? Het gaat om méér dan één zaak. Een Marokkaanse bakker is goedkoper dan een autochtone bakker, een Marokkaanse slagerij is goedkoper dan een autochtone slagerij (daarom werkt men bij autochtonen met gram en bij allochtonen met kg),...
Het gaat ook om meerdere criminele feiten. Dus als jou uitspraken juist zijn, zijn die van het blok ook juist, mag ik van jou uitleg afleiden dan é.
Ik deed die post omdat je maar bleef doorhameren en ik niet steeds hetzelfde wilde herhalen. Mijn bedoeling was om te bewijzen dat allochtonen geen oneerlijke mensen zijn.
En die "veralgemening" vond ik grappig omdat het Vlaams Blok daar juist om bekend staat.

Als je wat beter mijn posts leest dan weet je dat ik niet iedereen een racist noem of dergelijke. Ik zeg "sommige" en dat eentje de hele boel kan verzieken...

Ik heb vrienden van verschillende nationaliteiten en ze zijn wat verschillend in hun denken en doen, en ik vind het heel leerrijk. Ik zal dus nooit veralgemenen...
Oud 26 mei 2004, 21:33   #87
Timor
Partijlid

Timor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik vertel alleen hoe het is. Als dat niet goed uitkomt voor jou, dan heb je pech.

Geef anders details wat je niet geloofd (of wilt geloven). Bedoel je misschien dat allochtonen geen stuk grond hebben misschien? Vergeet niet dat de eerste generatie eigenlijk boer was en ze land bezaten die ze bewerkten. Die bestaat nog steeds en die wordt nog steeds bewerkt door achtergebleven familieleden of een arme persoon die dan 2/3 voor zichzelf neemt en 1/3 geeft hij dan aan de familie voor eigen gebruik.
In mijn geval krijgt mijn grootmoeder en haar dochter met haar gezin die 1/3e. En het betreft gewoon bergland (niet veel waard) die ik dan later zal erven (een deel daarvan) en daarna mijn kinderen. Gezien ik hier woon en niet van plan ben ooit terug te keren, zal de opbrengst (appels, olijven en hooi) voor 2/3e voor de pachter zijn en de rest is voor de voorbijkomende arme mensen.
Moslims geloven dat als je arme mensen helpt je "raga" krijgt, wat je dan sneller in de hemel brengt. Maar ik geloof er geen bal van als moderne moslim.
Dat verandert toch niets aan het feit dat je je kinderen niet kan onterven en u dus een onwaarheid verteld?
Ik zeg niet dat ik specifiek iets niet geloof. Uw verhaal kan best kloppen (behalve dat onterven dan). Alleen stel ik vast dat u op dit punt lichtelijk overdrijft. Dus dan vraag ik me af of u dat met andere punten ook niet gedaan heeft. Of mij dat uitkomt of niet, doet hier niets terzake.
Oud 26 mei 2004, 22:35   #88
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat verandert toch niets aan het feit dat je je kinderen niet kan onterven en u dus een onwaarheid verteld?
Ik ben er niet van overtuigd dat Moby hier een onwaarheid vertelt.
Volgens het Belgisch erfrecht kan men zijn kinderen inderdaad niet onterven. Maar gaat het hier wel om Belgisch erfrecht?
Oud 26 mei 2004, 23:12   #89
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Moby lult er maar op los. Hij heeft geen enkel argument en begint daarom te schimpen.

Nou ja, in de grond is hij waarschijnlijk goed.
En liefst zo vlug mogelijk. Vrede zij met hem!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 09:16   #90
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik deed die post omdat je maar bleef doorhameren en ik niet steeds hetzelfde wilde herhalen. Mijn bedoeling was om te bewijzen dat allochtonen geen oneerlijke mensen zijn.
En die "veralgemening" vond ik grappig omdat het Vlaams Blok daar juist om bekend staat.

Als je wat beter mijn posts leest dan weet je dat ik niet iedereen een racist noem of dergelijke. Ik zeg "sommige" en dat eentje de hele boel kan verzieken...

Ik heb vrienden van verschillende nationaliteiten en ze zijn wat verschillend in hun denken en doen, en ik vind het heel leerrijk. Ik zal dus nooit veralgemenen...
Wanneer ik negatief spreek over mensen spreek ik nooit over een hele soort om het zo maar te zeggen. Indien ik het over criminelen heb, heb ik het over criminelen en niemand anders. Dat anderen hiervan alle allochtonen maken moeten zij weten, ik bedoel er dat allesinds niet mee. Trouwens ivm vooroordelen die men mij soms verwijt. Er zijn er heeeeeeeeeel veel hier op dit forum die blijven denken of zelfs zeggen dat ik een vb ben. Awel wat voor een vooroordeel is dat wel niet. Indien je wat negatief doet over vreemdelingen en je hebt daarbij wat vb achtige ideeen dan ben je automatisch een blokker en een rascist, wat gewoon belachelijk is.

Ik zelf ben nu wel belg en ik voel me ook belg. Ik werk in een groep van ongeveer 12 man in een zeer groot bedrijf in Nederland. Ik heb een Turkse, Nederlandse, Engelse, Amerikaanse, Indier, Schot, Mexicaanse en een Russische als collega's, allemaal in deze kleine groep op dezelfde afdeling. Wij kunnen stuk voor stuk heel goed met elkaar opschieten wat absoluut niet zou kunnen indien iemand van ons een rascist zou zijn hoor, vergeet het maar. Ook ga ik eind september op vakantie naar Turkije op vakantie, zou ik volgens mij niet doen indien ik een rascist was.

Ps: doorhameren, kerel wij zijn hier verdomme op een discussie forum, dus als jij of ik hier iets wil duidelijk maken moet je niet na 1 posting stoppen, en telkens hetzelfde zeggen is inderdaad niet zo slim.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 10:38   #91
Timor
Partijlid

Timor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Citaat:
Ik ben er niet van overtuigd dat Moby hier een onwaarheid vertelt.
Volgens het Belgisch erfrecht kan men zijn kinderen inderdaad niet onterven. Maar gaat het hier wel om Belgisch erfrecht?
Marokkaanse ouders letten erg veel op wat andermans kinderen doen, en ik ken zelfs twee gezinnen in Borgerhout die vanwege hun slechte naam zijn verhuist. Zij hebben dan wel de kinderen (daders) verstoten (ze zullen later niets erven).

Wanneer ze in Borgerhout wonen, moeten ze dan niet de Belgische wet respecteren? Ik weet niet of erfrecht kan veranderen indien niet zowel de ouders en de kinderen de Belgische nationaliteit hebben, maar gezien sinterklaas-mentaliteit waarmee men met de Belgische nationaliteit gezwaaid heeft, zou het me verbazen indien niet zowel de ouders als de kinderen reeds Belg zijn, en dus onder Belgisch erfrecht zouden vallen.
Oud 27 mei 2004, 10:54   #92
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat hier de dubbele nationaliteit wonderen kan doen.

Waarschijnlijk geldt hier in Belgie het belgische erfrecht, maar voor eigendommen of geld in Marokko zal dan het marokkaanse erfrecht gelden zeker?

Moet kunnen hé! Zolang wij maar netjes de successierechten betalen op elke scheet die we erven is alles dik in orde!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2004, 12:34   #93
Ibeke
Burgemeester

Ibeke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal eens iets vertellen en als Marokkaan weet ik het beter dan elke onderzoeker.

Toen ik op de middelbare school terecht kwam (met autochtone en allochtone leerlingen) werd de klas verdeeld in A en B. In klas 1A zaten alleen autochtonen en 1 allochtoon (geadopteerd door autochtonen), en in klas B zaten wij de allochtonen (Marokkanen). Toen wij vroegen waarom dat dat zo was, antwoordde de directie dat het was omdat de ene groep zedenleer volgde en de andere groep Islamles (men nam aan dat alle Marokkanen Islam wilden volgen). Dit vonden wij een zwakke reden, daar men voor andere vakken wel gemengd naar de lessen kon.
In onze klas (B) zaten er enkele rotte appels zoals je overal vond, maar i.p.v. de boosdoeners te straffen gebeurde het wel eens dat de hele klas gestraft wordt en we lessen moesten missen.

Nu later doe ik een poging om een internetbedrijfje op te starten. Ik vind het zeer irritant dat er geen Marokkaanse ondernemers te vinden zijn die verder kijken dan een groentenwinkel. Ik doe dus een marktonderzoek en kijk of mijn keuzes (ik heb meerdere ideeën) wel zullen aanslaan. Ik krijg enkele klanten en als ze zien dat ik weet waarover ik spreek, mijn prijs zeer voordelig is, stemmen ze met alles in. Maar dan ontdekken ze mijn naam en geen reactie meer. Een buitenlandse naam is duidelijk niet in trek...

Hetzelfde verhaal hoor ik van een vriend die een telefonische sollicitatie heeft met een garage. Er worden veel vragen gesteld zoals diploma, specifieke technische vaardigheden, etc. De vrouw (mede-eigenares) zegt duidelijk dat hij een perfecte kandidaat is en besloot hem uit te nodigen voor een persoonlijkere gesprek. "Wat is uw naam?" Na het antwoord wordt het stil en ze zegt eerlijk dat ze geen allochtonen aannemen.

Ik ga er nog eentje bovenop gooien. Mijn schoonbroer is op zoek naar een appartement. Je vindt er veel te huur in Antwerpen, en als je contact opneemt krijg je soms als antwoord "Ik zal je wel bellen om een afspraak te maken, want ik heb het momenteel druk" en natuurlijk hoor je er nooit meer van en dat appartement staat nog steeds te huur...Nu doen we het op een andere manier om op telefoonkosten te besparen:
"Hallo...staat het appartement nog te huur?"
"Ja. het is nog vrij, meneer."
"Het is voor een Marokkaan...."
Amen, man! Eindelijk eens iemand die het goed kan verwoorden.
[font=Book Antiqua]Do not say, that if the people do good to us, we will do good to them and if the people oppress us, we will oppress them; but determine that if people do you good, you will do good to them and if they oppress you, you will not oppress them[/font]
[font=Book Antiqua]He is not strong and powerful who throweth people down; but he is strong who witholdeth himself from anger[/font]
[font=Book Antiqua]The ink of the scholar is more sacred than the blood of the martyr[/font]
[font=Book Antiqua]Do you beat your own wife as you would a slave? That must you not do.[/font]
[font=Book Antiqua](Mohamed, saas)[/font]
Ibeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2004, 12:38   #94
Ibeke
Burgemeester

Ibeke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
Citaat:
"ALLOCHTONEN BEROVEN ONZE VROUWEN EN VALLEN ONZE ORDEDIENSTEN AAN!!!"
Waarom klinkt het beter als je het woord autochtonen vervangt door allochtonen, enig idee?
Vind jij dat beter klinken? Vind jij het dan goed dat jouw oma berooft wordt door een allochtoon i.p.v. een autochtoon, ofdat jouw dochter verkracht wordt door een allochtoon i.p.v. autochtoon...Ja het is maar wat je onder beter verstaat...
[font=Book Antiqua]Do not say, that if the people do good to us, we will do good to them and if the people oppress us, we will oppress them; but determine that if people do you good, you will do good to them and if they oppress you, you will not oppress them[/font]
[font=Book Antiqua]He is not strong and powerful who throweth people down; but he is strong who witholdeth himself from anger[/font]
[font=Book Antiqua]The ink of the scholar is more sacred than the blood of the martyr[/font]
[font=Book Antiqua]Do you beat your own wife as you would a slave? That must you not do.[/font]
[font=Book Antiqua](Mohamed, saas)[/font]
Ibeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2004, 16:14   #95
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of erfrecht kan veranderen indien niet zowel de ouders en de kinderen de Belgische nationaliteit hebben, maar gezien sinterklaas-mentaliteit waarmee men met de Belgische nationaliteit gezwaaid heeft, zou het me verbazen indien niet zowel de ouders als de kinderen reeds Belg zijn, en dus onder Belgisch erfrecht zouden vallen.
In het Belgisch Internationaal Privaat Recht, dat bepaalt welk rechtstelsel er op welke situatie van toepassing is, gelden de volgende aanknopingsregels:
- onroerende goederen: erfrechtelijke regels van het land waar de onroerende goederen gelegen zijn (bvb. huis in Marokko)
- roerende goederen: erfrechtelijke regels van het land waar de overledene zijn laatste werkelijke domicilie had (bvb. ook voor een hier wonende Marokkaan zonder Belgische nationaliteit: België)

Eventueel kunnen er wel nog conflicten zijn met de Marokkaanse IPR-regels, ik heb daar niet meteen iets over gevonden.
Maar de bottomline is dat voor de toepassing van het Belgisch erfrecht helemaal niet vereist is dat je de Belgische nationaliteit hebt. En omgekeerd: dat het hebben van de Belgische nationaliteit niet automatisch betekent dat je (hele) nalatenschap onder het Belgisch erfrecht valt.
Oud 28 mei 2004, 16:24   #96
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Ik denk dat hier de dubbele nationaliteit wonderen kan doen.
Ik opperde dat enkele dagen geleden ook, maar ik heb het eens opgezocht en wat erfrecht betreft (ik spreek niet over personen-en familierecht) doet nationaliteit volgens het Belgisch Internationaal Privaatrecht niet terzake. Maar hoe het zit met de Marokkaanse IPR-regels (en het mogelijk conflict met de Belgische regels) weet ik niet.

Citaat:
Waarschijnlijk geldt hier in Belgie het belgische erfrecht, maar voor eigendommen of geld in Marokko zal dan het marokkaanse erfrecht gelden zeker?
Ja wat de onroerende goederen betreft, neen wat dat geld betreft. Maar om verder te gaan op je volgende opmerking: dat geld moet natuurlijk bij de Ontvanger van de successierechten bekend zijn.

Citaat:
Moet kunnen hé! Zolang wij maar netjes de successierechten betalen op elke scheet die we erven is alles dik in orde!
Hier doe je de waarheid toch wel erg veel geweld aan...Zie ter illustratie bvb. de topic in Binnenland over de erfeniszaak Gosset-Verstraeten.
Oud 28 mei 2004, 17:21   #97
Timor
Partijlid

Timor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik weet niet of erfrecht kan veranderen indien niet zowel de ouders en de kinderen de Belgische nationaliteit hebben, maar gezien sinterklaas-mentaliteit waarmee men met de Belgische nationaliteit gezwaaid heeft, zou het me verbazen indien niet zowel de ouders als de kinderen reeds Belg zijn, en dus onder Belgisch erfrecht zouden vallen.
In het Belgisch Internationaal Privaat Recht, dat bepaalt welk rechtstelsel er op welke situatie van toepassing is, gelden de volgende aanknopingsregels:
- onroerende goederen: erfrechtelijke regels van het land waar de onroerende goederen gelegen zijn (bvb. huis in Marokko)
- roerende goederen: erfrechtelijke regels van het land waar de overledene zijn laatste werkelijke domicilie had (bvb. ook voor een hier wonende Marokkaan zonder Belgische nationaliteit: België)

Eventueel kunnen er wel nog conflicten zijn met de Marokkaanse IPR-regels, ik heb daar niet meteen iets over gevonden.
Maar de bottomline is dat voor de toepassing van het Belgisch erfrecht helemaal niet vereist is dat je de Belgische nationaliteit hebt. En omgekeerd: dat het hebben van de Belgische nationaliteit niet automatisch betekent dat je (hele) nalatenschap onder het Belgisch erfrecht valt.
Dus in principe komt het er op neer dat een allochtoon die hier gevestigd is, zijn kinderen slechts voor onroerende goederen die in Marokko gelegen zijn, kan onterven?
Oud 28 mei 2004, 17:44   #98
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier doe je de waarheid toch wel erg veel geweld aan...Zie ter illustratie bvb. de topic in Binnenland over de erfeniszaak Gosset-Verstraeten.
ik dacht net gelezen te hebben dat ze meer successie+boete moet betalen dan dat ze geërfd heeft?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 28 mei 2004, 17:47   #99
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dus in principe komt het er op neer dat een allochtoon die hier gevestigd is, zijn kinderen slechts voor onroerende goederen die in Marokko gelegen zijn, kan onterven?
niet enkel "onterven" maar ook het Marokkaans erfenisrecht moet volgen begrijp ik: dochters krijgen dus de helft van hun broers en ik vraag me bovendien af of ze evenveel successierechten moeten betalen als een stomme belg die het huis van zijn ouders erft.

Bovendien zijn ook successierechten bepaald aan de hand van schijven (hoe meer erfenis, hoe meer successie). Zou het appartementsgebouw in Marrakech daar ook bijgerekend worden?
Kunnen gewone stomme Belgen op een simpele manier een blokske gaan kopen in Marokko? Het is maar dat we het weten hé?

Oud 28 mei 2004, 18:52   #100
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Citaat:
ik dacht net gelezen te hebben dat ze meer successie+boete moet betalen dan dat ze geërfd heeft?
Fraude die ontdekt is. Was men er niet op uit gekomen, dan had ze geen successierechten betaald. Tenzij je wil geloven dat anderen niet frauderen of dat alle fraude ontdekt wordt, blijft dat 'netjes' succesierechten betalen dus met een flinke korrel zout te nemen.
Overigens kun je ook 'netjes' (perfect legaal) minder successierechten betalen als de toekomstige erflater op voorhand aan successieplanning doet. De Vlaamse overheid heeft wat dat betreft de laatste jaren een aantal nieuwe mogelijkheden geboden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be