![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Lode Claes is voor mij geen referentie. Als oud-collaborateur en bovendien nog schepen van Groot-Brussel onder de Duitsers, plus het feit dat hij een innige band had en enthousiaste bewonderaar was van het apartheidsregime van Suid-Afrika, neem ik alles wat die man heeft geschreven en waarvoor die man stond met een grote korrel zout. Bovendien hebben we geen Lode Claes nodig die per slot van rekening maar een stelling van Max Weber parafraseert die deze laatste enkele decennia ervoren had geponeerd. Stelling die overigens door sommigen wordt betwist. En wellicht terecht. Want als er de dag van vandaag gezagsgetrouwe monarchisten zijn in Nederland, dan zijn het wel Nederlandse Calvinisten. Ja, minder gezagsgetrouw... U kunt me nog vanalles komen wijsmaken. Laatst gewijzigd door system : 14 januari 2011 om 18:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als balsem op uw gekwetste ziel zou ik willen suggereren dat je op Zondag 23 januari een krans gaat neerleggen voor het Belgicistisch monument op het Martelarenplein in "Bruxelles". Als eerherstel "�* la patrie belge outragée".
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ga geen kransen leggen. Noch ga ik met Belgische vlaggen zwaaien. Maw, u zit er volkomen naast. Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2011 om 14:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Europees Commissaris
|
![]() Lode Claes interessant, maar laat ik nu juist een Nederland Brabantse Rooms Katholiek Nederlander zijn. Noord Brabanders hebben zeker voor Nederlandse begrippen een 'katholieke' mentaliteit, maar Belgen vinden ons vaak weer naar 'Hollanders*'/Nederlandse mentaliteit neigen. (*= ondanks een soms 'stomme h' is het correcter deze wel weer te geven
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2011 om 08:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Banneling
|
![]() Het gaat hier nog niet eens zozeer over België. Het gaat gewoon over het feit dat Brabant (lees: Staatsbrabant) niet bij het noorden hoorde. Het noorden dat Brabant gewoon heeft ingelijfd met geweld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Minister-President
|
![]() Volgens mij ken jij de geschiedenis niet. Het zijn de Spanjaarden geweest die hebben voorkomen dat het Zuiden zich geweldloos bij het Noorden kon voegen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Noord-Brabant is gewoon het deel dat bevrijd kon worden en voor Zuid-Brabant zat het er op dat moment helaas niet in.
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() Wat zou het. De hoofdstad van het vroegere 'Groot-Brabant' was Brussel en niet Den Haag. Het hoorde dus bij het zuiden. Brabant had vroeger maar weinig vandoen met Den Haag.
Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2011 om 12:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verbod katholieke geloof "Na 1648 wordt het katholieke geloof in Brabant verboden, tenminste de openbare uitoefening daarvan. Kloosters moeten hun poorten sluiten of mogen geen nieuwe nonnen of monniken aannemen, zodat zij vanzelf uitsterven. De kerken gaan over in handen van de hervormden. Veelal zijn deze gebouwen echter te groot voor de kleine protestantse geloofsgemeenschap: veel kerken krijgen een bestemming als school, raadhuis, opslagplaats, kazerne of paardenstal en raken wegens gebrekkig onderhoud na verloop van tijd in verval. Vanuit de Republiek arriveren protestantse ambtenaren die de openbare overheidsfuncties gaan bekleden. In hun kielzog trekken onderwijzers en dominees naar Staats-Brabant om de 'papen' te calviniseren. Die blijken echter niet gevoelig voor dit offensief en zoeken andere manieren om hun geloof te belijden: in schuur- en schuilkerken of door te gaan kerken in gebieden die niet tot de Generaliteit behoren. Aan de grens verschijnen grenskapellen, waar de katholieken uit Staats-Brabant massaal heen trekken." Staatsbrabant 'bevrijd' door de Republiek?? Verdraagzaam de calvinisten?? Vergeet het! Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2011 om 12:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
Ronduit verschrikkelijk dat ze dat de bevolking hebben aangedaan.
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel, doe dit dan zelf eens. Want 'naar de normen van die tijd' was het beleven van zijn godsdienst zeer fundamenteel. En dat laatste ontzegden de intolerante calvinisten de katholieken. Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2011 om 12:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#95 |
Banneling
|
![]() U bent de persoon die het steeds maar heeft over 'de normen van de tijd'. Niet ik. En u hebt het vooral over 'de normen van de tijd' wanneer het in uw kraam past.
Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2011 om 12:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En Brabant hoort al evenmin bij het scharminkel "België-Belgique" genaamd. Brabant hoort, net als de andere Vlaamse gebieden bij De Nederlanden. De francofone Belgicisten hebben Brabant uit De Nederlanden weggeroofd. Ze hebben hun arrogantie zelfs zover gedreven om er een djingel aan vast te knopen, namelijk "La Brabançonne", waarvoor er zelfs nog steeds geen Nederlandse naam bestaat. Niet dat het voor mij nog hoeft hoor, dat gekweel laat mij ijskoud. Laat ze maar uitsluitend bij die Franse benaming blijven. Het is toch een Frans misbaksel. "To hell with it!".
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2011 om 13:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Europees Commissaris
|
![]() Onzin. Brabant had zich achter de Unie van Utrecht en het plakkaat van Verlatinghe geschaard. De Republiek is het gevolg van de 80-jarige oorlog.
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 16 januari 2011 om 13:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() U maakt er maar een rommeltje van en gooit alles door mekaar. De Acte van Verlatinghe zei dat de ondertekende provincies Filips II niet meer erkenden als wettige vorst. Het stipuleerde zeker niet dat men overging tot een calvinistische republiek. Verre van zelfs, want er waren ook veel katholieke gebieden bij die de Acte ondertekenden. Verreweg de meesten, zoniet bijna allemaal.
Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2011 om 13:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Eens. |
|||