Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2011, 18:04   #81
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Dit artikel stond een aantal jaar te lezen in het Vlaams Nationale satirische weekblad "'T pallieterke".

Wij exporteerden ons calvinisme

Oud-bankier, ex-politicus, oud-journalist en levenslange flamingant Lode Claes leefde de laatste jaren voor zijn dood in 1998, tussen de hervormden van Cadzand en zei met zijn gevoel voor sociologie en geschiedenis tegen zijn Vlaamse bezoekers: “Als er in Vlaanderen vijfhonderdduizend protestanten gebleven waren, en geen verwaarloosbare minderheid in de steden en op het Oost-Vlaamse platteland, dan was een Vlaamse beweging nooit nodig geweest. Protestanten hebben meer talent om voor zichzelf op te komen, zijn minder gezagsgetrouw en mogen zich, zeker als het calvinisten zijn, voor een hoger doel verzetten tegen de overheid. Vlaanderen is slap omdat het een slappe mentaliteit behield onder zijn katholieke overheersing.”
Is dit pure geschiedkunde? Wellicht niet. ’t Is anderzijds wel een knappe interpretatie van onze vijgenmentaliteit en ze werd gemaakt door iemand die in zijn adoptiedorp de anderschristenen goed leerde kennen. Het calvinisme was vroeger en nu door zijn nadruk op vorming en onderwijs geschikt om identiteit te vormen.

Het recht op opstand, tegen hun suzerein, de Spaanse koning, tijdens de godsdienstoorlogen, gaf de leer van Calvijn in de ogen van de “Lage Landers” een voordeel in de religiestrijd. Het calvinisme vergemakkelijkte, en streed voor onderwijs, lezen, rekenen, soberheid en heeft grote delen van de Nederlandse samenleving meer dan vier eeuwen geboetseerd. Dat met die gestudeerde en flinke achtergrond de eerste serieuze multinationale onderneming tot stand kwam in Nederland - de schitterende Verenigde Oost-Indische Compagnie, met ook geld van Vlaamse protestanten - verbaast niemand. Dichter bij vandaag: de huidige premier Balkenende is een Zeeuwse calvinist, zijn vicepremiers Bos en Rouvoet en verscheidene ministers zijn calvinist van huize uit. Geen toeval mag het heten dat de regeringen Balkenende het roken overal trachten te verbieden, minder tolerant zijn voor hasjcafés en coffeeshops en willen weten wat er achter de voordeuren gebeurt om in te grijpen bij gebroken gezinnen, drugsschurken, onwaardige vaders en moeders. Het hoogste dat er mag verdiend worden is de pree van de premier, is ook een nieuw en calvinistisch beginsel bij de noorderburen. Zonden als kaarten, dansen, gokken en drinken - typische volksgebreken - waren eeuwenlang, en vandaag nog in de zogenaamde Bijbelgordel, de “Bible Belt”, (de sliert dwars door Nederland van Bijbelvaste dorpen en gemeenschappen), in strijd met de calvinistische zuiverheid.

Wat gaan al die Rooms Katholieke Vlaamse Nationalisten nu beweren???

http://www.pallieterke.info/archief/...alvinisme.html

Lode Claes is voor mij geen referentie. Als oud-collaborateur en bovendien nog schepen van Groot-Brussel onder de Duitsers, plus het feit dat hij een innige band had en enthousiaste bewonderaar was van het apartheidsregime van Suid-Afrika, neem ik alles wat die man heeft geschreven en waarvoor die man stond met een grote korrel zout.

Bovendien hebben we geen Lode Claes nodig die per slot van rekening maar een stelling van Max Weber parafraseert die deze laatste enkele decennia ervoren had geponeerd. Stelling die overigens door sommigen wordt betwist. En wellicht terecht. Want als er de dag van vandaag gezagsgetrouwe monarchisten zijn in Nederland, dan zijn het wel Nederlandse Calvinisten. Ja, minder gezagsgetrouw... U kunt me nog vanalles komen wijsmaken.

Laatst gewijzigd door system : 14 januari 2011 om 18:16.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 14:50   #82
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Lode Claes is voor mij geen referentie. Als oud-collaborateur en bovendien nog schepen van Groot-Brussel onder de Duitsers, plus het feit dat hij een innige band had en enthousiaste bewonderaar was van het apartheidsregime van Suid-Afrika, neem ik alles wat die man heeft geschreven en waarvoor die man stond met een grote korrel zout.

Bovendien hebben we geen Lode Claes nodig die per slot van rekening maar een stelling van Max Weber parafraseert die deze laatste enkele decennia ervoren had geponeerd. Stelling die overigens door sommigen wordt betwist. En wellicht terecht. Want als er de dag van vandaag gezagsgetrouwe monarchisten zijn in Nederland, dan zijn het wel Nederlandse Calvinisten. Ja, minder gezagsgetrouw... U kunt me nog vanalles komen wijsmaken.
U geeft blijk van een graad van hatelijkheid die op dit forum bij andere deelnemers niet te bespeuren valt. Uw pisnijdige reacties zijn een duidelijke indicatie dat hetgeen Lode Claes schreef een spijkerharde waarheid is die stevig in uw kopje wordt geklopt. "Il n'y a que la vérité qui blesse!".

Als balsem op uw gekwetste ziel zou ik willen suggereren dat je op Zondag 23 januari een krans gaat neerleggen voor het Belgicistisch monument op het Martelarenplein in "Bruxelles". Als eerherstel "�* la patrie belge outragée".
Oud 15 januari 2011, 14:51   #83
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U geeft blijk van een graad van hatelijkheid die op dit forum bij andere deelnemers niet te bespeuren valt. Uw pisnijdige reacties zijn een duidelijke indicatie dat hetgeen Lode Claes schreef een spijkerharde waarheid is die stevig in uw kopje wordt geklopt. "Il n'y a que la vérité qui blesse!".

Als balsem op uw gekwetste ziel zou ik willen suggereren dat je op Zondag 23 januari een krans gaat neerleggen voor het Belgicistisch monument op het Martelarenplein in "Bruxelles". Als eerherstel "�* la patrie belge outragée".
Dat heeft niets met hatelijkheid te maken. U denkt in die termen, niet ik. Ik heb veel gelezen over die periode. Zonder enige pretentie. Ik vertel gewoon de historische waarheid over Lode Claes.

Ik ga geen kransen leggen. Noch ga ik met Belgische vlaggen zwaaien. Maw, u zit er volkomen naast.

Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2011 om 14:54.
Oud 16 januari 2011, 02:19   #84
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Lode Claes interessant, maar laat ik nu juist een Nederland Brabantse Rooms Katholiek Nederlander zijn. Noord Brabanders hebben zeker voor Nederlandse begrippen een 'katholieke' mentaliteit, maar Belgen vinden ons vaak weer naar 'Hollanders*'/Nederlandse mentaliteit neigen. (*= ondanks een soms 'stomme h' is het correcter deze wel weer te geven ).
Oud 16 januari 2011, 08:49   #85
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Lode Claes interessant, maar laat ik nu juist een Nederland Brabantse Rooms Katholiek Nederlander zijn. Noord Brabanders hebben zeker voor Nederlandse begrippen een 'katholieke' mentaliteit, maar Belgen vinden ons vaak weer naar 'Hollanders*'/Nederlandse mentaliteit neigen. (*= ondanks een soms 'stomme h' is het correcter deze wel weer te geven ).
Helaas, u valt tussen wal en schip. Eigenlijk hoort u bij het zuiden. Maar als inwoner van een voormalig generaliteitsland dat manu militari ingelijfd werd door de calvinistische Republiek, had u niet natuurlijk niets te kiezen en u voorouders al evenmin.

Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2011 om 08:50.
Oud 16 januari 2011, 11:22   #86
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helaas, u valt tussen wal en schip. Eigenlijk hoort u bij het zuiden. Maar als inwoner van een voormalig generaliteitsland dat manu militari ingelijfd werd door de calvinistische Republiek, had u niet natuurlijk niets te kiezen en u voorouders al evenmin.
Ik kan niet in woorden uitdrukken hoe blij ik ben dat wij Noord-Brabanders niet bij Belgie horen. Na 3 jaar samenwonen met de Vlamingen is mij wel duidelijk dat wij beter af zijn in Nederland.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 11:33   #87
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik kan niet in woorden uitdrukken hoe blij ik ben dat wij Noord-Brabanders niet bij Belgie horen. Na 3 jaar samenwonen met de Vlamingen is mij wel duidelijk dat wij beter af zijn in Nederland.
Het gaat hier nog niet eens zozeer over België. Het gaat gewoon over het feit dat Brabant (lees: Staatsbrabant) niet bij het noorden hoorde. Het noorden dat Brabant gewoon heeft ingelijfd met geweld.
Oud 16 januari 2011, 11:38   #88
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat hier nog niet eens zozeer over België. Het gaat gewoon over het feit dat Brabant (lees: Staatsbrabant) niet bij het noorden hoorde. Het noorden dat Brabant gewoon heeft ingelijfd met geweld.
Volgens mij ken jij de geschiedenis niet. Het zijn de Spanjaarden geweest die hebben voorkomen dat het Zuiden zich geweldloos bij het Noorden kon voegen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 11:59   #89
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jaja, vergeet maar dat de overige noordelijke gewesten hun bloed hebben vergoten om gebieden als Brabant van de Spanjaarden te bevrijden. Dit nadat Brabant schriftelijk had aangegeven (als eerste, nota bene) zich van de Spanjaarden te willen ontdoen en dit bloedig werd onthouden.

Noord-Brabant is gewoon het deel dat bevrijd kon worden en voor Zuid-Brabant zat het er op dat moment helaas niet in.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 12:15   #90
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Volgens mij ken jij de geschiedenis niet. Het zijn de Spanjaarden geweest die hebben voorkomen dat het Zuiden zich geweldloos bij het Noorden kon voegen.
Wat zou het. De hoofdstad van het vroegere 'Groot-Brabant' was Brussel en niet Den Haag. Het hoorde dus bij het zuiden. Brabant had vroeger maar weinig vandoen met Den Haag.

Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2011 om 12:16.
Oud 16 januari 2011, 12:19   #91
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Jaja, vergeet maar dat de overige noordelijke gewesten hun bloed hebben vergoten om gebieden als Brabant van de Spanjaarden te bevrijden. Dit nadat Brabant schriftelijk had aangegeven (als eerste, nota bene) zich van de Spanjaarden te willen ontdoen en dit bloedig werd onthouden.

Noord-Brabant is gewoon het deel dat bevrijd kon worden en voor Zuid-Brabant zat het er op dat moment helaas niet in.
Te Bevrijden? Maak dat de kat wijs. Want ook hier gingen de calvinisten zeer driest en zeer onverdraagzaam te werk. Dit is wat ze uitspookten in 'Staatsbrabant':

Verbod katholieke geloof
"Na 1648 wordt het katholieke geloof in Brabant verboden, tenminste de openbare uitoefening daarvan. Kloosters moeten hun poorten sluiten of mogen geen nieuwe nonnen of monniken aannemen, zodat zij vanzelf uitsterven.

De kerken gaan over in handen van de hervormden. Veelal zijn deze gebouwen echter te groot voor de kleine protestantse geloofsgemeenschap: veel kerken krijgen een bestemming als school, raadhuis, opslagplaats, kazerne of paardenstal en raken wegens gebrekkig onderhoud na verloop van tijd in verval. Vanuit de Republiek arriveren protestantse ambtenaren die de openbare overheidsfuncties gaan bekleden.

In hun kielzog trekken onderwijzers en dominees naar Staats-Brabant om de 'papen' te calviniseren. Die blijken echter niet gevoelig voor dit offensief en zoeken andere manieren om hun geloof te belijden: in schuur- en schuilkerken of door te gaan kerken in gebieden die niet tot de Generaliteit behoren.

Aan de grens verschijnen grenskapellen, waar de katholieken uit Staats-Brabant massaal heen trekken."

Staatsbrabant 'bevrijd' door de Republiek?? Verdraagzaam de calvinisten?? Vergeet het!

Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2011 om 12:29.
Oud 16 januari 2011, 12:29   #92
Hollander

Standaard

Citaat:
Te Bevrijden? Maak dat de kat wijs. Want ook hier gingen de calvinisten zeer driest en zeer onverdraagzaam te werk. Dit is wat ze uitspookten in 'Staatsbrabant':

Verbod katholieke geloof
"Na 1648 wordt het katholieke geloof in Brabant verboden, tenminste de openbare uitoefening daarvan. Kloosters moeten hun poorten sluiten of mogen geen nieuwe nonnen of monniken aannemen, zodat zij vanzelf uitsterven.

De kerken gaan over in handen van de hervormden. Veelal zijn deze gebouwen echter te groot voor de kleine protestantse geloofsgemeenschap: veel kerken krijgen een bestemming als school, raadhuis, opslagplaats, kazerne of paardenstal en raken wegens gebrekkig onderhoud na verloop van tijd in verval. Vanuit de Republiek arriveren protestantse ambtenaren die de openbare overheidsfuncties gaan bekleden.

In hun kielzog trekken onderwijzers en dominees naar Staats-Brabant om de 'papen' te calviniseren. Die blijken echter niet gevoelig voor dit offensief en zoeken andere manieren om hun geloof te belijden: in schuur- en schuilkerken of door te gaan kerken in gebieden die niet tot de Generaliteit behoren.

Aan de grens verschijnen grenskapellen, waar de katholieken uit Staats-Brabant massaal heen trekken."

Verdraagzaam de calvinisten?? Vergeet het!
Oei, onderwijzers en dominees. Jaja, daar hebben jullie een broertje aan dood, nietwaar?

Ronduit verschrikkelijk dat ze dat de bevolking hebben aangedaan.
Oud 16 januari 2011, 12:34   #93
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oei, onderwijzers en dominees. Jaja, daar hebben jullie een broertje aan dood, nietwaar?

Ronduit verschrikkelijk dat ze dat de bevolking hebben aangedaan.
Inderdaad. In zekere zin zeker. Want u bent het die altijd schermt met het feit dan men alles moet zien 'naar de normen van de tijd'.

Wel, doe dit dan zelf eens. Want 'naar de normen van die tijd' was het beleven van zijn godsdienst zeer fundamenteel. En dat laatste ontzegden de intolerante calvinisten de katholieken.

Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2011 om 12:36.
Oud 16 januari 2011, 12:43   #94
Hollander

Standaard

Citaat:
Inderdaad. In zekere zin zeker. Want u bent het die altijd schermt met het feit dan men alles moet zien 'naar de normen van de tijd'.

Wel, doe dit dan zelf eens. Want 'naar de normen van die tijd' was het beleven van zijn godsdienst zeer fundamenteel. En dat laatste ontzegden de intolerante calvinisten de katholieken.
U bent me er eentje om te spreken over de norm van die tijd.
Oud 16 januari 2011, 12:51   #95
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U bent me er eentje om te spreken over de norm van die tijd.
U bent de persoon die het steeds maar heeft over 'de normen van de tijd'. Niet ik. En u hebt het vooral over 'de normen van de tijd' wanneer het in uw kraam past.

Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2011 om 12:56.
Oud 16 januari 2011, 12:57   #96
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En Brabant hoort al evenmin bij het scharminkel "België-Belgique" genaamd. Brabant hoort, net als de andere Vlaamse gebieden bij De Nederlanden. De francofone Belgicisten hebben Brabant uit De Nederlanden weggeroofd. Ze hebben hun arrogantie zelfs zover gedreven om er een djingel aan vast te knopen, namelijk "La Brabançonne", waarvoor er zelfs nog steeds geen Nederlandse naam bestaat. Niet dat het voor mij nog hoeft hoor, dat gekweel laat mij ijskoud. Laat ze maar uitsluitend bij die Franse benaming blijven. Het is toch een Frans misbaksel. "To hell with it!".
Oud 16 januari 2011, 13:05   #97
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
En Brabant hoort al evenmin bij het scharminkel "België-Belgique" genaamd. Brabant hoort, net als de andere Vlaamse gebieden bij De Nederlanden. De francofone Belgicisten hebben Brabant uit De Nederlanden weggeroofd. Ze hebben hun arrogantie zelfs zover gedreven om er een djingel aan vast te knopen, namelijk "La Brabançonne", waarvoor er zelfs nog steeds geen Nederlandse naam bestaat. Niet dat het voor mij nog hoeft hoor, dat gekweel laat mij ijskoud. Laat ze maar uitsluitend bij die Franse benaming blijven. Het is toch een Frans misbaksel. "To hell with it!".
De homo furiosus Quercus speekt weer in een laaiende taal. En dus, hij spreekt onbesuisd en zonder veel kennis van zaken. Zoals gewoonlijk. Want als hij wat opgelet had, dan zou hij ook geweten hebben dat het historische hertogdom Brabant altijd tweetalig is geweest.

Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2011 om 13:09.
Oud 16 januari 2011, 13:09   #98
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin. Brabant had zich achter de Unie van Utrecht en het plakkaat van Verlatinghe geschaard. De Republiek is het gevolg van de 80-jarige oorlog.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 16 januari 2011 om 13:21.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 13:19   #99
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Onzin. Brabant had zich achter de Unie van Utrecht en het plakkaat van Verlatighe geschaard. De Republiek is het gevolg van de 80-jarige oorlog.
U maakt er maar een rommeltje van en gooit alles door mekaar. De Acte van Verlatinghe zei dat de ondertekende provincies Filips II niet meer erkenden als wettige vorst. Het stipuleerde zeker niet dat men overging tot een calvinistische republiek. Verre van zelfs, want er waren ook veel katholieke gebieden bij die de Acte ondertekenden. Verreweg de meesten, zoniet bijna allemaal.

Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2011 om 13:21.
Oud 16 januari 2011, 13:27   #100
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U maakt er maar een rommeltje van en gooit alles door mekaar.
Ik ben juist van mening dat jij dat doet.

Citaat:
De Acte van Verlatinghe zei dat de ondertekende provincies Filips II niet meer erkenden als wettige vorst.
Wat in feite neer komt op een onafhankelijkheidsverklaring.

Citaat:
Het stipuleerde zeker niet dat men overging tot een calvinistische republiek.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat de Republiek het gevolg is van de 80-jarige oorlog. Als onwijze Filips de Tweede niet zijn leger gestuurd had, waren ongeveer het huidige Nederland- en Vlaanderen 1 land gebleven.

Citaat:
Verre van zelfs, want er waren ook veel katholieke gebieden bij die de Acte ondertekenden. Verreweg de meesten, zoniet bijna allemaal.
Eens.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be