Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2010, 09:07   #81
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de Walen zullen niet zo fel reageren zoals jij het hier voorstelt, zeker niet degenen die van het toerisme moeten leven.

je moet trouwens maar op de Franstalige fora gaan lezen. het zijn vooral Franstalige Brusselaars en Franstalige Vlamingen die haat spuien tov Vlamingen. De Walen zijn véél gematigder.

echt, die bangmakerij, het begint serieus te vervelen.
U zal zien! Ik kan alvast u verzekeren dat de handelaars en hoteluitbaters van de Vlaamse Kust zullen veel minder lachen! Maar bon, Vlaanderen zoekt die situatie ook. Geen probleem voor de Franstaligen, Europa is groot genoeg en Frankrijk is niet zo ver! Trouwens, stel nu voor dat België inderdaad splitst en dat Wallonië zich met Frankrijk aansluit! Waarom zouden de Walen Frankrijk verlaten terwijl ze alles in hun eigen land hebben? De Franse kusten zijn bovendien in het algemeen veel mooier dan de Vlaamse Kust.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 09:12   #82
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U zal zien! Ik kan alvast u verzekeren dat de handelaars en hoteluitbaters van de Vlaamse Kust zullen veel minder lachen! Maar bon, Vlaanderen zoekt die situatie ook. Geen probleem voor de Franstaligen, Europa is groot genoeg en Frankrijk is niet zo ver! Trouwens, stel nu voor dat België inderdaad splitst en dat Wallonië zich met Frankrijk aansluit! Waarom zouden de Walen Frankrijk verlaten terwijl ze alles in hun eigen land hebben? De Franse kusten zijn bovendien in het algemeen veel mooier dan de Vlaamse Kust.
Waarom komen er Britten, Fransen, Duitsers, Nederlanders, .... naar de Vlaamse kust als ze zelf een kust hebben??

mensen denken niet zo in hokjes zoals jij doet hoor.
Oud 17 mei 2010, 09:18   #83
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom komen er Britten, Fransen, Duitsers, Nederlanders, .... naar de Vlaamse kust als ze zelf een kust hebben??

mensen denken niet zo in hokjes zoals jij doet hoor.
De voornaamste klanten aan de Vlaamse Kust zijn nog steeds de Franstalige Belgen. Die anderen vormen er maar een kleine minderheid. Ze vormen al een minderheid omdat hun kusten veel mooier zijn dan de Vlaamse Kust zelf. Ze hebben helemaal niets te winnen als ze naar de Vlaamse Kust komen. De Franstalige Belgen die naar de Vlaamse Kust gaan, dat heeft meer te maken met het "België-effect" : net als Vlamingen naar de Ardennen gaan, gaan de Franstalige Belgen naar de Vlaamse Kust. Dit effect zal veranderen als België splitst, daar ben ik er zeker van!
Oud 17 mei 2010, 09:18   #84
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zou dus echt naïef zijn te denken dat de Franstaligen niet zullen reageren als België splitst.
Allemaal moeilijk te voorspellen. Ik verwacht geen langdurige vijandschap als de boedelscheiding een beetje fatsoenlijk verloopt. De Franstaligen zouden wel eens blij kunnen zijn, en veel beter met ons overeenkomen dan nu het geval is.
Oud 17 mei 2010, 09:23   #85
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Mooi zo,en wat denkt U dan van een boycot vanwege de Vlamingen tegenover het toerisme in de ardennen mijn beste....

Nét zo vernietigend....

Het mes snijdt aan twee zijden nietwaar....
Niet aan meedoen! Er is geen reden om de individuele brave Franstalige huisvrouw of huisvader onvriendelijk te gaan behandelen of minder van de Ardennen te gaan houden. Niet tegenchanteren, aardig blijven!
Oud 17 mei 2010, 09:28   #86
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Allemaal moeilijk te voorspellen. Ik verwacht geen langdurige vijandschap als de boedelscheiding een beetje fatsoenlijk verloopt. De Franstaligen zouden wel eens blij kunnen zijn, en veel beter met ons overeenkomen dan nu het geval is.
De contacten tussen de Vlamingen en de Franstaligen zijn al nu meer en meer onbestaand. Ik zie echt niet waarom die situatie positief zou veranderen als België splitst en zeker als men weet dat de Franstaligen in hun grote meerderheid de splitsing NIET willen. Als België splitst, zullen de contacten tussen de Vlamingen en de Franstaligen dus nog meer onbestaand worden dat ze het al nu zijn.
Oud 17 mei 2010, 09:31   #87
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De voornaamste klanten aan de Vlaamse Kust zijn nog steeds de Franstalige Belgen. Die anderen vormen er maar een kleine minderheid. Ze vormen al een minderheid omdat hun kusten veel mooier zijn dan de Vlaamse Kust zelf. Ze hebben helemaal niets te winnen als ze naar de Vlaamse Kust komen. De Franstalige Belgen die naar de Vlaamse Kust gaan, dat heeft meer te maken met het "België-effect" : net als Vlamingen naar de Ardennen gaan, gaan de Franstalige Belgen naar de Vlaamse Kust. Dit effect zal veranderen als België splitst, daar ben ik er zeker van!
en ik ben er van overtuigd dat dit totaal niet zal veranderen.

de mensen zijn daar totaal niet mee bezig. je hebt natuurlijk overal FDF'ers die wat idioot doen en heel waarschijnlijk zal je wat Voorposters vinden die niet naar Wallonië willen gaan op reis, maar ach, die paar mensen zal echt niet echt verschil maken hoor.
Oud 17 mei 2010, 10:50   #88
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nogmaals: de grootste groep toeristen aan de kust zijn nog steeds de Vlamingen! En als je nu echt denkt dat we schrik hebben van Franstaligen die mogelijk de Vlaamse kust links laten liggen na een splitsing...

Enfin, jij bent toch een eigenaardig persoon hoor, mon cher Everytime. Weet jij eigenlijk wel wat je wil?

Je zit hier langs de ene kant af te geven op een splitsing van Belgie, en langs de andere kant kan Belgie je niks meer schelen. Wat is het nu?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 11:29   #89
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Nogmaals: de grootste groep toeristen aan de kust zijn nog steeds de Vlamingen! En als je nu echt denkt dat we schrik hebben van Franstaligen die mogelijk de Vlaamse kust links laten liggen na een splitsing...

Enfin, jij bent toch een eigenaardig persoon hoor, mon cher Everytime. Weet jij eigenlijk wel wat je wil?

Je zit hier langs de ene kant af te geven op een splitsing van Belgie, en langs de andere kant kan Belgie je niks meer schelen. Wat is het nu?
Zeer eenvoudig! Ik ben noch voor noch tegen België! België laat me inderdaad koud!
Oud 17 mei 2010, 16:08   #90
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en ik ben er van overtuigd dat dit totaal niet zal veranderen.

de mensen zijn daar totaal niet mee bezig. je hebt natuurlijk overal FDF'ers die wat idioot doen en heel waarschijnlijk zal je wat Voorposters vinden die niet naar Wallonië willen gaan op reis, maar ach, die paar mensen zal echt niet echt verschil maken hoor.
Het zou mij ook verwonderen mochten de vele Franstalige nu-nog-landgenoten die ooit aan De Kust een appartementje kochten, of een villaatje, of een stacaravan, wegens een splitsing van België plots in groten getale hun onroerend goed aan dumping-prijzen van de hand doen.

(ik zal het veiligheidshalve maar vermelden: wat nu volgt is ironie)

Wat ik evenwel niet uitsluit zijn patrouilles aan de toekomstige landsgrenzen, bemand door rabiate Vlamingen-haters, die elke Waal die die grenzen oversteekt naar de plaats van bestemming vragen, en indien het antwoord luidt: "La Flandre, tiens" in een vlaag van 'vaderlandsliefde' het vuur openen.

(tot daar de ironie)

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 16:14   #91
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De contacten tussen de Vlamingen en de Franstaligen zijn al nu meer en meer onbestaand. Ik zie echt niet waarom die situatie positief zou veranderen als België splitst en zeker als men weet dat de Franstaligen in hun grote meerderheid de splitsing NIET willen. Als België splitst, zullen de contacten tussen de Vlamingen en de Franstaligen dus nog meer onbestaand worden dat ze het al nu zijn.
Wat ik mij afvraag is het volgende:

waarom knoopten die Franstaligen die in grote meerderheid de splitsing NIET willen niet wat méér, bij voorkeur vriendschappelijke, contacten met hun Nederlandstalige landgenoten, zodat ze misschien een bredere kijk op de zaken hadden kunnen krijgen en de frustratie(s) met la Patrie waar talloze Vlamingen mee worstelen beter hadden begrepen?

Waarom lijken zoveel Franstalige Belgen nu pas het bestaan van een niet-Franstalige meerderheid in het land te ontdekken?

Laatst gewijzigd door djimi : 17 mei 2010 om 16:15.
Oud 17 mei 2010, 16:19   #92
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zal zien! Ik kan alvast u verzekeren dat de handelaars en hoteluitbaters van de Vlaamse Kust zullen veel minder lachen! Maar bon, Vlaanderen zoekt die situatie ook.
Als je voorstander bent van een splitsing, waarom probeer je ons dan voortdurend te bedreigen met de 'verschrikkelijke' gevolgen? Ik snap die dubbele houding van jou toch niet echt. Dus Franstaligen als jij zijn blij dat ze van ons af zijn, maar toch willen ze ons 'straffen' met een massale boycot? Hoe zit die redenering eigenlijk in elkaar?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 17:09   #93
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Als je voorstander bent van een splitsing, waarom probeer je ons dan voortdurend te bedreigen met de 'verschrikkelijke' gevolgen? Ik snap die dubbele houding van jou toch niet echt. Dus Franstaligen als jij zijn blij dat ze van ons af zijn, maar toch willen ze ons 'straffen' met een massale boycot? Hoe zit die redenering eigenlijk in elkaar?
een simpele gedachte: een bange Vlaming betaalt meer dan een gewone Vlaming.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 18:02   #94
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
een simpele gedachte: een bange Vlaming betaalt meer dan een gewone Vlaming.
Heel goed gezien. De maffia functioneert ook zo.

Oud 17 mei 2010, 18:04   #95
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Heel goed gezien. De maffia functioneert ook zo.
ik zou die parallel zelf niet willen maken (om mijn positie als buitenlander niet helemáál onmogelijk te maken) maar nu de kritiek van een Belg komt durf ik wel voorzichtig toe te geven dat ik de ironie hierin begrijp.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 18:13   #96
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ik zou die parallel zelf niet willen maken (om mijn positie als buitenlander niet helemáál onmogelijk te maken) maar nu de kritiek van een Belg komt durf ik wel voorzichtig toe te geven dat ik de ironie hierin begrijp.
buitenlanders

onmogelijke posities

kritiek

voorzichtigheid

(en dit is geen ironie )

Oud 17 mei 2010, 18:18   #97
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zou dat voor die Vlaamse kust dan werkelijk zo'n ramp zijn?

Naam: blankenberge_2.jpg
Bekeken: 70
Grootte: 31,9 KB
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 18:40   #98
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met jouw laatste zin ben ik het volledig eens. Daarom dat ik ook zo goed als nooit naar de Vlaamse kust ga.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 18:43   #99
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Mij zul je daar ook niet zien. Ik vind 'een dagje naar zee gaan' sowieso eerder iets voor bomma's/jonge gezinnen. En zeker aan het eerste is geen gebrek in Vlaanderen.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 18:47   #100
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de Vlaamse Kust.
Enige en juiste naam.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be