![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Minister
|
![]() De arrogantie en onredelijkheid waarop dat men hier op de werkloze en werkzoekende schiet. Waar halen ze de pretentie vandaan vraagt een normaal mens zich af.
Het is in de eerste plaats de massale werkloosheid die je moet aanpakken en niet de werkloze. Maar ja sommige ontkennen graag of draaien de feiten zo dat ze in hun menings voordeel spelen he. Daar tegen in gaan is zinloos dus laten we beter deze dan ook in hun wijsheid.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Burger
|
![]() - De wachtvergoeding dient als vangnet voor schoolverlaters die moeilijk een vaste job kunnen verkrijgen. Dit kan zijn om vele verschillende redenen die zowel persoonlijke als maatschappelijke oorzaken kunnen hebben.
De "profiteurs" komen er jammer genoeg bij, maar dergelijke misbruiken kunnen zeer makkelijk verholpen worden door een betere opvolging van het activeren van zoekgedrag, en mensen vlugger en meer kwalitatieve opleidingen en jobbeurzen te laten bijwonen. De vraag is natuurlijk; waarom doet de overheid dit dan niet? Ik denk dat het antwoord daarop vrij simpel zal zijn "omdat de oplossing erger is dan het probleem". M.a.w; het zal meer gaan kosten om werklozen beter op te volgen, dan het de staatskas kost om ze gewoon hun mager dopje uit te keren. Zolang dit het geval is zult u zich maar moeten leren neerleggen bij die groepjes marginale jongeren die van ganse dagen niks beters te doen hebben dan creatievere manieren vinden om het geld van de overheid op te doen. - Het bedrag van de werkloosheidsuitkering is berekend op het bruto van de vorige tewerkstelling. Het gaat hier om een WERKLOOSHEIDSVERZEKERING en in een dergelijke verzekering wordt er veronderstelt dat de levensstandaard van de persoon in kwestie (zoals afbetalingen voor auto's, woning en luxegoederen bvb) niet in het gedrang komen. Er wordt reeds rekening gehouden met de duur van de werkloosheid want er is wel degelijk sprake van een oplopende maximum begrenzing, en een effectieve maximum ongeachte het voorgaande bruto loon. Ik zie niet in hoe deze uitkeringen kunnen worden omlaag gehaald zonder uitbuiting van de staatsburger. De overheid verzorgt onze werkloosheid en ziekteverzekeringen tegen een zeer aantrekkelijk tarief. Omgerekend is het echter zo dat het tarief zelfs vrij HOOG ligt in België. Dwz dat de kwaliteit van de diensten die de overheid levert aan zijn burgers, ten opzichte van de prijs die de overheid ons kost vrij laag ligt in vergelijking met de rest van Europa, en zelfs de wereld. In België hebben wij niet de keuze om af te zien van de werkloosheid en ziekteverzekering, aangezien deze ons wettelijk wordt opgelegd vanaf de dag dat wij enige vorm van inkomsten genieten. Het "verlagen" of schrappen van de verzekering, zonder dan ook de afgehouden bedragen te schrappen zou dus niets minder zijn dan pure uitbuiting!! Als leek zou ik zeggen dat de overheid werk moeten maken van inkrimping van het overheidsorgaan om kosten te besparen. Vooral justitie moeten besparingen gaan doen. Ook moet er een betere opvolging van de werklozen komen, maar dit zal initieel eerder uitgaven met zich meebrengen dan inkomsten, en het valt nog te bezien of deze investering ook zal gaan opbrengen in de toekomst. Want als er gewoon geen geschikte jobs zijn dan zal intensievere opvolging van werklozen ook niks opbrengen. Ijle statistieken kunnen dan ook niet voorkomen dat er effectief minder jobs zijn dan werklozen! Dat gezegd zijnde moet ik waarschijnlijk eerst 20 jaar als minister werken voor ik een bekwaam inzicht kan hebben om met enige betrouwbaarheid te zeggen waar we nu ECHT verbeteringen kunnen gaan aanbrengen. uitlatingen zoals "schrap de wachtvergoeding, doe de leeggangers werken, zet ze op water en brood, smijt die vreemdelingen allemaal buiten, Vlaanderen onafhankelijk" etc, etc, kunnen we dan ook enkel maar verwerpen als de radeloze, gefrustreerde slogans van een marginale menigte die eigenlijk niet het flauwste benul heeft van de werkelijke problematiek in België. Deze menigte zou in feite het stem"recht" moeten ontnomen worden, want eigenlijk is er geen enkele reden waarom deze mensen een stem zouden moeten hebben in de verkiezing. Als ik mij niet de moeite doe om inzicht te verwerven in de effectieve problematiek van de onderneming waarvoor ik werk, dan is het vanzelfsprekend dat ik geen stem zal hebben in de ondernemingsraad. Ik zal dan ook op geen enkele manier invloed hebben in de keuze van de leden van de ondernemingsraad. Dit is een natuurlijk gevolg van mijn gebrek aan persoonlijke inbreng in de administratie en leiding van de onderneming, en in dit geval is het best dat ik gewoon naar m'n werk ga en het jobje doe die men mij toewijst. Dus voor mijn part en aan allen die bekrompen meningen koesteren over de problematiek in België; Hou er gerust uw meningen op na, maar verwacht niet dat de Belgische politici daar ook effectief rekening mee houdt. Laat het oplossen van de problemen dan ook over aan diegenen die er ECHT interesse in hebben, en moeite voor doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Banneling
|
![]() De afbouw van de arbeidsintensieve industrie is te vergelijken met de afbouw van de landbouw en de koolmijnen.
We moeten ons geen illusies maken, het arbeidsintensieve industriële tijdperk is voorgoed voorbij, het tijdperk van de arbeidsarme geautomatiseerde industrie is aangebroken, intensieve arbeid kan voorlopig enkel nog in de dienstensector. Sinds de opmars van de automatisering heeft de elite niets anders gedaan dan: § De opbrengsten hieruit voor zichzelf gehouden. § De consumenten en de rechtstreeks productieve met kruimels zoet gehouden. § Het nadeel van deze vorm van automatisering is grotendeels te danken aan de politiek. § De politiekers konden het samenspel van investeerders en samenleving controleren, maar lieten het na. § De politiek heeft zichzelf daarbij bezeerd; zij zijn vergeten hier hun conclusies uit te trekken, de nodige wetgeving hiervoor te maken en toe te passen. Waarom mogen machines 24 uur per dag draaien zonder enige inbreng op de sociale arbeidsmarkt? Hier loopt de inbreng van sociale zekerheidsgelden voor arbeidsduurvermindering, pensioenen en werkloosheid mis. Die acht uren die werknemers voordien werkte, werd nadien geautomatiseerd en omgezet naar vierentwintig uur machinerie; zonder ook maar één deel voor sociale lasten en arbeidsduurvermindering te reserveren. Dit om een deel op te sparen, om zo de latere zorg te kunnen verstrekken en om meer vrije tijd te kunnen bewerkstelligen. In die beginperiode zou de consument het weinige dat toen de meerkost zou hebben bepaald amper gemerkt hebben; het zou daaropvolgend een routine geworden zijn, maar niets van dit alles. Automatisering heeft daartoe geleid dat hij die erin investeerde en er winsten uit trok, slechts een kleine derving op die winst heeft moeten ondergaan. http://www.youtube.com/watch?v=W8Za2...ayer_embedded# |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens wacht-uitkeringen zijn er maar gekomen in een bepaald jaar nog niet zo overdreven lang geleden (maar het juiste jaar weet ik ook niet). Daarvoor gingen de mensen evengoed naar school en mochten ze na de school evengoed solliciteren....wat dat betreft is er niks verandering gekomen. Niemand die een cent kreeg. Maar solliciteren deden ze wel! Ik vraag me af waar ze een uitkering aan te danken hebben nog voor ze gewerkt hebben en sociale bijdragen storten? Jullie jongeren denken dat alle planeten rondom jullie eigen ikke draaien nietwaar? Ikke en de rest kan stikke.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 4 juni 2010 om 17:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geschiedenis: Niemand mag zich daar illusies over maken, alles is door onze voorouders gedurende honderden jaren afgedwongen van de elite en jetset, beetje bij beetje, niets is gegeven of verkregen, alles is met het mes op de keel afgedwongen. Voor deze eeuwenlange rooftochten van uitbuiting, diefstal en slavenarbeid, en om onder het juk van deze uitbuiters onderuit te komen zijn vele slachtoffers (doden) gevallen. Er zijn trams omgedraaid, enorme stakingen en betogingen georganiseerd, syndicaten gecreëerd, arbeidsvoorwaarden afgedwongen door stakingen enz. Door veel geduld bereikte de slak de ark, onze huidige samenleving met zijn sociale rechten, vangnetten, gezondheidszorg en sociale voorzorg. Toekomst: De belastingen op de half en volledig geautomatiseerde bedrijven (24u machinerie) moeten nog afgedwongen worden om zo arbeidsduurverkorting in al zijn vormen te verkrijgen. Het zal niet eenvoudig zijn om dit af te dwingen, dit alles “voor” we in het tijdperk van de volledig geautomatiseerde industrie binnen stappen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U denkt met uw klaaglied een oude vos wat streken te leren, maar vergeet niet dat oude vossen enkel hun haar verliezen en streken bij leren. Het verschil met de oude tijd en de moderne tijd is dat ik mijn tijd vooruit was en dat al de anderen wel nog op hun werk stonden. De hedendaagse tijd staat iedereen op de dop en niemand nog op zijn werk...en dat is een probleem. Hetzelfde probleem dat er is tussen 1 allochtoon op de stempelkas en pakweg anderhalf miljoen op de stempelkas. Ziet u ook zo een beetje het verschil links en rechts?
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mocht men de massale werkloosheid nu eens vervangen door massale oorlog, zou u dan de vijand laten passeren en enkel bombarderen op de hoofdstad van de vijand? Allemaal goed en wel in de boekjes maar in het echt zal u toch eerst man per man moeten uitschakelen alvorens u geraakt waar u wilt zijn. Dat is dus ook geschiedenis waar een begin en eind aan is trouwens, bovendien duurde de wereldoorlog op die manier stukken korter dan de aanpak van werklozen die toch al een paar decennia aan het aanslepen is ondertussen.
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Minister
|
![]() Citaat:
PS: een wachtuitkering moet ik toegeven vind ik nu ook wel overbodig hoor. Meestal woon je toch nog thuis als je schoolverlater bent en dan kunnen die paar maandjes verder op je ouders leven geen erg zijn. En voor diegene die het toch echt moeilijk hebben (kansarmen, slachtoffers van verkeersongeluk, anders validen,..) ja daar mag dan wel een helpende hand zijn tot ze (weer) op eigen benen kunnen staan.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Denk maar nog eens goed na als je wat wil veranderen aan het systeem want hoed je van de mogelijke gevolgen! Gooi het niet zomaar overboord want je kan eens ooit voor verassing komen te staan. En dat hoeft niet perse jijzelf te zijn maar mensen dicht bij je (famillie, vrienden,..) die je daar rechtstreeks of onrechtstreeks met raakt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zeg niet dat de dop weg moet, mensen die hun maandelijkse bijdrage betaald hebben in de periodes van dat ze wel gewerkt hebben....hebben recht zoals bij iedere verzekering maatschappij (wat een dopkas is ..opgericht in de oorlog destijds door werkgevers) op hun schadeloos stelling. En dat is al gans wat anders dan eender wie dop te verschaffen die daar in principe nog geen recht op heeft. Bv een afgestudeerde student. Waar ik dan weer wel mee akkoord zou gaan is dat men het dopgeld wegneemt van afgestudeerden, maar misschien langs de andere kant jongeren die studeren een beetje meer tegemoet komen onder de vorm van mogelijks goedkopere kot-woningen en maaltijden en dergelijke. Hetzelfde verhaal met al die vreemdelingen. Turken bv moeten maar 5 weken ingeschreven werken om aanspraak te maken op doggeld (bilateraal overeenkomst tussen België en Turkije) Een Belg daarentegen ...voor zover het geen student was...moet 3 jaar volle werkende dagen halen om aanspraak te maken op dopgeld. Andere werkloze vreemdelingen hebben soms geen aanspraak op dopgeld maar krijgen het dan dikwijls via het ocmw. Andere naam maar hetzelfde probleem dus. Kortom er zijn duizend en één misbruiken tegenover de één die de dop wel echt nodig heeft ...en die is dan de pineut van de misbruiken. Net zoals degenen die van hun karig werkmansloon toch een serieuze schel geld zien afhouden om al die doppers mee te betalen. En dan is men verwonderd dat doppers hun uitkering niet wensen in te ruilen om het karig werkmansloon in ontvangst te gaan nemen...heel goed wetende dat het meeste geld van hun loon dan terug naar doppers gaat. Dat is wat we noemen een vicieuze cirkel. Misschien ook wel een cirkel redenering zelfs.
![]() |
![]() |
#96 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Maar dat iedereen op den dop staat nu,is toch wel een beetje met zijn haren gesleurd.Maar ik kan in uw redenering inkomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Vreemdeling
|
![]() Beste,
Je weet duidelijk niet waarover je praat ! Op een moment dat er 800.000 werklozen zijn en het aantal nog steeds aangroeit is dat geen keuze die je voor jezelf maakt, maar het is de kapitalistische logica van steeds maar meer winst die dat veroorzaakt. En onze werkloosheidsuitkering zijn nu niet bepaald die waar je een luxueus leven van leid. Niet alleen nu heeft dit zijn gevolg, ook voor later is er een probleem die de kapitalistische logica overstijgt. Maar zij zien het wel graag zo, want veel werklozen betekend dat ze de lonen nog maar eens zullen kunnen doen dalen met meer winst als gevolg en nog meer verarming van de werkende klasse. Denk dus eerst eens goed na, of misschien als je toch zo overtuigd bent van je gelijk, wat houd je tegen om ook een profiteur te worden als ze toch zo'n luxeleven leiden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Korrektie: van sommige "werklozen" -tussen-aanhalingstekens die hun eigen werkloosheid helpen organiseren.
Laatst gewijzigd door andev : 5 juni 2010 om 17:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En geen kandidaten? Dat men er eens een paar laat uitleggen waarom ze die of die job niet willen doen... Geen aanvaardbare uitleg = halve dop voor een paar maand. En dan nog eens proberen. Geef de boter maar door.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En vooral: zet ze aan het werk daar waar nog werk is! Rekening houden met wie al heel wat gewerkt heeft en tegenslag heeft versus een pas "afgestudeerde" met of zonder diploma die nog een klop heeft gedaan mag ook! |
|
![]() |
![]() |