![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je vergeet dat er in de "traditionele" partijen er ook nog heel wat mensen zitten die er ook zo over denken als de V-partijen. Als de resultaten van de traditioneleninder daad zo slecht als, of zelfs nog slechter zijn dan de peilingen, dan kan er in de schoot van die partijen hommeles komen en een ruk naar de Vlaamse kant ontstaan.
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar indien ze waar zou zijn, is het zonder twijfel een goed resultaat voor de NVA. Maar volstrekt onvoldoende. En, zoals ik reeds vroeger zei, een slag in het water. De NVA profiteert van het 'goed in de markt liggen' met Olijke Bart met de zotskap op kop, maar de andere Vlaams-nationalistische partij, het Vlaams Belang, krijgt alweer een flinke afstraffing. De tweede pandoering op rij. Besluit: "ze dronken een glas, p... een plas, en alles bleef zoals het was". Laatst gewijzigd door system : 4 juni 2010 om 18:00. |
|
![]() |
![]() |
#84 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Het zou de centrum-linkse/centrum Vlaamsgezinde kiezer afschrikken. Ik ben daarom ZELF niet gewonnen voor een Forza Wel een mini-forza: LDD+NVA ![]() |
|
![]() |
![]() |
#85 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Onvoldoende?
Hier kunnen de sossen alleen nog maar van dromen, de mensen he |
![]() |
![]() |
#86 |
Minister-President
|
![]() Een Forzia Flandria met het VB; dan is de N-Va in één klap al mijn sympathie kwijt en zal heus niet de enige zijn, zelfs verkozen kamerleden zullen nooit in zo'n Forzia Flandria stappen.
Zou graag eens de peilingen zien in het Waalse landsgedeelte, is er daar niets afgenomen de laatste dagen?
#87 |
Banneling
|
![]() zetels tellen hé fieseler, zetels! Als we dicht bij de 50% zitten kan dit in 50% van de zetels resulteren
|
![]() |
![]() |
#88 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
N-VA 25.2 VLD 13.9 SPA 13.8 VB 11.5 LDD 6.6 Groen 8.2 Oké, laten we dan een abstractie maken: minimum-percentages volgens de peiling: CD&V: 13,9% NVA: 18,4% VLD: 10,1% SPA: 10% VB: 8,4% LDD: 4,8% GROEN!: 6% "onbeslist": 27% => we zijn quasi zeker dat LDD de kiesdrempel haalt => NVA zal zeker in de buurt van de 20% zitten |
|
![]() |
![]() |
#89 |
Minister-President
|
![]() Joepie! Als dit klopt (ik twijfel) halen de traditionele partijen geen 50% meer...
#90 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Nu gaak ik weer ff gaan dromen:
Als we de Vlaamsegezinde "traditionelen" nu zouden kunnen overtuigen om één blok te vormen in de kamer, dan leggen we België plat ![]() (Doomst, Lambert, Bogaert, ...) Een zetel of 4 zou al volstaan denk ik ![]() Laatst gewijzigd door flamingant : 4 juni 2010 om 18:12. |
![]() |
![]() |
#91 |
Minister
|
![]() Dit is een hoopgevende peiling, maar ook niet meer dan dat. Hopelijk halen de 3 traditionele partijen geen 50% meer en wordt N-VA incontournable, ik denk dat dat de eigenlijke inzet van de verkiezingen is.
|
![]() |
![]() |
#92 |
Minister-President
|
![]() Mja flamigant, weet het nog ,niet zo vlug hoor, denk dat vooral de tsjeven ten lange laatste toch voor het "belang" van hun tsjevenpartij zullen kiezen hoor, al weet je uiteraard nooit hé.
#93 |
Burgemeester
|
![]() Toch niet. Er is geen meerderheid aan Vlaamse kant nodig om een regering te vormen hé. Al lijkt het mij hoogst onwaarschijnlijk dat men dit nog eens zou aandurven.
|
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan? Hebben jullie al een concreet plan om België te splitsen dat aanvaardbaar is voor de Franstaligen, of willen jullie het op een ongrondwettelijke manier doen waarop ik mijn eerste vraag herhaal.
|
![]() |
![]() |
#95 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() N-VA wil nu bij voorkeur naar confederalisme gaan, niet naar een splitsing. |
|
![]() |
![]() |
#96 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En als N-VA echt het been stijf houdt ivm met het communautaire zou het nog wel eens hééél erg interessant kunnen worden om een regering te vormen want met zo'n resultaat zie ik de sossen en de liberalen ook niet eender in een regering stappen hoor.
![]() |
#97 | |
Staatssecretaris
Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
|
![]() Citaat:
de wever is er de man niet naar om zich in die verkiezingsnederlaagoverwinningsrol te laten duwen. hij is nuchter genoeg om te beseffen dat DIT het momentum is, en dat hij het nu moet verzilveren.
![]() |
#98 |
Vreemdeling
|
![]() Nu goed, bij deze weten we natuurlijk ook al dat N-VA de grote verliezer zal zijn in 2014 (en laat net dan alle verkiezingen samenvallen ...). Meer dan de helft van hun kiezers zweert onafhankelijkheid af als Vlaams-nationalistische partij, dat is geen goede basis. Net zoals in 2004 24% op het VB stemde, om heel wat andere redenen dan Vlaamse onafhankelijkheid. Wat niet wil zeggen dat partijen hun electoraal gewicht mogen gebruiken naar eigen goeddunken, uiteraard.
Een strategische Forza Flandria (daarom nog niet één lijst, maar wel het verkiezen van alle V-partijen om met elkaar samen te werken boven de traditionele partijen) is dus meer dan gewenst: 43,3% (peiling juni 2010) t.o.v. 36,5% (Vlaamse verkiezingen 2009), + 6,8%! Traditionele partijen zakken voor het eerst onder de 50% grens: 46,7% (peiling juni 2010) t.o.v. 53,7% (Vlaamse verkiezingen 2009), -7%! Misschien dat de V-partijen op 13 juni daadwerkelijk groter worden dan de traditionele partijen! Inzake zetelverdeling (want die bepalen de meerderheid, niet percentages) allicht niet, want ik geloof echt niet dat LDD overal de kiesdrempel zal halen. Buiten West-Vlaanderen misschien zelfs nergens. |
![]() |
![]() |
#99 |
Vreemdeling
|
![]() Ik denk dat bij zo'n resultaten voor N-VA voor heel wat traditionele partijen, ook ten zuiden van de taalgrens, de verkiezingen 'plots' toch niet meer zo 'grondwettelijk' zullen zijn
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |