Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2010, 15:54   #81
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U leest wat u wil lezen.

Ik zeg dat hoogtuit, dus MAXIMUM 10% van de vlamingen voor een onafhankelijk vlaanderen is.
Bron?

Het cijfer lijkt me aan de lage kant te zijn, tenslotte willen de kiezers van NV-A en VB een onafhankelijk Vlaanderen. Die zijn met iets meer dan tien % toch?
Oud 17 juni 2010, 15:56   #82
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Bron?

Het cijfer lijkt me aan de lage kant te zijn, tenslotte willen de kiezers van NV-A en VB een onafhankelijk Vlaanderen. Die zijn met iets meer dan tien % toch?
Neen, 10 % van de vlamingen.

U moet zich echt eens goed informeren alvorens U wartaal uitkraamt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 15:59   #83
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Dat is wel heel gemakkelijk, he, anderen met de last opzadelen, terwijl slechts een minderheid van die anderen die last veroorzaakt.
Zij stemmen op die politici, niet wij; kijk naar Griekenland: Jarenlang speelt de overheid Sinterklaas, dan mogen de andere landen het zwakke landje komen redden. En jij vindt dat normaal? Mensen die zichzelf zwak maken moeten niet geholpen worden, we moeten de écht kansarmen helpen.

Citaat:

Je kan ook pleiten voor meer bevoegdheden voor het federale niveau, dan kunnen we het wel aanpakken.
De Franstaligen willen altijd pariteiten: kijken naar het Parlement, ze hebben de incompetentste politici maar zijn relatief gezien veel meer vertegenwoordigd dan de Vlamingen. Zolang zij onze autoriteit niet aanvaarden en ons het LATEN oplossen is het dweilen met de kranen open.

Citaat:
Dat is het logische gevolg van vrijemarkteconomie met werknemers als product. Het ene moment is de ene streek gunstiger om zakken te vullen en de andere moment de andere streek. Die werkloosheid kan om die reden niet gelijk zijn.

Niet dat ik tegen vrijemarkteconomie ben zolang er een goede sociale zekerheid is. Die goede sociale zekerheid krimpt echter als we die splitsen in twee sociale zekerheden.
Wat houdt hen tegen werk te zoeken in andere streken? Een auto bestaat...
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 15:59   #84
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Bron?

U verwart dingen. De partij VB en de partij NVA willen al dan niet op termijn een zelfstandig Vlaanderen. Maar niet al de kiezers van die partijen. Integendeel zou ik zelfs durven beweren. Zeker voor de kiezers van de NVA.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 16:00   #85
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Zij stemmen op die politici, niet wij; kijk naar Griekenland: Jarenlang speelt de overheid Sinterklaas, dan mogen de andere landen het zwakke landje komen redden. En jij vindt dat normaal? Mensen die zichzelf zwak maken moeten niet geholpen worden, we moeten de écht kansarmen helpen.

De Franstaligen willen altijd pariteiten: kijken naar het Parlement, ze hebben de incompetentste politici maar zijn relatief gezien veel meer vertegenwoordigd dan de Vlamingen. Zolang zij onze autoriteit niet aanvaarden en ons het LATEN oplossen is het dweilen met de kranen open.

Wat houdt hen tegen werk te zoeken in andere streken? Een auto bestaat...
Heb jij ooit eens het onderspit moeten delven tegenover een Waal vraag ik me nu af.......
Oud 17 juni 2010, 16:12   #86
beepbeepikbeneenjeep
Burger

beepbeepikbeneenjeep's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tja, hij heeft jammer genoeg wel gelijk, veel NVA/VB -stemmers willen het einde van België niet, er zijn zelfs koningsgezinden onder VB-stemmers.
beepbeepikbeneenjeep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 16:16   #87
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U verwart dingen. De partij VB en de partij NVA willen al dan niet op termijn een zelfstandig Vlaanderen. Maar niet al de kiezers van die partijen. Integendeel zou ik zelfs durven beweren. Zeker voor de kiezers van de NVA.
Je mag het me altijd uitleggen.

Mensen stemmen NV-A omdat ze tegen een onafhankelijk Vlaanderen zijn? Dat lijkt me toch een enigszins vreemd concept.
Oud 17 juni 2010, 16:18   #88
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
90% van alle Vlamingen wensen ons België.

Dat zijn mijn cijfers niet.
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100426_069

1/3 onafhankelijk vlaanderen

Als we kijken naar de zetelverdeling in de kamer:

VB + NVA + CD&V + OVLD + LDD zijn voor een onafhankelijk Vlaanderen of voor een confederatie België wat de facto een onafhankelijk Vlaanderen inhoudt. Er zijn 88 Vlaamse zitjes, wat dus inhoudt dat 79.5% van de Vlaamse kiezers gestemd hebben voor een onafhankelijk Vlaanderen.
Oud 17 juni 2010, 16:22   #89
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100426_069

1/3 onafhankelijk vlaanderen

Als we kijken naar de zetelverdeling in de kamer:

VB + NVA + CD&V + OVLD + LDD zijn voor een onafhankelijk Vlaanderen of voor een confederatie België wat de facto een onafhankelijk Vlaanderen inhoudt. Er zijn 88 Vlaamse zitjes, wat dus inhoudt dat 79.5% van de Vlaamse kiezers gestemd hebben voor een onafhankelijk Vlaanderen.
Ja natuurlijk, je komt weer aanzetten met een poll van een gekleurde gazet.

Ik heb daarstraks een wetenschappelijk bron aangehaald. Als je ze wil zoek je ze maar op.

Ze dateert van 3 jaar geleden en de conclusie was dat 3,9% een onafhankelijk vlaanderen wilde. Ik maak daar nu schappelijkerwijze 10% van.

Trouwens uw 30% of zo stelt weinig voor en wil zeggen dat 70% het niet wil.
Dus opbergen die plannen en zorg maar dat die regering zich met dingen bezigheoud die de burgers wel willen.
Oud 17 juni 2010, 16:35   #90
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja natuurlijk, je komt weer aanzetten met een poll van een gekleurde gazet.

Ik heb daarstraks een wetenschappelijk bron aangehaald. Als je ze wil zoek je ze maar op.

Ze dateert van 3 jaar geleden en de conclusie was dat 3,9% een onafhankelijk vlaanderen wilde. Ik maak daar nu schappelijkerwijze 10% van.

Trouwens uw 30% of zo stelt weinig voor en wil zeggen dat 70% het niet wil.
Dus opbergen die plannen en zorg maar dat die regering zich met dingen bezigheoud die de burgers wel willen.
Je hebt gelijk, RTL is gekleurd en zal zulke cijfers minimaliseren. Het echte cijfer is veel groter dan 1/3.
Oud 17 juni 2010, 16:42   #91
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk, RTL is gekleurd en zal zulke cijfers minimaliseren. Het echte cijfer is veel groter dan 1/3.
Dat is een kwakkel.

Informeer U.
Oud 17 juni 2010, 16:56   #92
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is een kwakkel.

Informeer U.
Ik stel vast dat 80% van de Vlaamse zetels in de kamer een onafhankelijk Vlaanderen wil. Informeer u.
Oud 17 juni 2010, 17:29   #93

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

't Is daarom dat NVA + VB + LDD samen bijna de helft van de stemmen haalden in Vlaanderen. Alle drie de partijen stonden voor minstens een confederatie.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 17:45   #94
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bron?

Hier is uw bron en het is niet Le SOir of RTL.

http://soc.kuleuven.be/web/files/6/3...erenbelgie.pdf
Oud 17 juni 2010, 17:48   #95
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Hoe komt het dat de enige partijen die België willen behouden -SP.A en Groen- maar nauwelijks 20% van de stemmen kunnen halen? Kiezers moeten wel erg dom zijn als 80% stemt voor separatistische partijen zonder een splitsing te willen
Oud 17 juni 2010, 21:14   #96
Torkilson
Gouverneur

Torkilson's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
God, vlag en Vorst.
God bestaat niet, vlaggen hebben geen betekenis, de koning is ondemocratisch. Splitsen dan maar...
Oud 17 juni 2010, 21:34   #97
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat heb ik ook gelezen, van die 10%, in een Duitse krant die Geert van Istendael interviewde, vraag me niet meer welke. De man is socioloog en zal toch wel eerst een studie gelezen hebben, zeker? Dus ik denk wel dat het klopt, al ken ik de studie niet. Ikzelf denk: als ze het deze keer niet oplossen, wil ik onafhankelijkheid. Dus die 10% kan nog omhoog.
Oud 17 juni 2010, 21:38   #98
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je mag het me altijd uitleggen.

Mensen stemmen NV-A omdat ze tegen een onafhankelijk Vlaanderen zijn? Dat lijkt me toch een enigszins vreemd concept.
Omdat ze het beu zijn dat de andere partijen er na drie jaar niet in slagen gewoon de grondwet te doen naleven, dat denk ik. En onafhankelijkheid: nee, dat is toch iets voor later. De Wever zegt dat zelf ook. Eerst een afslanking van het federale niveau, en daarna stemmen we weer voor België. Ik ook, als het deze keer werkt. Anders niet.
Oud 17 juni 2010, 22:19   #99
Compare
Burger

Compare's schermafbeelding

Standaard

Als ik in het buitenland een waalse landgenoot tegenkom, is dat voor mij niet zo verschillend van een fransman tegenkomen. Ik heb overigens niets tegen walen, net zoals ik ook niets tegen nederlanders of fransen heb. Voor mij hoeft dit land echter niet gesplitst te worden, maar wel hervormd. Ik vind de splitsing van dit land voorlopig geen realistische zaak. Het lijkt mij bijna onmogelijk te realiseren. Voor mij hoeft een onafhankelijk vlaanderen niet, maar ik zou het ook niet erg vinden moest er ergens in de toekomst een splitsing komen.

Er staat dat naar schatting tussen de 7 en de 2 procent een onafhankelijk vlaanderen wilt. Dus wie weet hoe ze dat onderzocht hebben. Op één was er voor de verkiezingen volgens mij met een van de peilingen ook een enquête gedaan naar hoeveel mensen die voor N-VA stemden ook daadwerkelijk een onafhankelijk vlaanderen wilden. Dat bleek dan slechts om 80 procent te gaan dacht ik. Maar het is slechts iets dak ik mij meen te herinneren, en zelfs al zou het juist zijn, dit gaat om een enquête van misschien 2000 personen. Weinig represatief dus.
Compare is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 22:25   #100
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Compare Bekijk bericht
Als ik in het buitenland een waalse landgenoot tegenkom, is dat voor mij niet zo verschillend van een fransman tegenkomen. Ik heb overigens niets tegen walen, net zoals ik ook niets tegen nederlanders of fransen heb. Voor mij hoeft dit land echter niet gesplitst te worden, maar wel hervormd. Ik vind de splitsing van dit land voorlopig geen realistische zaak. Het lijkt mij bijna onmogelijk te realiseren. Voor mij hoeft een onafhankelijk vlaanderen niet, maar ik zou het ook niet erg vinden moest er ergens in de toekomst een splitsing komen.

Er staat dat naar schatting tussen de 7 en de 2 procent een onafhankelijk vlaanderen wilt. Dus wie weet hoe ze dat onderzocht hebben. Op één was er voor de verkiezingen volgens mij met een van de peilingen ook een enquête gedaan naar hoeveel mensen die voor N-VA stemden ook daadwerkelijk een onafhankelijk vlaanderen wilden. Dat bleek dan slechts om 80 procent te gaan dacht ik. Maar het is slechts iets dak ik mij meen te herinneren, en zelfs al zou het juist zijn, dit gaat om een enquête van misschien 2000 personen. Weinig represatief dus.
2000 personen is statistisch gezien net wél representatief...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be