Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 8 juli 2010, 10:29   #81
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De FR kloppen niet op hun borst om trots te beweren dat iedereen bij hun meertalig is.
Wie heeft dat eigenlijk gezegd?
Oud 8 juli 2010, 10:29   #82
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Brussel begin ik altijd eerst in mijn moedertaal; zo krijgen die Franstaligen die het willen de kans om NL te spreken.
Jaja, kronkel je er maar weer uit...
Zwartengeel is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:31   #83
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De FR kloppen niet op hun borst om trots te beweren dat iedereen bij hun meertalig is.
Uiteraard niet want hun percentages zijn schandalig. Er zijn 3 keer zoveel Vlamingen meertalig (3 keer!) en dan komen de Franstaligen op dit forum hier een beetje klagen over de talenkennis van de Vlamingen. Je moet het maar doen.
fox is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:31   #84
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Een Vlaams tienermeisje aan de Kust dat kon niet accepteren dat wij, Franstaligen, onder ons in het Frans spraken : "U bent in Vlaanderen! In Vlaanderen spreekt men Nederlands, domme Walen!" enz.......... We hebben een ronde rond haar gemaakt en we spraken tegen haar enkel en alleen in het Frans.Ze werd nog bozer dan voordien. Hoe bozer ze werd, hoe meer we in het Frans spraken.

Mijn vader, jaren geleden aan de Kust. Hij gaat boodschappen doen en verneemt aan de kassa toen hij "Combien vous dois-je?" zegt dat ze Franstaligen niet dienen. "Buiten en vlug, domme Waal!". Hij legt me de situatie uit. Ik : "Attends, je vais les faire tes courses et dans le même magasin!". Ik kom dus de winkel binnen, ik doe dezelfde boodschappen, kom aan de kassa en zwijg. De kassierster zegt me wat ik moet betalen, ik betaal, ik ga met mijn boodschappen richting de winkeldeur. Ik kom aan de deur, ik open de deur en voordat ik de deur dichtdoe : "Bonne journée �* tous et �* toutes! Ah oui, j'oubliais, vous avez le bonjour du Francophone que vous n'avez pas voulu servir tantôt!". Ik laat u het hoofd van de kassierster raden! Ze wilde ons achtervolgen maar we waren al weg!
Dat is juist het erge aan n-va en c°:
ze hebben de doos van Pandora geopend.
zij zijn slim genoeg om te beseffen dat probleem enkel is dat sommige FR in een Vlaams gemeentehuis in het FR willen bediend worden.

De dommere volgelingen van de flaminganten, denken dat daarmee bedoeld wordt dat iedereen op VL grondgebied NL (of de plaatselijke variant ervan) moet spreken.
azert is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:33   #85
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
totaal ongeloofwaardig

één Vlaams tienermeisje alleen dat van haar gat maakt tegenover een aantal Franstaligen, die haar dan nog omsingelen ...

en een Vlaamse middenstander die niet wil verkopen ...

neen vriend,
jouw verhaaltje bewijst maar één ding: je bent nog ergens rechtschapen, want je kan niet liegen: het ligt er veel te vingerdik op.

Het lijkt misschien ongeloofwaardig maar het is wel gebeurd. Het is trouwens niet verbazend dat zoiets gebeurt : Vlaams-Nationalisme maakt gewoon deel van het Vlaamse folklore.
Everytime is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:33   #86
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door winnezele Bekijk bericht
Als dit al waar is leid ik daar uit af dat jullie wat uitdagend, plagend controles gaan uitvoeren aan de Vlaamse kust. Vind het van beide kanten even zielig.
Vind het trouwens opvallend dat Fransen in mijn zaak (frans-belgische grens) meer moeite doen dan Walen of Brusselaars om Nederlands te praten. Vertrek volgende week naar Dublin en zal me aanpassen aan de lokale taal.
niemand zal daar NL begrijpen hé; je kunt dus niet anders.

In Dublin zul je wel snel iemand vinden die trots/blij is om wat FR te kunnen spreken.
azert is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:35   #87
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik geloof dat er in de eindtermen staat dat je minimaal toch een conversatie in het FR moet kunnen voeren.
En die parlementsleden komen uit het ASO hé; ze zaten niet in het BSO.
Toen ze 18 waren konden beiden dat ongetwijfeld. Als je het nadien amper nog gebruikt omdat je in het dagelijks leven weinig met franstaligen in contact komt dan is het vrij logisch dat de kennis wat achteruit gaat.

Toen ik 18 was, was mijn Frans vrij goed. Toen ik 28 was, was mijn Frans een ramp. Nu ben ik 30 en praat ik sinds een jaar elke werkdag Frans en mijn Frans is opnieuw heel erg goed zonder 1 les te volgen. De basis wordt gelegd in het onderwijs en daarna onderhoud je dat door het te spreken. Dus geen nood beste Azert. Deze 2 mensen hebben een degelijke opleiding achter de rug en binnen een half jaar in het politieke bestel zal hun Frans meer dan behoorlijk zijn. Na 30 jaar in de politiek kan Elio amper een zin uitbraken in het Nederlands. Dus ik zou eerder vraagtekens plaatsen bij de eindtermen in Wallonie dan bij de eindtermen in Vlaanderen.
fox is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:35   #88
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In Dublin zul je wel snel iemand vinden die trots/blij is om wat FR te kunnen spreken.
Wat kan jij toch zeveren zeg.
fox is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:36   #89
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lijkt misschien ongeloofwaardig maar het is wel gebeurd. Het is trouwens niet verbazend dat zoiets gebeurt : Vlaams-Nationalisme maakt gewoon deel van het Vlaamse folklore.
Neen, het is ongeloofwaardig omdat het een leugen is. U begrijpt helemaal geen yota van Vlaamse Folklore.
fox is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:36   #90
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lijkt misschien ongeloofwaardig maar het is wel gebeurd.
Jaja, ik geloof je op je woord hoor
Oud 8 juli 2010, 10:37   #91
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zij zijn slim genoeg om te beseffen dat probleem enkel is dat sommige FR in een Vlaams gemeentehuis in het FR willen bediend worden.

De dommere volgelingen van de flaminganten, denken dat daarmee bedoeld wordt dat iedereen op VL grondgebied NL (of de plaatselijke variant ervan) moet spreken.
Het feit dat u neerkijkt op de Vlamingen hoeft nog niet te betekenen dat er ook maar enige waarheid in uw uitspraken schuilt.
fox is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:38   #92
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wat kan jij toch zeveren zeg.
geen zever.

Franstaligen die naar een ander land gaan zullen vrij snel iemand vinden die hun taal wenst/kan spreken.

nederlandstaligen moeten daar nooit op rekenen => andere mentaliteit; andere talen kennen is van levensbelang.
azert is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:39   #93
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In Dublin??? veel geluk om daar iemand te vinden die Frans spreek!
Oud 8 juli 2010, 10:42   #94
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Die domme flamingant mag op VL grongebied NL spreken. Of niet?
winnezele is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:43   #95
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
geen zever.

Franstaligen die naar een ander land gaan zullen vrij snel iemand vinden die hun taal wenst/kan spreken.

nederlandstaligen moeten daar nooit op rekenen => andere mentaliteit; andere talen kennen is van levensbelang.
Doe maar es de test in UK of US of Nederland.
winnezele is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:43   #96
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
geen zever.

Maar enfin zeg. Je maakt er precies een sport van om je belachelijk te maken.
fox is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:44   #97
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een Vlaams tienermeisje aan de Kust dat kon niet accepteren dat wij, Franstaligen, onder ons in het Frans spraken : "U bent in Vlaanderen! In Vlaanderen spreekt men Nederlands, domme Walen!" enz.......... We hebben een ronde rond haar gemaakt en we spraken tegen haar enkel en alleen in het Frans.Ze werd nog bozer dan voordien. Hoe bozer ze werd, hoe meer we in het Frans spraken.

Mijn vader, jaren geleden aan de Kust. Hij gaat boodschappen doen en verneemt aan de kassa toen hij "Combien vous dois-je?" zegt dat ze Franstaligen niet dienen. "Buiten en vlug, domme Waal!". Hij legt me de situatie uit. Ik : "Attends, je vais les faire tes courses et dans le même magasin!". Ik kom dus de winkel binnen, ik doe dezelfde boodschappen, kom aan de kassa en zwijg. De kassierster zegt me wat ik moet betalen, ik betaal, ik ga met mijn boodschappen richting de winkeldeur. Ik kom aan de deur, ik open de deur en voordat ik de deur dichtdoe : "Bonne journée �* tous et �* toutes! Ah oui, j'oubliais, vous avez le bonjour du Francophone que vous n'avez pas voulu servir tantôt!". Ik laat u het hoofd van de kassierster raden! Ze wilde ons achtervolgen maar we waren al weg!
Bébé s'amuse...

En dat moet doorgaan voor de verdediging van de francofonie?
Oud 8 juli 2010, 10:44   #98
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
geen zever.

Zoals die Franstalige NMBS-machinist destijds die in Nederland rondreed zonder een woord Nederlands te kennen?
Zwartengeel is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:45   #99
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
geen zever.

Zou trouwens zeer hautain zijn om in Dublin in het FR te beginnen. Maar dat snappen bepaalde mensen niet. Leer talen jongen, leer talen en probeer de taal te spreken die de bevolking spreekt.
winnezele is offline  
Oud 8 juli 2010, 10:46   #100
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Neen, het is ongeloofwaardig omdat het een leugen is. U begrijpt helemaal geen yota van Vlaamse Folklore.
Vrij aan u te denken dat dit een leugen is. Als u echt denkt dat alle Vlamingen van Vlaanderen met passie van Franstaligen houden en hem met open armen in Vlaanderen verwelkomen, is dat uw volle recht!
Everytime is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be